تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
16

معرفی هنرمند / حسین رضا اسدی / خواننده سنتی / دلفان

  • کد خبر : 41214
  • 12 دی 1392 - 19:28

* حسین رضا اسدی / ۱۳۶۰/  دلفان. فارغ التحصیل حقوق از دانشگاه شهید بهشتی و وکیل دادگستری. صداسازی و فراگیری ردیف های آوازی و نیز تکنیکهای آواز از محضر اساتید حمید رضا نوربخش، رامبد صدیف، احمد ابراهیمی و محمد رضا شجریان. آشنایی ، تلمذ و بهره مندی از نقطه نظرهای اساتید علی اکبر شکارچی، کورس سرهنگ […]

day---005

*

حسین رضا اسدی / ۱۳۶۰/  دلفان.

فارغ التحصیل حقوق از دانشگاه شهید بهشتی و وکیل دادگستری.

صداسازی و فراگیری ردیف های آوازی و نیز تکنیکهای آواز از محضر اساتید حمید رضا نوربخش، رامبد صدیف، احمد ابراهیمی و محمد رضا شجریان.

آشنایی ، تلمذ و بهره مندی از نقطه نظرهای اساتید علی اکبر شکارچی، کورس سرهنگ زاده، محسن کرامتی و…

اجرای کنسرت با گروه راوی در کشور بوسنی و هرزه گوین.

اجرای کنسرت با گروه خورشید در تهران.

اجرای کنسرت با گروه سروآزاد در بندر عباس.

و…

همکاری با گروه های “خورشید”(مجید درخشانی) و “همایون”(حسین پرنیا)، “سروآزاد”(سید علی مصطفوی)، “راوی”(رضا مهدوی)، “آساره”(حامد فیضیان) و…

انتشارآلبوم” لحظه ناب “با گروه خورشید به سرپرستی و آهنگسازی مجید درخشانی که در چهاردهمین جشن خانه موسیقی، جزو پنج آلبوم برتر سال قرار گرفت.

آلبوم در حال انتشار “فانوس شب آغوش  با گروه همایون به سرپرستی و آهنگسازی حسین پرنیا.

*

/////////////////////////////////////////////////////////////////////

 بخشی از مصاحبه با استاد” حسین پرنیا” در مورد حسین رضا اسدی 

در روزنامه  ایران، شماره ۵۴۵۶ به تاریخ ۱۸/۶/۹۲، صفحه ۱۱ موسیقی

*

مخاطب با موسیقی فکر می کند

نویسنده: زهرا لاجوردی نیا

آنجا که کلام آهنگین می شود و در جان می نشیند، کسی هست که واژه را می فهمد و آوایش را درک می کند. کسی که برای بهتر شنیده شدن شعر و درک دقیق تر کلام تلاش هایش را در ملودی جاری می سازد و آهنگی درخور معنا و مفهوم را به مخاطب ارائه می کند. آنجا که آهنگساز شعر را می فهمد ملودی شایسته تری می سازد و به کمک خواننده ای توانمند اثری شنیدنی خلق می کند و شاید در این نقطه است که حسین پرنیا و حساسیت هایش در خصوص شعر و صدای خواننده
    رخ می نماید و در پایان همراهی گروهی از هنرمندان اثری به واقع هنری را می شنویم.
    شاید دیده باشید اثری زیبا از گردونه رقابت خارج شود و بخواهید بدانید علت آن چیست. حسین پرنیا نوازنده ای که سنتور را از ۱۴ سالگی برگزید و آهنگسازی موسیقی ایرانی را با کنجکاوی و علاقه خود آموخت، این کم لطفی گوش های مخاطبان را در نتیجه ناهمگونی موجود در فضای موسیقی ایران و مشکلات فرهنگی و اقتصادی جامعه می داند. با وی به گفت و گو نشستیم تا با گذری بر آلبوم «کوچه پاییز» بر سلیقه هنری مردم، گریزی بزنیم.
    
    در آلبوم «کوچه پاییز» باز به سراغ ادبیات معاصر رفته اید اما چه وجه تمایزی با سایر آثارتان دارد؟
    کوچه پاییز با صدای حسین رضا اسدی اثری است مانند آثار قبلی ام که در آن به ادبیات معاصر پرداخته ام.
    بخشی از ادبیات معاصر ما ترانه و تصنیف است اما متاسفانه امروز کمتر کاری در این زمینه انجام می شود.
    کوچه پاییز آهنگسازی روی اشعار شاعرانی چون فریدون مشیری و سبک های جدید شعری است که در این آلبوم به آن پرداخته ام و در نهایت همنشینی این شاعران در شعر سپید، قالب نو و ترانه و تصنیف باعث شده اثری متفاوت تر نسبت به کارهای قبلی داشته باشیم.
    
