کد خبر : 3983
تاریخ انتشار : ۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۲۲:۳۹
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 462 بازدید

بچ باولین

آرش طولابی: در نزدیکی مرز بین شهرستان نور آباد ( د لفان ) در استان لرستان با شهرستان هّرسـین در استان کرمانشاه دو اما مزاده به نامهای احمد و محمود از فرزندان امام موسی کاظم ( ع ) معروف به باولین قرار دارند . که هر دوی آنها دارای یک مقبره هستند.ازهمین رو مردم منطقه […]

آرش طولابی:

در نزدیکی مرز بین شهرستان نور آباد ( د لفان ) در استان لرستان با شهرستان هّرسـین در استان کرمانشاه دو اما مزاده به نامهای احمد و محمود از فرزندان امام موسی کاظم ( ع ) معروف به باولین قرار دارند . که هر دوی آنها دارای یک مقبره هستند.ازهمین رو مردم منطقه و ارادتمندان آنها گویی این دو شخصیت را یکی می دانند و از آنها با نام باوِلین اسم میبرند . مریدان باولین هرگاه نوزاد پسری برایشان متولد میشود مراسم خاصی را اجرا میکنند که بسیار جنبه نمایشی دارد . مریدان و پیروان باولین بر این باورند که پس از تولد نوزادِ پسر باید آیین های باولین را بجا آورند تا نوزادشان از نفرین باولین در امان باشد و همواره دعای باولین بدرقه راه این پسر باشد . این مردم بر این باورند که در صورت عدم اجرای این آیین ، کودک مورد غضب قرار خواهد گرفت و در آینده مشاعرش را از دست میدهد و به نوعی جنون ویا حتی ممکن است به مرگ زود رس ( جوانمرگ شدن ) دچار شود . در واقع ، با اجرایی این آیین گویی از نوعی مصیبت پیش بینی شده جلوگیری میکنند . پس از اولـین گریه ای که نوزاد سر می دهد و والدین متوجه می شوند که نو رسیـــده شان پسر است بلافاصله اطراف زائو را با یک رسن سیاه و سفیـد محصور می کنند . کم کم آماده می شوند سور و سات مراسم شب هفتم تولد نوزاد را که رسم اصلی و نقطه اوج این آیین را بجا اورند . یک روز قبل از شب موعود تمام فامیل و همسایه ها را دعوت کرده و در این شب یک جشن بزرگ را بر پا می کنند . پدر نوزاد سعی می کند که در این شب بهترین پذیرایی را از فامیل بجا آورد و به قولی سنگ تمام بگذارد . زنان فامیل یا خود خانواده زائو یک چهار پایه ای را آماده میکنند که تمام لباسـها وکهنه های نوزاد را در این شب بر روی این چهار پایه بگذارند زیرا بر این باورند که در این شب باید تا صبح بیدار مانده و نگذارند که نوزاد و لباسهای او با زمین تماس پیدا کنند . از غروب افتاب تا طلوع صبح نوزاد آغوش به آغوش می شود وهرکدام از این مهمانان که آماده شب زنده داری هستند خسته می شوند نوزاد را به دیگری می دهند و بسیار مواظب هستند که مبادا نوزاد و یا حتی کهنه و یا لباسی از نوزاد با زمین تماس پیدا کند . زمانی هم که کودک در خواب است او را بر روی چهار پایه می گذارند . اهمیت بجا آوردن این آیین تا جایی است که اگر نوجوانی و یا جوانی کاری از روی سبک سری انجام میدهد مورد استهزا اهل محل قرار گرفته ودر زبان محلی ( لکی ) و او را به عنوان کسی که لباسش در شب هفتم تولدش بر زمین افتاده خطاب می کنند . آیین این شبِ بخصوص به اینجا ختم نمی شود پس از صرف غذا زنها با دست زدن و سردادن یک آواز دسته جمعی برای آینده و سلامتی نوزاد سرود می خوانند و مردان را وّجد آورده و رقص دسته جمعی مردان را در پی دارد . کمی بعد از رقص و به قول خودشان چوپی حلقه ی شب زنده دارها کم کم رو به کوچک شدن میگذارد زیرا بچه ها و افراد کم سن و سال که توان بیداری را ندارند خواب چشمشان را سنگین کرده و تسلیم شده و می خوابند اما سختی شب را به بزرگترها و با تجربه ها واگذار میکنند .از دیگر کار هایی که در این شب صورت میگیرد نقل داستان و متل است که بیشتر، موضوع آنها جنگاوری ، شجاعت ، مردانگی ،حقیقت جویی، پاکدامنی ، احترام به بزرگتر و دستگیری از مستمندان است. از زنان و یا مردان هر کدام داستان و یا متّلی نقل میکند و در حالی که مراقبند که نوزاد با زمین تماس پیدا نکند منتظر برا مدن آفتابند و دمیدن صبحِ بی خطر و سلامتی برای این نوزادند . از دیگر کارهای این شب بخصوص که باید صورت گیرد این است که پدر نوزاد باید به صورت نمادین و به قول خود فامیل دست به عمل دزدی بزند و درست زمان اخر شب در حالی که فامیل مشغول گپ و گفتگو هستند از خانه بیرون رفته وبه جایی دستبرد زده و یک چیزی هرچند بی ارزش از روستا به خانه آورده و با افتخار مورد استقبال گرم فامیل واقع شود . پس از به جا آوردن این آیین و زمانی که باید نوزاد را بدون هیچ گونه واهمه ای بر زمین نهاد و زمین برایش امن گشت از این پس این نوزاد به قول خانواده و اهل فامیل دیگر پسرِ باو لین است . و باید در آینده او هم در آیین باولینِ فامیل شرکت نماید . پس از به جا آوردن مراسم شب هفتم تولد نوزاد تا چهلمین روز پس از تولد ش پدر و مادر باید مواظب باشند تا چنان چه قبل از گذشت این چهل روز اگر در همسایگی یا در روستا و یا در بین فامیل نوزادی متولد شده و خانواده اش در حال به جا آورده آیین شب هفتمش هستند در برابر دو راه قرار می گیرند ، اول این که یا باید آنها هم در شب زنده داری نوزاد تازه متولد شده شرکت کنند و یا باید از روستا مهاجرت کنند و آن شب را در روستای دیگر سر کنند. شیوه ی اجرای آیین باولین در شهر و روستا تقریبا با اندک تفاوتهایی شبیه به هم اجرا می شوند . وجه اشتراک همه آنها ، ارادت به باولین و اجرای آیین در شب هفت تولد نوزاد پسر است . اما از تفاوت هایی که در آن وجود دارد می توان به جا آوردن این آیین برای نوزاد دختر در بعضی روستا ها و طایفه ها اشاره کرد به خصوص در روستای اطراف بقعه باولین معتقد اند که ما نوزاد دختر را هم به اندازه پسر دوست داریم . ولی دیگر روستا ها بر این باورند و طایفه ها اگر بخواهند دخترشان زیبا با شد این آیین را برایش اجرا می کنند .

