- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

بودجه قبل از اتمام مهلت قانونی آماده شد/ واکنش سخنگوی دولت به نامه احمدی‌نژاد!

13920829000416_PhotoA

 

میرملاس نیوز/ سرویس سیاسی:

سخنگوی دولت با بیان اینکه لایحه بودجه قبل از اتمام مهلت قانونی آماده شده است گفت: به دلیل همزمانی ۱۵ آذر با روز تعطیل رسمی، لایحه روز ۱۷ آذر به مجلس ارائه می‌شود.

 

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت صبح امروز در حاشیه جلسه هیئت‌وزیران، در جمع خبرنگاران گفت:براساس مصوبه هیئت‌وزیران مصطفی سالاری استاندار بوشهر و مرتضی روزبه استاندار قزوین شدند.

وی اظهار داشت: بخش بعدی و مهم هیئت وزیران به آخرین هماهنگی لایحه بودجه سال ۹۳ اختصاص داشت. باید با افتخار بگویم همکارانم در حوزه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و همچنین همه پرسنلی که در سراسر کشور و در دستگاه‌های اجرایی حضور داشتند در یک همکاری فشرده و هماهنگ لایحه بودجه ۱۳۹۳ را در قبل از انقضای مهلتی که ۱۵ آذر است به فرجام رساندند.

سخنگوی دولت ادامه داد: خوشبختانه بودجه با توجه به اینکه تبصره‌هایش در خلال هفته به پایان رسیده بود آخرین هماهنگی‌ها برای ارائه آن که در روز یکشنبه در اولین جلسه مجلس شورای اسلامی صورت می‌گیرد به عمل آمد.

وی تاکید کرد: روز یکشنبه آقای رئیس‌جمهور علاوه بر ارائه بودجه و  بیان ویژگی‌ها و امتیازات لایحه بودجه ۱۳۹۳، عملکرد قانون برنامه پنجم در سال ۱۳۹۱ را که جزء یک تکلیف قانونی است ارائه می‌کند و کار باقیمانده از بودجه سال گذشته را که باید چگونگی اجرای احکام و ارقام قانون برنامه پنجم در سال ۱۳۹۰ هم بود.

وی اضافه کرد: از مجلس و نمایندگان محترم و به ویژه ریاست مجلس که بسیار واقع‌بینانه در جهت تعامل بین دو قوه مدیریت کردند تشکر کنم؛ دیروز طرحی با قید دو فوریت در مجلس مطرح بود مبنی بر اینکه قانون برنامه پنجم مشخصا بند ب ماده ۶۵ اصلاح شود چرا که در این ماده قانونی دولت اجازه داشت از خدمات بازنشستگان برای مشاغلی که در قانون از آنها به مقامات یاد می‌شود و همچنین با تصویری که برای هیئت علمی و فرزندان شاهد وجود دارد بتواند استفاده کند.

نوبخت ادامه داد: به همین جهت دولت در آغاز شرایط خاص کشور مجبور شد در حد ۲۴ نفر در کل از خدمات بازنشستگان موجود استفاده کند. مجلس طبق طرح دو فوریتی برای ممنوعیت و لغو ۲۴ نفر هم قرار بود قانونگذاری کند که مجلس به پیشنهاد طراحان توجه کردند اما رای ندادند. از این رو ما توانستیم از ۲۴ نفر از بازنشستگانی که دارای تجربه بسیار خوبی هستند استفاده کنیم.

سخنگوی دولت گفت: در طی دولت هفتم و هشتم جمع بازنشستگانی که از آنها دعوت به کار شده بود ۶۶۹ نفر بودند و در دولت‌های نهم و دهم هم ۹۸۴ نفر هم به عنوان بازنشسته شاغل شدند و دولت یازدهم فقط ۲۴ نفر استفاده شده است.

وی افزود: به هیچ وجه قرار بر این نیست که عرصه‌ها به غیر جوانان واگذار شود. در بسیاری از جلسات استفاده از جوانان، نخبگان و زنان را مورد تاکید قرار داده شده است اما ما فرصتی برای آزمون و خطا برای بعضی از پست‌های حساس نداریم. از این رو به دلیل اینکه کشور در چنین شرایطی است از تعداد معدودی از بازنشستگان استفاده کنیم در واقع منافع ملی را به همراه دارد.

