- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

حادثه ناگوار برای پلنگ ایرانی و رفتار مسوولانه راننده لرستانی

 

به گزارش میرملاس نیوز  ،در پی تماس همیار محیط زیست، آقای حیدری با اداره ی روابط عمومی محیط زیست لرستان (رستمی)، مبنی بر تصادف یک قلاده پلنگ ایرانی با پژو پارس در جاده ی کیلومتر ۲۵ جاده خرم آباد -الشتر(گردنه ی ایوان در)، بلا فاصله تیم یگان حفاظت محیط زیست الشتر جهت بررسی موضوع اعزام شدند.
مهندس فتح الهی، مسوول اداره ی محیط زیست الشتر اعلام کرد :متاسفانه این حادثه در ساعت ۲۰ ، مورخ۱۷آذر رخ داد و در آن یک فقره پلنگ ایرانی ماده حدودا” ۴ساله در حالی که قصد عبور از جاده ی مذکور به سمت منطقه حفاظت شده ی سفید کوه خرم آباد را داشته با خودرو پژو پارس تصادف کرده که منجر به کشته شدن پلنگ می شود، راننده پس از وقوع حادثه، نخست با همیار محیط زیست تماس و سپس با راهنمایی وی با پلیس راهبر و عوامل اورژانس تماس می گیرد و تا حضور مامورین محیط زیست الشتر و پلیس در محل حادثه باقی می ماند. پس از آن تیم اداره ی کل به سرپرستی مهندس بازگیر و محیط بانان سفید کوه خرم آباد و کارشناس مسوول حیات وحش به منطقه حادثه اعزام می شوند.
مهندس بازگیر، مدیر کل محیط زیست لرستان در ادامه گفت: این محل بین دو منطقه ی حفاظت شده ی سفید کوه خرم آباد و شکار و صید ممنوع گرین قرار داردکه زیستگاه مناسبی برای گونه های نادر مثل پلنگ ایرانی است ،عدم رعایت ملاحظات زیست محیطی در احداث و مدیریت جادها و عدم توجه به اعلام تابلوهای عبور حیات وحش در منطقه، متاسفانه باعث بروز این حوادث تلخ می شود.
نکته حایز اهمیت، باقی ماندن راننده در محل حادثه و مراقبت از لاشه ی حیوان و اطلاع رسانی به ماموران محیط زیست است، زیرا؛ می توانست از محل بگریزد، لرستان زیستگاه و سنگرگاه ارزشمندی برای پلنگ ایرانی است، به نحوی که می توان لرستان را کانون پلنگ ایرانی نامید.

در ادامه محسن امیری، کارشناس مسوول زیستگاه های محیط زیست لرستان بیان داشت:در نخست ساعت حادثه بیومتری کاملی از پلنگ انجام گرفت،که طول پلنگ ۲/۱۳سانتیمتر و وزن ۴۲ کیلو گرم و به سن ۴سال است که نمونه ی ژنتیک بفت ،خون و پوست جهت بانک ژن سازمان حفاظت محیط زیست ارسال می شود، همچنین رد دست و پا و تهیه اسکلت و پوست آرایی و تاکسی درمی انجام می گیرد، می توان گفت پلنگ ایرانی، بزرگترین گربه سان ایران است و در رده ی پستانداران و راسته ی گوشت خواران و خانواده ی گربه سانان با نام علمی پلنگ ایرانی است. این گونه پلنگ اگر احساس امنیت کند، شب و روز فعال است. زیستگاهش مناطق کوهستانی و جنگلی و باتلاقی است و از کل و بزها و قوچ و میش و گاهی در اثر کمبود منابع از بزهای اهلی گله داران و به ویژه سگ های اهلی تغذیه می کند، عوامل تهدیدعبارتند از تخریب زیستگاه،کاهش طعمه ی تعارض بین گوشتخواران و جوامع انسانی است
در پایان از لحاظ طبقه بندی سازمان ای سی یو ان، این گونه ی پلنگ در ردیف گونه های در معرض خطر انقراض است.