- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

با گذشت بیش از ۷ سال ؛تنها مرکز فنی‎وحرفه‎ای سلسله همچنان در حسرت افتتاح

 

آموزش‎های فنی‎وحرفه‎ای نقش مهمی در تشکیل نیروی انسانی مورد نیاز بازار کار در هر کشوری را دارند و در واقع راه میان‎بری برای تربیت نیروهای ماهر و کارآمد به شمار می‎روند.

با توجه به بهره‎مندی این آموزش‎ها از مبانی علمی و استفاده از روش‎های پذیرفته شده کلاسیک، راه یادگیری رشته‎های فنی را از تجربه عملی صرف جدا کرده و این توانایی را در فرد مهارت دیده ایجاد می‎کند که بتواند خود را در مقابل تغییرات تکنولوژی جدید هماهنگ کند.

همراه بودن آموزش‎های نظری در کنار آموزش‎های عملی این امکان را برای مهارت‎دیده فراهم می‎کند که بتواند همگام با نیازهای بازار کار پیش رود که در این صورت شانس بیشتری برای جذب وی در فعالیت‎های اقتصادی و اجتماعی وجود خواهد داشت.

این در حالی است که تنها مرکز فنی‎وحرفه‎ای سلسله، با گذشت بیش از ۷ سال از آغاز ساخت، هنوز به بهره‎برداری نرسیده و بر اساس نظر کارشناسان تنها ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار دیگر کافی است تا بزرگترین مرکز فنی‎وحرفه‎ای سلسله به بهره‎برداری برسد.

طرحی که این روزها بحث در مورد آن بسیار است و به نوعی می‎توان گفت عدم افتتاح آن موجی از نارضایتی را در میان جوانان این شهرستان ایجاد کرده است.

در این باره یکی از جوانان این شهرستان که در تعمیرگاه ماشین‎آلات  مشغول به کار است می‎گوید: من خودم لیسانس مدیریت دارم اما متأسفانه به دلیل کمبود استخدام در مشاغل دولتی به سمت کار آزاد روی آورده‎ام.

وی ادامه داد: در واقع مشاغل آزاد در دسترس‎تر هستند و نیاز به گذراندن هفت‎خوان رستم را برای استخدام ندارند ولی تنها آموزش‎های تجربی کافی نیست و فرد باید دوره‎های عملی را هم بگذراند.

این تعمیرکار مکانیک همراهی آموزش‎های تجربی را با دوره‎های عملی مفیدتر می‎داند و معتقد است که با این شیوه فرد آموزش دیده در کارش تخصص پیدا می‎کند.

یکی دیگر از همین جوانان که در تعمیرگاه کناری مشغول کار است به جمع ما می‎پیوندد و می‎گوید: من این حرفه را به صورت تجربی یاد گرفته‎ام و به دلیل نبودن مرکز فنی‎وحرفه‎ای آموزش خاصی ندیده‎‎ام.

اصغر نوری اضافه کرد: متأسفانه روش‎های تجربی به تنهایی جوابگو نیستند. گاهی وقت‎ها اطلاعات تخصصی لازم است و همین عدم اطلاعات، بیشتر مشتری‎های ما را به نوعی می‎پراند و آنها را برای تعمیر تخصصی به خرم‎آباد و بروجرد می‎کشاند.

وی با اشاره به لزوم گذراندن دوره‎های آموزشی فنی ادامه داد: اگر مرکز فنی‎وحرفه‎ای داشته باشیم می‎توانیم از دوره‎های آموزشی آن استفاده کنیم و همین باعث رونق کسب و کارمان هم خواهد شد.

نوری در ادامه صحبت‎هایش گفت: متأسفانه کاندیداها همیشه در انتخابات نمایندگان مجلس بیشتر مانورهایشان در زمینه اشتغال جوانان است اما در عمل اینگونه نشان نمی‎دهند و با راهیابی به مجلس جوانان را فراموش می‎کنند.

