تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
5

تشکیل کمیته بررسی بیماری ناشناخته ۱۵ میلیون بلوط

  • کد خبر : 41441
  • 15 دی 1392 - 18:33

  به دنبال تشدید معضل خشکیدگی درختان بلوط بالاخره متولیان امر در سطح ملی و استانی دست به کار شدند تا ستاد ملی و کمیته های استانی برای بررسی بیماری ناشناخته میلیونها درخت بلوط تشکیل شود. به گزارش خبرنگار میرملاس نیوز به نقل ازمهر، در حالی بیماری زوال بلوط نزدیک به ۳۰۰ هزار هکتار از […]

 

به دنبال تشدید معضل خشکیدگی درختان بلوط بالاخره متولیان امر در سطح ملی و استانی دست به کار شدند تا ستاد ملی و کمیته های استانی برای بررسی بیماری ناشناخته میلیونها درخت بلوط تشکیل شود.

به گزارش خبرنگار میرملاس نیوز به نقل ازمهر، در حالی بیماری زوال بلوط نزدیک به ۳۰۰ هزار هکتار از جنگلهای لرستان و بیش از ۱۵ میلیون اصله درخت بلوط را مبتلا کرده است که بالاخره رشد سریع این بیماری مسئولان را به تکاپو انداخت تا برای چاره اندیشی در این زمینه اقدامی انجام دهند.

در این بیماری درختان بلوط دچار خشکیدگی و مرگ زودهنگام می شوند تا پیش از آنکه بلوطهای جوان به خود بیایند بیماری گریبان آنها را بگیرد.

متخصصان در این رابطه می گویند که علامت اصلی بلوط های خشک شده جدا شدن پوست از شاخه ها و تنه اصلی درختان است و بیماری زوال به حدی سریع درختان را خشک می کند که گویا بلوطها سالهاست که جان داده اند.

در این راستا کمیته ویژه ای در استان لرستان تشکیل شده تا به بررسی دلایل زوال درختان بلوط در این استان بپردازد تا شاید از عمیق این فاجعه ملی بتوان اندکی کاست.

استاندار لرستان که روز گذشته به شهرستان کوهدشت سفر کرده و با بخشی از معضل و بحرانی که دامن جنگلهای لرستان را گرفته از نزدیک آشنا شده است در شورای برنامه ریزی استان از تشکیل کمیته ویژه بررسی دلایل زوال جنگل های بلوط استان خبر داد.

هوشنگ بازوند در این رابطه عنوان کرده است که این کمیته در ذیل ستاد کشوری که در این زمینه تشکیل شده روند این بیماری را در جنگلهای بلوط استان مورد بررسی قرار می دهد.

وی با اشاره به ضرورت تسریع در انجام وظایف محول شده به این کمیته افزود: براساس برنامه ریزی های انجام شده، پیش بینی می شود که این کمیته حداکثر ظرف دو ماه آینده دلایل بروز زوال بلوط لرستان را شناسایی و در این زمینه راهکارهای لازم را ارائه دهد.

بازوند با اشاره به عمق خسارتهای بیماری زوال بلوط در جنگلهای لرستان، ابراز امیدواری کرد که با تدابیر اندیشیده شده و حصول نتایج لازم در کمیته ویژه بتوان از استمرار این روند در حد امکان جلوگیری کرد.

سخنان استاندار لرستان در حالی مطرح می شود که رئیس مرکز تحقیقات منابع طبیعی و کشاورزی استان لرستان پیش از این با هشدار نسبت به عمق خساراتی ناشی از بیماری زوال بلوط گفته بود که متأسفانه زوال درختان بلوط به صورت یک فرآیند پیش رونده در استان لرستان در حال گسترش است.

قربانی با اشاره به سرایت این بیماری در جنگلهای بلوط استانهای مختلف بیان داشت: پیش بینی می شود با استمرار این وضعیت تا پایان سالجاری میزان خسارات زوال بلوط در جنگلهای لرستان به ۳۰۰ هزار هکتار برسد.

وی ادامه داد: این میزان وسعت درگیر با بیماری به این معنی است که بیماری زوال بلوط نزدیک به ۱۵ میلیون اصله درخت بلوط را درگیر خواهد کرد.

رئیس مرکز تحقیقات منابع طبیعی و کشاورزی استان لرستان همچنین یادآور شده بود که درختان درگیر با این بیماری بلوط هایی با عمر بالای ۵۰ تا ۱۰۰ سال و عموما درختان بلوط دانه زاد هستند، که استمرار این وضعیت آینده مبهمی برای جنگلهای بلوط رقم خواهد زد.

وضعیت بیماری زوال بلوط در جنگلهای زاگرس به گونه ای است که می توان از آن به فاجعه ای ملی در این حوزه یاد کرد؛ فاجعه ای که اگر چاره ای برای آن اندیشیده نشود معلوم نیست آخر و عاقبت جنگلهای بلوط این سرمایه های طبیعی کشورمان به کجا کشیده خواهد شد.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=41441

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 5در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۵
  1. با تشکر از استاندار محترم

  2. چه عجب پس از چند سال شاهد تشکیل کمیته نجات بلوطها بودیم. اگه پایه مقاوم هست با خیش گاو اهن های بی توجهی و بی تدبیری تبدیل به زراعت دیم شده و در کوره بی توجهی به زغال تبدیل می شود.همه با هم مرگ بر جانیان درخت و سرسبزی بر انسانهای بی خرد و خودخواه که قاتلین طبیعتند.مسولیین محترم بیدار شوند .بلوط نگین لرستان و زاگرس است ایا تصور بی بلوطی و بی سرسبزی را کرده اید.

  3. یکی از عوامل بیماری درختان بلوط بیماری ناشی از ناآگاهی برخی افراد تخریب کننده جنگلهاست که قبل از هر اقدامی باید با تبلیغات گسترده باورهای نادرست مردم را در مورد جنگل و طبیعت تغییر داد

  4. لطفا اعضاء کمیته را اعلام فرمایید

  5. متاسفانه این بیماری که معروف به بیماری ذغالی بلوط که بیماری قارچی است و کل زاگرس بجز استان کردستان را گرفته و از نشانه های آن بعد از برداشتن پوست لایه سیاهرنگی روی تنه درخت و روی پوست مشاهده می شود که بهمین خاطر به بیماری ذغالی معروف شده است از عوامل دیگر که باعث تشدید این بیماری شده خشکسالی های اخیر و ریزگرد های کشورعراق وشخم در زیر اشکوب درختان و چرای بی رویه دام می باشد که باعث از دست رفتن رطوبت خاک می شوند .لرستان مقاوم اول از نظر خشکیدگی را دارد و یک عزم ملی می طلبد که این جنگل ها که نقش اساسی در تولید اکسیژن و حفاظت خاک دارد را نجات دهیم

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.