تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
8

نیاز به نگاه شهدا

  • کد خبر : 39506
  • 18 آذر 1392 - 10:51

بهروز پیری / سرویس شهدا / میرملاس نیوز : نیاز به نگاه شهدا بر این اعتقادم که نه نویسنده ام و نه چنین فکری را در سر میپرورانم,اما در عین حال میخواهم چند سطری بنویسم. به دو دلیل.اول اینکه نمیتوانم در مقابل عظمت کار شهدا خاموش بنشینم و حرفی نزنم.ودوم شاید این نوشتار سببی شود […]

بهروز پیری 1 (2)

بهروز پیری / سرویس شهدا / میرملاس نیوز :

نیاز به نگاه شهدا

بر این اعتقادم که نه نویسنده ام و نه چنین فکری را در سر میپرورانم,اما در عین حال میخواهم چند سطری بنویسم. به دو دلیل.اول اینکه نمیتوانم در مقابل عظمت کار شهدا خاموش بنشینم و حرفی نزنم.ودوم شاید این نوشتار سببی شود که از خواب غفلت بیدار شویم و به جایگاه رفیع و بلند شهدا و فرهنگ شهادت در هدایت کردن جامعه به سمت کمال و نجات شناخت و اگاهی پیدا کنیم.
انچه بیش از همه روح مرا ازار میدهد,سردی و بی مهری نگاههاست نسبت به شهدا.نه اینکه شهدا نیازمند نگاه ما هستند .نه.این ماهستیم که به شهدا نیازمندیم.شهدا و رزمندگان استوار ما با ایثار خون و نثار جان عزیز,پاسداران جاوید افاق شرف شده اند و نام بلند و عزیزشان همواره در تاریخ,درخشنده ترین نامها و چشمگیرترین انهاست.انگونه که حسین و یارانش با خلق حماسه کربلا,اندام مرده و بی تحرک تاریخ را قلب تپنده ای بخشیدند که حیات و زندگی و حرکت را در رگهای فسرده ان جاری ساخت.بعد از حماسه کربلا شهدای جنگ تحمیلی و انقلاب اسلامی کار خون رسانی به این قلب تپنده را بر عهده گرفتند تا مبادا تاریخ که ظرف تحقق تکامل انسان است دچار خلا و نقصانی بزرگ بشود.
شهید نماد انسان کامل است.که در مکتب وحی همواره سخن از انسان کامل است.شهدا انسانهای کاملی هستند که اگر چه تنها در فرازی از تاریخ درخشیده اند,ولی تابش رهنمودهای جاویدشان همواره راهگشای راهروان راه حق باقی خواهد ماند.و اوای روح بخش پیام زندگیشان پیوسته در گوش زمان پژواک و انعکاس خواهد داشت.و بر ماست که در پای درس این استادان جهاد و شهادت گرد ائیم و از بوستان عطر اگین انها خوشه ها برچینیم.
متاسفانه حاکمیت تفکر مادی و اقتصادی بر فضای جامعه سبب شده که اندیشه ها به این سمت سوق داده شوند و ارزشهای روحانی و معنوی کمتر و کمتر مورد توجه اذهان عمومی قرار بگیرند.و شهادت به عنوان ارزشی معنوی و روحانی در جامعه از این قاعده مستثنی نیست.که این درست همان چیزیست که دشمنان انقلاب به دنبال ان هستند.
انها به خوبی میدانند ملتی که شهادت دارد اسارت ندارد.و پس از دوران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی تمام تلاش و کوشش خود را به کار بسته اند تا شهادت را که بزرگترین سدو مانع در برابر تحقق اهداف پلید و شیطانی انهاست از جغرافیای فرهنگی جامعه اسلامی ما حذف بکنند.انها با بسیج تمامی ابزارها و امکانات سعی در تحقق چنین هدفی دارند.زیرا به خوبی واقف به این مهم هستند که شهید و شهادت میتواند چه نقش حیاتی و حساسی در سروشت جوامع داشته باشد.
بنابر این ما نیز باید تمام امکانات را به کار بگیریم تا علاوه بر نهادینه کردن این فرهنگ در جامعه خودمان ان را به دیگر جوامع نیز صادر کنیم.و در این بحبوحه جنگ نرم که استکبار به راه انداخته از دشمن عقب نمانیم.
و اینگونه است که درمیابیم این ما هستیم که نیازمند به شهدائیم و باید از انها مدد بطلبیم تا راهگشای ما در ناهمواریها و پستی و بلندیهای فرا رویمان باشند.
پس پرمهرتر و گرم تر به شهدا بنگریم و به سادگی از کنار این عزیزان نگذریم و با تعمل و تعمق,اندیشه هایمان را از دام جهالت و اسارتی که حب دنیا و قدرت برایمان تنیده برهانیم و این اموزگاران بزرگ را نه تنها ارج نهیم,بلکه سرمشق و الگو برای رهایی قرار دهیم.

 Untitled

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=39506

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 75در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۷۵
  1. جناب آقای پیری
    این دغدغه شما و امثال شما قابل تحسین است . همه باید دست به دست هم دهیم ز مهر تا با یادآوری فضیلت های فراموش شده ، قدری از این فضای غبارآلود رهایی یافته و نوید بخش تحقق آرمان های بلند شهدا باشیم که در صدر آنها آدم شدن ماست . آدم شدنی که عارفان بزرگ آن را بس مشکل دانسته اند و می دانید که برخی دیگر بالاتر از مشکل ! که بهتر آنست که بقلم نیاوریم .
    در ضمن مطلب شما را جهت بهره مندی بیشتر دیگران در ” یاد نیکان ” می آورم .

    • سلام حاج آقا
      ممنون از حضورتون

      • درود و سپاس جناب قبادی
        شما بهتر از من میدانید که توبه چیزی نیست جزء بازگشت اما مهم اینست که به چه چیز بازگشت کنیم.بازگشت به فطرت خداجو.چرا که بیداری فطرت برابر است با سعادت درک موقعیت جانشین خدا بر روی زمین بودن.
        در این شرایط حساس فرهنگی اگر میخواهیم که از گزند دشمن در امان باشیم باید بازگشت کنیم به فرهنگ اصیل و ناب اسلامی.تا به قول شما ادم شویم و به نظرم فرهنگ ایثار و شهادت شاخص ترین ابزار این راه است.
        کمال تقدیر و تشکر را نیز بابت درج مطلب در یاد نیکان را دارم

  2. واقعااقای پیری قلم شماتمام مطالب رابه صورت جامع وزیبابیان میکند٠به امیدپیشرفت بیشترشمادرتمامی عرصه ها٠منتظربعدی هستم‏!‏

    • سلام
      حضور و همراهی صمیمانه شما همراهان عزیز است که سردی حاکم بر مطالب حقیر را گرم و دلپذیر کرده است
      سپاس فراوان

  3. باسلام به آقای پیری قدم زدن در وادی سرخ شهید ودفاع از کیان کار ستودنی است و حال وظیفه مامعرفی آنان به نسل بعد از جنگ است و توصیف این پرندگان بی بال وترویج فرهنگ شهادت وایثاروحفظ ارزش ها ودستاوردها آنان کاری بزرگ وسخت است در این قحطی فرهنگ ومعنویت وگمشده ای که باهمت عزیزانی چون شمازنده خواهد شد موفق باشید وخدای شهدا نگهدار شما

    • پاسبان حرم دل شده ام شب همه شب/تا در این پرده جز اندیشه او نگزارم/
      سلام جناب ابراهیمی عزیز
      دشمنان دین خدا و پیامبرش هر بار در لباسی نو و ایده ای تازه به میدان نبرد می ایند.وامروز در لباس نفاق و ایده به تعبیر مقام معظم رهبری شبیحخون فرهنگی میخواهند که ملت ما را بیگانه با فرهنگ ناب اسلامی بکنند.تا با ایجاد سردرگمی و بی هویتی در جامعه,راه رسیدن به مقاصدشان را هموار کنند.
      واینجاست که مسئولیت ها در حفظ و نگهداری ارزشها سنگین و سنگین تر میشود.
      سپاس فراوان از حضورتان