وی افزود: من از آقای سوری نماینده سلسله خواهش می‎کنم بحث اشتغال جوانان سلسله را جدی‎تر دنبال کنند، همین مرکز فنی‎وحرفه‎ای می‎تواند زمینه‎ساز اشتغال بسیاری از جوانان بیکار این شهرستان باشد.

نادر حسنوند هم یکی از جوانانی است که برای کسب مهارت در زمینه‎ سیم‎کشی برق ساختمان به مرکز فنی‎وحرفه‎ای خرم‎آباد مراجعه کرده است.

وی در این زمینه می‎گوید: بیکاری در کشور زیاد است و جوانان امثال من مجبورند علیرغم داشتن تحصیلات دانشگاهی به دلیل نبود مشاغل دولتی به سمت بازار کارهای آزاد روی آورند.

حسنوند ادامه داد: بسیاری از جوانان اینجا مجبورند مثل من برای گذراندن دوره‎های آموزشی و کسب مهارت‎های لازم به خرم‎آباد مراجعه کنند در حالی که تجهیزات مرکز فنی‎وحرفه‎ای شهرستان خودمان دارند خاک می‎خورند.

حسن ندری که در کلاس‎های آموزشی فناوری اطلاعات در مرکز استان مشغول کسب مهارت است می‎گوید: مگر نه اینکه جوانان سرمایه‎های این مملکتند پس چرا مسئولان به فکر جوانان سلسله نیستند؟

وی با استمداد از مسئولان استان برای بازگشایی مرکز فنی‎وحرفه‎ای گفت: من به نمایندگی از طرف همه‎ جوانان سلسله از مسئولان استان خصوصا آقای استاندار و آقای سوری نماینده سلسله تقاضا می‎کنم نسبت به افتتاح این مرکز برای ما جوانان اقدام کنند.

فرماندار سلسله در مورد علت تأخیر در بهره‎برداری این پروژه می‎گوید: یکی از علل اصلی آن کامل نبودن ساختمان و تجهیزات موجود در آن بوده که در این زمینه لازم است مدیران سازمان فنی‎وحرفه‎ای استان اعتباراتی را برای تجهیز و راه‎اندازی این مرکز پیش‎بینی کنند چرا که افتتاح مرکز فنی‎وحرفه‎ای در بحث آموزش افراد جویای کار(بانوان و آقایان) و تربیت نیروی انسانی ماهر و مورد نیاز شهرستان می‎تواند نقش بسیار مؤثری داشته باشد.

اردشیر صفاپور در مورد مرکز آموزش خواهران که در دست دانشگاه لرستان است بیان کرد: در حال حاضر مشکل اصلی پروژه تجهیز و اعتبارات است و در صورت رفع این موانع، مرکز آموزش عالی دانشگاه نیز در درازمدت نسبت به تخلیه این مرکز اقدام خواهد کرد.

درباره چگونگی این پروژه، رئیس مرکز آموزش فنی‎وحرفه‎ای سلسله گفت: این پروژه جزء مصوبات دور اول سفرهای استانی رئیس جمهور پیشین بود که در سال ۸۵ در زمینی به مساحت یک هکتار کلنگ‎زنی شد.

نوروز دولتشاهی در ادامه صحبت‎هایش به اعتبار هزینه شده برای این مرکز اشاره و ادامه داد: برای ساخت این مرکز ۲ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان هزینه شده و تاکنون ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

رئیس مرکز آموزش فنی‎وحرفه‎ای سلسله با اشاره به مشکل تأمین اعتبار در این باره افزود: ساختمان این مرکز با کمبودها و نواقصی روبرو است که با جذب اعتبار و رونق بخشیدن به آن زمینه آموزش‎های مهارتی جوانان مهیا خواهد شد.

وی افزود: مرکز فنی‎وحرفه‎ای سلسله به صورت دومنظوره برای آموزش خواهران و برادران به طور جداگانه، ساخته شده است.

