- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

پیریایی از معلمی در کوهدشت تا استانداری قم

 

 

کرم رضا پیریایی متولد ۱۳۳۹ «کوهدشت لرستان» و اصالتا «پیر حیاتی» است . وی در مهرماه سال ۱۳۵۹ و در ابتدای پیروزی انقلاب در حالی که فقط ۱۹ سال سن داشت . در کسوت دبیر در دبیرستانهای کوهدشت لرستان اولین تجربه های کاری خود را در مشاغل اداری پشت سر گذاشت.

بعدها از سمت دبیری به مسئولیت امور تربیتی آموزش و پرورش شهرستان کوهدشت و معاونت امور تربیتی آموزش و پرورش استان لرستان ارتقاء یافت .

 

پبریایی و دفاع مقدس

پیریایی از یادگاران هشت سال دفاع مقدس و جانباز جبهه های نبرد حق علیه باطل است . مقالاتی هم به قلم او در مورد شهیدان اسماعیل هادیان و حمید ابراهیمی در رسانه ها منعکس شده است.

پیریایی دردوران جوانی خود در کوهدشت لرستان ، علاوه بر تشکیل اتحادیه دانش آموزان لرستان و برگزاری اردوهای فرهنگی وتربیتی ، هسته ها ؛ جلسات و محفل هایی هم با فرهنگیان ، بازاریان ، دانش آموزان واقشار مختلف مردم تشکیل داد که خروجی کارش تربیت برخی مسئولین اجرایی در سطح کشور ، روحانیون و مدیران موثر شاغل در نظام مقدس جمهوری اسلامی بود .

پیریایی از آن دسته از مدیران فرهنگی است که خود بارها تاکید کرده:” من کار تربیتی مفصل از بامداد تا بامدادکردم نه از صبح تا شب ! و در طول عمر هیچ وقت کار معلمی وتربیتی را رها نکرده ام”

 

 

پیریایی و اولین قدم اجرایی

شاید بشود گفت از جمله اولین قدم های پیریایی ( پس از دبیری آموزش و پرورش در سن ۱۹ سالگی! و معاونت امور تربیتی استان ) در عرصه ی اجرایی ؛ « مسئولیت او در شورای هماهنگی تبلیغات شهرستان کوهدشت» بود و سپس عضویت در شورای فرهنگی جهاد دانشگاهی اصفهان و نمایندگی دانشجویان دانشگاه اصفهان.

 

پیریایی و احزاب

او از اولین افرادی بود که در حزب جمهوری اسلامی عضو شد . پیریایی با عضویت در شورای دفاتر حزب در کوهدشت لرستان جمله ی شهید بهشتی – که آن روزها در تابلوی دفاتر حزب قاب گرفته می شد – را به خاطر سپرد : “حزب معبد من است” …

پیریایی در جایی در خصوص این جمله ی شهید بهشتی گفته بود : “کلمه ی پاک با عمل صالح هم صعود می کند و هم جاودانه می ماند چون شهید بهشتی آن جمله را از سر سویدای دل گفته بود”.

و البته اضافه می کند : « معبد امروزی ما بجای احزاب همین محل های کارمان است که باید در انجام وظایف خود از هیچ کوششی فرو گذاری نکنیم . »

 

پیریایی و رویکرد «کادر سازی» و نفی فعالیت حزبی

پیریایی در رویکردش ثابت کرده که کادر سازی را به فعالیت حزبی ترجیح می دهد و البته در کار کادریابی بسیار مشکل پسند است!

او در این زمینه نیز بارها گفته : «من به کادر سازی ایمان دارم اما معتقدم کادر سازی باید هدفمندباشد تا نتیجه بخش باشد زیراکادر سازی صاحبکار می خواهد وبهترین صاحبکاران و متولیان کادر سازی هم معتقدم خود دستگاههای اداری کشور هستند».