    شما غالباً از خوانندگان جوان و البته توانمند برای آلبوم هایتان استفاده می کنید. علت جوانگرایی در چیست؟
    نهادهای متولی موسیقی در کشور برنامه ای برای جذب و حمایت جوانان ندارند، از این رو تصمیم گرفتم خواننده های جوان را به جای هنرمندان شناخته شده انتخاب کنم.
    نکته اینجاست بسیاری از جوان ها تردید دارند که استادی آن ها را برای کار می پذیرد یا نه و من این تابو را شکستم که با استقبال گسترده و شور و نشاط جوانان مواجه شدم ضمن این که جوانان انگیزه دارند و صرفاً برای معاش نمی خوانند.
    از سوی دیگر نسل امروز باید آینده را بسازد و همان طور که اساتید و بزرگان ما را در جوانی جدی گرفتند و ما را رشد دادند، من نیز می خواهم خالصانه با آن ها کار کنم تا آن ها هم رشد یافته و جایگاهی در هنر ایران پیدا کنند.
    خواننده های امروز خواننده هایی هستند که از طریق رادیو و تلویزیون معرفی شدند اما صدا و سیمای امروز تنها برای عده ای خاص است و برای همین به استعدادهای گوشه و اطراف ایران توجه کردم و در میان آن ها هنرمندان خوبی رشد کردند.
    
    حسین رضا اسدی چگونه به عنوان خواننده آلبوم تان انتخاب شد؟
    در این سال ها خوانندگان جوانی را که علاقه مند به هنر آواز هستند و از صدای خوبی بهره برده اند را برای کار انتخاب می کنم. ترجیح می دهم کمتر با خوانندگان شناخته شده کار کنم. در این آلبوم هم از حسین رضا اسدی بهره بردم. وی از جمله شاگردان استاد شجریان بوده اما معلومات را کسب کرده و صدا و سبکش تقلیدی نیست.
    ضمن این که شناخت او نسبت به شکل آواز خوب است و فرمت آواز را با مفهوم شعر و کلمه تطبیق می دهد. علاوه بر این صدای منحصر به فرد و به دور از تقلید وی را که در مقایسه با چند خواننده دیگر سنجیده بودم، باعث شد کار در آلبوم «کوچه پاییز» را به وی واگذار کنم.

*

8 copy - Copy

استاد مجید درخشانی و حسین رضا اسدی

*

   

1

در کارگاه آواز استاد محمد رضا شجریان

*

2

 با گروه خورشید

*

5

 

با گروه فلک الافلاک در تالار اندیشه تهران

*

4

 

با گروه راوی در شهرسارایوو کشور بوسنی هرزه گوین

*

 

6

با گروه سروآزاد و استاد مجید درخشانی در بندرعباس

*

8 copy

طرح روی جلد دو کاست منتشر شده از ” حسین رضا اسدی” 

*

 

/

 

/////////////////////////////////////////////////////////

بخشی از مصاحبه با استاد” مجید درخشانی ” در مورد حسین رضا اسدی 

روزنامه فرهیختگان-سه شنبه /۷ ابان ۹۲/شماره ۱۲۳۰/صفحات ۶ و ۱۶

 

 بیتا یاری: انتشار آلبوم “لحظه ناب” در دی ماه سال گذشته که نوع آهنگسازی، پرداخت آلبوم وهمراهی صدای خواننده جوان وخوش آتیه حسین‌رضا اسدی، باعث تمایز و توجه بیشتری بدان شد وازهمان ابتدا نیز گمان می رفت در نظر اهالی موسیقی اصیل ایرانی جلوه گر شود که خوشبختانه حضور این آلبوم در یکی از ۵ اثر برگزیده جشن خانه موسیقی نشان داد که می توان به آثار قوی و پخته ی اینچنینی امیدوار شد. آنهم در روزهاییکه همه از آن به زمانه رکود ملودی پردازی و زوال اساتید موسیقی یاد می کنند. مجید درخشانی آهنگساز این آلبوم کسی که این روزها بیشتر با جوانان اورا بر روی سن می بینیم ، تنها چهره و نام در موسیقی امروز است که  از کارکردن با جوانها واهمه ای ندارد و درسال چندین آلبوم با خوانندگان تازه کار ارائه می دهد. با او در خصوص این آلبوم و کارکردن با نسل جوان موسیقی صحبت کرده ایم. نسل جوانی که آهنگسازان کهنه کار رغبتی به کارکردن با آنها نشان نمی دهند! در خلال گفتگو به آلبوم لحظه ناب پرداخته ایم چراکه آهنگساز”درخیال” خواننده جدیدی را به جامعه معرفی نموده است که به گفته درخشانی خواننده هوشمندی است که زیادبه دراوج خواندن و یا به تعبیری جیغ زدن رغبتی ندارد!

