- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

لرستان دیار کلنگهای غیرکارشناسی/ پالایشگاهی روی شریان حیاتی پلدختر!

[1]
 سه سال از کلنگ زنی پالایشگاه پلدختر می گذرد ولی به دلیل قرارگیری این پروژه در مرز رودخانه کشکان و مخاطرات زیست محیطی آن عملیات اجرایی این پروژه متوقف شده تا باز هم کلنگ غیرکارشناسی دیگری در لرستان روی زمین باقی بماند.

 در حالیکه لرستان به عنوان مسیر ترانزیتی عبور لوله های نفت و یکی از مناطق نفت خیز کشور سالهاست از وجود پالایشگاه بی نصیب است اما خبر موافقت اصولی ایجاد پالایشگاه در این استان به عنوان خبری خوش در سال ۸۸ مردم را نسبت به تحقق این مطالبه دیرینه امیدوار کرد.

لرستان در کنار موهبتهای خدادادی از جمله منابع غنی آب و خاک، استعدادهای گردشگری و طبیعت دست نخورده دارای منابع فراوان نفت و گاز است که می تواند لرستان را به یکی از مناطق توسعه یافته در کشور مبدل کند.

لرستان و ضرورت احداث پالایشگاه

این در حالیست که منابع نفت و گاز لرستان امروز به علت نبود پالایشگاه نفت به دیگر استانهای کشور منتقل می شود که این امر موجب شده که لرستان از مزایای این نعمت در حد مطلوب برخوردار نشود.

 

برخی از کارشناسان معتقدند که ساخت پالایشگاه دارای چند مزیت است که اولویت اصلی آن این است که با ساخت پالایشگاههای جدید در کشور ارزش افزوده نفت خام به داخل کشور منتقل می شود و به لحاظ امنیتی نیاز کشور به خارج از کشور از بین می رود.

از دیگر سو با ساخت پالایشگاه در نقاط مختلف کشور اشتغالزایی وسیعی ایجاد می شود که برای اقتصاد ملی جنبه حیاتی داشته و نرخ بیکاری را در جامعه به میزان زیادی پایین می آورد که توجه به این امر در لرستان به عنوان یکی از استانهای با نرخ بالای بیکاری امری مهم تلقی می شود.

در هر حال ساخت پالایشگاه برای اقتصاد ملی یک ضرورت است و مهمترین نکته ای که در این امر حائز اهمیت است توزیع پالایشگاه سازی در نقاط مختلف کشور از جمله استان لرستان به عنوان یکی از استانهای دارای استعداد و پتانسیل در این زمینه است.

مردمی که نمی دانستند این کلنگ هم روی زمین خواهد ماند!

هم اکنون ۸۳.۵ درصد نفت لرستان در شهرستان پلدختر و بقیه در شهرستان کوهدشت تولید می شود و آنچه حائز اهمیت است نویدهایی برای کشف منابع جدید نفت و گاز در خرم آباد، کوهدشت و پلدختر است که با این روند به نظر می رسد ایجاد این پالایشگاه با توجه به کشفیات جدید نفتی در خرم آباد و کوهدشت ضرورتی انکارناپذیر است.

با این اوصاف یکی از مطالباتی که در دور دوم سفر هیئت دولت به لرستان در دستور کار قرار گرفت طرح موضوع ایجاد پالایشگاه نفت در لرستان بود تا دولت در جلسه نهایی خود در این استان مصوبه ای در راستای مطالعه امکان سنجی ایجاد پالایشگاه در لرستان را تصویب کند.

پس از تصویب هیئت دولت و گرفتن موافقت نامه اصولی ایجاد پالایشگاه بالاخره کلنگ پالایشگاه نفت استان لرستان در تاریخ ۲۱ بهمن ماه سال ۸۸ با حضور هزاران نفر از روستائیان منطقه در محل روستای “جلگه خلج” شهرستان پلدختر به زمین زده شد در حالیکه هیچ کدام از مردمی که برای کلنگ زنی این پروژه حضور یافتند نمی دانستند که این کلنگ نیز به دلیل غیرکارشناسی بودن روی زمین خواهد ماند.

پالایشگاه هم به سرنوشت نیروگاه مبتلا می شود؟!

به هر حال از تاریخ کلنگ زنی پالایشگاه نفت لرستان در شهرستان پلدختر نزدیک به سه سال می گذرد ولی خبری از پالایشگاهی نیست که قرار بود روزانه ۳۰ هزار بشکه نفت را پالایش کند چرا که از ابتدا مکان یابی این پروژه به درستی صورت نگرفته بود و به واقع بعد از کلنگ زنیهای غیرکارشناسی در مورد دو پروژه مهم کارخانه سیمان و نیروگاه حال نوبت پالایشگاه لرستان است که کلنگش روی زمین باقی بماند.

