تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
3

زیرمیزی / رنج مضاعف بیماران

  • کد خبر : 40610
  • 04 دی 1392 - 0:45

      امین آزادبخت / میرملاس نیوز : زیرمیزی / رنج مضاعف بیماران روزی سوگندنامه ویژه پزشکان را ورق می زدم ، متنی که در ان از خدمت به خلق وارایه خدمات انساندوستانه سخن به میان آمده بود، علیرغم شیوایی مطلب، چندان به دلم ننشست چراکه امروز کام همه مان با پدیده زشت زیرمیزی […]

 2013-12-17 22.20.30

 

 

امین آزادبخت / میرملاس نیوز :

زیرمیزی / رنج مضاعف بیماران

روزی سوگندنامه ویژه پزشکان را ورق می زدم ، متنی که در ان از خدمت به خلق وارایه خدمات انساندوستانه سخن به میان آمده بود، علیرغم شیوایی مطلب، چندان به دلم ننشست چراکه امروز کام همه مان با پدیده زشت زیرمیزی تلخ شده است.
خوب به یاد دارم که روزگار کودکی ، ترس از آمپول گریه مان را در می آورد، و امروز آرزو می کنم ای کاش دغدغه مان در این روزها ترس از این سرنگ مهربان باشد، اما این روزها غول دیگری بنام “زیرمیزی” در مراکز درمانی و پزشکی لرستان  اشک همه را درآورده است.
نمی دانم پزشکان متعهد و محترم سوگندنامه پزشکی خود را به خاطر دارند یا نه؟ نمی دانم پزشکان عزیز می دانند که امروز درد و رنج بیماری به جای خود، اما دغدغه پرداخت زیرمیزی به دردی مضاعف برای بیماران تبدیل شده؟!
روزگاری زشتی این پدیده چندان بود که پزشکان معدودی برای دریافت زیرمیزی ، جلسات متعددی که بیمار را ویزیت می کرند بالاخره با مقدمه چینی خواسته خود را ابراز می کردند، اما امروز ورق برگشته و زیرمیزی چنان به ورمیزی تبدیل که پای ثابت عمل های جراحی شده است.
امروز جامعه ، زیرمیزی را جزیی از پروسه درمان می داند و متاسفانه جیبه ای گشادی که تن پوش های پزشکی دارند خیال پر شدن ندارند.
بگذریم از دلایل موجه و غیر موجه جامعه پزشکی برای دریافت این حق به ناحق، اما این پدیده ناپسند در هر شرایطی زیبنده نظام جمهوری اسلامی نبوده و مسوولان بایستی هرچه زودتر نسبت به رفع این اپیدمی اقدام نمایند.
این روزها بسیاری از مردم لرستان نیز همانند سراسرکشور بهای جان را به بهای پرداخت رومیزی ، ببخشد ،”زیرمیزی “خریداری می کنند و انگار نه انگار که سوگندنامه بقراط وجود دارد!
این روزها حال و هوای اقتصاد در دستگاه سلامت استان خوب نیست و زیرمیزی ها با سرعت هرچه بیشتر از جیب مردم بیکار و تنگدست به جیب دهان گشاد برخی ها سرازیر می شود.
این روزها نمی توان پدیده زیرمیزی را در گوشه ای از ذهنمان به عقب برانیم و آن را جدی نگیریم، که اگر چنین کنیم بوی عفونت و تعفن آن به زودی همه را فراخواهد گرفت.
مگر نه اینکه فعالان محترم حوزه سلامت همیشه ” پیشگیری بهتر از درمان است” را به مردم گوشزد می کنند! پس چطور زیرمیزی آنقدر پیشگیری نشد که امروز به دملی چرکین در کادر پزشکی تبدیل شده که به این زودی و با قویترین داروها درمانپذیر نخواهدبود!
در حسرتم که زیر میزی چگونه قداست و نجات بخشی پزشکی را کمرنگ کرد ه و معدود پزشکان با شرافتی که زیرمیزی را برای درمان بیمار مطالبه نمی کنند دیگر به چشم نمی آیند؟!
بهتر نیست جامعه پزشکی وحوزه سلامت پیش از یافتن راهی برای درمان بیماری های چنین و چنان به فکر راه علاجی برای درمان ایپدمی زیرمیزی باشند تا ویروس زیرمیزی بیش از اینها در بدنه پزشکی رخنه نکند و موجب مرگ شرف و انسانیت تاثیرگذار ترین قشر جامعه نشود؟؟

