تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
5

سنت حسنه وقف

  • کد خبر : 40712
  • 06 دی 1392 - 9:27

  حجت الاسلام هادی قبادی /  میرملاس نیوز : پیرامون سنت حسنه وقف ( بمناسبت هفته وقف ) وقف یک واژه ای است که تنها در متون اسلامی سابقه ندارد بلکه دارای یک پیشینه عمیق تاریخی است و حتی در سایر ادیان و مذاهب، سنتی همچون وقف به خوبی وجود داشته است، حتی در برخی […]

88888

 

حجت الاسلام هادی قبادی /  میرملاس نیوز :

پیرامون سنت حسنه وقف ( بمناسبت هفته وقف )

وقف یک واژه ای است که تنها در متون اسلامی سابقه ندارد بلکه دارای یک پیشینه عمیق تاریخی است و حتی در سایر ادیان و مذاهب، سنتی همچون وقف به خوبی وجود داشته است، حتی در برخی ادیان ، خیریه های وقف مانندی داریم که بسیار استخوان دار و مفید است، گرچه شاید در بسیاری از ادیان و مذاهب از وقف به معنای بنیادهای  خیریه ای یاد می کنند، اما تمامی کارها و فعالیت آنان شبیه همین وقفی است که درفرهنگ اسلامی ما وجود دارد .

وجود وقف در تمامی ادیان و حتی فرق غیراسلامی نشان از روحیه نوع دوستی انسان ها و احساس مسؤولیت آنان  در قبال هم نوعان خود است. در دین مبین اسلام عناوین مختلفی مثل انفاق، صدقات یا قرض الحسنه که مورد تأیید و تأکید قرآن و روایات هم بوده ، وجود دارد اما از ویژگی های بارز وقف در مقایسه با سایر خیریه ها، ماندگاری طولانی مدت آن است و در واقع یک چیز همیشگی و ابدی است.

موقوفه نه قابل خرید و فروش و بخشش است و نه می توان آن را به ارث گذاشت، به عنوان مثال وقتی شما منزل یا مکانی را وقف دارالقرآن و تدریس علوم دینی می کنید، کسی نمی تواند آن را تصرف کند و این موقوفه تا قیام قیامت باقی می ماند و حتی اگر خراب هم شود باید از طریق درآمدهای خودش مجدداً آن را بازسازی کرد.

یکی از مهمترین راه هایی که به ترویج و گسترش فرهنگ وقف کمک می کند بهینه سازی مدیریت وقف و نحوه اداره موقوفات است، به بیان دیگر وقتی که مردم می بینند موقوفات به خوبی اداره می شوند و به حال خود رها نمی شوند قطعاً تشویق می شوند که به این موضوع مهم توجه نشان دهند، اما عکس این قضیه، اگر مشاهده شود که هر مکانی پس از وقف به حال خود رها شده و هیچگونه نظارتی هدفمند و قانونمند بر آن اعمال نمی شود و متولی خاصی ندارند، بدون شک این مسئله می تواند به دلسرد شدن مردم و روی گردانی آنها به مسئله وقف منجر شود. با این حال نوع مدیریت بر موقوفات و نحوه اداره آن از نگاه مردم بسیار حایز اهمیت است.

   علاوه بر مدیریت بر اماکن موقوفه، اطلاع رسانی خوب و به موقع هم می تواند در گسترش وقف و تشویق مردم به انجام این عمل صالح موثر باشد، چون وقتی که مردم از برکات دنیوی و اخروی وقف مطلع شوند و ببینند که چه افراد خیری اقدام به وقف مال و اموال خود کرده اند به طور یقین تشویق می شوند و به این امر خیر گرایش پیدا می کنند، این در حالی است که متأسفانه در رسانه های جمعی و گروهی کشورمان از صدا و سیما به عنوان یک رسانه ملی گرفته تا نشریات و مطبوعات کثیرالانتشار هیچکدام برنامه ها و مطالبی در این باره که درخور توجه باشد ندارند.

   رسانه های دیداری، شنیداری و نوشتاری وقتی که برکات وقف یک بیمارستان یا مدرسه ای را برای مردم تشریح کنند و نشان دهند که مثلاً وقف بیمارستان چقدر در بالا رفتن برکات فرد خیر می افزاید و چگونه چنین مکانی تا سال های سال پس از فوت فرد خیر همچنان منبع خیر و رحمت می شود، قطعاً در افزایش فرهنگ وقف در جامعه کمک خواهد کرد.

در وقف‌نامه‌ها مطالبی مطرح شده است که متن آن باعث تغییر و تحول روحی خوانندگان می‌شود، افرادی که در طول زندگی خود مالی را به دست آورده‌اند محصول تلاش‌های یک عمر خود را در مسیر ویژ‌ه‌، معین و مشخصی مثلاً برای کمک به دانشجویان نیازمند وقف می‌کنند، این فرد با هزاران امید برای کسب خیر و ثواب آخرت ، وقف را انجام داده است و در پایان وقف‌نامه‌ها نیز معمولاً نوشته می‌شود که اگر کسی کوچکترین تغییری در این وقف‌نامه ایجاد کند مشمول لعن و نفرین الهی است. پس به شدت نیازمند عمل دقیق به نوشته‌های وقف‌نامه‌ها هستیم.