درج شده توسط : امین آزادبخت (مدیر سایت )

دیدگاه ها

میرسلیم خدایگان در گفته :

دستت درد نکنه آرش جان.لذت بردم.

سلام آفرین آقای طولابی عالی بود

فردین صحرایی(ک-غریب) در گفته :

درود وسپاس آرش عزیز بسیار جالب بود

لطیف آزادبخت در گفته :

با سلام وآرزوی موفقیت برای آرش عزیز ، فرهنگ عامه موضوع جذابی است و در این حوزه هم خیلی کم کار شده است . متن جالبی بود و ما را با برخی از دورترین ریشه های کهن الگویی و تاریخیمان آشنا کرد . آرش جان ! این سوژه های جذاب را به حوزه ی نمایش ببر و ظرفیت های عجیب و تآثیر گذار این آیین ها را نمایشی کن . این ها ریشه های فرهنگ ماست و اقتباس آزاد از این آیین ها می تواند در مدرن ترین کارها هم منعکس شود . و البته تآثیر گذار و ماندگار هم خواهد بود . به هر حال متن جالبی بود. دست مریزاد .

خیلی برام جالب بود و از وجود همچین مراسمی اطلاع نداشتم ممنونم از اینکه ما رو با همچین مراسم های بومی جالبی آشنا میکنید بی صبرانه منتظر مطالب شما استاد گرامی هستم

علیآقا حسین پور در گفته :

سلام آرش جان
خسته نباشی، مطلب قابل تامل و زیبایی بود.

