تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
3

ایام الحزن

  • کد خبر : 41088
  • 09 دی 1392 - 20:32

  حجت الاسلام هادی قبادی /  میرملاس نیوز : ایام الحزن شاید در طول سال ، هیچ ایامی به اندازه روزهای پایانی ماه صفر ، برای جامعه اسلامی به ویژه شیعیان ، حزن انگیز و غمناک و اندوه بار نباشد . رحلت جان‌سوز حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و شهادت مظلومانه دو […]

 Image0058

حجت الاسلام هادی قبادی /  میرملاس نیوز :

ایام الحزن

شاید در طول سال ، هیچ ایامی به اندازه روزهای پایانی ماه صفر ، برای جامعه اسلامی به ویژه شیعیان ، حزن انگیز و غمناک و اندوه بار نباشد . رحلت جان‌سوز حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و شهادت مظلومانه دو فرزند عزیزش امام حسن مجتبی و حضرت رضا علیهما السلام ، قطعاً غم و اندوه فراوانی برای دوستداران و پیروان این واسطه‌های فیض الهی خواهد داشت و این همه محفل سوگواری و عزاداری و عرض ارادت به ساحت قدسی آن بزرگواران ، نشانگر عشق و علاقه مردم به آنان است .

اما سخن اینجاست که آیا با برپایی این محافل و مجالس بسیار باشکوه  ، انجام تکلیف صورت گرفته و حق مطلب ادا شده است ؟! حقیقت آنست که مطلب ، فراتر از این‌هاست . اگر قرآن می‌فرماید :  « لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه  » وجود پیامبر در تمامی شئونات و ابعاد شخصیتی نمونه و الگوی نیکو برای افراد است یعنی بر همگان فرض است تا با مطالعه و بررسی دقیق ابعاد آن شخصیت والا ، تلاش نمایند تا او را الگوی خود سازند هم در زندگی شخصی و فردی او و هم در سلوک و رفتار اجتماعی او و هم در شیوه‌های نیکوی برخورد با دیگران و بطور کلی خصال محمود و پسندیده که قرآن کریم در وصف آن محور عالم وجود می‌فرماید : « انک لعلی خلقٍ عظیم » . او دارای اخلاقی عظیم بود چنانچه یکی از همسرانش در وصف این پیامبر عظیم الشان این‌گونه گفت که : « کان خلقه قرآن »  اخلاق پیامبر، قرآن بود . یعنی تمامی اوصاف نیکو و فضائلی که در قرآن برای توصیف یک انسان الهی کامل آمده است در وجود پیامبر جمع بود و بدیهی است که الگو قرار دادن او به این است که مبنای زندگی و سلوک و رفتار و گفتار پیروان او نیز قرآن باشد .

همان کتابی که رسول گرامی اسلام صلوات الله علیه در حدیث مشهور ثقلین آنرا با عترت پیامبر عامل هدایت و سعادت جامعه دانست . یعنی اگر جامعه اسلامی قرآنی شود ، با معارف قرآن آشنا گردد ، احکام نورانی قرآن را در تمامی ابعاد حیات خویش جاری سازد ، آنگاه است که ضلالت و گمراهی از این جامعه رخت برخواهد بست . و نیز اگر جامعه اسلامی به عترت پیامبر معرفت پیدا کند و سیره و سنت این هادیان بشریت را در زندگی خویش بکار بندد بدیهی است که سعادت جامعه تضمین می‌گردد .

 نکته جالب توجه در این حدیث شریف پیامبر آنست که فرموده‌اند : مادامی که به این دو یادگار ارزشمند تمسک بجویید هیچ‌گاه گمراه نمی‌شوید . یعنی قرآن و عترت در کنار هم هدایت گر جامعه هستند و بر کسانی که در پی سعادت و نیکبختی و نیل به مقامات عالیه انسانی هستند لازم است تا با تمسک واقعی به این دو یادگار پیامبر توأماً در این مسیر هدایت قرار گیرند . تاریخ پرفراز و نشیب پس از رحلت جان‌گداز پیامبر اسلام صلوات الله علیه نیز گویای آنست که جامعه اسلامی چه ضربات جبران ناپذیری در عدم تمسک واقعی به این دو ثقل بزرگ متحمل گردیده است .

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=41088

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 9در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۹
  1. با عرض سلام و خسته نباشی خدمت حاج آقای عزیز و محبوب به خاطر مطالب زیبا و آمرزنده تان که با وجود مشغله های فراوان ما را از بیانات زیبایتان بهرمند می فرماید.