  4. سلام آقای پیری واقعا از زحمات گرانقدر جنابعالی بسیار قدردانی میکنم امروزه بسیار کم از شهدا یاد می شود.شاید این مطلب بتواند مردم را هوشیار کند.
    مهدی از خرم آباد

    • سلام بر مهدی عزیز
      بنده هم از حضور گرم شما تشکر فراوان دارم
      امیدوارم که همه با هم سعی و تلاش کنیم که شهدا را بیشتر یاد بکنیم.و هوشیار تر از همیشه انان را الگو و سرمشق قرار دهیم

  5. امدمت که بنگرم باز نظر به خود کنم /سیر نمیشود نظر بس که لطیف منظری
    سلام بردوستان ارجمند واقای پیری دانا
    بازهم مثل سایر مقالات پر مغزت گل کاشتی .
    سخن گفتن از شهدا کار حساس و بسیار مهمی است قدرت و جسارت خاصی می طلبد دل پاک ودیده روشن می خواهد
    که الحمدالله شما دارید.
    هر شهید پرچمی است برای عزت و ازادی ما و هر انسانی سرگذشت شهدا را بخواند یقینا راه وهدف گم کرده اش را بهتر وزودتر پیدا می کند وکمتر فرصت سوزی می کند
    اگر شهدا را یادکنیم و از خون پاکشان به خوبی پاسداری کنیم امید واریم چشم ونظر خیری به ما داشته باشند
    از عوامل محترم میرملاس وشما بخاطر این همه خیر و خوبی متشکرم.
    به امید دیدار دوباره

    • بلبل از فیض گل اموخت سخن,ور نه نبود/این همه قول و غزل تعبیه در منقارش/
      سلام بر مهندس عزیز اهل فضل و دانش
      باز هم مثل همیشه با حضورت شادی را برایم به ارمغان اوردی.
      امید وارم که این لیاقت را داشته باشم و بتوانم از شهدا بگویم.
      بدون شک چراغی نورانی تر و راهی هموارتر از راه شهدا برای رسیدن به عزت و سربلندی نیست.
      یقینا شهدا زنده هستند و اعمال و کردار ما را مشاهده میکنند.
      از حضورتان تشکر و سپاس ویژه و خاص دارم
      در پناه حق

  6. آقای پیری از اینکه با قلم شیوایتان باعث زنده نگه داشتن نام شهدا می شوید بسیار از شما تشکر میکنم

  7. با سلام
    انشا الله قلم شما بتواند باعث بیدار شدن جامعه ی در خواب غفلت فرو رفته ی ما باشد و نام شهدا را بیشتر از این زنده نگه دارد

    • سلام علی جان
      امید که نظر لطف شهدا شامل حالمان شود تا شاید جامعه از این غفلت بیدار بشود

  8. سلام جناب پیری وآقا سعید ،مطلب خوب وارزشمند وانعکاس هم ستودنی به وجود شما افتخار میکنیم

    • سلام حاج آقا
      ممنون از لطفتون

    • ما نه مردان ریاییم و حریفان نفاق/انچه او عالم سر است بدین حال گواست/
      سلام و عرض ادب جناب اقای جعفری
      ما نیز به وجود شما و همه علمای اسلام افتخار میکنیم.امیدوارم که ما را از دریای علمتان
      بی بهره و بی نصیب نگزارید و همواره راهنما و هدایتگر ما ن در این مسیر باشید

  9. سلام دایی جان
    امدوارم دینتو با نوشتن مطالبی در این باره به شهدا ادا کنی

  10. آنان که رفتند ، رشحات امواج دریای بیکران الهی شامل حالشان شد. ما که هستیم باید به هر نحوى ( قلم ، گفتار و …) درجهت تعمیم و تعمیق فرهنگ شهادت تلاش کنیم و بکوشیم تا راه شان ، بیراه نشود.
    بهروز عزیز ؛ خدا را شاکر باش که قلم و بیان زیبایى نصیبتان کرده و با همین قلم ، در حد توان تان در احیاء بصیرت و معرفت شهدا تلاش میکنید.
    با تشکر از بالنگ دوست داشتنى.

    • سلام تورج جان
      ممنون از حضورت
      موفق باشی

    • بله تورج عزیز انان که رفتند کار حسینی را انجام داده اند و اما ماکه مانده ایم باید زینب گونه ادامه دهنده راه انها باشیم و گر نه خدایی ناکرده قصور و کوتاهی صورت خواهد پذیرفت .
      شما و همه دوستان در حق من ناچیز بسیار لطف و محبت روا میدارید.هدف این است که هر کدام از راهی که توان انجام دادن ان را داریم احیاء کنیم فرهنگ شهادت و یاد شهیدان را.
      خدا را بسیار بسیار سپاسگزارم که که قلبی مالامال از عشق حسین و ادامه دهندگان راه حسین را نصیبم کرده و همچنین دوستانی هم مرام و هم مسلک چون شما.

  11. سلام سعید جان ، اگر بتونی فایل word کتاب ” هم مرز با آتش زنده یاد حمید قبادی رو بگیری میتونه به سرویس شهدا جهت هرچه پربار شدنش کمک کنه.ممنون از زحمات همیشگی شما

    • سلام آقای ابراهیمی
      پیگیرش شدم به محض اینکه بدستم برسه حتما

  12. درود خدا بر شهدای جنگ تحمیلی که عزت و افتخار ایران اسلامی هستند و درود بر همه ی کسانی که یاد و خاطره شهدا را زنده نگه میدارند.
    آقای پیری واقعاً خسته نباشی.

    • سلام جناب قبادی
      ما هرچه داریم از برکت وجود شهدا و رزمندگان و جانبازان عزیز است ودرود خدا بر شما که مایه امید و دلگرمی هستید.
      خدا به شما عزت و سربلندی عطا نماید

  13. جناب پیری تشکر که با قلمتون به ماندگاری یاد شهدا کمک میکنید

  14. چه مطلبی مهمتر ازتجدید خاطرات با شهدا.تشکر از شما

    • درود بر شما اقای عزیزی
      تنها بالاتر و برتری که از شهدا وجود دارد خداوند کریم و اولیاء الهی هستند

  15. باعرض سلام وخسته نباشید خدمت اقای پیری همیشه مطالب شما مورد تحسین بنده ودوستانم بوده خداون به شما خیردنیاواخرت دهد وهمچنین عمربابرکتی برای شماازخدا طلب مینمایم که همیشه برای بصیرت واگاهی دیگران دست به قلم داشته باشید .
    برادر مهربان مقام شهید مقام عُلوی است که انسان هایی که واقعا به سرحد مکاشفه رسیدند معنای حقیقی شهادت رامیفهمند بخاطر همین خداوند درسوره ال عمران ایه۱۶۹ میفرماید: ولاتحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله ….. که لاتحسبن یعنی حتی تصور ناچیزهم نسبت به انان که درراه خدا کشته شدند نشود که از اموات عام بحساب بیایند چراکه شهدا حیات وزندگانی ویژه ای نزد خدا دارند. لذا شهدا هم مصادیق بارز کلام خدا هستند چراکه جان مادی خودرا درراه خدا فدا کرده اند پس این عزیزان را خیلی بیشتر از انچه که هستند باید شناخت .
    علاوه براین سردمداران کشورهای اروپایی درحمایش ویژه نظامی درباره شهدای ایران چنین گفتند: اگر نظامیان ما نیروی ماورائی که درروح وجسم سربازان ایرانی در دوران جنگ بود راداشتند میتوانستیم دنیارا بدون جنگ نظامی فتح کنیم . که این نیروی ماورائی انان تعبیر کرده ان همان رضایت وامرخداست .

