تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
5

پروژه ای ۷ ساله در پلدختر که به سرانجام نرسید/ کشکان همچنان قربانی می گیرد!

  • کد خبر : 4098
  • 09 اردیبهشت 1391 - 22:54

   پروژه استخر شهرستان پلدختر بعد از گذشت ۷ سال از آغاز عملیات اجرایی همچنان به نتیجه نرسیده است تا شنای نوجوانان و جوانان پلدختر در رودخانه کشکان همچنان قربانی بگیرد. به گزارش میرملاس نیوز ؛ شهرستان پلدختر با داشتن حدود ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، جوانان پر شور و نشاطی دارد که نبود استخر شنا […]

 
 پروژه استخر شهرستان پلدختر بعد از گذشت ۷ سال از آغاز عملیات اجرایی همچنان به نتیجه نرسیده است تا شنای نوجوانان و جوانان پلدختر در رودخانه کشکان همچنان قربانی بگیرد.

به گزارش میرملاس نیوز ؛ شهرستان پلدختر با داشتن حدود ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، جوانان پر شور و نشاطی دارد که نبود استخر شنا برای فعالیت علاقمندان به این رشته ورزشی مفرح و محبوب آنها را در این زمینه رنج می دهد.

شنا که یکی از ورزش های مفرح برای تمام اقشار جامعه در هر سن و شرایطی است اما نبود استخر شنا در شهرستان پلدختر موجب شده تا علاقمندان از این ورزش محروم شوند.

یکی از جوانان پلدختری در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: شهرستان پلدختر از گرم ترین شهرستان های استان لرستان است که در ۶ ماه از سال گرم است و یکی از راههای فرار از گرما و تفریح مردم این شهرستان شنا کردن است.

حمزه رضایی افزود: مردم برای شنا کردن به محل مناسب نیازمندند و باید بستر مناسب برای تفریح جوانان پلدختری فراهم شود تا جوانان این شهرستان به جای پناه بردن به رودخانه خطرناک و عمیق کشکان به مکان مناسب برای شنا کردن بروند.

نبود استخر جوانان را به رودخانه کشکان می کشاند

شهروند پلدختری دیگر حرف های همشهری خود را پی می گیرد و با اظهار تاسف گفت: واقعا برای مسئولان شهرستان مایه تاسف نیست که جوانان این شهر اینگونه در محرومیت دست و پا بزند و فریاد رسی نداشته باشد.

محمد محمودوند با اشاره به شنای جوانان پلدختری در رودخانه کشکان، ادامه داد: جوانان این شهرستان مجبورند برای شنا کردن به رودخانه کشکان بروند به طوریکه در سالهای گذشته چند نفر به خاطر شنا در این رودخانه جان خود را از دست داده اند و قربانی رودخانه شده اند.

یک جوان پلدختری دیگر گفت: اکثر جوانان و نوجوانان در این شهرستان به دلیل نبود استخر در رودخانه کشکان به آب تنی و شنا می پردازند که این امر خطراتی را برای سلامت و جان جوانان دارد.

وی افزود: تاکنون طی سال های گذشته اتفاقات و حوادثی نیز در ارتباط با استفاده از رودخانه کشکان برای آب تنی و شنا در شهرستان رخ داده است.

وی اضافه کرد: شنای جوانان در این رودخانه در هنگام پر آبی تا کنون موجب مرگ تعدادی از جوانان در سال های گذشته شده است که باید به رفع این مشکل بیش از پیش توجه کرد.

سفر به ایلام برای استفاده از استخر شنا

یک دانش آموز دبیرستانی پلدختر نیز با انتقاد از وضعیت موجود و بی توجهی مسئولان ورزش استان به شهرستان پلدختر گفت: شنا یکی از رشته های ورزشی است که موجب سلامت و تندرستی جسم و روح انسان می شود و در دین مبین اسلام نیز به فراگیری آن توصیه شده است.

احمد عزیزی افزود: به رغم علاقه جوانان شهرستان پلدختر به ورزش شنا، نبود استخر این قشر از جامعه را از پرداختن به این رشته ورزشی و تفریحی باز داشته است.

وی اضافه کرد: در فصل تابستان و در گرمای طاقت فرسای این شهرستان که به مانند شهرهای گرمسیری کشور و همانند خوزستان است جوانان برای فرار از گرما یا باید به رودخانه کشکان بروند یا به شهرهای مجاور مانند کوهدشت و دره شهر ایلام سفر کنند.

خانواده هایی که هنوز از داغ فرزندانشان می نالند

دوستش که در کنار او قرار دارد درددل هایش باز می شود و می گوید: رودخانه کشکان در موسم پر آبی در سال های گذشته جوانان این شهرستان را قربانی گرفته است و آنها را در آغوش خود برده که جسد آنها با گذشت چند روز پیدا شده است و خانواده های آنها هنوز که هنوز است در داغ فرزندان خود می نالند و ضجه می کشند.

فردی که خود را سیروس جوادی معرفی کرد گفت: نبود استخر موجب شده که جوانان و فرزندان ما مجبورند در رودخانه کشکان شنا کنند.

وی افزود: ما در شهری زندگی می کنیم که نفت دارد ولی استخر ندارد و آیا در شهری با چنین قدمتی جوانان باید برای شنا کردن به رودخانه بروند و استخری در شهر نباشد.