پیریایی در شرایط فعلی هیچ نقشی را برای احزاب و تشکل های سیاسی در کادرسازی نمی بیند و در این باره معتقد است: « من یک زمانی فکر می کردم احزاب می توانند متولیان خوبی برای کادر سازی باشند چون هم می توانند دارای برنامه واتاق فکرباشند وهم نیروهای خوب را شناسایی ودر افقی بالاتر آنها رابسازندولی در شرایط فعلی کشور از اینکه احزاب بتوانند کار درست وموثری انجام دهند وبتوانند نقش واقعی ومناسبی را درعرصه اداره امور کشور داشته باشند؛نشانه های بزرگی را نمی بینم . »

 

ورود پیریایی به عرصه اجرایی کشور

کرم رضا پیریایی؛ چند سالی در کسوت کارشناس سیاسی در استانهای مختلفی همچون مازندران ، گیلان ،زنجان ، آذربایجان شرقی و غربی ، کردستان ، همدان ، کرمانشاه و استان ایلام در وزارت کشور تجربه های جدیدی در عرصه های مدیرت و اداره مسائل حکومتی یک جامعه اسلامی آموخت و شاید همین تجربه ها بود که مقدمات را برای فرمانداری شهرستان های دره شهر و آبدانان استان ایلام ؛ بانه، قروه و دهگلان در استان کردستان و همچنین مدیر کلی امور اجتماعی و انتخابات استانداری کردستان فراهم کرد .

 

پیریایی و استارت در سه قوه

پیریایی پس از سمت «نمایندگی وزارت کشور در آموزش و پرورش»  بلافاصله وارد حیطه ی قوه مقننه شد و بعنوان مشاور رئیس سازمان امور مجلس شورای اسلامی و همچنین  «مدیریت مجتمع بهارستان مجلس شورای اسلامی» ؛ فعالیت در مجلس شورای اسلامی را به کارنامه اش افزود .

 

پیریایی و ورود به آیینه ی جادو

پس از قوه مقننه ؛ “رسانه ی ملی” میزبان تجربیات پیریایی شد.

سمت های پیریایی در سازمان صدا و سیما عبارتند از :

 

– مدیر کل صدا و سیمای استان ایلام

– مدیر کل صدا و سیمای استان کردستان

– مدیریت ارتباطات صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران

– مشاور معاون ارتباطات و امور بین الملل صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران

– ریاست مرکز موسیقی و سرود جمهوری اسلامی ایران

– عضوهیات مرکزی گزینش صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران

او در باب همکاری اش با صدا و سیما در گفتگویی گفته بود : «کار در رسانه یک امر جامع است وهر کسی که در رسانه کار می کند بایدجامعیت امور را ببیند.»

 

پیریایی و کردان

پیریایی در بخشی ازگفتگوی خود با یکی از سایت های خبری به نقش مرحوم کردان در صداوسیما اشاره کرده و در این باره می گوید:”مرحوم کردان که خداوند ایشان را رحمت کند؛همواره تاکید زیادی بر تشکیل اتاق فکر در صدا وسیما وبویژه مراکز استانی صدا وسیما داشتند ؛ پس از آنکه مرحوم کردان از سوی آقای ضرغامی بعنوان معاون امور مجلس واستانهای صدا وسیما انتخاب شد و من هم مدیر کل صدا وسیمار مرکز کردستان بودم بنا به توصیه ایشان اتاق فکر صدا وسیمای مرکز کردستان را راه اندازی کردیم و نتایج بسیار خوبی هم از تاسیس آن گرفتیم بطوریکه سطح ارتباط ما را با مردم به حد مشارکت می رساند و نخبگان هم با علاقه زیادی از برنامه ها استقبال می کردند”.

 

پیریایی و همدان

پیریایی در جلسه هجدهم بهمن ماه ۱۳۸۸ هیات دولت، بعنوان استاندار جدید همدان  منصوب شد . وی علاوه بر استانداری رئیس هیئت مدیره باشگاه فرهنگی – ورزشی پاس همدان را برعهده داشت .

در این چهار سال بود که به تصویب هیئت دولت نشان سازندگی را به پاس از زحماتش در اجرای موفق طرح هدفمندی یارانه ها از معاون اول وقت دریافت کرد.