در عین حالی که مردم را به حفظ موقوفات موجود تشویق می‌کنیم در رابطه با تکثیر موقوفات نیز باید تلاش‌های زیادی صورت گیرد که انجام این کار به معرفی، شناساندن و تشریح برکات وقف بستگی دارد.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=40712

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 8در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۸
  1. سلام خدمت حاج آقا قبادی گرامی

    فرهنگ فراموش شده ای را مطرح کردید و جای بحث زیاد داره. ولی من از شما استعدعا دارم در مورد موضوع مهم دیگری نیز فرهنگ سازی کنید . موضوع” اهداء عضو ”
    در این شهر موارد زیادی مرگ مغزی وجود داشته است که با یک فرهنگ سازی درست میتوان انرا در بین مردم ترویج داد و جان خیلی ها را نجات داد در همین دوسال گذشته چند مورد اهداء عضو داشتیم که هیچگونه مانور یا تبیلغی روی آن انجام نگرفت . انتظار داشتیم در خطبه یا از زبان روحانیون و اصحاب فرهنگی بیشتر از کار بسیار زیبا و خدا پسندانه صحبت شود ولی دریغ از یک بار طرح این موضوع در محافل عمومی و همایش ها . امیدوارم شما بزرگواران و دیگر عزیزانی که میتوانید در محافل مذهبی و عمومی فضایی را ایجاد کنید که این کار خدا پسندانه در بین مردم نمایان و از خانواده های این عزیزان تقدیری در جامعه بعمل آید . با سپاس از شما از طرح موضوع مهم ” وقف. ”
    وجود شما پایدار و چشمان ما منتظر راهنمودهای امثال شما

  2. عرض سلام و خدا قوت خدمت حاج آقای قبادی عزیز و دوست داشتنی
    خوشحالیم که جنابعالی رو با وجود مشغله زیاد فعال و خستگی ناپذیر می بینیم
    به وجودتون افتخار می کنیم
    حضرت حق حافظ و نگهدارتون باشه .انشاالله

  3. درود خدا بر حاج آقا قبادی مهربان و پرتلاش.
    در نوشته ی حضرتعالی درسها و نکات آموزنده ی بسیاری بود که ذکر آنها از زبان این حقیر تکرار مکررات خواهد بود. و تنها دوستان را به خوانش این نوشته دعوت می کنم. اما نکته ی حائز اهمیتی که حضرتعالی اشاره فرمودید «عدم توجه به موضوع وقف در رسانه هاست».
    تقریبا برای اولین باره که مطلبی درخصوص وقف (در رسانه های محلی) مطالعه میکنم و متاسفانه از این کار پسندیده کمترین بازتاب را شاهد هستیم. این درحالی ست که (همانطور که شما نیز فرمودید) مردم نسبت به وقف حس و حال معنوی تر (دارند) پیدا میکنند و حتی شاهد آن هستیم افراد کمترین میزان خسارت را به اماکن وقفی وارد میکنند چون روح معنویت را در آن احساس می کنند…
    به امید روزی که این حرکت شایسته در بین خیرین کوهدشتی (و حتی عموم مردم) به نحوی مناسب و متناسب برقرار و مرسوم بشه… انشاالله.

  4. خدا نگهدارت باشد عمو جان

  5. با نام ویاد خدای دوستدار وقف وواقفان
    برادر عزیزم جناب آقای هادی قبادی
    باسلام وادای احترام
    بی تردید وقف ،پدیده ای مقدس ،فرادینی،انسانی وهدفمند نیز بیانگر روح بی تاب انسان مسئول ،دگر خواه وایثار پیشه است که به جاودانگی خلقت وارزش گذاری کار های نیک از بن دندان باور مند است .از سویی شناخت ژرف تر جایگاه ،کارکرد ها وآسیب شناسی پژوهش گرانه ی وقف در روزگار ما بیش از خود این پدیده وضروری تر از آن به نظر می رسد.آمار کمی وکیفی وقف امروزه شاخص ونماد عینی فرهیختگی،دین باوری،وسعت نظر ،جامعه گرایی مثبت وپویا وهمچنین پیشتازی مردم یک سرزمین است.اما بادریغ ودرد تا امروز در حوزه ی اجتماعی ونهادینه شدن این پدیده ی به غایت شایسته مدیران ومسئولان رسمی(خواسته یا ناخواسته)بویژه با شدت بیشتری در سرزمین ما از گسترش آن در ذهن وزبان مردم کاسته اند.بایستی بی درنگ پیرامون کیفیت ونوع موقوفه ها متناسب با شرایط زمان ومکان نیز بازبینی در هیئت امنای موقوفه ها تا حد امکان با نگرشی انتخابی ومردم مدار در راستای نیّات واقفان با تاکید بر قشر فرهیخته ی دانشگاهی وحوزوی جوان گام برداشت.انشاالله

  6. حاج اقا خسته نباشید خدا قوت برادر ارزشی ما که با مطالب خود مارا به فیص رساندید

  7. برای‏ ‏حاج‏ ‏آقا‏ ‏قبادی‏ ‏آرزوی‏ ‏توفیق‏ ‏و‏ ‏سلامتی‏ ‏دارم‏ ‏.‏ ‏با‏ ‏توجه‏ ‏به‏ ‏اینکه‏ ‏وقف‏ ‏یکی‏ ‏از‏ ‏سنتهایی‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏در‏ ‏جامعه‏ ما‏ ‏متاسفانه‏ ‏کمتر‏ ‏به‏ ‏آن‏ ‏توجه‏ ‏می‏ ‏شود‏ ‏پرداختن‏ ‏و‏ ‏یادآو‏ ری‏ ‏آن‏ ‏بسیار‏ ‏به‏ ‏جا‏ ‏و‏ ‏مناسب‏ ‏است‏ ‏.‏ ‏

  8. سلام حاجی
    ای کاش طلاب محترم از شما یاد میگرفتن و می دانستند وقف چقدر برکت دارد و فضیلت
    و بجای دریافت پول و اجرت از مردم و ادارات تنها برای خدا نماز می خواندن
    البته بعضیا رو می گم نه همه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.