تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
5

نلسون ماندلا درگذشت

  • کد خبر : 39283
  • 15 آذر 1392 - 3:29

  نلسون ماندلا، رئیس جمهور پیشین آفریقای جنوبی و قهرمان مبارزه با آپارتاید، در سن ۹۵ سالگی درگذشت. وی که از چند سال پیش تاکنون از بیماری های شدید رنج می برد، اخیراً به طور مستمر در بیمارستان و تحت مراقبت های ویژه قرار داشت. ماندلا در سراسر جهان به عنوان نماد مبارزه با نژاد […]

 

نلسون ماندلا، رئیس جمهور پیشین آفریقای جنوبی و قهرمان مبارزه با آپارتاید، در سن ۹۵ سالگی درگذشت. وی که از چند سال پیش تاکنون از بیماری های شدید رنج می برد، اخیراً به طور مستمر در بیمارستان و تحت مراقبت های ویژه قرار داشت. ماندلا در سراسر جهان به عنوان نماد مبارزه با نژاد پرستی شناخته می شود.
به گزارش میرملاس نیوز به نقل از«تابناک»، نلسون ماندلا در اثر شدت گرفتن بیماری خود در شهر پرتوریا دربیمارستانی در آفریقای جنوبی درگذشت. وی مدتی بود که از عفونت ریه رنج می‌برد.
«جیکوب زوما»، رئیس جمهور آفریقای جنوبی در بیانیه ای تلویزیونی این خبر را اعلام کرد و گفت که آقای ماندلا اکنون «ما را ترک کرده است».
نلسون ماندلا، که مدت ۲۷ سال زندانی بود، نقش برجسته ای در برقراری صلح در سایر مناقشات به عهده داشت. ماندلا اولین رئیس جمهوری سیاه پوست آفریقای جنوبی بود که از سال ۱۹۹۴ به مدت ۵ سال این سمت را بر عهده داشت و بسیاری او را پدر آفریقای جنوبی می‌دانند. رهبر پیشین آفریقای جنوبی، علیه آپارتاید (یا حاکمیت اقلیت سفید بر کشور) مبارزه کرد و در سال ۱۹۹۳ جایزه صلح نوبل را دریافت کرد.

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=39283

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 8در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۸
  1. روحش شاد و یادش گرامی

  2. روح همه آزادمردان شاد و یادشان گرامی باد .ماندلا هم رفت

  3. نلسون ماندلا نماد عدالت وبخشش ونیکنامی است روحش شاد.

  4. خداوندرحمتش کند
    ۳۰سال زندان درسلول انفرادی بخاطر آزادی خواهی ومبارزه باتبعیدنژادی این مردرا درکتابهای تاریخی ثبت میکند

  5. از شمار دو چشم یک تن کم
    وز شمار خرد هزاران بیش..

    روحش شاد.

  6. نلسون ماندلا :امام خمینی رهبر همه نهضتهای آزادیبخش جها ن است . روحش شاد ،ماندلا نماد مبارزه با تبعیض واز منادیان محبت ووحدت بود.

  7. خدارحمتش کنه

  8. آنچه ماندلا را از اکثر رهبران هم عصرش متمایز ساخت این بود که او هیچ گاهی نخواست خواسته ها، انتقام جویی و نگرانی های شخصی اش تاثیری بر شیوه پیشبرد امور آفریقای جنوبی داشته باشد. بعد ازینکه آفریقای جنوبی به آزادی رسید و وی با کسب اکثریت قاطع در راس نظام قرار گرفت، هیچ گاهی از خشونت کار نگرفت و به بزرگترین سمبول پذیرش، عفو و همدیگر پذیری مبدل شد.
    ماندلا در یک اقدام بی سابقه در اولین سال پس از رهایی به زندان رابن سفر کرد و زندانبانی را که بیشترین شکنجه را بر او روا داشته بود بدون قید و شرط بخشید. در زمانی که رئیس جمهور آفریقای جنوبی شد، هیچ گاه به انتقام گیری از عوامل رژیم آپارتاید نپرداخت.
    آنچه ماندلا را از سیاستمدار هم عصرش، رابرت موگابه در کشور همسایه اش زمبابوه متمایز ساخت همانا قدرت غلبه وی بر خواسته های شخصی، انحصار طلبی و انتقام جویی بود، خصوصیاتی که رابرت موگابه را از یک رهبر آزادی بخش به یک رهبر مستبد بدل کرد.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.