تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
3

کمر بلوط های لرستان شکسته است

  • کد خبر : 39745
  • 21 آذر 1392 - 22:17

  میرملاس نیوز : اینجا، نیستی تا قصه پرغصه بلوط ها را ببینی و بشنوی، داستانی که راویان آن بلوط های از پا افتاده و کمر شکسته اند، بلوط هایی که امروز قامت خم کرده و در سکوتی دردناک جان می دهند. بلوطستان هایی که روزهای نه چندان دور، با اقتدار و غرور بر پهنه […]

IMG23001646

 

میرملاس نیوز : اینجا، نیستی تا قصه پرغصه بلوط ها را ببینی و بشنوی، داستانی که راویان آن بلوط های از پا افتاده و کمر شکسته اند، بلوط هایی که امروز قامت خم کرده و در سکوتی دردناک جان می دهند.

بلوطستان هایی که روزهای نه چندان دور، با اقتدار و غرور بر پهنه وسیعی از جنگل های لرستان پادشاه بودند، امروز به جان باختگانی ایستاده مبدل شده اند که در حسرت روزهای سبز و زنده، ناقوس مرگ را به صدا درآورده اند و فرمانروایانی قد خمیده بر فراز گورستان زوال و نیستی هستند.
کاش زمان از حرکت باز می ایستاد تا مرگ غم انگیز بلوط ها و ایستاده جان دادنشان را نمی دیدیم، کاش می شد مرهمی بود بر پیکر دردناک بلوط های لرستان، اصلا کاش می شد چشم ها را بست و به روزهای خوش بلوط لرستان اندیشید اما در حسرتم که حتی نمی توان از بلوط بیمار لرستان نیز چشم پوشی کرد.
از دو سال پیش تاکنون اخباری مبنی بر خشکیدگی بلوط لرستان موجی از نگرانی را در طبعیت دوستان ایجاد کرده است.
بر اساس نخستین گزارش های رسیده، ۲۷۰ هزار هکتار از اراضی بلوط استان لرستان خشک شده است که این روند همچنان ادامه دارد. هر چند در گذشته عامل زوال تدریجی بلوط لرستان نامعلوم بود اما به تازگی عوامل قطعی درباره پدیده زوال بلوطستان های لرستان تا حدودی شناسایی شده است.
رییس مرکز تحقیقات منابع طبیعی و امور دام لرستان گفت: زوال درختان بلوط به صورت یک فرآیند پیش رونده در استان در حال گسترش است و پیش بینی می شود تا پایان امسال به ۳۰۰ هزار هکتار و بالغ بر ۱۵ میلیون اصله درختان بزرگ با قدمت بیش از ۵۰ تا ۱۰۰ سال بخصوص درختان دانه زاد برسد.
کریم قربانی افزود: علت ثانویه زوال درختان بلوط استان انگل لورانتوس و سوسک چوب‎زغالی است که به جنوب استان خسارات بیشتری وارد کرده است.
وی با بیان اینکه زوال و خشکیدگی درختان بلوط یک موضوع جدی است، تصریح کرد: درختان بلوط بزرگترین سرمایه منابع طبیعی بوده که طی این سال‎ها دچار زوال و خشکیدگی شده اند و در این راستا ۱۱ طرح تحقیقاتی انجام شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان نیز در این باره گفت: گزارشات علمی سه دهه اخیر نشان داده اند که جامعه بلوط دچار پدیده ای تحت عنوان زوال یا سندروم شده است .
مهرداد بهاروندی افزود: این پدیده سبب مرگ ناگهانی و دسته جمعی بسیاری از درختان بلوط شده است که البته در بین گونه ها ودر مناطق جغرافیایی مختلف شدت و ضعف دارد .