  16. سلام گرم و صمیمی اینجانب تقدیم به شما و تمام دوستانتان که در حوزه علمیه مشغول اموختن علوم اسلامی هستند.خداوند همگی شما را عاقبت به خیر کند.
    جناب اسماعیلی به قول شهید مطهری که فرمودند به خدا قسم ما در برابر مسئله فلسطین در روز قیامت مسئولیم.باید بگویم که ولله ما هم در برابر شهدا مسئولیم و باید پاسخگو باشیم.
    اینکه بنده دست به قلم ببرم و چند سطری از این عزیزان بنویسم بسیار ناچیز تر از حقی است که شهدا بر گردن ما دارند و تنها میتواند شروعی باشد برای فعالیت بیشتر.
    تمام سعی و تلاش من حقیر نیز بر اینست که در اینده و با نوشتن مطالب جدیدتر ابعاد واژه شهید را بیشتر باز کنم و بتوانم یاری رسان اندیشه ها باشم که به سر حد مکاشفه نزدیک بشوند.
    و این را یک وظیفه و تکلیف میدانم.
    تمنا دارم که همراهیتان با حقیر استمرار داشته باشد

  17. سلام اقای پیری دست مریزاد.
    مردان این قدم را باید که سر نباشد مرغان این چمن را باید که پر نباشد …
    ما همه در مقابل کار عظیم شهدا تا ابد خجل و شرمساریم ، کاری که این مرغان هوایی کردند
    درسخن و لفظ روی کاغذ شایدساده باشد ولی درعمل فقط برازنده نام ماندگار شهداست .
    درود خدا برشما که با این تلنگر ارزشها را زنده میکنید ، انشالله بازهم ادامه دهید مخصوصا از
    زندگی و نانوشته های فرماندهان رشید کوهدشت که افتخار همه استان لرستانند ، بویژه برادران
    حجت و فیروز سرتیب نیا . دعای شهدا چراغ راهتان . یاعلی

    • سلام بر دلفان دیار خوبان و سلام بر دوست خوب نورابادی
      مردان خدا پرده پندار دریدند/یعنی همه جا غیر خدا یار ندیدند/
      در واقع دوست عزیز ما باید از کردار و اعمال خودمان شرمسار و خجلت
      زده باشیم و در صورتی میتوانیم از سنگینی بار این خجلت بکاهیم که راه و روش شهدا را اگو و سرمشق نسل جدید قرار دهیم.
      درود و رحمت خدا نثار شما باد که ما را همراهی میکنید.
      بنده و اقای بالنگ تمام سعی و تلاش خودمان را در راستای اجابت خواسته شما بکار خواهیم گرفت.
      نگاه شهدا همیشه همراهتان
      یا علی مدد

  18. سلام علیکم خدمت آقایی پیری عریر.
    واقعا جلب و تاثیر گذار بود مرا یاد شهدا و ومناطق جنگی انداخت. از شما ممنونم.اگر میشهر مر آرمان ورد ارمانها وهدف و نامه شهدا بنویسد ممنون

    • سلام بر اقای اسماعیلی عزیز
      زحمت اجابت خواسته های شما را اقای بالنگ عزیز حتما خواهند کشید منهم از هیچ تلاشی فرو گزار نخواهم کرد

  19. ممنون از شما که به شهدا و راه شهدا اهمیت دادید و خاموش ننشستی .
    خیلی خیلی ممنونبم از مطلب شما .
    واقعا جامعه نیازمند روشنگری وتروبج راه شهدا است.

    • سلام بر پارسای عزیز و اباده و شیراز
      ما این را دین و تکلیف میدانیم و بسیار ناچیز تر از ان حقیست که شهدا بر گردن ما دارند
      سپاس فراوان از حضور شما

  20. اقای پیری عزیز ممنون از قلم پر معنایتان.راه شهدا راه نور و روشنی است

    • سلام جناب قادری
      من نیز از نگاه پرمهر شما سپاسگزارم.
      این راه نورانی و روشن است که میتواند ما را از ظلمات و تاریکیها برهاند.

  21. خداوندبزرگ در باره شهدا در قرآن ذکر کرده اند شهدارا مرده مپندارید بلکه زنده اند ونزد پروردگارشان روزی دارند.
    هیچ روی این موضوع تفکر نموده اید هر عزیزی را از دست میدهی بعداز مدتی کم کم تقریبا فراموش میشود اما یاد شهدا همیشه تازگی دارد گویی که در کنار ما هستند .انگار همین دیروز بود
    از شما دست اندر کاران این سایت صمیمانه تشکر میکنیم که شهدا را یاد میکنید واین خود گوشزدی برای ماست که به خود بییاییم وراه شهدا را فراموش نکنیم .

  22. سلام برآقای نورعلی و آقای بالنگ به خاطر انتقاد وپذیرش آن.این مواردطبیعی است و در شان این موضوع نیست که به چالش تبدیل شود.شهدای سرتیب نیا در دایره نگین شهدای کوهدشت محسوب میشوند ودر ماههای گذشته هم در میرملاس وسایتهای دیگرووبلاگها به شخصیت آنها پرداخته شده والبته هر چه بیشتر بهتر.هفته گذشته جلسه موسسه شهدای کوهدشت در منزل شهید سرتیب نیا تشکیل شدکه نشان از توجه به موضوع است.به هر حال این دقتها را باید به فال نیک گرفت. ممنون از همه

  23. سلام اقای پیری عریر: دستان من روزی در دست های گرم محمود رضایی حاج محمد آزادبخت مروت طرهانی علی محمد کوشکی و سردار سکوت محض علی مردان ازادبخت و…. بود من انها را خوب میشناسم من با انها بزرگ شده ام من شاهد زخمهای پنهان انها بودم.من شهادت میدهم انها به درجه ای از عشق رسیده بودند که که از شهادت خود خبر داشتند . من شهادت میدهم نفس انها به خاطر خدا بود .خدا بود خدابود خدا

    • شیر مردانند در عالم مدد/ان زمان کآفغان مظلومان رسد/بانگ مظلومان زهر جا بشنوند/ان طرف چون رحمت حق میدوند/ان ستونهای خللهای جهان/ان طبیبان مرضهای جهان/محض مهر و داوری و رحمتند/همچو حق بی علت و بی رشوتند/
      سلام جناب ازادبخت
      باور بفرمایید با خواندن این کامنت اشک از چشمانم سرازیر شد.یقینا شما هم نظر کرده ی حقید که با این عزیزان بوده اید قسمت این بوده که بمانید تا نسل ما بتواند از وجود شما بهره ها ببرد
      خداوند در فردای قیامت شما را با شهدا محشور بفرماید
      سپاس از حضورتان

  24. تامل برانگیز بود .ممنون

  25. سلام آقای پیری من فرزند شهید علی اکبر عزیزی ام سال ۶۱ در عملیات آزاد سازی خرمشهر شهید شده بنده ۲ماه بعد بدنیا آمدم الن ساکن نورآبادیم یه خواهش خیلی بزرگی ازتون دارم اگه بتونید خاطرات وچند تا عکس از پدرم برام پیدا کنید بخدا همیشه دعاتون میکنم .یه عکس بیشتر از بابام ندارم ازتون خواهش میکنم پیگیری کنید .قبرش هم ردیف۳قبر۳امه از طایفه اولادقباد. با تشکر فراوان.

