تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
4

“پلنگ ایرانی” موضوع نامه استاندار چهارمحال وبختیاری به رییس سازمان محیط زیست کشور

  • کد خبر : 41125
  • 10 دی 1392 - 23:08

  قاسم سلیمانی دشتکی استاندار چهارمحال وبختیاری در نامه ای به رییس سازمان محیط زیست کشور، از آمادگی این استان برای اجرای پروژه حفاظت از پلنگ ایرانی با همکاری سازمان های منطقه ای خبر داد. خبر «مرگ یک قلاده پلنگ در گچساران بر اثر تصادف با خودرو» که پنجم دی ماه روی خروجی ایرنا قرار […]

 

قاسم سلیمانی دشتکی استاندار چهارمحال وبختیاری در نامه ای به رییس سازمان محیط زیست کشور، از آمادگی این استان برای اجرای پروژه حفاظت از پلنگ ایرانی با همکاری سازمان های منطقه ای خبر داد.

خبر «مرگ یک قلاده پلنگ در گچساران بر اثر تصادف با خودرو» که پنجم دی ماه روی خروجی ایرنا قرار گرفت.

به گزارش میرملاس نیوز به نقل از ایرنا، مرگ پائیزی پلنگ های ایران از استهبان فارس شروع شد، پلنگی که زیستگاهش تخریب شده بود برای طعمه به گله گوسفند ها نزدیک می شود، اما گویا خود طعمه یک چوپان می شود.

به گفته رسول حاجی باقری فعال محیط زیست استهبان لاشه این پلنگ نزدیک فلکه انجیر شهر پیدا شد، نکته ای که نشان می دهد زیستگاه مردم با پلنگ هایی که اتفاقاً به گفته اسماعیل کهرم اصلاً علاقه ای به نزدیک شدن به انسان ندارند، یکی شده است.

به گفته بهادر دربندانی یکی از ماموران اداره محیط زیست این شهر، هیچ اثری از زخم و خراش در بدن حیوان دیده نمی شود و این مساله گزینه مسمومیت پلنگ از سوی چوپانان را پررنگ می کند. وقتی ماموران به محل نگهداری گوسفند نزدیکی محل حادثه می رسد این گزینه قوت بیشتری می یابد.

هنوز توله های پلنگی که در جاده خرم آباد طی یک تصادف کشته شد، پیدا نشده اند که خبر مرگ دو پلنگ دیگر در بافق و تایباد در ماه آذر به رسانه ها می رسد.

پیش از پلنگ خرم آباد، پلنگی هم در استهبان فارس می میرد تا این شمار در ماه جاری رقم می خورد به چهار قلاده برسد.

بر اساس آمارها، از ابتدای سال جاری تاکنون ۹ پلنگ ایرانی طی ماه ماه گذشته به شویه های مختلف کشته شده اند و این موضوع، اتفاق مبارک و میمونی نیست.

پلنگ بزرگترین گربه سان باقی مانده پس از انقراض شیر و ببر مازندران در طبیعت ایران است، شیر ایران صد سال پیش منقرض شد، آخرین غرش ببر مازندران نیز ۵۰ سال پیش در جنگل های شمال شنیده شد، از یوزپلنگ های آسیایی تنها ۵۰ تا ۷۰ قلاده باقی مانده است، یوزپلنگ ایرانی نیز در معرض انقراض قرار دارند و پلنگ ها نیز در مرز تهدید به انقراض.

این اتفاقات، علاوه بر افزایش حساسیت فعالان محیط زیست و رسانه ها، مسئولان دولتی را نیز به تکاپو واداشت تا برای جلوگیری از انقراض این گونه ارزشمند محیط زیست اقدامی کنند تا شاید با خرد جمعی، از منقرض شدن نسل این حیوان جلوگیری شود.

سلیمانی دشتکی استاندار چهارمحال وبختیاری به عنوان یکی از استانداران استان های زاگرس نشین با ارسال نامه ای به معصومه ابتکار رییس سازمان محیط زیست کشور از دغدغه های خود و مسئولان استانی برای حفظ این گونه جانوری ارزشمند سخن گفته است.

در این نامه که نسخه ای از آن نیز در اختیار رسانه های چهارمحال وبختیاری قرار گرفته، آمده است: افزایش شمار پلنگ های کشته شده در سال های اخیر به ویژه ۹ ماهه سال جاری نگرانی های زیادی را در خصوص خطر انقراض این گربه سان ایرانی در میان دوستداران محیط زیست و مسئولان ایجاد کرده است و پلنگ ایرانی نیز از سوی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) که وظیفه پایش گونه های در معرض خطر انقراض را بر عهده دارد، در رده گونه های نادر و در خطر انقراض قرار گرفته است .

استاندار چهارمحال وبختیاری در ادامه با بیان اینکه کم توجهی در زمینه پایش و تعیین جمعیت واقعی پلنگ ها، نداشتن پروژه های حمایتی منطقه ای، ملی و بین المللی، حفاظت از این گربه سان ایرانی را در وضعیت شکننده و نگران کننده قرار داده است، می افزاید: نبود برنامه های مدون آموزشی و آگاهی بخشی به منظور ظرفیت سازی اطلاعاتی و آشنایی بیشتر جوامع محلی با اهمیت و ارزش این میراث طبیعی جانوری و نداشتن آگاهی لازم در زمینه چگونگی رفتار با این حیوان ارزشمند در محیط های طبیعی و زیستگاه های تخریب شده آن، این گونه را در معرض خطر انقراض قرار داده است.

سلیمانی دشتکی در نامه خود به رییس سازمان حفاظت زیست کشور پیشنهاد داده است این سازمان، زیستگاه های مهم این گربه سان را شناسایی کرده و برای افزایش ضریب حفاظتی آن مناطق طرح های حمایتی در سطوح منطقه ای، ملی و بین المللی با هدف حفاظت از پلنگ ایرانی تعریف کند.

در پایان نامه آمده است: به طور یقین، افزایش سطح حفاظت فیزیکی به همراه مدیریت علمی زیست بوم ها که در برگیرنده مباحث آموزشی و جلب مشارکت جوامع محلی باشد در شمار برنامه های محوری حفاظت از این گونه در معرض خطر در زاگرس است که انتظار است در ردیف اولویت های آن سازمان و ادارات کل حفاظت محیط زیست استان ها قرار گیرد تا بقای درازمدت همین تعداد اندک پلنگ های ایرانی در کوهستان های کشور تضمین شود.

هومان خاکپور از فعالان محیط زیست چهارمحال وبختیاری نیز در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه پلنگ های زاگرس این روزها حال و روز خوشی ندارد، افزود:علاوه بر فعالان و دوستداران محیط زیست، مسئولان دولتی و متولیان نیز بر این واقعیت تلخ مهر تایید می زنند.

وی با مهم خواندن نامه نگاری استاندار چهارمحال وبختیاری، افزود: امیدواریم دیگر مسئولان نیز با حساسیت نسبت به حفاظت زا گونه های جانوری ارزشمند کشور، تدوین طرح های منطقه ای و ملی حمایت از پلنگ ایرانی در راس برنامه های اولویت دار محیط زیست قرار گیرد.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=41125

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. قضیه مشکوکه،دو پلنگ در لرستان و یکی در چهارمحال چرا طی چند ماه اخیر از پا در آمدند؟

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.