  • پیش از هر صحبتی باید بگویم بعد از آلبوم ” درخیال ” که با استاد شجریان کار کرده‌اید از این آلبوم خیلی لذت بردم گذشته از اینکه در دودستگاه ماهور و همایون است که می‌پسندم وضمناآهنگسازی دلچسبی دارد که بیشتر به دوره چاووش نزدیک شده. لطفا بفرمایید چطور شد که این آلبوم را ساختید و یا به ذهنتان رسید؟

من فرقی با کارهای قبل در این آلبوم احساس نمی‌کنم و برایم همه کارها یکسان است. همینکه شما این اثر را متفاوت می‌بینید برایم جالب است و این آلبوم هم در روند طبیعی کارهایی بوده که می‌سازم. در این سالها به دو شکل آهنگسازی کرده‌امیا برای ارکستر ایرانی مثلا گروه خورشید  و یا گروههایی که در حین ضبط داشته‌ام و یا با ارکستر بزرگ با سازهای کلاسیک.

  • برای شما آهنگساز این دو چه تفاوتی دارند؟

وقتی امکانات ارکستر هستنوع آهنگسازی عوض می‌شود.آلبوم لحظه ناب آهنگسازی با ارکستر ایرانی است و تفاوتیهایی دارد با زمانیکه کار برای ارکستر زهی یا کلاسیک و یا مختلط با سازهای ایرانی می‌نویسم. نوع تنظیم متفاوت است و رنگ‌آمیزی فرق می‌کند ولی عموما این همان روند از کارهای دوره چاووش است و در ادامه آن روند و دلیل اینکه به دوره چاووش نزدیک شده کوک بخش همایون آلبوم است که کمی نزدیک است. من همیشه متاثر از چاووش بوده‌ام. در آلبوم دیگرم “فصل باران” نیزهینگونه است.

  • اما آنها به این روشنی تاثیر چاووش را نشان نمی‌دهند حتی در کارهاییکه برای استاد شجریان ساخته‌اید این هوا و حس و حال نیست!

برای اینکه برای گروه شهناز قطعه می‌نویسم که درآن سازها متفاوت است و کلا رنگ اثر متفاوت می‌شود.اما هنگامیکه برای آنسامبل ایرانی می‌نویسم مسیر اصلی فکرم براساس چاوش است و هنوز هم همین است.

  • براساس ساز آهنگسازی می‌کنید و یا چیز دیگری؟

نه، وقتی موسیقی را می‌سازم اصلا به ساز فکر نمی‌کنم برای تمام کارهاییکهنوشته‌ام تم اولیه چیزی بوده که در لحظه خاصی به ذهنم رسیده حالا یا شعر را نگاه کردم و شعر به من الهام داده یا اینکه ملودی به ذهنم رسیده و رویش کار کرده و آن را پرورانده‌ام.

در این آلبوم اگر بخواهم تفاوتی بین این اثر با سایر کارها قایل شوم فقط می‌توانم بگویم تصنیف بخش اول همایون را دو سه سال پیش ساخته بودم و قرار بود با ارکستر اجرا شود که در اینجا از آن استفاده کردم. قطعات دیگر مثل چهارمضراب شوشتری، تصنیف زندگی قبلا یک طراحی از آن داشتم.

  • تصنیف سرود باران را قبلا ساخته بودید؟

بله.

  • با شاعر هم آشنا بودید؟

نه در کتاب شاعران معاصر غزلش را دیدم و بعدها توسط آقای اسدی آشنایی پیدا کردم. من از اشعار معاصر غزل و نه فقط شعر نو را انتخاب می‌کنم برای برخی مواقع خاص که دل جور دیگریست.

تصنیف را دوسال پیش ساختم داشتم برای گروه ایرانی تنظیم می‌کردم قبلا می‌خواستم برای ارکستر بزرگ بنویسم و طراحی کرده بودم. تصنیف زندگی را برایش از ده- دوازده سال پیش طرح و ذهنیتی داشتم و برای اقای اسدی به همراه چهارمضراب طراحی کردم. در این آلبوم تنها یک قطعه هست که آنرا ۱۷-۱۸ سال پیش ساخته‌ام. قطعه‌ای که حالت پیش درآمد ضربی دارد بینابین آوازها با پیش درآمد ارکستر است و نامش در روی جلد نیامده. آن را هم چون داشتم استفاده کردم که قبلا در آلمان ساخته بودم. بطور کلی تلفیقی است از دوره‌های مختلف و تنها چیزیکه برای من تفاوت داشت این بود که آن را برای اقای اسدی تنظیم می‌کردم، مثلا یکروز از خواب بیدارشدم و گفتم یک چهارمضراب کم دارد و باید برایش بسازم که ظرف نیم ساعت جمع و جور شدبه خاطر موج مثبتی که آقای اسدی به من می‌داد کمکم می‌کرد.

