تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
5

طرح “الزام دولت به غنی‌سازی ۶۰ درصد” با بیش از ۲۰۰ امضا تقدیم مجلس شد

  • کد خبر : 40911
  • 08 دی 1392 - 23:18

  میرملاس نیوز/ سرویس سیاسی: نماینده مردم دشتستان در مجلس گفت: بیش از ۲۰۰ نفر از نمایندگان مجلس «الزام دولت به غنی‌سازی اورانیوم حداقل ۶۰ درصد و توسعه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای» امضا کردند.   حجت‌السلام سید مهدی موسوی‌نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی  با اشاره به طرح «الزام دولت به غنی‌سازی اورانیوم حداقل ۶۰ درصد […]

1392072912274462915364

 

میرملاس نیوز/ سرویس سیاسی:

نماینده مردم دشتستان در مجلس گفت: بیش از ۲۰۰ نفر از نمایندگان مجلس «الزام دولت به غنی‌سازی اورانیوم حداقل ۶۰ درصد و توسعه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای» امضا کردند.

 

حجت‌السلام سید مهدی موسوی‌نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی  با اشاره به طرح «الزام دولت به غنی‌سازی اورانیوم حداقل ۶۰ درصد و توسعه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای» گفت: این طرح با امضا بیش از ۱۰۰ تن از نمایندگا ن در روز چهارشنبه هفته گذشته تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد ولی با توجه به غیبت برخی از نمایندگان مجلس در زمان جمع آوری امضای این طرح، نمایندگانی که طرح الزام دولت به غنی‌سازی اورانیوم ۶۰ درصدرا امضا نکرده بودند خواستار امضا این طرح شوند.

وی ادامه داد: در نهایت بیش از ۲۰۰ نفر از نمایندگان مجلس طرح الزام دولت به غنی سازی اورانیوم ۶۰ درصد را امضا کردند که یک نسخه از این طرح نیز به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی تقدیم شد.

در همین خصوص  مذاکره‌کننده ارشد تیم هسته‌ای کشورمان گفت: تصمیم مجلس برای افزایش غنی‌سازی ایران در حد ۶۰ درصد ایده‌ای است که در مجلس مطرح شده و طبیعی است که هرچه در مجلس تصویب شود و حکم قانون پیدا کند، برای ما لازم‌الاجرا است.

سیدعباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با ۱+۵ گفت: مذاکرات کارشناسی، فردا آغاز می‌شود و همان روز پایان می‌یابد و در آن درباره نحوه اجرای توافق ژنو گفتگو انجام خواهد شد و تاکنون هشت روز مذاکرات کارشناسی در ژنو قویا انجام داده‌ایم.

عراقچی درباره تصمیم مجلس برای افزایش غنی‌سازی ایران در حد ۶۰ درصد گفت: این ایده‌ای است که در مجلس مطرح شده و طبیعی است که هرچه در مجلس تصویب شود و حکم قانون پیدا کند، برای ما لازم‌الاجرا است و طبعا ناچار به اجرای آن هستیم؛ این تصمیم بر عهده مجلس است.

وی افزود: در سمت مقابل هم اگر کنگره لایحه‌های مختلف تحریمی را در دست بررسی داشته و مسلما اگر هرکدام از این لوایح تحریمی جدید توسط کنگره به انجام برسد و تصویب شود، مذاکرات ژنو و اجرای توافقنامه آن متوقف خواهد شد، در این شکی نیست.

عراقچی درباره طرح نمایندگان مجلس گفت: باید دید جزئیات این طرح چیست، احتمالا مشروط به این است اگر توافق ژنو اجرایی نشود، این طرح لازم‌الاجرا باشد، اگر تصمیم بگیرند با تصویب آن توافق ژنو هم اجرایی نشود، ما آن را اجرا خواهیم کرد.

وی در بخشی از سخنان خود عنوان کرد که جمهوری اسلامی ایران در برنامه هسته‌ایش به هرچه می‌خواسته، دست یافته است.

عراقچی همچنین تصریح کرد که ایران باثبات‌ترین نظام سیاسی در منطقه است و با دست برتر و پر وارد مذاکرات هسته‌ای شد. 

معاون وزیر خارجه در بخش دیگری از اظهاراتش و در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات کارشناسی ایران و گروه ۱+۵ که قرار است فردا (دوشنه) در ژنو برگزار شود عنوان کرد که این مذاکرات به دلیل تعطیلات ژانویه یک روزه خواهد بود.

وی با بیان اینکه این مذاکرات فنی خیلی راحت نیست، خاطرنشان کرد:‌تفسیری که از متن در برخی جاها صورت می‌گیرد یکسان نیست. طرف مقابل در برخی جاها سعی کردند برخی زیاده‌خواهی‌ها را به اسم تفسیر از متن وارد کنند و برخی مواردی که نتوانستند در مذاکرات به دست بیاورند مطرح کنند که به همین دلیل کار به کندی به پیش می‌رود.

عراقچی با ذکر این نکته که سوء تفاهماتی راجع به تفسیر برخی مفاد تفاهم ژنو وجود دارد، گفت: این توافق هنوز اجرایی نشده است و زمانی اجرایی شود بخشی از تحریم‌ها برداشته می‌شود.

معاون وزیر خارجه روند حل و فصل موضوع هسته‌ای را گام به گام خواند و افزود: ما به آنها بی اعتماد هستیم و با احتیاط و گام به گام قدم برمی‌داریم.

وی تصریح کرد: هیچ خدشه‌ای به ساختار برنامه هسته‌ای ایران وارد نمی‌شود و بازگشت به وضعیت قبلی در صورت عدم پایبندی طرف مقابل به تعهداتش، ظرف کمتر از یک روز صورت خواهد گرفت.

عراقچی خاطر نشان کرد: اگر همه چیز خوب پیش برود تا پنج ماه آینده یک یا دو مذاکره مربوط به راه حل نهایی را در سطح ظریف و اشتون خواهیم داشت.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=40911

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. چه باور کنید و چه از روی تعصب سیاسی حقیقت را زیر پا بگذارید و باور نکنید بهترین سیاست خارجی در دوران احمدی نژاد وجود داشت که رو به آمریکایی ها و اروپایی ها نمی داد و ایران در همه جا سربلند بود و به حق مسلم مون هم در انرژی هسته ای رسیدیم.
    دقت کردین از وقتی سیاست خارجی ما عوض شد لحن سخن و رفتار آمریکایی ها و اروپایی ها هم عوض شد؟
    دیدید چه طور اوباما مارو تحقیر می کنه و با لحن خاصی در مورد ایران حرف می زنه؟
    از این لحاظ احمدی نژاد یادت بخیر

  2. این دوستان بهارستان نشین همه بهشون نمیاید اهل دعوا و یخه گیری با امریکایی ها باشن فقط این زورشون به مدیران بومی میرسه مثل نماینده های استان خودمون تو استان همشون رستم دستان هستند و تو بهارستان بچه دبستانی مودب تمیز

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.