نوبخت تاکید کرد: بعد از اینکه آقای رئیس‌جمهور در روز یکشنبه از بودجه ۱۳۹۳ رونمایی می‌کند در همان روز یا روز بعد در یک مصاحبه تفصیلی فراتر از ارقامی که آقای رئیس‌جمهور در کل بیان می‌کند مصاحبه خواهم داشت و جزئیات لایحه بودجه ۹۳ را اعلام می‌کنم.

وی در پاسخ به این سوال که این ۲۴ نفر چه کسانی بودند و آیا وزرا نیز شامل حال آنها می‌شد گفت: همانطور که در خود طرح هم تبیین شد وزرا جزء کسانی که طراحان قصد لغو ابلاغ آنها را داشتند نبودند، از معاونین وزرا و استانداران شروع می‌شد؛ قطعا نظر طراحاان و حتی مجلس مبنی بر اینکه عرصه برای حضور جوانان آماده شود کاملا مهیاست و ما به این مسئله اعتقاد داریم و این کار را نیز انجام خواهیم داد.

نوبخت ادامه داد: دولت اصلا قصد این را ندارد که در صف وسیعی از بازنشستگان استفاده کند بلکه در حد تعداد محدودی از وزرا چند نفر از استانداران و در استانهایی که ضرورت داشت از افراد باتجربه استفاده شود این امر شکل گرفت و به صورت محدود از این امر که در ماده ۹۱ قانون استخدام کشوری نیز وجود دارد و ماده ۹۵ قانون مدیریت خدمات کشوری وجود دارد استفاده کند.

واکنش سخنگوی دولت به دعوت مناظره احمدی‌نژاد

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آقای احمدی‌نژاد درخواست مناظره از آقای رئیس‌جمهور داشتند آیا این امر به گوش آقای رئیس‌جمهور رسیده است گفت: رسانه‌ها این مطلب را منعکس کردند و کار درستی بود و همه از این نگاه و نظر آقای احمدی‌نژاد مطلع شدند به دلیل اینکه وی به آمار و ارقام و نادرست بودن آنها اشاره کردند لازم است تاکید کنم آقای رئیس‌جمهور در گزارش ۱۰۰ روزه به مردم به آمار و ارقامی استناد کرد که آن را مراجع رسمی کشور مثل مرکز آمار ایران بیان کرد.

وی ادامه داد: البته دیروز رئیس مرکز آمار در جهت دفاع از صحت ارقامی که توسط جناب آقای رئیس‌جمهور بیان شد مصاحبه‌ای داشت. با عنایت به اینکه رئیس مرکز آمار همان مدیری است که در زمان آقای احمدی‌نژاد فعال بودند و ما هیچ یک از معاونان آن مرکز را تغییر ندادیم؛ اگر آقای احمدی‌نژاد نسبت به این آمار تردیدی دارد می‌تواند به همان مرکزی که این آمارها را تولید کرده است که از همکاران خودشان هستند رجوع کنند.

سخنگوی دولت یادآور شد: البته طی ۸ سال گذشته آقای احمدی‌نژاد با توجه به مسئولیت خود فرصت داشتند و آمار و ارقام مختلف را بیان می‌کرد و شاید برای برخی از محققان نیز شبهاتی وجود داشت اما امکان رسانه‌ای در اختیار وی بود و در روزی که آخرین سخنرانی وی بود به آمار و ارقامی اشاره شد که قابل تامل بود.

وی افزود: البته آقای احمدی‌نژاد اکنون فرصت بیشتری دارد و می‌تواند مطالعات بیشتری کند؛ آنچه که آقای رئیس‌جمهور در گزارش صد روزه ارائه کرد و آن مستندات آماری واقعیت‌هایی است که ارزیابی عمومی نسبت به آن وضعیت خیلی دشوار نیست؛ اینکه در حال حاضر گرانی و تورم چقدر است؟ نسبت به بیکاری گسترده جوانان که به نوعی در گزارش آقای رئیس‌جمهور بود باخبر هستند و اینکه یارانه‌ها برای پرداخت فقط به منابع حاصل از افزایش قیمت محدود نمی‌شود و از بودجه عمومی طبق قانون بگذاریم موارد روشنی است.

نوبخت تاکید کرد: آقای رئیس‌جمهور نیز بر روی این موارد تاکید داشت البته با توجه به اینکه طبیعی است که در حال حاضر دولت به منابع بیشتر اطلاعاتی دسترسی دارد قصد آقای رئیس‌جمهور این نیست که دوباره واشکافی کند. بنده فکر می‌کنم جامعه نیاز به آرامش دارد. باید بپذیریم که جامعه از آقای رئیس‌جمهور انتظار داشت که بگوید وضعیت موجود چیست کارهایی که در ظرف این صد روز برای بهبود وضعیت موجود انجام داد کدام است و در آینده چگونه خواهد شد.