    • سلام دوست عزیز خداوند پدر شما را رحمت کند.
      علی محمد جان این خواهشو باید از اقای بالنگ دبیر محترم سرویس شهدا بکنید.بنده فقط در زمینه متون نگارشی با ایشون همکاری مختصری دارم.
      منهم در اینجا از اقای بالنگ خواهش دارم که تمام سعیشان را به جهت اجابت خواسته شما بکار بگیرند.
      همچون پدر بزرگوارتان سرافراز بمانید.

      • سلام بهروز جان
        بنده امروز با آقای عزیزی فرزند شهید والامقام علی اکبر عزیزی تماس گرفتم و در این باره عرض کردم خدمتشون که از بنیاد شهید پیگیر میشم اگر تصاویری و خاطراتی داشتن حتما براشون جمع آوری میکنم و میفرستم خدمتشون

  26. سلام علیکم
    باتشکر وسپاس فراوان یاد وخاطره سرداران رشیدوشهدای گرانقدر بخصوص شهیدان آزادبخت وکوشکی درعملیتهای کربلای چهار وپنج برایم تجدیدشد روحشان شادویادشان گرامی باد. پرویز ناصری آدینه وند

  27. سلام بر شما جناب اقای ناصری
    شما بزرگوران علاوه بر اینکه یادگاران دوران طلایی دفاع مقدس هستید.بلکه پل ارتباطی بین نسل شهدا و نسل امروز میباشید. که وجودتان منشا خیر و برکتهای فراوان میباشد.
    خداوند به شما عمر با برکت عطا نماید.
    نگاه شهدا همیشه همراهتان و سپاس از حضورتان

  28. با عرض سلام و تشکر از آقای پیری بابت درج این مطلب ارزشمند، روی سخن بنده در این کامنت در بخش نخست با ایشان است و طرف دیگر بحث من تا پایان کامنت آقای بالنگ است .
    دوستان عزیز !
    با سلام و عرض خسته نباشید به شما ، کار برای شهداء از هر منظری که به آن نگاه کنیم کاری ارزشمند و مقدس است . به نظر من و به عنوان یک خواننده ایراد بسیاری از متون در خصوص شهداء و از جمله متن آقای پیری این است که با زوم شدن صِرف بر جنبه های معنوی و نادیده گرفتن یا کم رنگ کردن جنبه ی زمینی این شهیدان مسئله را چنان استعلایی و دور از دسترس توصیف می کنند ، که غالباً فراموش می شود که اینها نیز مردمانی ساده مانند همین مردم عادی بودند ولی بواسطه ی بروز برخی مناسبات روحی و فرهنگی و پاکی و صفای درون خود در میدان ایثار و نثار خون خود در راه دین و میهن بر دیگران سبقت گرفتند . هزاران شهید اقلیت های دینی و قومی گواه این واقعیت هستند. در فیلم اخراجی های ۱ هم دیدیم که گاه حتی لباس خونین شهادت از آن کسی می شود که ممکن است در افواه عموم فردی موجه تلقی نشود . در این زمینه حُر تنها یک نمونه ی تاریخی است .
    از آن گذشته از این متن چنین بر می آید که بیشتر مردم نسبت به شهدا بی تفاوت هستند ، در صورتی که واقع امر چنین نیست . بیشتر مردم شهدا را دوست دارند و برای آنها احترام زایدالوصفی قائلند ولی اگر اوضاع اجتماعی و اخلاقی جامعه در سالیان اخیر سمت و سویی پیدا کرده است که به ارزشهایی از این دست بهایی چنان که بایسته ی آن است داده نمی شود ، این نیز خروجی عملکرد مسئولین فرهنگی ماست ، نه مردم بیگناه .
    به عنوان مثال من شهید بالنگ را می شناختم و در درگاه خداوند و خوانندگان به انسانیت ، آزادگی ، سلامت و شرافت اخلاقی و عبودیت و اخلاص بی نظیر او گواهی می دهم. .
    مطمئن هستم که این مردان بزرگ، جانانه و از سر صدق پای در رکاب علائق و عقایدشان گذاشته بودند و گر نه مثل بسیاری دیگر ممکن بود الآن برج ساز و بنگاه دار و سیاست پیشه ( نه سیاستمدار واقعی ) باشند . اما هنوز هم معتقدم گر چه ممکن بود در این صورت جوان سلیم و شریفی چون تو الگانس سوار شود ، ولی آنگاه این جهان زیبایی کمتری داشت. .
    دوست من ! می دانم که شما با چه مشقت و رنجی و گاه با خرج کردن از جیب خود و دوستانتان این حداقل ها را ( منظورم فعالیتهای اینترنتی و وبلاگی است ) برای شریف ترین فرزندان این مردم و بی آلایش ترین علائقتان فراهم کرده اید . ولی در استان های دیگر ببینید که چقدر تحقیق ماندگار و کتاب ارزشمند و نفیس و فاخر در باره ی این عزیزان منتشر شده است .
    روی کسانی سیاه که برای خرج کردن در این زمینه بیت المال را ارث پدر خود تلقی می کنند …. عزیز دلم ! تو هنوز جوانی و شاید تجربه نکرده باشی که گاه یک کتاب ارزشمند که با قلمی فاخر نوشته شده باشد چقدر می تواند در معرفی این فرهنگ و به یادسپاری این نقش تاریخی مؤثر باشد . در کلان شهرها بر روی این فعالیتهای فرهنگی سرمایه گذاری هنگفت می شود و هیچکس هم ارزش آن را با محاسبه ی ارزش افزوده ی مالی کاسب شمار ( یا به قول خودمان دایا شمار ـ با عذرخواهی از تمام گیس سفیدان و مادربزرگها در مثل مناقشه نیست ) نمی کند . کار ماندگار قلم ماندگار می خواهد . و قلم ماندگار هم نان شب . …
    به شما توصیه می کنم پیگیری کنید که آقایانی که همه چیز خود را مرهون و مدیون ایثار و فداکاری این خون های پاک هستند در این سی و چند سال در همین شهر خودمان چه کاری برای ولی نعمتان خود کرده اند ؟ به شما توصیه می کنم که همچون حاج آقا قبادی از استانداری لرستان بخواهید که توضیح دهند از میلیاردها تومانی که در دو سه سال گذشته خرج مثلاً پژوهش شد چه مقدار آن صرف این امر مهم گردید . آنگاه خودتان چند کتاب اندکی را که در زمینه ی سرداران شهید ( فقط شهر خرم آباد ـ انگار شهرهای دیگر سردار شهید نداشتند ) از محل این بودجه تألیف شده است ببینید ( و اگر عرق شرم بر گونه ی نویسندگان ننشست ) آنگاه بپرسید که چه کسی چنین پروژه هایی را تصویب کرده است و دلیل تصویب آن چه بوده است . خود شما وکیل، این نمونه ها را برای عبرت ببینید و تصور کنید که آیا حاضر هستید نام شما به جای مؤلف این آثار درج شود ؟ این پرس و جوها را بکنید تا متوجه شوید که چگونه وقتی که پای پرداخت حق التألیف به میان می آید چگونه دو نفر از مقامات ارشد وقت لرستان یک شبه به کسوت نویسندگی در می ایند . و به عنوان مؤلف زندگینامه ی سرداران شهید چه پولهایی به جیب می زنند . آنگاه فکر کنید که جفای واقعی به این گلگون کفنان از سوی چه کسانی صورت گرفته است .
    شما آنقدر پاک و بی آلایش هستید که دغدغه و نگرانی بزرگتان نصب تابلو شهدا بر تارک کوچه ها و خیابان هاست . ولی فکر می کنید کدام ایرانی شرافتمندی حاضر نیست که سهم قابل توجهی از بودجه ی فرهنگی شهرها صرف این شهروندان جاوید شود ؟ شورای شهر چرا نمی تواند در این زمینه پول خرج کند ؟ در شهرهای دیگر که این کار را می کنند . شاید بگویند که این پول از آن مالیات دهندگان است . اولاً خود خانواده های شهدا جزء این مالیات دهندگان محسوب می شوند یا نه و ثانیان باید گفت مرده شور هیکل آن مالیات دهنده ای را ببرد که راضی نباشد ، بخشی از اعتبارات فرهنگی شهرها صرف پاسداشت یاد و خاطره ی این شریف ترین مدافعین شهر و وطنش شود . من هم مثل شما شنیده ام که حتی در همین اروپا و آمریکای لاییک هم برای مدافعین گلگون کفن کشورشان احترام ویژه قائل هستند . اما مسئولین ما وقتی که بحث تخصیص اعتبارات فرهنگی در این زمینه پیش کشیده می شود ، پای چرتکه می نشینند و با اختراع عبارت کارشناس پسند ” توجیه اقتصادی” سود و زیان مالی این پروژه های فرهنگی را محاسبه می کنند .
    دوست من ! کسانی که برای خلق آثار ارزشمند در خصوص شهداء به چنین منطقی رجوع می کنند صرفاً یک کلاه غیر شرعی برای گذاشتن بر سر همه درست کرده اند . به هر حال امیدوارم این شهر مظلوم هم روزگاری شاهد انتشار آثار فاخر و ماندگاری در خصوص این ماندگاران باشد . به شما و دوستانتان هم خسته نباشید می گویم و برایتان موفقیت و سربلندی روز افزون آرزو می کنم .