دولتشاهی یکی از مشکلات پیش روی افتتاح این مرکز را تصرف مرکز خواهران در دست دانشگاه لرستان عنوان کرد و گفت: متأسفانه به دلیل اشتباه جبران‎ناپذیر برخی مسئولان مبنی بر اجاره دادن مرکز خواهران به دانشگاه لرستان و تصرف این مرکز به وسیله آنها سال گذشته ۲ میلیارد تومان برگشت بودجه داشتیم و این در حالی است که اکنون خود نیازمند تنها ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای تکمیل آن هستیم.

رئیس مرکز آموزش فنی‎وحرفه‎ای سلسله صحبت‎هایش را با گلایه‎ای از مسئولان دانشگاه لرستان ادامه داد و گفت: متأسفانه در چند هفته اخیر شاهد برپایی مراسم تحصنی از سوی دانشجویان مرکز آموزش عالی در صحن فنی‎وحرفه‎ای مبنی بر تعلق داشتن مرکز برادران به دانشگاه بودیم.

این مقام مسئول اظهار کرد: ما قصد اهانت به هیچ یک از مسئولان را نداریم اما برپایی اینگونه تحصن‎های ناشایستی از رسالت دانشگاه به‎ دور است؛ ضمن آنکه برای برپایی هرگونه تحصن اخذ مجوز لازم است در حالی که دانشجویان مرکز آموزش عالی بدون هیچ مجوزی اقدام به برپایی تحصن کرده بودند.

وی در ادامه اضافه کرد: مگر نه اینکه همین جوانان دانشجو چند صباح دیگر پس از فراغت از تحصیل در جستجوی کاری مناسب خواهند بود! آیا آموزش‎های فنی‎وحرفه‎ای نمی‎تواند باعث جذب عده کثیری از آنها در بازار کار و سرمایه شود؟

دولتشاهی با ابراز امیدواری نسبت به افتتاح هرچه سریعتر این مرکز گفت: با توجه به سفر اخیر رئیس سازمان فنی وحرفه‎ای به استان و قول مساعدی که جهت تخصیص ۲ میلیون تومان اعتبار به مرکز فنی‎وحرفه‎ای سلسله دادند امیدواریم که با عنایت سایر مسئولان استان شاهد افتتاح هرچه سریعتر این مرکز برای جوانان جویای کار این شهرستان باشیم.

گفت‎وگویم را با دولتشاهی به پایان می‎برم و از مرکز فنی‎وحرفه‎ای خارج می‎شوم در حالی که با خود فکر می‎کنم اگر برای هر طرحی این همه اعتبار هزینه شود و معطل بماند به کار آن کشاورز می‎ماند که اگر کاشته خود را به وقتش درو نکند محصولش…

نماینده سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی در مورد این پروژه می‎گوید: این یک بحث حیاتی هم برای فنی‎و‎حرفه‎ای و هم برای دانشگاه لرستان است که نیازمند تدابیر مدیریتی است چرا که هر دو نهاد برای خدمت‎دهی به مردم هستند.

سوری ادامه داد: هم مهارت‎های فنی‎و‎حرفه‎ای برای جوانان ضروریست و هم دانشجویان دختری که از سراسر کشور در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند نباید با مشکل مواجه شوند.

نماینده سلسله و دلفان تأکید کرد: مسئولان تعصبات سازمانی را کنار گذاشته و روشن‎بینانه‎تر و با تعامل بیشتر با یکدیگر برخورد نمایند.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه دانشگاه لرستان زمینی را خریداری کرده و پیگیر تخصیص بودجه برای احداث آن است باید روند موجود به همین شکل فعلی ادامه پیدا کند تا در آینده فنی‎و‎حرفه‎ای نیز به نقطه اصلی و دلخواه خود برسد.

گزارش: زهرا جمشیدی/ایسنا