- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

ویروس ایدز در سلول‌های ایمنی بدن رشد می‌کند

4iffsenc2ccn3sbkfncb [1]

 

میرملاس نیوز/ سرویس سلامت:

HIV ویژه انسان است و درون نوع خاصی از گویچه‌های سفید بدن به‌نام سلول‌های CD4+ که در ایمنی بدن نقش اساسی دارند، رشد می‌کند

 

عامل ایجاد‌کننده ایدز ویروسی از خانواده رتروویروس‌ها و ویروس ایدز جزء ویروس‌های RNA دار است.

ویروس پس از چسبیدن به دیواره لنفوسیت، خودش را وارد سلول می‌کند، از روی RNA خود DNA می‌سازد و سپس این DNA را وارد هسته می‌کند.

HIV از راه خون، غشاهای مخاطی بدن مانند غشاهای دستگاه تناسلی، چشم، دهان و دستگاه گوارش و جاهایی از پوست که زخمی شده است، وارد بدن می‌شود.

ممکن است این ویروس سال‌ها به‌صورت غیر فعال در هسته باقی بماند، اگر ویروس ایدز وارد بدن شود، همیشه در خون افراد آلوده باقی می‌ماند.

 در فردHIV مثبت، ایدز زمانی پدیدار می‌شود که تعداد سلول‌های CD4+ بسیار کم شود، برای مثال به کمتر از ۲۰۰ عدد در هر میلی‌متر مکعب برسد.

پس از دوره نهفتگی دو تا هشت هفته‌ای، بیمار دچار بیماریی شبیه سرماخوردگی می‌شود که بهبود خود به خود دارد، سپس دوره بدون علامت است که حتی تا ۱۵ سال و یا بیشتر ممکن است طول بکشد.

در دوره علامت‌دار علائم تب طولانی مدت، از دست دادن بیش از ده درصد از وزن بدن در مدت یک ماه، اسهال طولانی‌مدت(بیش از یک ماه)، احساس خستگی شدید برای مدت طولانی، عرق شبانه فراوان، سرفه مداوم و طولانی مدت، دانه‌ها و لکه‌های پوستی خارش‌دار، برفک دهان و گلو، زخم‌های دهانی، تبخال، مشکلات عصبی و تورم غده‌های لنفی دیده شود.

تشخیص بیماری با آزمایش ساده خون(در چند هفته یا چند ماه اول ممکن است آزمایش نشان ندهد) امکان پذیر است.