    • با سلام و تشکر از آقای آزادبخت
      چند نکته :
      ۱- نگاه جامع و محققانه جنابعالی به این موضوع مهم و حساس ، قابل تحسین است .
      ۲- هر حرکت مهم نیازمند آسیب شناسی است اما نگاه به این زاویه نباید ما را از اصل موضوع غافل کند .
      ۳- هر طرح و اقدام در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در هر سطحی که باشد به نوبه خود حائز اهمیت است ، از امور ظاهری و صوری گرفته تا طرح های عظیم پژوهشی و کارهای فاخر تحقیقاتی و آثار عمیق نوشتاری و هنری اعم از دیداری ، شنیداری و …
      ۴-امروزه بهره مندی از فضای مجازی برای ابلاغ پیام ، هم سهل الحصول است و هم کم هزینه . چاره ای نیست در شرائط موجود و بی مهری هایی که شما به آنها اشاره فرموده اید ، این اقدامات حداقلی در فضای مجازی غنیمت است و از جوانان عزیزی چون آقا سعید بالنگ نه تنها بیش از این نمی توان توقعی داشت بلکه در همین حد هم باید آنان را تحسین کرد .
      ۵- نیل به یک وضعیت مطلوب و نه ایده آلی ، همت همگانی می خواهد . لازم است بسیاری از دوستان کنار گود وارد گود شده و معدود افراد دست اندر کار را همراهی نمایند .
      ۶- اولین اثر مکتوب این جمع که به نظر می رسد نسبتاً هم فاخر باشد در نوبت ارزیابی بنیاد شهید و امور ایثارگران مرکز است . کارهای دیگری هم در دست اقدام است که در یادداشتی با عنوان ” گام دوم ” در وبلاگ یاد نیکان به آنها اشاره شده است . اگر تمامی دوستان باانگیزه وارد میدان شوند امید آن می رود تا در آینده ای نزدیک شاهد تحولی شگرف در این عرصه باشیم .
      بیش از این مجال قلم فرسایی نیست . به پاس تقدیر از قلم شما و جهت بهره مندی جمع بیشتری از دوستان ، یادداشت شما را به زودی در ” یاد نیکان ” درج خواهم نمود .

      • حاج آقای عزیز و اهل فرهنگ با سلام و عرض ادب و احترام به خدمت شریف شما ؛
        شخصاً احترام ویژه ای برای شما و اهداف ، انگیزه ها و دغدغه هایتان قائل هستم . نامه نگاری شما به استانداری ( صرف نظر از نتیجه ی آن ) به سندی تاریخی بدل شد که نشان داد چگونه گاه حتی یک نفر هم اگر بخواهد می تواند یک سیستم عظیم اداری و بوروکراتیک را در موضع پاسخگویی قرار دهد . از این بابت به عنوان عضو کوچکی از جامعه ی رسانه ای شهرستان و به نمایندگی از کسانی که عطر کتاب و کلمه مشام جان آنها را سرمست می کند بر شما درود می فرستم .
        از توضیحات کوتاه ، گویا ، مستدل و رسای شما سپاسگزارم . شما بهتر از من می دانید که امور فرهنگی همپوشاننده و فراگیر و بنا بر این سرشار از فعل و انفعال ، جرح و تعدیل و تأثیر و تأثر متقابلند . بنا براین هر نهاده ی فرهنگی برای آن که به یک ارزش عام فرهنگی بدل شود باید بتواند به شکل گسترده و توسعه یابنده با دیگر ابعاد فرهنگ اتصال و همپوشانی پیدا کند . بنا براین بحث شهدا نیز نمی تواند بحثی مستقل باشد که به خاطر بار ارزشی آن به شکل مجرد و انتزاعی مورد بحث قرار گیرد. شاید بتوان برای توصیف این ویژگی از مجاز بیانی ” ریزوم ” ( به معنای ریشه ی رونده و توسعه یابنده ) استفاده کرد. (یک متفکر بزرگ جهان قبلاً این مجاز را برای توصیف موجودیت ” کتاب ” به کار برده است.) کافیست شما چند بوته ازیک گیاه دارای ریشه رونده – مثل توت فرنگی- را بکارید. هر ساقه ی گیاه به محض تماس با خاک ریشه و گیاه جدیدی تولید می کند و بعد از چند ماه صدها و هزاران گیاه جدید از آن در سطح مزرعه تکثیر شده و توسعه می یابد . بحث فرهنگی نیز اگر اصیل و واقعی باشد چنین ماهیتی دارد. .
        به عنوان یک خواننده ی میر ملاس از محضر شریف شما ( که نفوذ معنوی ملموس و قابل درکی بر این جوانان دلسوز و پاک طینت دارید ) تقاضا دارم که انرژی عظیم اجتماعی پشت این جریان فرهنگی را به سمتی هدایت فرمائید که سیمایی سرشار از رحمت و مودت از شهدا ترسیم کنند ، نه اینکه از همان آغاز با جدا کردن سهم و بهره ی خود از دیگران ، طبقات و اقشار خاصی از جامعه را را نامحرم تلقی کرده و بر اساس این مغلطه ، خدای نخواسته موضوعی به این اهمیت و حساسیت را مصادره ی به مطلوب کنند و نزد برخی از گروههای مرجع اجتماعی به اصطلاح دافعه ی این عمل را بر جاذبه ی آن بچربانند. بازهم شما بهتر از حقیر می دانید که چنین گسست هایی چقدر می تواند برای ثبات فرهنگی جامعه مخرب باشد . مطمئن هستم وجود انسانهای فرهیخته ای چون شما در کنار چنین محافل و مجموعه هایی می تواند بسیار ذیقیمت و هدایت کننده باشد . پیشاپیش بابت درج کامنت بنده در وبلاگتان نیز نهایت تشکر و امتنان را دارم و خوشحالم که این نگاه انتقادی مورد توجه شما قرار گرفته است ..
        بیش از این مصدع اوقات شریف شما نمی شوم و برایتان موفقیت روز افزون آرزومندم / با تشکر

        • باتشکر مجدد از بذل عنایت شما
          با ارائه هردیدگاه نو که از قلم شما تراوش می کند فضایی جدید بر مخاطبان گشوده می شود .امید آنکه سایر اندیشمندان و صاحبان نظر ، دارای هر سلیقه ای که هستند ، به این عرصه پای نهاده و با هم افزایی ، نمایی روشن وحقیقی از شهدا و فرهنگ پویا و بی بدیل ایثار و شهادت به مخاطبان جویای حقیقت ارائه نمایند.
          به امید آن روز