وی افزود: آمار و ارقامی که آقای رئیس‌جمهور به آن اشاره کرد کوتاه بود و ما آمار بیشتری را در اختیار داریم اما ما اکنون وقت این کارها را نداریم که به تفصیل بیان کنیم و دوستان ما به صورت تمام وقت و بعضا شبانه‌روزی کار می‌کنند تا برای بهبود شرایط اقدام کنند. ما قطعا درگیر این مباحث نخواهیم شد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: همه مراجع رسمی ما این امکان را برای شهروندان عادی و چه شهروندانی که دیروز مدیر اجرایی کشور هم بودند فراهم کرده که اگر سوالی دارند مراجعه کنند و جواب را دریافت نمایند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه برخی منتقدان معتقدند در گزارش ۱۰۰ روزه آقای روحانی باید به موضوع آزادی‌های مدنی و حقوق شهروندی نیز پرداخته می‌شد در این زمینه صحبتی دارید گفت: آقای رئیس‌جمهور اولین گزارششان به مردم نبود و طی یک و دو ماه قبل از طریق رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی صحبت کرد و قطعا این گزارش نیز گزارش آخر نیست و در آینده نزدیک آقای رئیس‌جمهور با مردم سخن می‌گوید و هریک از این گزارشات به فراخور عمومی به گزارشات اقتصادی توجه بیشتر داشته باشد یا به مسائل فرهنگی و اجتماعی و اینکه همه این موارد در یک مصاحبه باشد شاید امکان‌پذیر نباشد. قطعا آقای رئیس‌جمهور در گزارشات بعد به موارد دیگری نیز که مورد خواست افکار عمومی است اشاره خواهد کرد.

 نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آماری که توسط مرکز آمار درباره بیکاری ارائه شده است تفاوت فاحشی با آماری که دولت ارائه کرده است دارد، این تفاوت‌ها به چه دلیل است و در کجا به نقطه مشترک می‌رسد گفت: آمارهایی که از سوی مرکز آمار ایران اعلام می‌شود تعدادی از شاخص‌های کلان و مشخص اقتصادی است اما تحلیلگران بازار کار به مستندات دیگری هم اشاره می‌کنند که به برخی دیگر از واقعیت‌های بازار کار اشاره دارد.

وی افزود: همیشه بین آمارهای مرکز ایران و بانک مرکزی اختلافات جزئی وجود دارد و در دنیا نیز مثلا آنچه را که صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی اعلام می‌کند تفاوت‌هایی وجود دارد اما این انتظار عمومی سخن بسیار درستی است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره رفع تحریم‌ها از سوی اتحادیه اروپا و تمایل شرکت‌های خودروسازی خارجی برای سرمایه‌گذاری در کشور یادآور شد: مشخصا بعد از حماسه سیاسی ۲۴ خرداد ماه و شکل‌گیری دولت تدبیر و امید نه تنها در داخل امید به بهبود شرایط از سوی مردم قوت گرفت شاهد مراجعات مکرری از سوی صاحبان سرمایه خارجی و دولت‌ها بودیم تا بتوانند مناسبات اقتصادی خود را با جمهوری اسلامی ایران گسترده‌تر کنند.

وی تاکید کرد: شاید پیش‌بینی آنها این بود که با تدبیری که در دولت یازدهم هست شرایط و روابط ما با کشورهای دیگر بهبود می‌یابد به ویژه در رابطه با مباحث استفاده از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و تقریبا در همه سفرهایی که آقای رئیس‌جمهور و برخی از وزرا داشتند درخواست و اعلام آمادگی کشورهای دیگر و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی خارجی را شاهد بودیم و در حال حاضر پیش‌بینی ما برای استفاده از منابع خارجی در سال ۹۳ بسیار گسترده‌تر از سال جاری است و با درخواست‌های متعددی حتی در بخش خودرو مواجه هستیم. آنچه ما در لایحه بودجه دیدیم حداقل‌ها وجود دارد که بر اساس آن آثار اقتصادی بودجه سال ۱۳۹۳ را در زندگی مردم ملاحظه می‌کنیم و امیدواریم تاثیر مثبت را در زندگی مردم بیشتر ببینیم.