 

مدیرکل محیط زیست استان لرستان در این رابطه با تاکید بر اینکه طرح ارزیابی پالایشگاه پلدختر تایید نشده است، تصریح کرد: ما پالایشگاه را ملزم به ارائه طرح ارزیابی زیست محیطی کردیم ولی این طرح خیلی دیر به ما ارائه شده است و مطابق ارزیابیها این طرح یکسری ایرادات نیز دارد.

خطر پالایشگاه بیخ گوش کشکان

محمد حسین بازگیر به ایرادات سازمان محیط زیست به این طرح اشاره کرد و بیان داشت: کمیته ارزیابی اثرات زیست محیطی سازمان علت مخالفت خود با اجرای این پروژه را نزدیکی به رودخانه کشکان عنوان کرده است.

وی با تاکید بر اینکه مجری طرح هنوز راهکاری برای جلوگیری از احتمال مشکلات آینده برای رودخانه کشکان به عنوان شریان حیاتی پلدختر ارائه نداده است، تصریح کرد: تا زمانی که این موضوع حل نشود اجازه اجرای پروژه داده نخواهد شد.

مدیر کل محیط زیست استان لرستان به قوانین موجود در این زمینه اشاره کرد و گفت: مطابق دو مصوبه هیئت وزیران و همچنین طبق ماده ۱۹۲ قانون برنامه پنجم توسعه احداث پالایشگاه در هر مقیاسی نیازمند طرح ارزیابی زیست محیطی است.

ارائه طرح ارزیابی زیست محیطی پروژه ۱.۵ سال بعد از کلنگ زنی!

بازگیر با تاکید بر اینکه قبل از کلنگ زنی پروژه طرح ارزیابی زیست محیطی این پروژه ارائه نشده بود، افزود: متاسفانه محل در نظر گرفته شده برای اجرای این پروژه به رودخانه و روستاهای اطراف بسیار نزدیک است و این امر در آینده منجر به مخاطرات جدی خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه تازه یک سال و نیم بعد از کلنگ زنی، طرح ارزیابی زیست محیطی این پروژه به محیط زیست ارائه شده است، یادآور شد: این در حالیست که هنوز متولیان امر نتوانسته اند از طرح ارائه شده خود دفاع کنند.

مدیر کل محیط زیست استان لرستان با تاکید بر اینکه هنوز روش جلوگیری از آلودگی پالایشگاه به سازمان محیط زیست اعلام نشده است، عنوان کرد: اعتقاد ما بر این است که این پروژه باید جابجا شود.

مشکل جا و مکان نداریم؛ پروژه جابجا شود

بازگیر با تاکید بر اینکه ما در استان مشکل جا و فضا برای اجرای این گونه پروژه ها نداریم، ادامه داد: رودخانه کشکان محل معیشت هزاران خانواده پلدختری است که در صورت آلودگی می تواند فاجعه ای جدی به دنبال داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه یک اتفاق ساده منجر به مخاطره معیشت و زندگی و کشاورزی هزاران خانوار می شود، تصریح کرد: مکانهای زیادی وجود دارد که می تواند بدون این خطرات نسبت به ایجاد پالایشگاه اقدام کرد.

و اما متوقف شدن پروژه های مختلف در لرستان بعد از کلنگ زنی و حتی در برخی موارد پیشرفت چند درصدی به امری عادی بدل شده به طوریکه در برخی موارد در پایان اجرای برخی پروژه ها زمزمه غیرکارشناسی بودن آنها به گوش می رسد تا حدی که می توان لرستان را سرزمین کلنگهای بدون کارشناسی نامید.

قصه پرغصه کلنگهای بدون پشتوانه کارشناسی، قصه امروز و دیروز این سرزمین است که شاید هر روز بدون توجه به آن به سبب عادی شدن این موضوع از کنار آن می گذریم.

مردم این استان گویا به بودن و نبودن خیلی از پروژه ها عادت کرده اند؛ اینکه یک روز به آنها بگویند پالایشگاه و نیروگاه خواهید داشت و روزی دیگر از اما و اگر و شاید و باید حرف به میان آید.

معلوم نیست این قصه از کجا شروع شده است ولی قصه کلنگهای بدون کارشناسی در لرستان همچنان ادامه دارد و آخرین پرده از این نمایشنامه، پالایشگاه لرستان است که بعد از گذشت سه سال از مراسم کلنگ زنی آن تازه به این قضیه پی برده شده است که اجرای این پروژه ارزیابی زیست محیطی نداشته است.

به هر روی امید می رود با جابجایی پروژه و آغاز عملیات اجرایی پالایشگاه لرستان بیش از این در این زمینه فرصت سوزی نشود چرا که باور مردم هر روز در هیاهوی این کلنگ های غیرکارشناسی به ناباوری می گراید.

………………………………………………..

گزارش: زهرا حسینی