      • سلام و ارادت به محضر جناب اقای قبادی
        بنده خود را بسیار کمتر ازحتی شاگردی که در محضر شما درس بیاموزد میدانم.زیرا شاگرد شما بودن هم, لیاقت خاصی میخواهد که ما هنوز به ان درجه نرسیده ایم.اما به لطف وجود فضای مجازی و شرایط خاص ان موقعیتی فراهم شده که بتوانیم از وجود شما بهره ببریم و از این بابت هم خدا را شاکرم و هم بسیار خوشحال.
        امیدوارم که همیشه در کنارمان باشید و همراهیمان بفرمایید.
        بابت همراهی و پاسخهایتان به دوستان, صمیمانه سپاسگزار شما هستم

    • ای برادر صبر کن بر درد نیش/تا رهی از نیش نفس گبر خویش/کان گروهی که رهیدند از وجود/چرخ و مهر و ماهشان ارد سجود/هر که مرد,اندر تن او نفس گبر/مر,ورا فرمان برد خورشید و ابر/
      با عرض سلام مجدد خدمت دوست عزیز جناب ازدبخت.بی تعارف از دقت و حوصله ای که بابت تجزیه و تحلیل و رسیدن به نتیجه در فضای مطلب به خرج داده اید صمیمانه سپاسگزارم و با دیده احترام به ان مینگرم.
      دوست عزیز من در ابتدای مطلب بیان نموده ام خود را نویسنده ای که بتواند در وصف شهدا و شهادت بنویسد,نمیدانم.و ان را تنها تلاشی ناچیز دانسته ام تا شاید خفته ای را بیدار کند.
      اینکه فرموده اید تاکید صرف بر جنبه معنوی.بله باز میگویم که شهادت ارزشی است معنوی.هنگامی که میگوییم معنوی,یعنی از مادی و زمینی عبور کرده ایم که به معنوی رسیده ایم.به زبان عرفا مجاز پل رسیدن به حقیقت است.تا از مجاز نگذریم که نمیتوانیم به حقیقت برسیم .هنگامی ما میتوانیم به بالاترین در جه عرفان که اشراق است برسیم که از مشاء و عقل بگزریم.باز یعنی عقل است که انسان را به اشراق میرساند و ایندو هیچ جدایی از هم ندارند.نماز است که انسان را به خدا میرساند.ما به وسیله نماز است که به خدا میرسیم.در اینجا خدا میشود حقیقت و نماز مجاز.پس شهید هم ابتدا از مجازها و زمینیها میگذرد و بعد به ملکوت و اسمانها میرسد و کارش تبدیل به ارزشی معنوی و روحانی میشود.
      دوست عزیز بنده گفته ام که نگاهها نسبت به شهدا سرد و بی مهر است.این بدان معنا نیست که مردم شهدا را دوست ندارد یا فراموش کرده اند .بلکه منظور اینست که فعالیتهای زیاد مربوط به امور مادی و صنعتی سببی شده که نسبت به شهدا و ارزشهای معنوی نگاههایمان سردتر و بی مهر تر شود.
      ایا در جامعه بیشتر فعالیتها حول محور سود و سرمایه بیشتر نیست؟
      در هر صورت تکلیف بود که به رسم ادب پاسخ شما را بدهم و باز هم از نگاه دقیقتان سپاسگزارم.

  29. سلام خدمت آقای بالنگ ،عزیزی ام از نورآباد از اینکه متن منو خوندید و بهم زنگ زدید بسیار سپاسگذارم. ازتون یه خواهش دارم اگه شد یه مسابقه خاطره نویسی از شهید علی اکبر عزیزی بزارید و هر کی تونست خاطره خیلی خوبی از قبل جبهه یا زمان جبهه و جنگ داشت بنویسه و شما هم داوری کنید ونفر اول به قرعه یا خوب بودن خاطره انتخاب ،بنده هم یه ربع سکه بهار آزادی جایزه میدم. راستی آقای حاج مراد روشنی مدیر کل بنیاد شهید استان هم از همرزهای شهید بودند ولی من بهشون دسترسی ندارم اگه تونستید باهاش یک مصاحبه بگیرید خیلی ممنونتون میشم

    • سلام آقای عزیزی
      مسابقه خاطره نویسی رو فعلا قول اجراشو نمیتونم بدم اما در پست های بعدی درج میکنم که از رزمندگان عزیز اگر کسی خاطره یا تصویری از شهید علی اکبر عزیزی داره در اختیارمون بگذاره

  30. درباره شهادت شهید حسین صحرایی بنویسید

    • سلام دوست عزیز
      اگر اطلاعاتی از شهید صحرایی دارین در اختیارمون بگذارید ممنون

  31. با سلام و احترام

    مردم و جوانان دلاور کوهدشت لرستان در گمنامی تمام در آغاز جنگ تحمیلی به ندای پیشوایشان لبیک گفتند و به نام لرستان افتخار آفرینی های زیادی داشتند که بعضاً در میان کل شهدای کشور نمونه بوده اما به خاطر محرومیتهای همیشگی منطقه لرستان و همچنین قناعت و متانت این مردم, سرداران لرستانی و خاصه کوهدشتی در میان شهدای کشوری از لحاظ اشنایی مردم با آنها هیچ جایگاهی ندارند. و این در حالیست که مردم و مسولین شهرهای دیگر یکی پس از دیگری سردار معرفی کرده و در کل!! معرفی سرداران و شهدایشان را در سطح کشور حق خود دانسته و بدون تعصب بر این شهر و آن شهر بعد از معرفی سرداران خود نام استانشان در سطح کشور امتیازات زیادی را نسیب استان خود می نمایند تا جایی که مسولین بعضی از استانها برای گزفتن امتیاز بیشتر برای رفع مشکلات مردم منطقه خودشان با نام بردن با افتخار از سردارانشان حتی با استانهای دیگر هم فخر فروشی میکنند.

    اما این حق چیزی است که مردم لرستان و خانواده های شهدا به خاطر ماخوذ به به حیا بودن و از بیم انکه نکند خدای نکرده سهم خواهی تلقی شود تا مدتها از آن دوری میکردند که این ماٌخوز به حیایی در گمنام ماندن شهدای این خطه بی تاثیر نبوده نبوده است.

    در لرستان فقط یکنفر بود که از همان ابتدا بر نام رزمندگان و جوانان لرستانی در سطح کشور همیشه تاکید داشت .شهید مظلوم سید فخرالدین رحیمی که همنشین شهیدانی چون بهشتی باهنر و رجایی بود در سال ۱۳۶۰ و در مقابل شهید رجایی و تعدادی از افراد کابینه اش بارها از رزمندگان و جوانان لرستانی با افتخار نام برد و دفاع کرد اما بعد از ایشان کدام مسوول یا نماینده مردم لرستان حتی برای یکبار به صورت گذری نامی از همان جوانان و رزمندگان دیروز و سرداران و شهدای امروز لرستان که فرقی ندارد چه کوهدشتی چه خرم ابادی یا الیگودرزی و درودی و یا اهل ازنا یا پلدختر باشند برده است ؟؟؟ من که یقین دارم کسی وجود ندارد.