نوبخت درباره رفع تحریم‌ها نیز یادآور شد: در این خصوص باید کمیته‌ای فعال شود و خوشبختانه وزارت امور خارجه به محض امضای توافقنامه کارهای اجرایی را برای رفع برخی از تحریم‌ها و محدود کردن آنها آغاز کرد و انشاءالله با گشایش‌هایی که در وضع اقتصاد می‌بینیم امیدواریم تلاش دیپلمات‌های ما جهت اجرایی کردن توافقنامه‌هایی که با ۶ کشور مرتبط داشتیم بتوانیم آثار مثبتش را در اقتصاد و مناسبات و سرمایه‌گذاری برخوردار شویم.

سخنگوی دولت درباره ضرورت انتشار جزئیات بیشتری از بخشودگی‌های بانک مرکزی یادآور شد: در پایان مهلتی که مقرر شده عدد و رقم را گزارش خواهم داد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته شده است بهائیان زندانی به آقای رئیس‌جمهور نامه نوشته و برخی نمایندگان نیز گفته‌اند که برخی دانشجویان بهایی به دانشگاه بازگشته‌اند و به همین علت آقای فرجی دانا به مجلس فرا خوانده شده آیا چنین چیزی وجود دارد گفت: درباره این خبری که شما می‌گویید بنده اطلاعی ندارم. در خصوص رفتن آقای فرجی دانا به مجلس باید بگویم خودم هم در جلسه دیروز کمیسیون آموزش حضور داشتم و بیشتر مباحث بودجه بود.

نوبخت در پاسخ به سوالی که آیا درباره انتصابات وزارت علوم از وی سوالاتی شد گفت: در این باره در زمانی که بنده در جلسه حضور داشتم موضوعی مطرح نشد.

سخنگوی دولت درباره سفر آقای رئیس‌جمهور به ترکیه نیز خاطرنشان کرد: اجازه دهید آخرین جمع‌بندی صورت گرفته را هیئت همراه یکی دو روز قبل از سفر مشخص کند و الان کارگروه‌هایی در این زمینه کار می‌کنند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه قرار است آقای روحانی در نطق روز یکشنبه خود درباره عملکرد قانون برنامه سخن بگوید که به عملکرد دولت دهم نیز مربوط می‌شود آیا این در راستای همان گزارش ۱۰۰ روزه و ارائه آمار از دولت گذشته است گفت: طبق ماده ۲۱۳ قانون برنامه پنجم معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور موظف است تا پایان شهریورماه هر سال چگونگی اجرای قانون برنامه را در سال قبل و سالهای پیش به آقای رئیس‌جمهور ارائه کند و آقای رئیس‌جمهور در نطق بودجه خود همراه با آن این گزارش را ارائه می‌کند.

نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رویکرد دولت نسبت به تصویب ۳۵ مصوبه که مطرح شده بود چگونه است افزود: مصوبه ۱۷ شهریور ماه که ۳۵ بند داشت که برخی از آنها تصویبنامه بود تعدادی معطوف به گمرک و بخشی هم مرتبط با نظام بانکی کشور که در حال اجرایی شدن است و بخشی هم تعهدات و تکالیفی بود که برای معاونت نظارت و راهبردی رئیس‌جمهور تعیین شد که بررسی کنیم میزان بدهی دولت به پیمانکاران در طرح‌های عمرانی چقدر است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: نباید فراموش کنیم که مطالبات پیمانکاران از دولت همان میزان فعالیت پیمانکاران را کند می‌کند؛ بیش از سه میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار از محل طرح‌های عمرانی در بخش خصوصی در حال حاضر ارتزاق می‌کنند از این رو اگر مطالبات و تعهدات دولت را نسبت به پیمانکاران مورد توجه قرار ندهیم در واقع نمی‌توان نسبت به این خانوار‌ها ادای وظیفه کرد.

نوبخت تاکید کرد: از این رو موظف شدیم در حوزه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور به صورت ریز تمام این موارد را ارسال کردیم و چگونگی تعبیه این بدهی‌ها را به دولت پیشنهاد کردیم و هرچه آقای رئیس‌جمهور در آن گزارش ۱۰۰ روزه بیان کرد بخشی از آنها معطوف به آماری بود که ما در معاونت ایجاد کردیم و مستنداتش موجود است و برخی دیگر نیز مربوط به مرکز آمار است.