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=40610

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 29در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲۹
  1. متاسفانه این پدیده کثیف یه مدته که گریبان جامعه بیماران(بیشتر خانواده بیمار) و پزشکان(البته عده زیادی از پزشکان) رو گرفته و بازهم با نهایت تاسف مرجعی برای رسیدگی به این پدیده زشت وجود نداره و یا ضعیف عمل میکنه.
    خود بنده چند وقت پیش برای درمان یکی از اعضای خانوادم با این مشکل مواجه شدم . به علت اینکه حاضر به دادن زیرمیزی نشدیم مجبور شدیم مریض رو از بیمارستان دولتی به بیمارستان خصوصی (بعد از چند روز معطلی ) منتقل کنیم و اونجا با کلی هزینه خوشبختانه بالاخره ترخیص شدیم.
    با تشکر از شما که خیلی زیبا این معضل رو نقد کردین

  2. آقای آزدبخت
    سلام
    ولی با عرض پوزش، احتمال دارد من مخالف نظر شما باشم.
    من این حقیقت یا به عبارت درست تر این واقعیت را که «پزشکان زیرمیزی میگیرند» قبول ندارم. بالعکس، این ادعا را که «چنین چیزی دروغ است» یک واقعیت میدانم.
    نه اینکه فکر کنید ما در هفت هشت سال گذشته گذرمان به بیمارستان نیفتاده، نه اصلاً اینجور نیست. بلکه قضیه این است که «واقعیت» مستقل از ادعای ماست. خودِ این ادعا یعنی «ادعایِ وجود نداشتنِ زیرمیزی» خودش یک واقعیت است.
    لطفاً هرکه با نظرِ من موافقه، مخالفتش را اعلام کنه تا بین امین آزادبخت و من و روسای دانشگاه علوم پزشکی، سخنگوی شود هرکه در او غش باشد؛ سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شود.

    • هر وقت گیر کردی اونوقت می فهمی که واقعیت دارد تو جز اون کسایی هستی که ا چشم خودت نبینی باورت نمی شه انشالله بهش می رسی که بفهمی در چه کسی غش هست

    • جهت اطلاع شما یک هفته گذشته وزارت بهداشت دبیر خانه زیر میزی را تشکیل داد تا به این معضل رسیدگی کند.
      حالا که خود دولت هم این پدیده را تایید کرده و برایش دبیرخانه تشکیل داده دیگر نیازی به جدل در خصوص بود و بنود زیرمیزی و پاک کردن صورت مسئله نیست.
      موفق باشد

