- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

مسکنی که “مهرش” را آب برد/ دستور استاندار لرستان برای نجات یک پروژه از سیلاب

 

مسکن مهر پلدختر که روایت آن تاکنون بارها نقل محافل بوده است بالاخره صدای استاندار را هم درآورد تا هوشنگ بازوند در بازدید ظهر شنبه خود از این پروژه خواستار تعیین تکلیف اجرای کانالهای هدایت آب سطحی و نجات مسکن مهر پلدختر از سیلاب شود.

به گزارش میرملاس نیوز به نقل ازمهر، مسکن مهر پلدختر به دلیل جانمایی نامناسب در مسیر یک مسیل ساخته شده است به طوریکه حین اجرای این پروژه دو بار فونداسیون آن در جریان بارندگی ها طعمه سیلاب شده ولی مسئولان وقت نسبت به جابجایی آن اقدامی نکرده اند.

در حال حاضر این پروژه در مراحل پایانی قرار دارد و در آستانه بهره برداری است که با این تفاسیر به نظر می رسد باید برای رفع مشکلات آبگرفتگی و سیلاب در محل سایت مسکن مهر پلدختر چاره اندیشی شود.

این در حالیست که مطالعات مربوط به اجرای کانالهای هدایت آبهای سطحی این منطقه توسط مشاور انجام شده ولی شهرداری هنوز هزینه مطالعات را پرداخت نکرده تا این امر موجب شود مشاور از دادن نقشه های اجرایی کار سر باز بزند.

این روند که در طول دو سال اخیر به یک سریال دنباله دار تبدیل شده و بارها در رسانه ها و به ویژه خبرگزاری مهر مورد طرح قرار است موجب شد تا استاندار لرستان در سفر به شهرستان پلدختر از محل این پروژه بازدید میدانی داشته باشد.

هوشنگ بازوند در این بازدید ضمن انتقاد از جانمایی نامناسب سایت مسکن مهر در شهرستان پلدختر این امر را نمونه ای از کارهای غیرکارشناسی و بدون مطالعه در استان دانست.

وی بدترین نوع کار در روند توسعه استان و شهرستانها را انجام پروژه ها به صورت غیرکارشناسی دانست و بیان داشت: این امر موجب می شود که ضمن ایجاد مشکل در فرآیند کار، شاهد تاخیر در تکمیل پروژه ها نیز باشیم.

استاندار لرستان با تاکید بر اینکه تکمیل پروژه های مسکن مهر در لرستان یکی از اولویتهای مدیریت اجرایی استان است بیان داشت: در این راستا بررسی مشکلات این پروژه ها در دستور کار قرار گرفته تا هر چه سریعتر پرونده بخش عمده ای از پروژه های مسکن مهر طی سال آینده در استان بسته شود.

بازوند با اشاره به جانمایی نامناسب برخی پروژه های مسکن مهر در استان از جمله در خرم آباد و پلدختر بیان داشت: این امر علاوه بر هدر رفت سرمایه موجب از دست دادن زمان و تاخیر در بهره برداری از این پروژه ها و در نتیجه نارضایتی مردم شده است.

وی با اشاره به مشکل مسکن مهر پلدختر در زمینه هدایت آبهای سطحی بیان داشت: در این راستا باید شهرداری هر چه سریعتر نسبت به رفع این مشکل و اجرای کانالهای هدایت آبهای سطحی مطابق طرح کارشناسی اقدام کند.

بنابر این گزارش  اکبر مهری رئیس اداره منابع آب شهرستان پلدختر نیز پیش از این به خبرنگار مهر گفته بود: کار انجام مطالعات برای رفع مشکل آبهای سطحی مسکن مهر پلدختر به مشاور سپرده و دو سال پیش نیز انجام شده است ولی به دلیل اینکه مطالبات مشاور طرح و هزینه طراحی و مطالعه توسط شهرداری پرداخت نشده است مشاور از دادن اطلاعات و جزئیات اجرایی طراحی مقاطع خودداری می کند.

وی با بیان اینکه کل هزینه طراحی و مطالعه مشاور مبلغی کمتر از ۲۰ میلیون تومان است، عنوان کرد: تا زمانیکه شهرداری نسبت به پرداخت این مبلغ اقدام نکند جزئیات کار برای اجرای طرح از سوی مشاور در اختیار ما قرار نخواهد گرفت.

همچنین رضا میرزایی دبیر کارگروه تخصصی سیل و طغیان رودخانه های استان لرستان نیز پیش از این در اظهار نظری اجرای هر گونه طرح برای حل مشکل سیلاب مسکن مهر پلدختر بدون مطالعات هیدرولوژی حوضه بالادست را به بیراهه رفتن دانسته و گفته بود: با اینکه طرح جمع آوری و هدایت آبهای سطحی شهر پلدختر توسط مهندسان مشاور مطالعه و طراحی شده ولی بعضی اصرار دارند که بدون استفاده از مطالعات مشاور کانالی به صورت دلخواه اجرا کنند در حالیکه هر دستگاه اجرایی که بدون توجه به مطالعات مهندسان مشاور، اقدام به احداث کانال یا هر سازه دیگری در محدوده مسکن مهر کند، بایستی در آینده پاسخگوی مشکلات این طرح باشد.

بنابر این گزارش مسکن مهر پلدختر در حاشیه جنوب شرقی شهر پلدختر در منطقه ای موسوم به تنگ علی در قطعه زمینی در مسیر جریان مستقیم آبراهه ای فصلی احداث شده است به طوریکه این منطقه به علت مورفولوژی تپه ماهوری با شیب تند و شرایط زمین شناسی و نفوذ پذیری پایین، رواناب زیادی تولید می کنند و به همین خاطر در فصول بارندگی باعث بروز سیلاب و آبگرفتگی سایت مسکن مهر می شود.