وی تصریح کرد: عقیده بر این است که علت این پدیده بوسیله گرمایش زمین و بدنبال آن خشکسالی و کاهش رطوبت است که طغیان آفات و بیماری ها از تبعات ناشی از این تغییرات محیطی بدنبال آن پدیده خشکیدگی بلوط را تسریع کرده است .
بهاروندی با اشاره به شرایط نامطلوب حاکم بر اکوسیستم جنگلی ادامه داد : جریان شیره گیاهی در درختان کند شده و آثار ضعف و کاهش علائم حیات بر درختان مستولی می گردد که این امر موجب جلب آفات چوبخوار و نیز حمله بیماری خواهد شد که با حمله این آفات ضربه نهایی که همان متلاشی ساختن بافت و سیستم آوندی درخت است وارد شده و در نهایت موجب خشکیدگی درخت می شود.
وی گفت: بر اساس آخرین آماربرداری در تابستان ۹۱ سطح مناطق آلوده شده کشور ، بیش از ۹۲۰ هکتار بر آورد شده که عمدتا در استان های ایلام، لرستان، کهکیلویه وبویر احمد، کرمانشاه، فارس ، چهارمحال بختیاری و خوزستان پراکنش یافته است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان خاطرنشان کرد: ۸۰۰ متر مکعب از درختان بلوط لرستان واقع در پارک جنگلی شوراب خرم آباد که دچار بیماری و خشکیدگی شده بود، شناسایی و قطع شده است.
بهاروندی افزود: این اقدام بر اساس دستورالعمل سازمان جنگل های کشور و به منظور پیشگیری ازسرایت بیماری درختان بلوط به سایر درختان در قالب اجرای طرح صیانت از جنگل ها به عنوان یک طرح ملی انجام شده است.
بهاروند گفت:در حال حاضر ۲۷۰هزار هکتار جنگل بلوط استان لرستان، دچار مشکل خشک شدن هستند که خسارت این خشکیدگی در برخی مناطق استان از جمله کوهدشت، پلدختر، چگنی و جنوب خرم آباد بیشتر از دیگر نقاط است.
وی تصریح کرد: به همین منظور۷۰ میلیارد ریال اعتبار ملی برای مبارزه با موضوع خشک شدن درختان و جنگل های بلوط در این استان اختصاص یافته که به صورت مرحله ای و برای اجرای طرح های پیشگیری از خشکیدگی درختان بلوط منطقه زاگرس از جمله جنگل های استان لرستان پرداخت و هزینه خواهد شد.
به گفته بهاروندی، در قالب طرح صیانت از جنگل ها توجه ویژه ای به اجرای طرح های پیشگیرانه از جمله اقدامات پرورشی، بهداشتی و طرح های احیا و آبخیزداری برای جلوگیری از خشکیدگی جنگل های بلوط شده است.
آتش زدن بلوط و فروش زغال بلوط خود حکایتی مفصل است، اما به هر حال روند زوال جنگل های بلوط لرستان از سرعت عمل مسئولان ملی و استانی پیشی گرفته و درصورت ادامه این روند در سال های نه چندان دور تنها خاطره ای تلخ ودردناک از جنگل های باشکوه بلوط لرستان در اذهان خواهد ماند.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=39745

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 9در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۹
  1. خیلی دردناک وتاسف برانگیز…

  2. متاسفم/

  3. بلوط هویت طبیعت زاگرس.به بلوط ها رحم کنید

  4. سعی کنیداین مطالب وعکس هابه صورت چاپی حتی شده همون سیاه وسفیدبندازید خونه مردم تاهمه دسترسی داشته باشن بخونن وبدونن.مطمین باشید درک مردمون بالاست

  5. بلوطی که الان پی به خواص آن بردن که از ماهی و میگو فسفرش بیشتر و …

  6. ایا به راستی هستند کسانی که برای این درختان بلوط دل بسوزانند یا نه فقط می خواهند مطالب ونوشته های سایتهای خبریشان را تکمیل کنند در بیشتر جنگلهای بلوط شهر ستان کوهدشت این معضل به وضوح مشاهده می شود واز همه بدتر اینکه ارگانهای مربوطه انگار نه انگار که وظیفه اصلیشان در نگهداری از از همین منابع طبیعی گرانبهاست به فرض مثال اگر این درختان بلوط ریشه کن شوند سازمان جنگلبانی دیگر باید مراقب ونگهبان کدامین جنگل باشند البته ناگفته نماند که خود ما به عنوان مردم عادی می توانیم از نابودی این جنگلها جلوگیری نماییم .

  7. مشکل ما معتادین و جوونای بیکار و روستاهاس که هرروز خدا میرن کوه

  8. خدا ارا گناهکار نسازی بوشن آمین.

  9. با سلام به همه دوستداران محیط زیست و طبعیت
    از خودمان شروع کنیم و دست بکار شویم -اینجانب حدود ۱۰ سال است که هم اقدام به کاشت نهال بلوط می کنم و روزهای تعطیل اطراف درختان بلوط را برای جذب بیشتر رطوبت کنده کاری می کنم .

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.