    در مورد کامنت برادر محترم آزادبخت باید عرض کنم
    من تا هم تا حدودی با حرفهای شما موافقم دوست عزیز اما باور کنید هزینه ایی هم که مسولین استان باید صرف نوشتن کتاب از شهدا میکردند صرف نوشتن کتاب برای سرداران لرستان و خاصه خرم اباد نشده و فقط صرف نوشتن کتاب در مورد بعضی از شهداست که احتمالاً بیشتر آنها با این مسولین ارتباط فامیلی داشتند و احتمالاً اگر هم کتابی در مورد یکی از سرداران لرستان نوشته شده باشد یقین داشته باش با هزینه شخصی خانواده شهید بوده که مطمعن هم نیستم آیا در مورد سرداران کتابی نوشته شده یا نه !!. اما تاکنون هیچگونه هزینه ایی برای نوشتن کتاب در مورد هیچکدام از شهدا و سرداران شاخص این استان صرف نشده است و بعد از این هم تا اشنا بازی و طایفه بازی در لرستان وجود دارد انتظار اینکه مسوولین بومی هزینه را صرف نوشتن کتاب در مورد سرداران این استان چه از کوهدشت و چه از خرم آباد یا جای دیگر بکنند بدون اینکه نسبت فامیلی با آنها داشته باشد به نظرم کمی غیر قابل دسترس است.

    تشکر ویژه دارم و صمیمانه خوشحالم که تعدادی از جوانان شهر کوهدشت با راهنمایی و هدایت برادر بزرگوار و با ارزش حاج آقا هادی قبادی پس از سالها خاموشی و به گمنامی رفتن شهدا و سرداران لرستان این بی مهری های همیشگی را نسبت به شهدای این خطه به خوبی و به موقع درک نمودند و جهاد گونه همانند لبیک مردم و جوانان کوهدشت لرستان در ابتدای دفاع مقدس اینبار اما برای زنده ماندن نام شهدا و ایثارگران این شهر لرستان و معرفی آنها در سطح کشور, مسوولیتی بزرگ به عهده گرفته اند.

    و انصافاً کار بزرگ ایشان قابل تقدیر و تحسین است نه فقط از طرف من نوعی بلکه از طرف همه کسانی که در این حوزه مسوولیت دارند و کسانی که برای این قبیل کارها هزینه های فراوان در اختیار دارند.

    همچنین برادر عزیز سعید بالنگ که انصافاً در خصوص معرفی شهدا زحمات فراوانی را متقبل شده اند و بدون کوچکترین اجرتی و با هزینه شخصی شبانه روز وقت و انرژی خود را صرف معرفی شهدا و سرداران و همچنین ساختن وبلاگ برای بسیاری از شهدای گمنام میکنند. و امیدوارم که روز به روز در این کار موفقتر و با انرژی تر باشند و دوستان بیشتری و حتی مسوولین نیز در این کار تحسین برانگیز شما را حمایت کنند .

    البته از انصاف نگذریم, وبلاگ گردان محبین که مربوط به رزمندگان کوهدشت میباشد با زحمات برادر عزیز مرتضی قبادی در راه معرفی شهدا و سرداران کوهدشت در این چند ساله زحمات فراوانی متفبل شده است و یکی از اولین وبلاگها در مورد شهدای لرستان است که امیدوارم نامهربانی های بعضی آدمهای انگشتشمار هیچگونه خللی در کار ایشان وارد نکند و با همکاری همه دوستان در کارشان روز به روز با انرژی تر و موفق تر باشند.

    و در نهایت خوشحالم که پایگاه خبری میرملاس توجه ویژه ایی به شهدا دارد و با زحمات برادر گرامی سعید بالنگ خاطرات و زندگینامه شهدا را برای خوانندگان این وبسایت خبری نقل میکند مطمعن باشید این بخش از وبسایت شما بینندگان زیادی در سرتاسر ایران خواهد داشت.

    با آرزوی موفقیت برای همه شما عزیزان.

    • سلام جناب اقای مرادی
      سپاس از حضورتان

    • درود بر روح بزرگ سردار شهید داریوش مرادی
      سلام آقای مرادی
      ممنون از شما با وجود کار و مشفله فراوان باز هم زحمت کشیدید و به بخش شهدای میرملاس سر زدین

    • با تقدیم خالصانه ترین درودها به روح مطهر سردار دلاور سپاه اسلام و دوست سفر کرده ام شهید داریوش مرادی
      علی آقا مرادی باسلام
      ذکر خیر شما را از اخوی ام آقا مرتضی زیاد شنیدم و حتی در نظر بود که در فرصتی خدمت برسیم . گاهی اوقات سایت شهیدمرادی را هم می بینم و تمامی خاطرات روزهایی که در جبهه ها ویا منزل پدری در خرم آباد در خدمت آن عزیز بودیم زنده می شود .
      از نظرات شما و از اظهار محبتی که فرموده اید سپاسگزارم . ببخشید که به علل مختلف ما بر شهدای کوهدشت متمرکز شده ایم ، امید است در آینده ای نه چندان دور شرائطی ایجاد شود تا بتوانیم برای احیاء نام و اندیشه الهی و سازنده تمامی شهدای استان گام برداریم .
      با اجازه، یادداشت شما را با مختصری ویرایش به زودی در ” یاد نیکان ” درج خواهم نمود .

  32. برادر ارزشمند و بزرگوارم حاج آقا هادی قبادی

    ممنونم از لطف و بزرگواری شما حاج آقا.
    البته که هفته نامه و پایگاه خبری میرملاس برآمده از شهر کوهدشت و متمرکز بر مسایل این شهر استان لرستان است و قایًدتاً بخش شهدا هم میبایست متمرکز بر شهدای این شهر استان باشد و البته خود همین کار هم با توجه به آمار بالای شهدا و سرداران این شهر کار بسیار بزرگ و پرزحمتی است.
    زحمات ومشغله این کار یکطرف دقت و تلاش شما برای خوشحال و راضی بودن دوستان و بازماندگان شهدا یکطرف و برای من به شخصه این موضوع کاملاً قابل درک است.

    البته اکثر شهیدان گرامی کوهدشت همچون خود حضرتعالی دوستان و برادران شهید داریوش بودند و خود شما عزیز بزرگوار بهتر از بنده میدانید که ارتباط شهید داریوش با دلاوران کوهدشت بسیار صمیمانه بود. و همگی این عزیزان برای ما نیز بسیار قابل احترام هستند. هر وقت هم که زندگینامه و عکسهایی از این عزیزان میبینم صمیمانه و خرسند و با اشتیاق آن را بازدید میکنم و با افتخار به رشادتهای این دلاوران لرستانی به خودم میبالم که برادر کسی هستم که با اکثر این عزیزان دوست و همرزم و همسنگر بوده است.

    سردارن غیوری همچون شهید آزادبخت ها- سرتیپ نیا ها- شهید بالنگ-شهید قبادی ها – شهید سوری ها- شهید هادیان- شهید رضایی- شهید گراوندها و شهید ادینه وند و بسیاری دیگر از این عزیزان نه تنها برای ما غریبه نیستند بلکه یقین دارم خانواده همه رزمندگان خرم آباد و لرستان نیز کاملاً با این عزیزان آشنا هستند و به داشتن چنین شیران غیرتمندی در آن روزهای دفاع از خاک وطن به خود میبالند.

    اضافه کنم قلباً حیفم میاد که نامی از سرداران کوهدشت در جایی باشد اما اسمی از سردار هم مرز با آتش (دلاور تازه سفر کرده و همنشین شهدا برادرم حاج حمید قبادی) برده نشود. هرچند یقین دارم یاد و خاطر ایشان همیشه و به طور خاص از طرف مردمان غیرتمند آن دیار گرامی داشته میشود. روحش شاد و قرین رحمت الهی باد.

    متاسفانه سعادت دیدار حضرتعالی را پیدا نکردم اما اینشالاه که بزودی و در اولین سفر این افتخار نسیبم بشود که صمیمانه مشتاق زیارتتان و اقا مرتضی عزیز هستم.

