تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
5

اجرای تنبورنواز دلفانی در سفارت هندوستان

  • کد خبر : 40022
  • 26 آذر 1392 - 17:42

    به گزارش میرملاس نیوز ؛ نوای تنبور و زمزمه‌هایی از شاعران کهن ایرانی در سفارت هندوستان به گوش می‌رسید. حامد الماسی، نوازنده تنبور، در نشستی در سفارت هندوستان نواهایی را در مقام‌های «ته‌رز» و «ساروخانی» نواخت.در این رویداد که روز پنجشنبه بیست و یکم آذرماه برگزار شد، وی اشعاری را در دستگاه همایون […]

 hamed11

 

به گزارش میرملاس نیوز ؛ نوای تنبور و زمزمه‌هایی از شاعران کهن ایرانی در سفارت هندوستان به گوش می‌رسید. حامد الماسی، نوازنده تنبور، در نشستی در سفارت هندوستان نواهایی را در مقام‌های «ته‌رز» و «ساروخانی» نواخت.
در این رویداد که روز پنجشنبه بیست و یکم آذرماه برگزار شد، وی اشعاری را در دستگاه همایون از حافظ و خیام برای حاضران، همراه تنبور نیز زمزمه کرد و پایان‌بخش این تک‌نوازی، یک قطعه ضربی از ساخته‌های استاد خلیل عالی‌نژاد بود.
در پایان این اجرا، الماسی به درخواست یکی از استادان حاضر در این مراسم به معرفی ساز تنبور پرداخت. او گفت: «این ساز، سازی مقامی است و در مناطق غربی ایران نواخته و برخی از نواهای آن، آیینی هم محسوب می‌شود؛ همچنین این ساز با نام «دوتار» در شمال شرقی ایران جایگاه ویژه‌ای در میان سازهای مقامی دارد. تنبور حالات و نواهای خاصی دارد که برخی معتقدند، علم آن در دفتر نگنجد.»
حامد الماسی، پیش از این در مهرماه سال جاری به مناسبت روز حافظ، در فرهنگسرای ابن‌سینا (شهرک غرب) که با حضور استاد بهاءالدین خرمشاهی و به همت گروه «هافز» برگزار شده بود، به اجرای سه‌تار همراه با دکلمه غزلی از حافظ پرداخته بود؛ این غزل با مطلع «بیا که ترک فلک خوان روزه غارت کرد/ حلال عید به دور قدح اشارت کرد»، در این مراسم توسط استاد خرمشاهی نیز تشریح شد.
حامد الماسی اهل دلفان لرستان از سال ۱۳۷۷ تنبور و سه‌تار می‌نوازد. وی ردیف موسیقی ایرانی را نزد استاد علیرضا راستین‌فر یاد گرفته است و تنبور را نیز که در خانواده وی موروثی است، به صورت سینه به سینه فرا گرفته و اکنون به تدریس و ساخت آهنگ‌های سنتی، محلی و مقامی و تلفیق این نواها مشغول است.

 

منبع: روزنامه ی آسیا

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=40022

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.