- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

مضرات تلفن همراه

images [1]

 

میرملاس نیوز/ سرویس سلامت:

امروزه تلفن همراه به عنوان یکی از مهمترین وسایل ارتباطی در زندگی فردی و اجتماعی بشر جایگاه قدرتمندی دارد و جزو لاینفک مناسبات روزمره محسوب می شود. تلفن همراه آنچنان در تمامی شئون زندگی بشر امروزی نفوذ کرده و مقبولیتش به حدی رسیده که کاربران آن، بی توجه به مضرات اجتماعی، فرهنگی، رفتاری، روان شناسی، پزشکی، قانونی، جزایی و … زندگی بدون این فن آوری مدرن را تقریبا غیر ممکن می دانند. این مطلب به بعضی از خطرات پزشکی تلفنهای همراه اشاره می کند.
 پژوهشهای علمی نشان میدهند ورود سامانه های جدید فناورانه مبتنی بر امواج الکترومغناطیسی به زندگی روزمره انسان تاثیرات بیولوژیک بسیار خطرناکی بر سلامتی وی دارد. امواج کوتاهی که انسان در داخل منزل و یا محل کار در معرض آن قرار می گیرد به سلولها به ویژه گلبولهای قرمز خون آسیب می رساند و  باعث اختلال در آنزیم های خون می شود. امواج کوتاه همچنین تاثیرات زیان باری برروی آنزیم ها به ویژه آنزیم های کبد، غدد، عضلات، هورمونهای جنس مردانه، ضربان قلب و مغز استخوان دارند و مانع از تولید خون سالم می شوند.
  محققان می گویند استفاده زیاد از تلفن همراه موجب پیری زودرس در بین جوانان می شود. به اعتقاد آنان کسانی که از هندزفری به مدت طولانی برای گوش دادن موزیک استفاده می کنند آستانه شنوایی پایین تری دارند.
 همچنین دانشمندان با بررسی فعالیت مغز رانندگان دریافته اند مکالمه با تلفن همراه حین رانندگی توانایی مغز را برای هدایت خودرو به میزان ۵۰ درصد کاهش میدهد. دراین مطالعه از گروهی داوطلب خواسته شد با شبیه ساز رانندگی، در بزرگراه رانندگی کنند و همزمان با تلفن حرف بزنند. در همین حال الکترودها فعالیت مغز و حرکات چشم را در موقعیت های مختلف مثلا هنگام اختلال در جریان ترافیک یا ترمز ناگهانی یک خودرو اندازه گیری کردند. آنها مشاهده کردند که قدرت واکنش مغز رانندگان در این موارد به نصف می رسد.
 بعلاوه برخی بررسی ها نشان میدهند در افرادی که به مدت بیش از ده سال از تلفن همراه استفاده کرده و عادت دارند با گوشی تلفن همراه منحصرا با یک طرف گوش خود صحبت کنند خطر ابتلا به بعضی انواع تومور مغزی (گلیوما) در همان سمت مغز افزایش می یابد. بنابراین برای کاهش خطرات ناشی از استفاده از تلفنهای همراه، به مردم به ویژه کودکان، نوجوانان و زنان باردار توصیه می شود تا حد امکان مدت زمان کمتری از این وسیله استفاده نمایند.