    حاج آقا قبادی عزیز ببخشید قصدم فقط جواب لطف حضرتعالی بود اما ناخود آگاه طولانی شد و از این بابت عذرخواهی میکنم که وقت گرامی شما را گرفتم.
    در مورد نظر قبلی هم شما اختیار دارید و از اینکه مورد لطف شما قرار گرفته بسیار خوشحال شدم.

    با آرزوی سلامتی برای شما و همه زحمت کشان این پایگاه خبری جناب آقای سعید بالنگ. و همچنین تشکر از آقای بهروز پیری.

    • برادرم علی آقا مرادی
      با سلام و عرض ادب
      زیارت شما یادآور چهره نورانی و دوست داشتنی داریوش عزیز خواهد بود که امید است بزودی تحقق یابد .
      در سالهای اخیر چند بار پدر بزگوارتان که دیدار او نیز بسیار مغتنم است را زیارت کرده ام .
      از ابتدای امسال وبلاگی را برای زنده یاد حاج حمید راه اندازی کردیم که پس از مدتی به علت بروز مشکل فنی بسته شد . اخیراً آقا عارف ( برادرزاده اش ) با همان عنوان وبلاگی را راه اندازی نموده است
      sardar57.mihanblog.com آقا امین جمشیدی ( خواهرزاده اش ) هم وبلاگی دارد بنام “پای مردی” paayemardi.blogfa.com بنده هم در برخی یادداشت های وبلاگم از آن عزیز یاد کرده ام :
      ۱- در باره شش شهید – ۵ اردیبهشت
      ۲- خاطره ای از فتح خرمشهر – ۳ خرداد
      ۳- یاد شهیدان در کتاب “هم مرز با آتش ” – ۲۳ خرداد
      به امید دیدار

      • سلام

        حاج آقا هادی عزیز

        یادشتهایی را که فرموده بودین در وبلاگ یاد نیکان مطالعه کردم. وبلاگ جدید سردار ۵۷ را قبلا لینک کرده بودم و با اجازه شما وبلاگ یاد نیکان و سایت میرملاس را هم به آقای چگنی که در حال حاضر مشغول گسترش مطالب وبسایت شهید مرادی هست اطلاع دادم لینک کنند. و انشالاه به زودی که صفحات وبسایت را گسترش دادند حتماً از مطالب وبلاگ دلنشین شما استفاده میکنم و هم با اجازه خانواده های محترمشان زندگینامه تعدادی از شهدای شهرستان کوهدشت را در صفحه مخصوص منتشر میکنم.

        این محبت شما و لطف و بزرگواری حضرتعالی است نسبت به این برادر کوچکتان و پدرم . بنده هم مشتاق هستم که اینشلاه به زودی سیمای مبارک شما را زیارت کنم.

        به امید دیدار و آرزوی سلامتی.

  33. سلام آقای پیری
    یادش بخیر ، دوران سربازی که در کنار هم بودیم ، واقعاً بچه های کوهدشت بویژه درگردان ۱۰۵ سرآمد بودند ، نترس ودلیر.
    مطلب زیبای شما در مورد شهدا خواندنی و باشور و شعور است ، شهیدان ولی نعمتان این مرزوبومند ، بر این باورم که به یاد شهدا بودن نوعی خداشناسی است، متأسفانه هستند برخی به ظاهر روشنفکر و تحصیلکرده ( بیشتر در محیط های کاری ) که بعضاً به نقد شهدا می نشینند ، زمان جنگ بچه بودم که برادرم از جبهه برگشته بود و از شهدا می گفت ، بالحنی بچه گانه ازشون سئوال کردم که داداش چه کسایی شهید می شن ، بهم جواب داد اونایی که از همه بهترن ، شجاع و نترسن و باخدا دوست می شن ، الان در زندگی هر شهید والامقامی که می نگریم واقعاً می بینیم که بهترینانند و هرکدام سرمشق وسرآمدند .
    این نوعی توفیق و ادای دین است که خدا به شما عزت داده که درباره شهدا بنویسید .
    پیروز ، سربلند وسعادتمند باشید .

    • سلام اقای رحیمی عزیز
      کاش بیشتر در مورد دوران خدمت میگفتی.دقیقا یادم نمیاد کدوم رحیمی هستی .ولی در هرصورت خوشحال شدم و شما باعث این خوشحالی هستید.
      نگاه زیبا و درک زیبایی نعمت بزرگی است که خداوند به شما داده است.دوست عزیز کاری که مورد تایید و رضای خداوند متعال است دیگر نیازی به نقد ندارد.بالاترین مقام رضای خداوند است که شهیدان ان را بدست اورده اند.
      در دوران خدمت و بعد از سپری کردن دوره کد تخصصی در دو مانور بزرگ لشکری شرکت نمودم.انهم لشگر ۹۲زرهی خوزستان بزرگترین لشگر خاور میانه و در گردان ۱۴۵پیاده که در ان سالها گردان نمونه نیروی زمینی ارتش بود.در گروهان ادوات بودم یا همان گروهان پشتیبانی و رسته تخصصی خمپاره ۱۲۰که بار اصلی گروهان بر دوش گروه خمپاره انداز بود.انهنگام که در حین مانور از ستاد دستور می امد که به مدت ۱۵دقیقه اتش تهیه.قیامتی به پا میشد و در این بحبوحه اشک از چشمانم سرازیر میشد ویاد شهیدان و رزمندگان می افتادم.دوستان رزمنده به خوبی میدانند که اتش تهیه به چه معناست.اتش تهیه ما بسیار سبک تر از اتش صدام بود .هر سری بالغ بر ۵۰گلوله خمپاره فقط خود من شلیک میکردم .بقیه بماند.و……….
      پس برادرت درست گفتن انسانهای شهید با انسانهای دیگر از نظر روحی بسیار متفاوتند.انسانهای والامقام و بالیاقتی که شایسته الگو و سرمشق بودن هستند.

      • سلام وخدا قوت
        یادش بخیر پادگان دشت آزادگان و گردان پیاده محمد رسول الله ۱۴۵، هنوز آهنگ سپاه محمد می آید بچه های کوهدشتی که در رأس همه گروهانهایش حضور داشتند ، بسی گوش نواز و دل انگیز است ، بلی سن شما و حقیر جوری بود که افتخار حضور در جنگ را نداشتیم ، اما ۲ سال افتخار اینو داشتیم که سر بر سجده گاه شهیدان فکه ، طلائیه ، تپه های الله اکبر و … بگذاریم و بعنوان پاسدار حریم صلابتشان پای در رکاب عشق باشیم ، پیرمرد فراموشمان کردی ، البته سالهاست که کوهدشت زندگی نمی کنم ، یه بار اومده بودم بیمارستان کوهدشت زیارتتون کردم ، حدس زدم نشناسیم ، گردان ۲۳۸ تانک، مجتبی دهقان ، غلام پیردوست ، جبارسوری بازرسی یاد همگی بخیر….

  34. بله دوست عزیز یاد دشت ازادگان و تیپ ۳زرهی به خیر
    یادمه اولین منطقه ای که اعزام شدیم طلاییه بود.در حین ورود چشمم به تابلویی خورد که نوشته بود اینجامشهد شهیدان است بدون وضو وارد نشوید.طلاییه مشهد شهیدان است.بعد گروه تفحصو دیدم که کارشان پیدا کردن جنازه ی شهدا بود.ایخدا چه شور حالی داشت.چقدر مخلص و خالص بودند این گروه تفحص.
    فکه – اروند کنار -دهلاویه -سوسنگرد و تمام مناطق عملیاتی که در مدت این دوسال رفتیم.
    خوشحالم که حداقل لیاقت رفتن و دیدن این مناطق را خدا نصیبمان کرد.
    رحیمی عزیز ادرس ایمیلمو برات مینویسم تونستی یه عکس برام بفرست.
    b.piri58@yahoo.com

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.