      • دوستان محترم «۱۰۱» و «منم» ! سلام
        از شما بعید است که پیام کامنت مرا اشتباه بگیرید.
        اگر من از شیوعِ مشکلِ «زیر میزیِ پزشکان» در این استان و کشور بی اطلاع باشم، حتی به دردِ لای جزر هم نمیخورم.
        من کمی پارادوکسیکال نظر داده بودم به این شکل: «من این حقیقت یا وقعیت یعنی زیرمیزی را قبول ندارم.» وقتی وجودِ زیرمیزی را حقیقت و واقعیت دانسته ام، یعنی واقعا وجود دارد. این که گفته ام آن را قبول ندارم بر این دلالت دارد که مدیران دانشگاه علوم پزشکی این واقعیت روشن را کتمان میکنند. گفته ام «ادعای ردِ زیرمیزی توسط مسئولان» یک واقعیت است یعنی آنها واقعاً ادعا میکنند که وجود ندارد نه اینکه وجود ندارد. کلاً پیام کامنت من این بود «زیرمیزی واقعا وجود دارد و مسئولان ادعا میکنند که قضیه دروغ است و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هم ادعا دارد وجود ندارد. جمله ی «تا سخنگوی شود هر که در او غش باشد یعنی سخنگو غش دارد و راست نمیگوید لذا زیرمیزی بیداد میکند.»
        هنگامیکه امین آزادبخت چند ماه پیش تصادف کرده بود با بچه های سیمره رفتیم ملاقاتش به بیمارستان عشایر خرم آباد؛ عملِ پای او معطلِ زیرمیزی بود. حتی وقتی فهمیدند که ایشان خبرنگار است و ممکن است قانون شکنی شان (زیرمیزی شان) در فضای رسانه ای علنی شود برای اینکه عملِ بدونِ زیرمیزی در پرونده ی وجدان شان جای نباشد، پزشکان معالج گفتند: ما مسافرت میخواهیم برویم و عمل او عقب افتاد و ما کلی ناراحت شدیم حتی اون موقع حشمت آزدبخت در بیمارستان پیش امین بود و من و رستمی و حشمت کلی با هم غصه خوردیم و فرادایش حشمت یا رستمی مقاله ای در مورد زیر میزی نوشتند.
        پس دوستان! من ادعای دانشگاه علوم پزشکی را به تمسخر گرفته ام نه اینکه زیرمیزی را رد کرده باشم. ما که روزی روزگاری در جرگه ی طنزدوستان بوده ایم، گاهی کمی تا قسمتی پارادوکسیکال و طنزآمیز نظرامان را پرتاب میکنیم.

  3. درود بر آقای آزادبخت،
    واقعا چرا یه فکر اساسی برای این ها نمیشه

  4. مرسی

  5. باسلام خدمت آقای آزادبخت وباتشکراز مطلب جالبتون
    درمورد پدیده ای زیرمیزی در بیمارستانها میخواستم اینو بگم که اگر وزارت بهداشت باقاطعیت وبرخورد قانونی با پزشکان متخلف وزیرمیزی روبرو میشد هیچ پزشکی به خود اجازه ای اینگونه رفتار ناشایستی رانمی داد

  6. با سلام. بنده با چند نفر پزشک صحبت کردم جوابشون این بود که مردم حاضرن واسه بالانس چرخ ماشینشون پول بدن تعمیر کار اما نمی گن پزشک ها که عمر شون رو گذاشتن چطور میشه با بیست هزار تمنی که از بعضی عمل ها از بیمارستان می گیرن گذران زندگی اون هم در حد یه پزشک رو داشته باشن؛پس مجبورن بیمار رو تو بیمارستان خصوصی بخوابونن. اما به نظر بنده ابهت وقداست خیلی از شغل ها از بین رفته و بیشتر همه کاسبن تا دکتر و معلم و خلبان و…

    • جهت اطلاع باید بگم ۵۵درصد هر عمل تحت عنوان کارانه به پزشک تعلق میگیرد
      یعنی از ماهی ۵میلیون تا ماهی ۲۰میلیون میگیرند بجزء درامد مطب

  7. آقای آزادبخت بسیار شیوا و رسا نوشته اید
    دورود بر شما

  8. اقایونی که میگن زیر میزی «ببخشید همون رومیزی» وجود نداره الهی به سرنوشت افرادی که پایشون را به خاطر تعلل و سهل انگاری پزشکان به خاطر زیر میزی قطع شده مبتلا شن تا با چشم خویش ببین
    گرچه من خودم از زبان یکی از نمایندگان لرستان شنیدم که بله ما هم شنیدیم پزشکان زیر میزی می گیرن و حتی ریس داشگاه علوم پزشگی هم از این امرمطلع هستن