  2. باسلام و ادب خدمت حاج آقا قبادی
    از شما به خاطر مطالب ارزشمند و مفیدتان کمال تشکر را دارم.
    حاج آقا زیبا فرمودید : تنها با برپای محافل عزاداری نمی توان خشنود بود که به وظیفه شرعی خود عمل نموده ایم بلکه رفتار پیامبر را باید بر اساس آیه شریف لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه الگوی فردی و اجتماعی خود قرار بدهیم. و چه زیبا فرمودید که اگر جامعه اسلامی به عترت پیامبر معرفت پیدا کند و سیره و سنت این هادیان بشریت را در زندگی خویش بکار بندد بدیهی است که سعادت جامعه تضمین می‌گردد . وتوجه ما را جلب کردید به حدیث شریف پیامبر که فرموده‌اند : مادامی که به این دو یادگار ارزشمند تمسک بجویید هیچ‌گاه گمراه نمی‌شوید .
    حاج آقا سوال اینجاست:
    قانون وظیفه سربازی -در زمان صلح_جامعه ما بر اساس کدام ایه نوشته شده است؟
    آیا سیره پیامبر اسلام یا عترت پیامبراینگونه بوده که به اجبار ، تهدید و تحریم از حقوق اجتماعی ،مردم را به پاسداری از دین و کشور وا می داشت؟
    در طول تاریخ ادیان الهی پیامبری را می شناسید که مردم را به اجبار به محافظت از خود یا کشور یا دین می گماشت؟
    وقتی امام علی به خلافت رسید چرا خیلی از اصحاب و یاران پیامبر با او دشمن شدند و یا از او کناره گیری نمودند و یا از او ناراحت شدن؟مگه نه این بود که بسیجیان زمان پیامبر در زمان خلفای پیشین از بیت المال حقوقی بابت شرکت در جنگ دریافت می نمودند و امام علی(ع) چون به خلافت رسید آن حقوق را قطع کرد. فراموش نکنیم امام علی هدفاز پذیرش خلافت خود را اجرای عدالت بیان می کرد.
    حاج آقا پرداخت حقوق به خانواده های معظم شهدا و جانبازان را می توان در سنت پیامبر و اهل بیت دید. اما پرداخت حقوق به بسیجیان تنها در سیره خلفا پیش از امام علی هست.
    حاج آقا وقتی شما به این زیبایی دم از سیره و سنت پیامبر می زنید دلمان شاد می شود و وقتی به برخی از قوانین نگاه می کنیم دلمان می گیرد که چرا در تنها حکومت منسوب به اهل بیت پیامبر بر خلاف سنت و سیره آنان عمل می شود.

  3. با سلام محضر استاد و اندیشمند روشنفکر توانا متعهد و متعصب و خستگی ناپذیر حاج آقا قبادی
    سلامتی سربلندی و سعادنمندی و توفیقات حضرتعالی را از خداوند منان خواهان و خواستارم

  4. به فرموده امام راحل
    این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است
    خداوند عزت اخرت و دنیا را نصیب شما بگرداند اقای قبادی که با پرداختن به این مسائل دین خودتان را نسبت به اسلام ادا میکنید

  5. محمدی سلام موافقم

  6. جناب آقای محمدی سلام. من کامنت شمار را امروز دیدم. بنظرم شما بایستی به فتوای تاریخ ساز امام راحل عظیم الشأن مراجعه فرمایید که شرایط « زمان » و « مکان » را در فقه جعفری وارد کرده و آنرا زیر ساخت فتاوای پیش برنده و مشگل گشای جامعه امروز بشری معرفی کردند. در روزگاران قدیم سربازی اجباری نبود چون حمله ها سنتی و جمع کردن سرباز و نیروی نظامی برای دفاع با سلاح های آنروزگاران امری بدیهی و فوری بود ولی امروزه آیا آموزش سلاح های مدرن و نوظهور کاری آسان است یا نیازمند دوره های متعدد و حفظ آمادگی لازم؟
    من با اجازه شما چند سئوال می پرسم اگر پاسخ دهید ممنون می شوم:
    ۱- در صدر اسلام موضوعات اجتماعی چگونه حل و فصل میشد؟ آیا این همه دادگاه و بگیر و ببند بود یا بصورت کاملأ سنتی و کدخدامنشی حل میشدند؟
    ۲- در صدر اسلام اگر حمله ای به کشوری میشد حاکمان چگونه خبردار میشدند؟ آیا سرعت حرکت دشمن عادی بود یا مانند امروز به صورت نور و یکروزه همه فرودگاهها را بمباران میکردند؟ ۳۱ شهریور سال ۱۳۵۹ ه. ش. یادآوری و مستند این سئوال است.
    ۳- آیا خانواده شهیدی که امروز نان بخور و نمیری از دولت دریافت می کند جای خالی دلاورش را حقوقش پر میکند؟ چه صدماتی از قبل جای خالی نان آور یا فرزند مذکر خانواده به آنها وارد شده است؟ آیا حاکمیت با پول میتواند آنرا جبران کرده است؟
    ۴- در کوهدشت من و شما افرادی را می شناسیم که چندین تانک عراقی را منهدم کرده اند. اینان امروز با مرگ و زندگی دست و پنجه نرم میکنند. آیا حقشان این بود؟ هر تانک دشمن میتواند جان صدها نفر را بستاند ولی این انهدام به حیات هزاران نفر جان و رمق دوباره بخشیده است. آیا با پول میتوان پاسخ اینکار را داد. برای اطلاع جنابعالی در کشور آلمان به کهنه سرباز جنگ جهانی دوم هر ساله مدال میدهند. ما برای رزمندگان مظلوممان چه کردیم؟ غیر این که هفته بسیج بصورت شماتیک است؟
    ۵- امام راحل میفرماید (نقل به مضمون): هرگز نگذارید پیشکسوتان جنگ و شهادت در پیچ و خم زندگی روزمره خویش به فراموشی سپرده شوند که اینان رمز بقای انقلابند.
    بنابر این حاکمیت بایستی به خانواده شهیدان، آزادگان، جانبازان و بسیجیانی که در دفاع نقش داشتند بهای وافری داده و مانع از ایجاد مشکل در زندگانی روزمره شان شود. به امید آنروز.

  7. سلام جناب قبادی حال شما چطوره یحیی دوست خوب من چطورند مشتاق دیدارتان هستم /امیر احمدپور

  8. سلام بر دوست گرامیم حجت الاسلام والمسلمین جناب قبادی زیدعزه العالی

    از این که از جمارن نیز دلسوزی هایش را نثار میر ملاس و کوهدشت می کند متشکریم .

  9. درود بر جناب قبادی…ممنون از بابت نوشته ایام حزنتون و همچنین ممنون از بابت تبریکتون به جناب بازوند برادر مومن ما در منطقه رومشگان

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.