- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

گام تازه برای توسعه مخابرات لرستان

[1]
 
 
به گزارش میرملاس نیوز ؛  فناوری ارتباطات و اطلاعات نقش بزرگی در توسعه همه جانبه کشور دارد، اما بدون شک این حوزه وظیفه بزرگتری را در استان ها بر عهده دارد چرا که فناوری ارتباطات و اطلاعات می تواند روند توسعه یافتگی آن ها را تسهیل کند. در حال حاضر نه فقط بخش اقتصاد در سراسر کشور تحت تاثیر این حوزه قرار دارد بلکه بسیاری از تحولات اجتماعی استان ها نیز ناشی از فناوری اطلاعات است.
 
   امروز همه اقشار جامعه ناگزیر به استفاده از این فناوری هستند تا جایی که حتی کشاورزان در دورافتاده ترین مناطق کشور برای تامین نهاده های مورد نیاز کشاورزی باید از سامانه های هوشمند استفاده کنند و شاید به همین علت است که توسعه ارتباطات و اطلاعات در استان ها بویژه استان هایی مانند لرستان که گام در راه توسعه یافتگی گذاشته اند، اهمیت خاصی برای دولتمردان دارد.

لرستان هر چند در حوزه ارتباطات سیار و دیتا جایگاه مناسبی در میان استان های کشور دارد اما از لحاظ ضریب نفوذ تلفن ثابت با ۳/۲۵ درصد در جایگاه ۲۶ قرار گرفته است. مدیر عامل شرکت مخابرات لرستان در این باره می گوید: تا پایان امسال ۱۰ میلیارد تومان برای توسعه فناوری ارتباطات و اطلاعات در این استان سرمایه گذاری می شود و در سال ۹۳ نیز میزان سرمایه گذاری درلرستان همین حد خواهد بود .
مسیب قبادیان، مدیرعامل شرکت مخابرات لرستان نیز اظهار داشت: ارزیابی عملکرد این شرکت در حوزه های مختلف نشان می دهد ضریب نفوذ تلفن ثابت لرستان ۳/۲۵ درصد است که به علت پایین بودن این ضریب در جایگاه ۲۶ کشور قرار گرفته ایم. قبادیان در مورد علت این مساله خاطرنشان کرد: لرستان یک استان کشاورزی است و به همین علت مشترک صنعتی و تجاری کمتری نسبت به برخی استان ها دارد از سوی دیگر ۴۰ درصد جمعیت لرستان روستانشین هستند و دربسیاری از موارد روستانشینان ترجیح می دهند ازخطوط تلفن همراه اعتباری استفاده کنند. ضریب نفوذ تلفن ثابت در شهرهای لرستان ۳۲ درصد است.
به گفته وی، در همه شهرهای این استان امکان واگذاری تلفن ثابت به صورت سیمی یا تجهیزات بی سیم و با همان قیمت و با قابلیت نصب اینترنت پر سرعت وجود دارد و معمولاً در صورت تکمیل فرایند ثبت نام حداکثر در مدت ۴۸ ساعت خط واگذارمی شود، اما متاسفانه استقبال عمومی در روستاها وجود ندارد، چون سرانه درآمد لرستان پایین است. مدیرعامل شرکت مخابرات لرستان تاکید کرد: در یک نگاه کلی پایین بودن درآمد این استان، پایین بودن سهم ارتباطات در سبد خانوار لرستانی ها، افزایش هزینه نگهداری و پشتیبانی و ضعف زیرساخت های فناوری اطلاعات در سازمان ها و دستگاه های مختلف از جمله مهمترین مشکلات پیش روی توسعه ارتباطات لرستان است. متقاضیان تلفن ثابت برای خرید تلفن فقط باید مبلغ ۵۰ هزار تومان پرداخت کنند.
وی با ارائه آماری از شاخص های دیگر مخابراتی در لرستان که امیدوار کننده بود، گفت: این استان در حوزه تلفن همراه وضع مناسبی دارد چرا که در حوزه ارتباطات سیار مقام هشتم کشوری و در بحث دیتا جزو ۱۰ استان برتر محسوب می شود. به لحاظ جمعیتی ۴/۹۷ درصد جمعیت این استان زیر پوشش اپراتور همراه اول هستند و در مجموع ضریب نفوذ تلفن همراه این استان ۴/۶۸ در صد است. قبادیان، با اشاره به این که فقط ۲ سال است که اینترنت پر سرعت وارد لرستان شده، اظهار داشت: تعداد پورت های پر سرعت دیتا (اینترنت دولتی) در این استان ۳۰هزار و ۱۰۵ پورت است و به همین تعداد نیز شرکت های خصوصی پورت واگذار کرده اند. ۲ هزارو ۳۷۵ روستا دارای تلفن ثابت بوده و متعاقب آن از اینترنت بهره مند هستند. مدیرعامل شرکت مخابرات لرستان تکمیل رینگ فیبر نوری در مسیرهای خرم آباد – کوهدشت – پلدختر – الشتر و نور آباد، اجرای طرح های ویژه برای ارتباط رسانی به مناطق روستایی فاقد ارتباط با اعتبار شرکت مخابرات کشوری، اصلاح ساختار سازمانی برای افزایش کارایی و اثر بخشی سازنان و نیز حاکم کردن فرهنگ مشتری مداری، راه اندازی مرکز ارائه خدمات متمرکز مخابرات در شهرهای خرم آباد و بروجرد، راه اندازی مرکز پاسخگویی و پشتیبانی ۲۴ ساعته برای خدمات اینترنت پر سرعت و توسعه زیرساخت های لازم برای استقراردولت الکترونیک را از جمله مهمترین برنامه های توسعه مخابرات لرستان خواند.

