- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

ایام الحزن

 Image0058

حجت الاسلام هادی قبادی /  میرملاس نیوز :

ایام الحزن

شاید در طول سال ، هیچ ایامی به اندازه روزهای پایانی ماه صفر ، برای جامعه اسلامی به ویژه شیعیان ، حزن انگیز و غمناک و اندوه بار نباشد . رحلت جان‌سوز حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و شهادت مظلومانه دو فرزند عزیزش امام حسن مجتبی و حضرت رضا علیهما السلام ، قطعاً غم و اندوه فراوانی برای دوستداران و پیروان این واسطه‌های فیض الهی خواهد داشت و این همه محفل سوگواری و عزاداری و عرض ارادت به ساحت قدسی آن بزرگواران ، نشانگر عشق و علاقه مردم به آنان است .

اما سخن اینجاست که آیا با برپایی این محافل و مجالس بسیار باشکوه  ، انجام تکلیف صورت گرفته و حق مطلب ادا شده است ؟! حقیقت آنست که مطلب ، فراتر از این‌هاست . اگر قرآن می‌فرماید :  « لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه  » وجود پیامبر در تمامی شئونات و ابعاد شخصیتی نمونه و الگوی نیکو برای افراد است یعنی بر همگان فرض است تا با مطالعه و بررسی دقیق ابعاد آن شخصیت والا ، تلاش نمایند تا او را الگوی خود سازند هم در زندگی شخصی و فردی او و هم در سلوک و رفتار اجتماعی او و هم در شیوه‌های نیکوی برخورد با دیگران و بطور کلی خصال محمود و پسندیده که قرآن کریم در وصف آن محور عالم وجود می‌فرماید : « انک لعلی خلقٍ عظیم » . او دارای اخلاقی عظیم بود چنانچه یکی از همسرانش در وصف این پیامبر عظیم الشان این‌گونه گفت که : « کان خلقه قرآن »  اخلاق پیامبر، قرآن بود . یعنی تمامی اوصاف نیکو و فضائلی که در قرآن برای توصیف یک انسان الهی کامل آمده است در وجود پیامبر جمع بود و بدیهی است که الگو قرار دادن او به این است که مبنای زندگی و سلوک و رفتار و گفتار پیروان او نیز قرآن باشد .

همان کتابی که رسول گرامی اسلام صلوات الله علیه در حدیث مشهور ثقلین آنرا با عترت پیامبر عامل هدایت و سعادت جامعه دانست . یعنی اگر جامعه اسلامی قرآنی شود ، با معارف قرآن آشنا گردد ، احکام نورانی قرآن را در تمامی ابعاد حیات خویش جاری سازد ، آنگاه است که ضلالت و گمراهی از این جامعه رخت برخواهد بست . و نیز اگر جامعه اسلامی به عترت پیامبر معرفت پیدا کند و سیره و سنت این هادیان بشریت را در زندگی خویش بکار بندد بدیهی است که سعادت جامعه تضمین می‌گردد .

 نکته جالب توجه در این حدیث شریف پیامبر آنست که فرموده‌اند : مادامی که به این دو یادگار ارزشمند تمسک بجویید هیچ‌گاه گمراه نمی‌شوید . یعنی قرآن و عترت در کنار هم هدایت گر جامعه هستند و بر کسانی که در پی سعادت و نیکبختی و نیل به مقامات عالیه انسانی هستند لازم است تا با تمسک واقعی به این دو یادگار پیامبر توأماً در این مسیر هدایت قرار گیرند . تاریخ پرفراز و نشیب پس از رحلت جان‌گداز پیامبر اسلام صلوات الله علیه نیز گویای آنست که جامعه اسلامی چه ضربات جبران ناپذیری در عدم تمسک واقعی به این دو ثقل بزرگ متحمل گردیده است .