تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
4

اربعین حسینی / تجدید میثاق با شهیدان

  • کد خبر : 40440
  • 01 دی 1392 - 16:01

حجت الاسلام هادی قبادی / سرویس شهدا / میرملاس نیوز : اربعین حسینی تجدید میثاق با شهیدان  روایت اربعین را بسیار شنیده‌ایم که کاروان حسینی برای زیارت قبور مطهر شهیدان در مسیر بازگشت از شام به مدینه با وجود آن همه درد و رنج و مصیبتی که کشیده بودند دگر بار رهسپار آن دیار شدند […]

miaad92

حجت الاسلام هادی قبادی / سرویس شهدا / میرملاس نیوز :

اربعین حسینی

تجدید میثاق با شهیدان

 روایت اربعین را بسیار شنیده‌ایم که کاروان حسینی برای زیارت قبور مطهر شهیدان در مسیر بازگشت از شام به مدینه با وجود آن همه درد و رنج و مصیبتی که کشیده بودند دگر بار رهسپار آن دیار شدند و امام سجاد علیه‌السلام که جابر بن عبد الله انصاری را بر مزار شهیدان مشاهده نمود به جابر فرمود :

     یا جابر هیهُنا وَاللهِ قُتِلَت رِجالُنا وَ ذُبِحَت اَطفالُنا وَ سُبِیَت نِساءُنا وَ حُرِقَت خِیامُنا : ای جابر سوگند به خدا در همین‌جا مردان ما کشته شدند ، و نوجوانان ما سر بریده شدند ، و زنان ما به اسارت برده شدند و خیمه‌های ما به آتش کشیده شدند .

    سه روز عزاداری بر مزار عزیزان ، قبل از عزیمت به مدینه ، پیام دارد . چنانچه تمام حرکت این کاروان در مسیر کربلا به کوفه ، کوفه به شام و شام به مدینه نیز پیام داشته است و بزرگ‌ترین پیام آن ، زنده نگه‌داشتن یاد آنان و راه آنان و ابلاغ پیام شهیدان به جهانیان . پیامی جاویدان که به ابناء بشر درس آزادی و آزادگی ، ظلم ستیزی و مبارزه با طاغوت ، عزت و سربلندی آموخت :

گر شما را بجهان دین و آئینی نیست               لا اقل مردم آزاده به دوران باشید

     بزرگداشت اربعین حسینی بی شک تنها بر پا داشتن عَلَم عزای او و اشک ریختن در ماتم او نیست بلکه در ورای این صورت ظاهر، که بسیار نیز سفارش شده است ، حقیقتی وجود دارد و آن احیاء آرمان‌ها ، اهداف و توجه به انگیزه‌های آن حرکت بی نظیر در تاریخ بشریت است . و در جامعه اسلامی و شیعی ضرورت توجه به آن پیام‌ها افزونتر است .

     احیاء سنت‌ها و افشای باطل ، تشخیص مؤمنان راستین از مسلمان نمایان ، همه چیز را فدای دین کردن ، احیاء مکتب شهادت ، پیوند حماسه و عرفان ، صبر و پایداری در مسیر مبارزه ، کارزار دائمی با زورگویان و زورمداران ، رسوا ساختن حاکمان ریاکار و ایادی چاپلوس و دغل باز آنان ، اینها همه از درس‌های نهضت بزرگ عاشوراست و کاروان اربعین بیشترین نقش را در ابلاغ این پیام‌ها به آیندگان داشته‌اند  .

    درس گرفتن از پیام اربعین مستلزم آگاهی یافتن از تمامی اهداف ، برنامه‌ها و خط مشی های بزرگ رهبر آن نهضت خونین است او که در قالب گفتار ، خطبه ، پاسخ به سوالات و بیان موعظه ، آنان را بیان فرمود و گاه با حرکت خویش و رفتار و عملکرد خود به جهانیان درس‌ها آموخت .

برای آنان که ادعای تداوم خط آن نهضت بزرگ را دارند ضروری است که با مطالعه و بررسی همه ابعاد آن حرکت در این مکتب درس ، حضور یابند و قابل قبول نیست که از گفتار و احادیث و سخنان  بسیار آموزنده آن آموزگار بزرگ آزادگی و مردانگی کلامی را ندانند و به اسرار و رمز و رموز آن سخنان و حرکات مطّلع نباشند و بخواهند تداوم بخش راه و هدفش باشند .

