تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
3

“چهار پاره” بلای جان پلنگ ایرانی / زخمی شدن یک پلنگ دیگر در لرستان

  • کد خبر : 40781
  • 07 دی 1392 - 9:48

    خبرهای ناخوش درباره پلنگ‌های ایرانی ادامه دارد؛ پس از آنکه چهار قلاده پلنگ ماه گذشته به اشکال مختلف و در نقاط مختلف کشور کشته شد، هنوز یک ماه سی روزه به انتها نرسیده خبر می‌رسد که روز گذشته یک توله پلنگ کشته شد و یک پلنگ دیگر هم به حال مرگ افتاده است. […]

 

 

خبرهای ناخوش درباره پلنگ‌های ایرانی ادامه دارد؛ پس از آنکه چهار قلاده پلنگ ماه گذشته به اشکال مختلف و در نقاط مختلف کشور کشته شد، هنوز یک ماه سی روزه به انتها نرسیده خبر می‌رسد که روز گذشته یک توله پلنگ کشته شد و یک پلنگ دیگر هم به حال مرگ افتاده است.

به گزارش میرملاس نیوز به نقل از «تابناک» ، روز گذشته و در حالی که تیم دامپزشکی پارک پردیسان در تلاش برای  انتقال توله پلنگ گچسارانی به تهران بود، خبر رسید که یک پلنگ در نزدیکی خرم‌آباد و در حالی که وضعیت‌اش وخیمی دارد، مشاهده شده است.

پس از این گزارش، از یک سو تلاش اداره کل محیط زیست استان لرستان برای ردگیری پلنگ آغاز شد و از سوی دیگر، تیم دامپزشکی که از ارسال توله پلنگ گچساران به تهران نومید شده بود، به سمت خرم آباد حرکت کرد تا شاید بتواند این پلنگ را نجات دهد چراکه توله پلنگ گچسارانی جان باخته بود.

 

 

 

سرانجام با تلاش اداره کل محیط زیست استان لرستان، بامداد دیروز(جمعه) پلنگ جوان و نابالغی که از ناحیه کمر هدف اصابت گلوله چهارپاره (نوعی گلوله تفنگ‌های ساچمه زنی) قرار گرفته بود، در ارتفاعات صعب‌العبور و با حضور تیم دامپزشکی پردیسان زنده گیری و به خرم آباد منتقل شد.

با انتقال پلنگ، تلاش برای امداد سانی به آن آغاز شد و حال عمومی پلنگ به دلیل داروهای تزریق شده تا حدی بهبود یافته اما پلنگ قادر به حرکت دادن دست و پاهای خود نیست.
تیم دامپزشکی و معالج این پلنگ معتقد است چنانچه یک فروند بالگرد از استان برای انتقال این پلنگ جوان ماده اختصاص یابد، زمان کمتری از دست می‌رود و شانس بهبودی حیوان ارتقا می‌یابد ولی در صورت انتقال جاده‌ای، به دلیل فاصله زیاد تهران تا خرم آباد زمان زیادی از دست می‌رود.

 

 

 

بالگرد نه؛ پلنگ مجروح با پیکاپ به تهران منتقل شد!
در شرایطی که به نظر می‌رسید از دست دادن پنج قلاده پلنگ در سی روز اخیر (که بر اساس گزارش‌های رسمی، مرگشان به تایید رسیده است) از یک سو و ماده بودن پلنگ مجروح و امکان زادآوری آن در صورت بهبود، از سوی دیگر، بتواند نقش موثری در رایزنی مسئولان برای دریافت بالگرد و یا حتی اجاره آن جهت انتقال پلنگ مجروح به تهران ایفا کند، ظاهرا مسئولان راهی بهتر از استفاده از خودروی وانت نیافته‌ و به این وسیله در حال انتقال پلنگ مجروحی به تهران هستند که آسیب نخاعی آن محتمل است!

 

 

 

 

به گزارش دیده‌بان محیط زیست و حیات وحش ایران، دکتر ایمان معماریان، دامپزشک تیم اعزامی از تهران برای نجات پلنگ زخمی خرم آباد در گفت و گوی تلفنی گفت:شب گذشته پس از زنده گیری پلنگ از لابه لای صخره ها و انتقال به خرم آباد، به دلیل خونریزی زیاد، حیوان دچار افت شدید فشار خون و شوک شدید شده و دمای بدن پلنگ بسیار پایین بود. بنابراین تزریق مایع درمانی برای تنظیم فشار خون و تزریق کورتون‌های خاص برای خروج حیوان از حالت شوک انجام پذیرفت.
دامپزشک تیم اعزامی در مورد آخرین وضعیت پلنگ گفت: دو ساچمه گلوله چهارپاره به بدن پلنگ اصابت کرده است که یکی از بدن حیوان خارج شده و دومی دقیقا روی ستون مهره‌ها قرار دارد.
دکتر معماریان افزود: هم اکنون وضعیت عمومی پلنگ بهتر شده و سر و دستهایش را تکان می‌دهد و حالت پرخاشگری نیز دارد ولی با توجه به برخورد گلوله با ستون مهره‌ها، امکان ضایعه نخاعی وجود دارد.
 
 
 
 
 
 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=40781

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 3در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۳
  1. واقعا این خیلی بده که در طول این یک ماه فقط خبر مرگ ومیر پلنگ ایرانی در استان لرستان همه را نگران کرده است این اقایانی که جو گیر میشن و با کشتن یک پلنگ احساس غرور می کنند اصلا بویی از شرافت وانسانیت در وجودشان نیست راستی ما چرا یه ذره درک وشعور نداریم

  2. ای کاش میدونستیم داریم با این محیط زیست چکار می کنیم کشتن پلنگ مگه چه لذتی داره ، چون کسی تو مملکت ما نیست به داد این حیوان بیچاره برسه پس از خدا میخوام هر کسی پلنگی رو میکشه یا به اون آسیب میرسونه همون بلا سر خودش بیاد .

  3. با سلام بلوط های شهرم یکی پس از دیگری دارن نابود میشن و حال پلنگ های بی گناه قربانی آدم های نادان میشن آخه تا کی ………. درکمون کجاست ..به داده خرم آباد برسید

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.