۹۸ درصد جاده ها زیر پوشش تلفن همراه
لرستان، استان گردشگری است اما هنوز برخی نقاط کور به لحاظ تلفن همراه دارد. ۹۸ در صد جاده های لرستان زیر پوشش تلفن همراه است و در ۲ درصد مابقی به لحاظ وضع کوهستانی این استان امکان نصب تجهیزات وجود ندارد، اما از آنجا که لرستان، استان پرترددی است با برنامه‎ریزی‎های صورت گرفته ده ها ایستگاه بی تی اس در نقاط گردشگری این استان نصب و راه‎اندازی شده است. وی با بیان این که ساخت این ایستگاه‎ها، نقش موثری در پوشش تلفن همراه ایفا می‎کند، ادامه داد: بی تی اس های یادشده در مناطقی مانند کهمان، امامزاده ابراهیم نورآباد، گریت، بیشه، نوژیان، گهر، آبشار آب سفید، منطقه گلدشت بروجرد، ونایی و کاکارضا نصب شده‎ است. پوشش دهی تلفن همراه در نقاط گردشگری، نقش موثری در توسعه صنعت گردشگری لرستان ایفا می کند ‎.

مخابرات مادر برای توسعه فناوری ارتباطات و اطلاعات در استان های کم برخوردار تسهیلات می دهد
آمار اعلام شده از سوی شرکت مخابرات لرستان نشان می دهد، ضریب نفوذ تلفن ثابت در این استان ۳/۲۵ درصد است یعنی هر ۱۰۰ نفر ۲۵ خط تلفن ثابت دارند. همچنین ضریب تلفن همراه این استان ۴/۶۸ درصد است. در بحث دیتا نیز لرستان در جایگاه دهم قرار دارد. داوودزارعیان، معاون شرکت مخابرات ایران در گفت وگو با ایران هرچند جایگاه لرستان را در حوزه ارتباطات سیار و بحث دیتا جایگاه قابل قبولی دانست، اما گفت: ضریب نفوذ تلفن ثابت این استان پایین است و مسئولان استانی باید برای ارتقای آن تلاش کنند. وی تصریح کرد: ضریب نفوذ تلفن ثابت در لرستان تا پایان برنامه پنجم توسعه باید به میانگین کشوری که ۵/۳۴ درصد است، برسد و در این خصوص حتی اگر اعتبارات مخابرات لرستان کافی نباشد، شرکت مخابرات تسهیلات خاصی را در اختیار آن ها قرار می دهد. سیاست شرکت مخابرات توسعه فراگیر فناوری ارتباطات و اطلاعات در کل کشور است.
زارعیان تاکید کرد: اگر می خواهیم زیر ساخت های توسعه و فناوری های نوین را در لرستان فراهم کنیم چاره ای نداریم جز این که در حوزه مخابرات بیشتر کار کنیم. در عین حال میانگین کشوری ضریب نفوذ تلفن همراه کشور بالای ۱۰۰ است.
معاون شرکت مخابرات گفت: در ۲استان بوشهر و کردستان واگذاری اینترنت پر سرعت مخابرات متوقف شده، اما در لرستان فروش اینترنت مخابرات ادامه دارد. علت واگذارنشدن اینترنت پر سرعت مخابرات در این ۲ استان و همچنین مناطقی از شهر تهران کمبود پهنای باند دراین مناطق است.

تعداد کم خطوط تلفن ثابت روستاها
بهرام بیرانوند، نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی نیز اعلام کرد: بیشتر مناطق شهری این استان تلفن ثابت دارد و آمار ما در روستاها پایین است و به علت این که بخش اعظم مردم لرستان ساکن روستاها هستند ضریب نفوذ تلفن ثابت در لرستان پایین بوده که مسئولان مخابرات بایستی برای آن چاره ای بیندیشند. بیشتر روستاییان از خدمات تلفن همراه استفاده می کنند که اگر امکان استفاده از تلفن ثابت فراهم شود قطعاً آنان به علت ارزان بودن ترجیحشان تلفن ثابت است. وی مشکل دیگر در تلفن ثابت روستاهای لرستان را سرقت کابل های مخابراتی خواند و افزود: البته رایزنی هایی انجام شده تا کابل تلفن ثابت روستاها از زیر زمین کشیده شود.

کشاورزان از تلفن ثابت بی سیم روستایی استفاده کنند
بیرانوند درهمین حال به کشاورزان توصیه کرد، از تلفن بی سیم ثابت روستایی برای ارتباطات خود استفاده کنند. این سامانه شبیه تلفن همراه است که پیش پرداخت آن فقط ۱۰ هزار تومان است، تعرفه آن هم همانند تلفن ثابت است و از سوی دیگر برد آن تا ۳۰ کیلومتر بوده و کشاورزان می توانند آن را به سر مزارع خود ببرند.