عباس قنبری دیگر شهروند پلدختری هم گفت: در شهرستان چه کسی باید جوابگوی نبود استخر در شهری که جوانان زیادی دارد باشد؟

وی با طرح چند سوال افزود: آیا شنا کردن در رودخانه کشکان به واسطه نبودن استخر امنیت جوانان را به خطر نمی اندازد؟ و آیا از نظر بهداشتی با جان انسان ها بازی نمی کند؟

وقتی عطای ورزش شنا به لقایش بخشیده می شود

یک نوجوان پلدختری با بیان اینکه من دوست دارم ورزش قهرمانی در رشته شنا را ادامه بدهم، گفت: نبود استخر شنا در این شهر از مشکلات پیش روی ما نوجوانان و جوانان این منطقه است که باعث شده تا من نتوانم به اهداف خود برسم زیرا وقتی امکاناتی نباشد هرگز موفق نخواهم شد.

وی افزود: از مسئولین استانی به ویژه مدیرکل ورزش و جوانان استان لرستان می خواهم که هرچه زودتر این مشکل را برطرف کنند.

و اما هیئت شنای پلدختر از دیگر نهادهایی است که از نبود زیرساخت های ورزش شنا در پلدختر گلایه دارد.

۶۰ کیلومتر تا اولین استخر

رئیس هیئت شنا شهرستان پلدختر در این زمینه گفت: در این شهرستان نه تنها از ورزش شنا با رشته های شیرجه، شنا، واتر پلو و شنای موزون به عنوان ورزش مفرح خبری نیست بلکه جوانان این دیار با پیمودن مسافت ۵۵ تا ۶۰ کیلومتر برای شنا به شهرهای کوهدشت و دره شهر می روند که این امر علاوه بر اتلاف وقت، انرژی، هزینه های ایاب و ذهاب، خطرات جاده را باید به آن افزود.

محسن عیدی نژاد افزود: شنا از محبوبترین رشته های ورزشی اقشار مختلف جامعه است و دارای فواید بسیاری از جمله احساس نشاط ، شادابی و تقویت دستگاه گردش خون و تنفس است ولی متاسفانه شهرستان پلدختر از نبود استخر شنا در رنج است.

وی گفت: هوای بسیار گرم پلدختر نیاز به اماکن ورزشهای آبی به ویژه استخر را ضروری می کند.

پروژه ای در آستانه ۷ سالگی

این در حالیست که مطابق اظهارات رئیس قبلی اداره ورزش و جوانان پلدختر پروژه استخر شنا این شهرستان در سال ۸۴ در محل سالن کشتی کلنگ زنی به زمین زده شده ولی بنا به دلایلی با پیشرفت فیزیکی اندک متوقف و دوباره در سال ۸۶ عملیات اجرایی استخر جدید در ضلع شرقی محل سابق آغاز شد.

اسماعیل طولابی افزود: پیمانکار اول این پروژه با اعتبار سه میلیارد ریال شروع به کار کرد که به علت عدم اختصاص اعتبار لازم پروژه رها و عملیات متوقف شد.

وی گفت: پیمانکار دوم فعالیت خود را در سال ۸۸ آغاز کرد که در مرحله دوم بنا به اظهارات پیمانکاردوم به علت نبود اعتبار کافی پروژه به تعطیلی کشیده شد.

پروژه ای کوچک با سه پیمانکار!

طولابی افزود: با وجود خلع ید و تعویض دو پیمانکار ولی متاسفانه پروژه از پیشرفت خوب و مناسبی برخوردار نبوده و با دو پیمانکار پروژه استخر شنا پلدختر تنها ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی تصریح کرد: پیمانکار دوم خلع شد و پیمانکار سوم در آبان ماه سال ۹۰ وارد عرصه کار شد که مبادرت به ساخت ساختمان الحاقی استخر کرد که حدود ۷۵ درصد فوندانسیون استخر را انجام داد و در یک پروسه سه ماهه به گفته پیمانکار پروژه متضرر شده است و کار را تعطیل می کند.

رئیس قبلی اداره ورزش و جوانان شهرستان پلدختر گفت: اما این علت توقف عملیات اجرایی نبوده بلکه در واقع توانایی انجام کار را نداشته است.

وی گفت: پروژه استخر شنای پلدختر به یک مشکل نامیمون و یک گره ناگشودنی و لاینحل تبدیل شده است که با گذشت هفت سال از آغاز نخستین عملیات اجرایی این استخر هنوز ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مصوبه ای که بلاتکلیف مانده است

پیش از این نیز فرماندار شهرستان پلدختر در جلسه شورای ورزش شهرستان که با حضور نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و مدیر کل ورزش و جوانان استان لرستان و مسئولان ورزش تشکیل شد از روند کند احداث استخر شنا پلدختر که از مصوبات سفر دور دوم هیئت دولت به استان است گلایه کرده بود.

فریدون رشیدی افزود: با توجه به نیازهای موجود در پلدختر و مطالبات مردمی در این زمینه متاسفانه هنوز از عملیاتی شدن این مصوبه در این شهر خبری نیست.

به هر روی وضعیت کنونی پیش آمده برای عملیاتی شدن یک پروژه کوچک به نام استخر شنای پلدختر موضوعی است که با خواندن سطور بالا نیاز به تحلیل چندانی ندارد چرا که به نظر می رسد روند احداث این پروژه و کوتاهی های صورت گرفته به اندازه کافی گویا است.

امید می رود مسئولان امر در اداره کل ورزش و جوانان استان لرستان هر چه سریعتر برای به پایان رساندن این پروژه تدابیر لازم را بیندیشند و با نظارت کافی زمینه اتمام پروژه استخر پلدختر را فراهم کنند.

………………………………………………

گزارش و عکس: محسن مهرابی

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=4098

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.