آن روزها رسانه ها خبر از اجرای بی بدیل طرح هدفمندی یارانه ها در استان همدان می دادند .

پیریایی سرانجام بنا به دلایل سیاسی و زد و بند ها و فشارهای غیر منصفانه مخالفان احمدی نژاد در استان همدان پس از ۴ سال  استانداری همدان را ترک کرد .

 

پیریایی و قم

محمود احمدی نژاد درجلسه مورخ ۷ تیر ماه ۱۳۹۱ هیئت دولت ؛ کرم رضا پیریایی را بعنوان استاندار جدید قم جایگزین محمد حسین موسی پور – داماد خانواده باهنر – کرد .

گفتنی ست که موسی پور اولین استاندار روحانی کرمانی الاصل دولت احمدی نژاد بود.

پیریایی در شرایطی به عنوان استاندار قم منصوب ومعرفی شد که برخی شخصیت ها وگروههای سیاسی منتقد یا مخالف دولت تحرکاتی را برای ابقای حجت الاسلام موسی پور در قم آغاز کرده بودند بطوریکه در مقابل مصوبه هیئت دولت از خود مقاومت هم نشان دادند تا جایی که این موضوع حتی به جلسه معارفه پیریایی در حین سخنرانی وزیر کشور( محمد مصطفی نجار) هم کشیده شد و یک طلبه زبان به اعتراض گشود که با عتاب وزیر کشور رو به رو شده و به خارج از سالن هدایت شد.

سرانجام جلسه معارفه رسمی پیریایی در ۱۱ تیرماه ۱۳۹۱ برگزار شد . بدین ترتیب چهارمین انتصاب استانداری قم در دولت احمدی نژاد   ؛ کرم رضا پیریایی  شد .

در بدو ورود پیریایی ، قم شاهد فضاسازی ها و تحرکاتی بود . پیریایی در اولین سخنرانی رسمی خود با جمله ی تعیین کننده ی «من سرباز ولایت هستم» بی توجهی به قضاوت های نادرست و تلاش دو چندان جهت پیشبرد اهداف نظام را ترجیح داد به پاسخ دهی به جریانانت خاص.

 

پیریایی ، علما و مراجع

اولین دیدار او با علما مربوط می شود به دوران استانداری همدان که در سفری به قم به دیدار آیت الله نوری همدانی می رود و ایشان اولین پرسشی که از پیریایی داشتند راجع به ویژگی ها ومختصات متفاوت سرزمینی بود .

پیریایی در این باره گفته : « الان با وجود گذشت چندین سال از آن دیدار فکر می کنم نمونه ها و مباحثی که در این جلسه مطرح شد  خیلی مهم بوده وکمک زیادی به ما در پیشبر امور استان داشت”.

پیریایی معتقد است:”آمایش سرزمین قم هم به لحاظ طول وعرض وهم از نظر افق،اعماق وارتفاع بسیار مهم وقابل تحلیل های گوناگون است ودقیقا به همین دلیل است که معصومین (علیهما السلام) هم آنرا حرم امن الهی نامیده ونمی شود بدون اذن خداوند در اینجا کار کرد”.

او همچنین در کسوت استانداری قم دیدارهای مکرری با مراجع وعلمایی همچون آیت الله سیستانی ، مکارم شیرازی ، شبیری زنجانی،علوی گرگانی، مصباح یزدی، امینی، استادی، جوادی آملی، صافی گلپایگانی، هاشمی شاهرودی، حسینی بوشهری، سعیدی،علوی بروجردی، مقتدایی و همچنین طلاب وفضلای قم داشته است.

آیت الله سیستانی مرجع شیعیان عراق در خلال یکی از دیدار ها به پیریایی گفته بود «از نزدیک در جریان رشد و توسعه شهر مقدس قم هستم.» (به نقل از خبرگزاری ها)

 

پیریایی و دور زدن تحریم ها!