براستی ما از حسین علیه السّلام چه میدانیم ؟ چقدر می‌دانیم ؟ و به چه میزانی از او درس آموخته‌ایم ؟! به ویژه ما که وارثان خون شهیدانی هستیم که درخت انقلابی را سیراب نمودند که استمرار خط حسین علیه‌السلام است . این بدیهی است که در سایه درس گرفتن از همان پیام‌های نهضت حسینی بود که انقلاب خمینی به ثمر نشست اما حقیقت آنست که درس‌های بسیاری باقی مانده است تا بیاموزیم و اربعین برای تجدید عهد و میثاق و توجه بیشتر به آن پیام‌هاست که ذکر نمونه‌هایی از انها گذشت و چه زیباست که امام حسین علیه‌السلام در سرزمین کربلا نیز  به حق و حقوق مردم عنایت داشت چنانچه گفته می‌شود سرزمین کربلا را از مالکین آن منطقه خریداری و « وقف » کرد منطقه‌ای به وسعت چهار میل در چهار میل . و نیز گفته‌اند که آن حضرت روز عاشورا فرمود تا اعلام کنند هر کس بدهکار است با من نباشد : « نادِ اَن لا یُقاتِلَنَّ مَعی رَجُلٌ عَلیهِ دَینٌ » .

اربعین حسینی ، روز تجدید میثاق با شهیدان است چنانچه اولین زائران کربلا چنین کردند .

درس صبر و پایداری گرفتن از شهیدان به ویژه سالار شهیدان که در مواجهه با تمام سختی‌ها و مصائب چون همه را برای خدا میدانست تحمل آن همه رنج بر او آسان بود که فرمودند : « هَونٌ عَلَیَّ ما نَزَلَ بِی اَنَّه بِعَینِ الله » .

      در فرازی از زیارت اربعین می خوانیم : وَ بَذَلَ مُهجَتَه فیک لِیَستَنقِذَ عِبادَکَ مِنَ الجَهالَهِ وَ حَیرَهَالضَلالهَ . که مضمون آن چنین است : حضرت سیّدالشّهدا سلام الله علیه خود را فدا کرد تا انسان ها را از ظلمت نادانی و ناآگاهی و سرگردانی و گمراهی نجات دهد.

به بیان دیگر از محوری ترین ارکان این نهضت بزرگ ، آگاهی بخشی وارتقاء سطح آگاهی وهوشیاری جامعه نسبت به جایگاه رفیع انسان ها و حفظ  کرامت آنها بوده است و هنر بزرگ کاروان حسینی در اربعین و سال ها پس از آن ،این بود که در سخت ترین شرائط ممکن  وبا وجود آن همه رنج ها و مرارت ها این پیام را به بهترین وجه ، به جهانیان ابلاغ نمودند .امید آنکه امت اسلام و ملت ایران با تأسی به آن سرور آزادگان ، تحقق بخش اهداف متعالی او در مسیر ارج نهادن به شخصیت و کرامت انسان باشند .

به روح تمامی شهیدان درود می فرستیم و یاد شهیدان والامقام شهرمان را گرامی می داریم .

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=40440

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 9در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۹
  1. فرواران از شما بسیلر آموزنده است اجر شما با حضرت ابا عبدالله سپاس

  2. سلام و عرض ادب خدمت شما سرورگرامی و تقدیر از این مطلب آموزنده و بسیار زیبا

  3. سلام بر حسین و یارانش وسلام بر پیروان حسین و دررود بر شما جناب قبادی که در شناخت بهتر حسین و هدفش ما را یاری میفرمایید

  4. درود بر حاج آقا قبادی عزیز.

  5. اجرکم عندالله

  6. سلام .
    با بصیرت به انتظار بنشینیم که حسین (ع) را منتظرانش کشتند .
    با سپاس از حجت الاسلام قبادی و با اجازه میرملاس این مطلب در وبلاگ sifayekohdasht.blogfa.com (سیفای کوهدشت) استفاده شد .

  7. حاج آقا سلام
    انشا ا…مورد عنایات ویژه سالار کربلا حضرت ابا عبدا…الحسین(ع)باشید
    درود خدا بر جنابعالی که از هر فرصتی برای زنده نگهداشتن یاد شهدای مظلوم شهرمان استفاده می کنید

  8. در سینه‌ام دوباره غمی جان گرفته است

    « امشب دلم به یاد شهیدان گرفته است »

    تا لحظه‌ای پیش دلم گور سرد بود

    اینک به یمن یاد شما جان گرفته است

  9. درود بر همه دوستان

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.