  9. با سلام
    امین جان اگر این موضوع در تمام طول سال رو سایت باشد باز هم کم است چون ما روزانه شاهد فجیح ترین اشکال این فاجعه زیست محیطی و سلامت از نزدیک هستیم . به والله قسم شاهد بودم که مادری بخاطر تهیه مبلغ زیر میزی دو النگوی خودش را که طرح نشان یادگار گذشته اش داشتند به فرزند دومش داد تا برای تهیه این مبلغ بفروشد. اگر مدیریت سلامت در سطح کلان بخواهد از این فاجعه جلوگیری کند چند راه وجود دارد. البته اگر گوش شنوایی وجود داشته باشد. ضمن اینکه نباید این موضوع را به همه ی کادر پزشکی تعمیم داد:

    ۱- ابتدا نباید از اصلی ترین دلیل وجود این فاجعه چشم پوشید، پایین بودن تعرفه های پزشکی
    شخص پس از اتلاف کلی زمان و عمر و جوانی خود با وجود نخبه بودن در بازار کار درمان می بایست با مبلغی کم شاید کمی بیشتر از حقوق یک کارمند عادی زندگی کند که این بدور از انصاف است . وزارت بهداشت و دولت باید تعرفه های پزشکی را افزایش دهند (البته در قالب بیمه نه از جیب مردم) تا پزشک مجبور نشود بخاطر پول از جان بیمار بگذرد

    ۲- تا زمانی که اعضا محترم نظام پزشکی هر شهرستان ، استان یا کشور از بین پزشکان متخصصینی هستند که خود در این موضوع ” زیر میزی ” سهیم هستند نمی توانند به شکایات مردم رسیدگی کنند. برای رفع این مشکل بایستی وزارت بهداشت و دولت محترم و نمایندگان تغییر رویه دهند و این اعضا از بین پزشکان عمومی و پزشکان متخصصی چون متخصصین اطفال، داخلی ، بیهوشی، سونوگرافی و رادیولوژی ، مغز و اعصاب ، قلب و عروق و پزشکان غیر جراح انتخاب شوند یعنی اجازه ثبت نام به غیر از این رشته ها داده شود تا در این انتخابات کاندید شوند . چون این قشر از کادر محترم پزشکی بسیار کمتر در فاجعه سهمی دارند یا بهتر است بگوییم اصلا سهمی ندارند. این موضوع بسیار مهم در بین جراحان محترم شیوع کرده است . تا زمانی که نظام پزشکی در دست پزشکانی است که خود در این پدیده سهم دارد نمی تواند شخص متخلف را محکوم کند.

    ۳- شعار وزارت بهداشت و درمان پیشگیری بهتر از درمان است” یعنی آنقدر بخش بهداشت و آموزش باید قوی شود که بخش درمان را کمرنگ یا از بین ببرد که این یک پروسه بسیار سنگین و همت بالایی میخواهد.

    ۴- وزارت بهداشت و درمان و دستگاه های متولی امر فرهنگ باید آستین همتی بالا بزنن و ماهیت و زشتی اینکار را چنان در بین افراد جامعه و کادر پزشکی بیان کند که اشخاص دریافت کننده ی این مبالغ هنگفت متوجه عمق زشتی کار خود شوند این کار میتواند در قالب برگزاری همایش ها یا گردهمایی های فرهنگی و بیدار کردن وجدان انسانی و اسلامی ودینی این قشر محدود میتواند کمک بسزایی داشته باشد. هرچند اگر مورد اول حل شود به تبع آن موارد دیگر به مراتب از بین می رود.

    با سپاس از یادآوری و طرح این فاجعه ی اسفناک
    به امید آینده ای عاری از این معضلات.