  • کل کار را برای آقای اسدی نوشتید؟

همایونها را برای آقای اسدی تنظیم کردم،تم‌ها را داشتم ولی رویشان کار کردم و چهارمضرابها را انحصاری برای ایشان نوشتم.

  • چه شد با آقای اسدی به عنوان خواننده جوان و تازه کار همکاری کردید؟

 از سالها پیش می‌شناختمش. تقریبا ۴سال پیش با گروه خورشید بخش ماهور این آلبوم را درکنسرتی باهم در وزارت کشور اجرا کردیم که آشنایی خوبی پیش آمد. ایشان از وکلای جوان کشور ما هستند و از شاگردان کلاس آواز استاد شجریان که از آنجا می شناختمشان. بخش ماهور را ضبط کردیم و ایشان در فکر ارائه یک آلبوم بودند و با من صحبت کردند که گفتم بخش ماهور هست که قبلا خوانده‌اند.

 *

یک آهنگ منتخب از البوم لحظه ناب / حسین رضا اسدی

*

تصنیف زندگی
آهنگساز: استاد مجید درخشانی
خواننده: حسین رضا اسدی
شاعر: لایق شیرعلی
*

آهنگ را اینجا دانلود کنید

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=41214

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 36در انتظار بررسی : 3انتشار یافته : ۳۳
  1. با سلام و خسته نباشید خدمت شما آقای اسدی،همشهری عزیزی که باعث افتخار ما شده اید. آلبوم لحظه ناب شما را دانلود نموده ام و چندین بار با گوش جان شنیده و لذت برده ام، ناگفته نماند که بنده دستی از دور بر آتش موسیفی و آواز دارم . جای بسی افتخار است که بیشتر با شما آشنا شوم و در ارتباط باشم. بی صبرانه منتظر پاسخ حضرتعالی خواهم ماند. (mirzaeimohammad21@yahoo.com)

  2. اسدی جان سلام. خواستم بگم دیدگاه من همونه که میدونی. عاشقتم پسر.

  3. اسدی جان محشره

  4. داداش خیییییییییییلییییییییییی مححححححححححححححححححشششششررررررره ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه

  5. قربان اصالت وصدای آینده دار شمامنتظرکنسرتی درزادگاهت هستیم بنده شاگرداستاد سرخوش شهبازی بوده ام طی دوره ای با تشکر

  6. سلام دوست عزیز ممنون میشم اگه اهنگ لکییش را برام بزاری با تشکر

  7. بسیارخرسندم که افرادی چون حسین رضااسدی رو بعنوان خواننده داریم .ایشون برای من هم یاداوراستادشجریانه هم یاداورموسیقی اصیل لکی ولری .خیلی خوشحالم .دوستت دارم اسدی جان

  8. مرسی لطفأ یکی ازبهترین آهنگاشو برام ایمیل کنید سپاسگزارم

  9. من یک سوال از آقای اسدی دارم. با شناختی که از شما دارم و اینکه بزرگ شده ی شهر نورآباد هستید و اینکه ۱۰۰ %مردم نورآباد لک زبان هستند، حالا شما چرا به لهجه لری آهنگ اجرا می کنید؟ ؟جای تاسف داره که آدم بعد از دو یا سه سال فورا اصالت خود را فراموش کند

  10. درود بر اسدی عزیز ! از این بالندگی و پیشرفت همواره تان خرسندیم ، پیروز باشی هم قوم و همشهری عزیز!!!!

  11. با درود فراوان.در روزهایی که کام همه ما بخاطر مریضی استاد شجریان تلخ است ،امروز با گوش کردن به آهنگ( هنارس) آقای اسدی لذت بردم و افتخار میکنم به همچنین همشهری هنرمندی و خوشحالم که زحمات خسرو آواز ایران بی ثمر نبوده..بی صبرانه منتظر کنسرت شما در تهران هستیم.

  12. سلام استاد گرامی
    همین امروز اهنگ بسیار دلنشین تنیا اساره را از شبکه افلاک شنیدم بسیار لذت بردم . من چطور می تونم از اهنگهای جنابعالی بهره مند شم

  13. با سلام آقای اسدی عزیز
    پیشرفت شما در آواز اصیل ایرانی برای ما همشهریات بسیار افتخاره امیدوارم بتونم دوباره شما رو در کنسرتها ببینم
    با آرزوی موفقیت روزافزون

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.