در بعد فعالیت ها واقدامات داخلی استانداری در شرایط سخت اقتصادی سال ۹۱ که برخی اوقات دستگاههای دولتی به دلایل تحریم وشرایط سخت اقتصادی وانقباضی و بسته شدن دست بودجه کشور درپرداخت حقوق ماهانه کارکنان خود نیز مشکل داشتند ، پیریایی با تسلط بر ضوابط حقوقی و مقررات جذب بودجه واعتبارات توانست با تغییرات اندکی که در بدنه مدیریت اجرایی و برخی قسمت های استانداری و فرمانداری انجام داد ؛ با کمک سعید عین اللهی معاون توسعه ومدیریت منابع انسانی خود بیش از ۲ میلیارد تومان بدهی استانداری به کسبه و مردم قم و حتی کارکنان خود را به صفر برساند و سروسامانی به وضعیت مالی ومعیشتی کارکنان استانداری بدهد و ایضا طلب ها و حق وحقوق آنها را که در طول ۴ سال گذشته انباشته شده و به قسمت دیون منتقل شده بود را در اوایل سال ۱۳۹۲  استیفاء و به آنان پرداخت کند.

 

پیریایی ، رسانه های مکتوب و مجازی

پیریایی صاحب امتیاز ومدیر مسئول هفته نامه سراسری جریان است . این نشریه هم اکنون در حال انتشار محدود می باشد .

او علاوه بر رسانه ی مکتوب به پشتوانه ی مجازی نیز معتقد است به گونه ای که شاید بشود گفت پیریایی اولین استانداری بود که در فضای مجازی تارنمای شخصی راه اندازی کرد و در آن به بیان مواضع خود پرداخت .

 

مهمترین اقدامات پیریایی و مجموعه اش در استانداری قم عبارتند از:

– اجرای فاز یک طرح اولین مونوریل ایران در قم بعنوان یک طرح عظیم ماندگار

– پیگیری و کمک به تسریع احداث بلوار پیامبر اعظم(ص)

– پیگیری طرح توسعه واحداث صحن غربی حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س)

– پیگیری طرح توسعه مسجد مقدس جمکران

– احداث بیش از ۴۰ هزار واحد مسکن مهردر استان قم

– اجرای طرح آبرسانی به برخی روستاها

– افتتاح کمر بند ریلی وخروج قطار های باری از داخل شهرقم

– اتصال منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم به خطوط سراسری راه آهن

– توسعه فعالیتهای بازرگانی،صادرات،واردات وسرمایه گذاری وتبادلات تجاری با کشور های خارجی

– بهسازی ونوسازی وزیبا سازی رودخانه قمرود

– کمک به احداث تالار مرکزی شهر قم

– تعریض جاده قم گرمسار وتوسعه آن در قالب طرح عظیم آزادراه حرم تا حرم(بین قم – مشهد) بصورت ۴ بانده که مراحل پایانی خود را می گذراند.

– کمک به احداث بزرگترین فرودگاه خصوصی کشور در قم

– احداث دهها بلوار و خیابان و پل در سطح شهر

– پروژه ی  ادامه تونل خیابان دو طبقه عمار یاسر

– پیگیری  پروژه متروی قم

– احداث واجرای دهها طرح صنعتی ومعدنی در استان

– احداث چندین شهرک صنعتی وتخصصی بویژه شهرک چاپ ونشر در استان

– احداث وتکمیل طرح بزرگ میدان وپارکینگ بزرگ امام خمینی با گنجایش چندین هزار خودرو در اطراف حرم

– احداث وتوسعه اماکن وسالن های ورزشی وفضای سبز در قم

– توسعه اماکن آموزشی،علمی وپژوهشی همچون دانشگاهها وموسسات آموزش عالی

– احداث وتوسعه مراکز تفریحی وتوریستی

 

پیریایی در جمله ای مشهور در مورد ضرورت انجام وظایف بشیوه ایی صحیح و با پرهیز از هر گونه اشتباه در اجرای برنامه های کاری ، گفته : “ما از نسل قصور و تقصیر نیستیم و حتی حق قصور  و  تقصیر نداریم ؛ بنابراین قصور در انجام وظایف معنی ندارد.”