    • یه نکته رو فراموش کردم
      ما در بین جراحان کسانى داریم که اصلا زیر میزی نمیگیرن ولى اصلا حمایتى از اونها نمیشنه ، هیچ بعضا مورد غضب برخى هم قرار گرفتن!

  10. همه ی پزشکان این طوری که شما می فرما یید نیستند، لا زم می دانم مراتب تقدیروتشکر خودرا از دکتر محسن دالو ندی پزشک جراح و متخصص مغز که مردانه بدون هیچگونه چشمداشتی اقدام به عمل وجراحی تو مور سرم نمودند، تشکر و قدردانی کنم وبرای همه ی پزشکان با شرفی که تنها به خاطر رضای خدا به و وظایف خود عمل می کنند دعا کنم. خداوند یار و نگهدار همه ی پزشکانی باد که هنوز خود را گم وانسان بودن را فراموش نکرده اند!

  11. با سلام و عرض ادب
    جامعه پزشکی قشر زحمت کش و با ارزشی هستند و بی تردید در این جامعه بزرگ که روز به روز در حال گسترش است شرافت و تعهد بالاتر از همه چیز به چشم می خورد ، انصافاً پزشکان بومی لرستان با خضوع در خدمت هم استانیها بوده و از هیچ کوششی فروگذار نیستند .
    جا دارد از زحمات طبیب بزرگوار و حاذق جناب آقای دکتر سید سعید شاهرخی فوق تخصص جراحی کلیه و نیز سرکار خانم دکتر هما احمدی بخاطر مراعات حال مریضان و نیز ارائه خدمت بدون هیچ گونه چشم داشت مالی صمیمانه تشکر و قدردانی نمایم ، سالها به مطب این دو بزرگوار در شهرستان خرم آباد مراجعه نمودم ، جزء خوبی و رضایتمندی چیزی ندیدم.

  12. سلام

    ۱۶روز به عید مانده بود به امید تعطیلا ت عید کارها را با قدرتی بیشتر انجام می دادیم . موتوریی با کمال بی احتیاطی پایی از فرزند دبستانیم را هدف قرار داد و کاملا شکست.
    به اورژانس بیمارستان رفتم تا پا شکسته ام را ببینم.

    دیدم او را در حالی که زیر زانویش زانویی دیگر به وجود آمده بود متخصص تشریف آورد در حالی که گریه های فرزند پا شکسته و مادر دل شکسته و …که دل هر یهودی را نیز به درد می اورد دید .

    نگاهی به عکس کرد و گفت بیست میلیون دیه اش خواهد بود . پانصد هزارتومان بده عملش کنم!!

    گفتم پولم کجاست و دیه کجاست ؟بگفتا بچه ات خواهد ماند. چاره ای جز این نداری!!

    او کاری نداشت به این که موتوری در دست قانون است یا نه.بیمه دارد یا نه. بچه درد می کشد یا نه . فقط فقط پول را می دید. از دل نفرینش کردم نفرینش خواهم کرد

    برخی از این کاربران محترم نوشته اند پزشک ها گفته اند« مردم واسه بالانس چرخ ماشینشون پول می دهند…» ناله پا شکسته کجا و بالانس چرخ کجا؟

    آیا اگر تصویب کنند برای هر شکستگی پانصد هزارتومان به طبیب داده شود دیگر از گرفتن زیر میزیها دست بر می دارند؟ نه به جان خودم هرگز.

    الهی آن نامردان مرد نما که فقط به زیر میزی می اندیشند ،به حال مراجعه کنندگان دل و جسم شکسته بنشییند تا شاید برگردند

  13. سلام ازاین که در جوانی برزخی نشدید خوشحالم .
    برادرم ازدست عزرائیل درفتن شاید ولی از دست زیر میزی رفتن هرگز.
    امین آقا قلم خبرنگاریت را ببوس که در زیر میزی ندادن تافته ای جدا بافته شدی.
    جان برادر از حکمتهای تصادفت این بوده است درد مردم را بیشتر با جسم درهم شکسته متوجه شوی وبیش از این ناهنجاری ها را به رخ عالی جنابان مسول برسانی.

