تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
4

طرح نجات بلوط های زاگرس؛ فعلا آزمایشی

  • کد خبر : 40916
  • 09 دی 1392 - 1:13

  معاون اداره کل روابط عمومی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، از اجرای طرح تحقیقاتی مدیریت و کاهش آسیب های خشک شدن جنگل ها و مراتع زاگرس در مناطق بحرانی این منطقه خبر داد. به گزارش میرملاس نیوز به نقل از ایرنا، یوسف حسینعلی زاده  گفت: در باره خشک شدن جنگل های بلوط […]

 

معاون اداره کل روابط عمومی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، از اجرای طرح تحقیقاتی مدیریت و کاهش آسیب های خشک شدن جنگل ها و مراتع زاگرس در مناطق بحرانی این منطقه خبر داد.

به گزارش میرملاس نیوز به نقل از ایرنا، یوسف حسینعلی زاده  گفت: در باره خشک شدن جنگل های بلوط زاگرس، دلایل متعددی مطرح است و بر اساس گفته های کارشناسان، طرح مدیریت و کاهش خشکیدگی جنگل های زاگرس و احیای آن به صورت پایلوت اجرا می شود.

ˈیوسف حسینعلی زادهˈ اضافه کرد: مطالعات پدیده خشکیدگی درختان بلوط انجام شده و اقدامات سازمان جنگل ها، مرتع و آبخیزداری نیز برای احیای اراضی در معرض بحران در این مناطق اجرا می شود.

وی اظهار داشت: در مجموع مساحت جنگل های کشور حدود ۱۴.۳ میلیون هکتار است که حدود شش میلیون هکتار آن، جنگل های زاگرس است، بنابراین بیشترین سهم جنگل های کشور از آن منطقه زاگرس است.

حسینعلی زاده تصریح کرد: بر اساس نظر کارشناسان منابع طبیعی و بیابانزدایی، بطور متوسط بین ۲۰ تا ۳۰ درصد درختان بلوط به عارضه خشکیدگی دچار شده اند و کوچک و ریزماندن برگ ها، ریزشدن میوه بلوط، ریزش برگ ها و خشکیدگی کامل تاج از عوارض این بیماری است.

وی هدف از اجرای این طرح را اتخاذ روشهایی اعلام کرد که آسیب کمتری به جنگل ها و درختان بلوط وارد کند.

وی افزود: تلاش می شود تا تامین اعتبار مورد نیاز، این طرح از محل اعتبارات حوادث غیرمترقبه و بودجه سال ۹۳ تامین شود.

به گزارش ایرنا، بر اساس نظر کارشناسان منابع طبیعی، آفات یا بیماری در میان درختان بلوط به تنهایی نمی تواند دلیل وقوع فاجعه زیست محیطی خشک شدن درختان بلوط باشد و بطور قطع عواملی نظیر تخریب جنگل، خشکسالی پی در پی، ریزگردها و نوع خاک در زوال و خشک شدن بلوط های منطقه زاگرس نقش مؤثر داشته و غیرقابل حذف بودن این بیماری، ضرورت توجه به جنبه های مدیریتی آن را ضروری کرده است.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=40916

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 3در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۳
  1. اگر خشکی درختان زاگرس از کم آبیست،چرا مسولان نالایق ما جلوی پروژه ی انتقال آب لرستان به استانهای قم و اراک را نگرفتند،بلکه روز تکمیل تونل انتقال آب برای تأمین آب این استانها با خرسندی تمام این پروژه را افتتاح کردند،آیا خون مردم قم و اراک از خون مردم وطن دوست و وطن پرست لرستان رنگینتر است؟

  2. عزیزان زحمت کش پرسنل ضد منابع طبیعی مشکل اصلی بلوط ها جوانان معتاد هستند که هریک روزانه۵۰ عدد هیزم را بدون دلیل ب اتش میکشند و بعضی دیگر که برای امرار معاش از هیزم های بدبخت زغال درست میکنند …

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.