قدرت اله گراوند در گفته :

خیلی جالب بود درباره اینگونه آیینها بیشتر بنویسید با تشکر

سیدمجتبا حسینی در گفته :

چه جالب بود… مرسی.
و کار خوبی بود بیان این مطلب بدون جبهه گیری و انتقاد از خوب یا بد بودن آن…

با سلام جناب طولابی ترس از نفرین به وسیله باولین نیست بلکه اعتقاد بر اینه که باولین دشمنان قسم خورده ای داشته که هنوزم بی کار ننشستن و احتمال میدن که با خواب همراهان باولین هم که در حال شب زنده داری هستش به خواب میره و اون دشمن کار خودش رو میکنه…به نظرم باولین شخصیت خوذخواهی نیست که اگه به خاطرش نخوابی بچه رو نفرین کنه

نادر بدونه سیمین در گفته :

توهمانی که می اندیشی

بهمن جعفری در گفته :

آرش عزیز سلام به یاد آن روزها که باهم همکلاس بودیم برایم خیلی جالب بود وبه شما به خاطر این تحقیق که داشته ای به شما تحصین میگویم واین طرز تفکر را باید در اندیشه این مردمان جستجو کرد باشد که شاهد مطالب دیگری از شما باشیم

علی قصه خور در گفته :

آرش عزیز اطلاعات بسیار خوبی بود، من خودم تقربیاً ۱۰ سال پیش با این رسم آشنا شدم البته با این تفاوت که باولین، کسانی بودن که اجدادشان آسیبی به اجنه رساندن و از سوی اجنه مورد نفرین قرار گرفته شده اند، طریقه آشنایی با این رسوم یکی از همسایگانمان اصالتن منطقه شاهیوند بود این مراسم را برگذار کرد که بعداً پرسیدم که چرا این کار را میکنند گفتند که یکی از اجدادمان در زمان دور با اجنه ای برخورد میکند که ظاهراً اجنه با او مبارزه می کند و از آن جهت که جد آنها آدمی قوی هیکل و شجاع بوده کمر یا نمیدانم ران اجنه را میشکند (دقیقاً یادم نیست کدام قسمت از اعضای بدن) و اجنه از قبل اسم طرف را پرسید و او را باصدایی بلند نفرین میکند که نسل آینده تو ابتر و ناقص شوند( با توجه به گفته های آنها) و آنها(همسایمان) این رسوم را انجام می دانند ( همانطور که آرش عزیز فرمودند) تا فرزند (پسر) تازه متولد شده ابتر نشود.
بعداً از بزرگان پرسیدم همان حرف آنها را گفتند و البته باولین اسم تیره ای از ایل کاکاوند نیز می باشد که در همان منطقه باولین می باشند. . اما چند سال بعد خانواده ای از گراوند ها را دیدم که آنها نیز باولین بودند که میگفتند از سمت مادری این را به ارث بردن که از طایفه گرمه ای (تیموری) بودند که داستان انها نیز شبیه قبلی بود و با این تفاوت که اینها برای دختران نیز صادق بود و نفرینی که به این گروه کر و لال شدن بود!!!؟؟؟

محمود مهکی در گفته :

بی شک این رسم خرافه ایست که سود افراد شکموورقاصه در آن است مردم شریف ما باید بدانند بیماریهای ژنتیک ممکن است در بعضی ازنسلها فعال شوند وربطی به باورهای خرافی نداردبه جای این کار بهتر است عقیقه انجام شود که واجب دینی است وسنت پیامبر اکرم

ایوب در گفته :

سلام.
من خودم باولینی هستم.پسر ب دنیا میاد تا صب بیداریم.اما نمیدونستم ک لباساشم باید رو چهارپایه باشه

حسین در گفته :

تا کی باید پیرو خرافات بود خدا اینها راهدایت کنه

در مراسم بچ باولین چند چیز دیده می شود ۱-خرافه پرستی ۲- آفتاب پرستی ۳- دزدی پدر بچه ۴-خشم باولین در صورت اجرا نشدن مراسم و……. اخه این مسلمانی است رسم مشرکین قریش هم نیست

بیان دیدگاه !

نام :
رایانامه :