  14. بنده خودم دیشب شاهد بودم که اقای دکتر فلان متخصص اورتوپدی بابت عمل لگن از همراه مریض مبلغ هفت میلیون تومان درخواست کرده بود انهم در این قحطی بازار اسکناس
    بیچاره به هزار در زد و صبح که گونه های گل انداخته او را مشاهده کردم احوال را جویا شدم در حالیکه از خوشحالی سر از پا نمیشناخت گفت به سه میلیون تومن رضایت داده
    در حالیکه سیصد هزار تومن هم نداشت.تازه این سوای از هزینه بیمارستان است

  15. سلام
    شما چرا به جراحان بومى و قابلى مثل دکتر هرمز محمودوند استناد نمى کنید که در طى این دو سال و نیم حضورش در بیمارستان عشایر به صورت تمام وقت و فقط با تعرفه دولتى کلى عمل تخصصى انجام دادن
    ایشان هر روز حداقل یک یا دو عمل جراحى کیسه صفرا با لیزر انجام میدن با تعرفه دولتى در حالیکه همین عمل لیزر در بیمارستان شفا یا توحید حداقل سه میلیون تومان هزینه داره
    این سواى عمل جراحى پیوند دست یا پاست که ایشون انجام میده
    بیایید ضمن انتقاد درست و بجا قدر جوانان نخبه و دلسوز بومى خودمان را بدانیم

  16. آهای اهالی لرستانی که سه ماه است «سرپرست موقت »دانشگاه علوم پزشکی اش فوق لیسانس است وکسی جیکش در نمی آید معلومه که زیر میزی هم باید بدهند .در کوهدشت رییس بیمارستان – مرکز بهداشت – شبکه بهداشت ورییس نظام پزشکی همشونه چند ساله که یک نفر است آنهایی که از خدا وقرآن ومردم دم می زنند چرا از تریبونهایشان هیچی نمیگن …

    • اقای گراوند عزیز بدون هیچ غرضی باید بگم که در زمان همه دوستان زیر میزی گرفته شده و الان هم میشود
      هم زمان اقای دکتر شمس و هم شیخ ازادی و …….

  17. باسلام به جناب آقای شهمرادی
    منظور ایشان دکتر شیخ آزادی ریاست دانشگاه علوم پزشکی سابق( چند ماه) بود.

  18. همیشه به این فکر می کنم که این پزشکها که اینقدر زحمت کشیدن تا به اینجا برسن و الان هم به نسبت درامدشون عالیه چرا پول حروم رو وارد درآمدشون می کنن!؟

  19. چنان در دوزخ دنیا دلم سوخت ک دیگر بار سوزاندن ندارد
    خدا نیامرزه پدر و مادر کسی رو ک اولین بار این کار کثیف رو انجام داد و این عمل ناپسند رو مرسوم کرد
    در قلب و ذهن من از این حقیقت تلخ ” دردیست ب بزرگی مپل”
    ک حتی گذشت زمان هم اون رو کوچیک و کمرنگ نمیکنه
    امیدوارم حتی شده با توسل ب حکم شرع و زور قانون این پدیده
    ب زباله دان تاریخ بپیونده. آمین

  20. مدیر برادر من
    پزشک دندان پزشکی میشناسم تا چند سال پیش فقط دندان های مردم می کشید چون تجهیزات برای ترمیم نداشت!! و چندسالی هست که فقط ترمیم می کند. تنها این آقا نادر نبود بلکه پزشکان دیگری بودن که لرستان را بهترین آزمایشگاه و مردمش را … آزمایشگاهی می پنداشتند. آمدن آزمودن پولشون خوردن دندوناشون کشیدن و رفتند!! هیچ کس هیچی نگفت.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.