تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
4

پاسخ مسئولان سد سیمره به ابهامات پروژه/ آب بند سیمره ۹۶ درصد پیشرفت دارد

  • کد خبر : 41778
  • 21 دی 1392 - 10:01

    کل سد سیمره ۹۶ درصد پیشرفت دارد  رحمت لله مهران پور مدیر اجرایی سد سیمره با ارائه توضیحاتی در مورد کل سد سیمره اظهار داشت: سد سیمره یکی از مهمترین پروژه های سد سازی در کشور است که دارای مشخصات فنی بسیار زیادی است. وی بیان داشت: سد سیمره از نوع بتنی دوقوسی […]

 

 

کل سد سیمره ۹۶ درصد پیشرفت دارد

 رحمت لله مهران پور مدیر اجرایی سد سیمره با ارائه توضیحاتی در مورد کل سد سیمره اظهار داشت: سد سیمره یکی از مهمترین پروژه های سد سازی در کشور است که دارای مشخصات فنی بسیار زیادی است.

وی بیان داشت: سد سیمره از نوع بتنی دوقوسی با ارتفاع ۱۸۰ متر از پی، طول تاج ۲۰۲ متر و عرض تاج شش متر است که تنظیم و کنترل سیلابها، تولید انرژی پاک برق آبی، تعادل بار شبکه سراسری برق، امکان تبادل برق با کشورهای همسایه همچنین بهبود شرایط عمران منطقه و اشتغالزایی از جمله مهمترین مزیت های اجرای طرح سد و نیروگاه سیمره است.

این مسئول بیان داشت: نیروگاه سیمره نیز با سه واحد ۱۶۰ مگاواتی ظرفیت تولید سالانه ۸۵۰ گیگاوات ساعت برق را دارد.

مهران پور افزود: هم اکنون پیشرفت فیزیکی کل طرح سیمره ۹۶ درصد است که پیشرفت بدنه سد و سازه های جانبی نیز ۱۰۰ درصد انجام شده است.

وی تصریح کرد: هم اکنون در سد سیمره پروژه آب بند با ۹۵ درصد، تجهیزات بدنه با ۹۲ درصد، تجهیزات دستگاه ۸۹ درصد، ساختمان نیروگاه با ۹۸ درصد، کل نیروگاه با ۹۱ درصد، پست نیروگاه با ۹۵ درصد و تلیمه ذخیره با ۱۰۰ درصد پیشرفت فییزیکی در حال انجام است.

گزارش تملک اراضی محدوده مخزن سیمره

وی بیان داشت: دریاچه سد سیمره با ۶۵ کیلومتر طول حدود شش هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی زراعی، عرصه های ملی و مستحدثات را مستغرق می کند.

این مسئول عنوان کرد: بخش قابل توجهی از این اراضی به خصوص در منطقه رودبار استان ایلام از نوع آبی هستند.

وی تصریح کرد: در حریم کارگاه و دریاچه سد بیش از ۲۱ پارچه آبادی کوچک و بزرگ(۱۴ روستا ساحل چپ، هفت روستا ساحل راست رودخانه استان ایلام) واقع شده است.

مهران پور اظهار داشت: تعداد ساختمانهای دولتی و عام المنفعه از قبیل دو باب مسجد، ۱۵ باب مدرسه، چهار باب خانه بهداشت، چهار باب مخابرات به زیر آب می روند.

این مسئول بیان داشت: به طور کلی بیش از یک هزار و ۲۲ خانوار روستایی با جمعیتی نزدیک به پنج هزار و ۷۰۰ نفر در محدوده مخزن ساکن هستند.

خبرگزاری مهر در گزارش مربوط به آبگیری سد سیمره، مشکل فنی و عدم آبگیری به موقع سد سیمره به دلیل اینکه آب از زیر کوه بیرون می رود عنوان کرده بود که مهران پور مدیر اجرایی سد همراه با خبرنگار مهر ضمن بازدید از پروژه از نزدیک در این ارتباط نیز اظهار داشت: اول از همه اینکه سد سیمره هیچ گونه مشکل فنی ندارد.

وی بیان داشت: در پروژه سیمره به منظور آب بندی پی سد و تکیه گاه های آن حدود سه هزار و ۶۰۰ متر پرده آب بند احداث شده است.
این مسئول عنوان کرد: برای احداث این پرده حدود چهار هزار و ۸۰۰ عدد گمانه حفاری شده که مجموع طول این گمانه ها ۴۹۰ هزار متر طول است.

مهران پور بیان داشت: کل سیمان مصرفی در پروژه آب بند سیمره ۵۱ هزار تن سیمان است.

وی افزود: متراژ کل حفاری و تزریق (شامل پرده آب بند، تزریقات تحکیمی) بلاغ بر ۶۰۰ هزار متر طول است و کل سیمان مصرفی در پروژه حدود ۷۰ هزار تن است.

مهرام پور تصریح کرد: با تکمیل پرده آب بنده سد سیمره انتظار می رود که میزان ترواش و نشت آب از پی و تکیه گاه های سد به حدود هشت مترمکعب بر ثانیه برسد که البته این میزان در تراز نرمال دریاچه یعنی حدود تراز ۷۲۳ متر بالتر از سطح دریا در نظر گرفته شده است.

وی افزود: حداکثر ترواشهای اندازه گیری شده در تراز ۶۶۰ دریاچه حدود ۲.۵ مترمکعب بر ثانیه بوده است که انتظار می رود با تکیل پروژه آب بند این میزان به حدود ۱.۵ متر مکعب بر ثانیه تقلیل می یابد.
سد سیمره در حد فاصل دو استان ایلام و لرستان و ۴۰ کیلومتری شمال غربی شهرستان دره شهر بر روی رودخانه سیمره در حال احداث است.

رودخانه‌های سیمره و کشکان سرشاخه‌های رود کرخه هستند. رودخانه سیمره به طول ۴۱۷ کیلومتر و شیب ۰.۳ درصد، از به‌هم پیوستن رودخانه‌های “قره سو” و “گاماسیاب” به‌وجود آمده و مهمترین شاخه‌های فرعی آن “چرداول” و “شیروان” است.

 

منبع: خبرگزاری مهر

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=41778

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 5در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۵
  1. خسته نباشید . آبگیری اصلی سد کی شروع خواهد شد ؟

  2. بیشترین خسارت را این سد به استان لرستان زده است اما متاسفانه به اسم استان ایلام است.

  3. در مورد رییس جدید دانشگاه لرستان خبر نمی زاری؟//

  4. لطفا از اقای مهران پور بپرسید چرا بعد ده سال حق وحقوق کشاورزان منطقه پرداخت نمی شود ایا از خدا نمی ترسید.

  5. بیلت به تا اوت بورم .سیمره رفت دیگه نباید نامی از ان برد .سیمره به ملکوت اعلا پیوست.به تاریخ پیوست.مبارکشان باد ایلامی ها رامیگویم امیداست باعث اشتغال بیشتر رفاه بیشتر وزندگی بهتری گردند خدای ماهم کریم است فقط لطف نموده درراه امام حسین ع هم شده حق ابه ای هم به مابدن سپاسگزار خواهیم بود اخه ما مردم غیور وقانعی هستیم.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.