- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

ظرفیت مغفول معادن فلزی در لرستان/ ۱۰۰ میلیاردی که به جیب مان نمی رود

IMG11041642

 

میرملاس نیوز/ سرویس سیاسی:

لرستان با ظرفیتی منحصر به فرد در زمینه معادن فلزی و غیرفلزی از استانهای غنی در این بخش در کشور و دنیا محسوب می شود، ظرفیتی که تا شکوفایی فاصله زیادی دارد به طوریکه عواید وجود این پتانسیل در استان به جیب مان نمی رود.

استان لرستان با بیش از ۱۱۰ معدن فعال و حدود چهار میلیارد تن ذخایر پیش بینی شده معدنی از استانهای غنی در زمینه وجود معادن کانی فلزی و غیرفلزی است.

در این میان علی رغم اینکه لرستان در زمینه کانیهای غیرفلزی مانند صنعت سنگ برای خود نامی در جهان دست و پا کرده است که همچنان ظرفیت معادن فلزی این استان به عنوان گنجینه ای منحصر به فرد مغفول مانده است.

این استان با قرار گرفتن در بخش چین خورده زاگرس دارای ظرفیت مناسب معدنی است به طوریکه از۶۷ ماده معدنی شناخته شده در کشور ۱۷ ماده معدنی آن در لرستان وجود دارد. معادن لرستان بیشتر در بخش های شمال ،غرب و شمال غرب استان قرار دارند و در حال حاضر عمده منابع استخراج شده استان از معادن مصالح ساختمانی و سنگ های تزئینی هستند.

 

IMG14180007

در حال حاضر لرستان کمتر معدن فلزی دارد که از آن استخراج صورت گیرد، به طوریکه ظرفیتهای این بخش تاکنون مغفول مانده و مورد بهره برداری قرار نگرفته است.

این در حالیست که ظرفیت درآمدزایی و اشتغال موجود در این بخش چیزی نیست که به سادگی بتوان از کنار آن عبور کرد. در حال حاضر چهار هزار و ۵۰۰ نفر در معادن غیرفلزی سطح استان لرستان مشغول به کار هستند که در حوزه خدمات و فرآوری در معادن فعالیت دارند.

همچنین در زمینه کانی های غیرفلزی هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی دارای پروانه بهره برداری در استان لرستان وجود دارد که در صورت فعال شدن ظرفیتهای موجود در بخش کانیهای فلزی می توان اشتغال و تولید این بخش را متحول کرد.

ظهیر حیدری معاون سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی لرستان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به قابلیتهای استان در حوزه معادن می گوید: استان لرستان صاحب یکی از غنی ترین مناطق دارای معادن فلزی در کشور است.

 

IMG10525840

وی عنوان کرد: این در حالیست که در طول سه دهه گذشته تاکنون فعالیت اکتشافی در زمینه معادن کانیهای فلزی در استان لرستان صورت نگرفته است که این امر جای تاسف دارد.

حیدری با اشاره به قابلیتهای تولید و اشتغال نهفته در این بخش یادآور شد: در صورتیکه حتی ۳۰ درصد ذخایر موجود در معادن کانیهای فلزی استان شناسایی و اکتشاف شود رقمی بالای ۱۰۰ میلیارد تومان می توانیم از این بخش درآمد احصا کنیم.

معاون سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی لرستان با بیان اینکه لرستان در برخی کانیهای فلزی دارای بزرگترین و مرغوب ترین معادن حتی در سطح دنیا است، یادآور شد: این استان صاحب ۲۵ درصد ذخائر سنگ تزئینی ایران است به طوریکه سنگ لرستان در دنیا شناخته شده است.

 

IMG22061395

حیدری عنوان کرد: همچنین لرستان یکی از معدود مناطقی است که در ایران و جهان دارای معادن قیرطبیعی بوده که می تواند فرصت ارزشمندی برای شکوفایی این حوزه باشد.

وی با بیان اینکه سازمان زمین شناسی در بخش شناسایی معادن و ذخایر استان برنامه های جدی دارد، عنوان کرد: در حال حاضر عملیات مطالعاتی در بخش ژئوفیزیک در استان در حال انجام است که امیدواریم با یک همکاری بین بخشی بتوانیم ظرفیتهای موجود در این بخش را به شکوفایی برسانیم.