تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
3

وجود ۲۵ درصد گونه‌های جانوری ایران در لرستان

  • کد خبر : 41968
  • 24 دی 1392 - 9:16

  ۲۵ درصد از گونه‌های جانوری در لرستان زندگی ‌می‌کنند و با توجه به سردی هوا بیشتر حیوانات وحشی و پرندگان به سمت منازل روستایی پناه می‌برند.   به گزارشمیرملاس نیوز به نقل از فارس، با بارش سنگین برف و یخبندان این روز‌ها حیوانان وحشی و پرندگان برای تهیه غذای مورد نیاز خود از ارتفاعات […]

 

۲۵ درصد از گونه‌های جانوری در لرستان زندگی ‌می‌کنند و با توجه به سردی هوا بیشتر حیوانات وحشی و پرندگان به سمت منازل روستایی پناه می‌برند.

  به گزارشمیرملاس نیوز به نقل از فارس، با بارش سنگین برف و یخبندان این روز‌ها حیوانان وحشی و پرندگان برای تهیه غذای مورد نیاز خود از ارتفاعات به پایین دست‌ها سرازیر می‌شوند، از این‌رو مردم باید سعی کنند، میزبانان خوبی برای این مهمانان ناخوانده باشند.

طی چند روز گذشته در استان لرستان به ویژه ارتفاعات این استان شاهد بارش‌های سنگین برف بوده‌ایم که به دنبال این بارش‌ها کاهش محسوس دما یعنی بین ۵ تا ۷ درجه هستیم.

براساس این گزارش، با سردی هوا بیشتر حیوانات وحشی و پرندگان به سمت منازل روستایی پناه می‌برند که در این زمینه مردم باید مراقب باشند، آنها را مورد آزار و اذیت قرار ندهند.

*۲۵ درصد گونه‌های جانوری کشور در لرستان

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: لرستان خوشبختانه دارای تنوع زیستی خوبی است که حدود ۲۵ درصد گونه‌های موجود جانوری در کشور مربوط به لرستان است.

محمدحسین بازگیر با اشاره به اینکه ۱۹۴ پستاندار در کشور وجود دارد گفت: از این تعداد ۴۲ گونه پستاندار یعنی ۲۱ درصد آمار کشوری در لرستان است. 

* وجود ۴۵ درصد گونه‌های پرندگان در لرستان

این مسئول اظهار کرد: از ۵۲۰ گونه پرنده در کشور ۲۳۶ پرنده یعنی بیش از ۴۵ درصد آمار پرندگان کشور در لرستان هستند.

وی یاد‌آور شد: از ۲۱۲ گونه خزندگان در کشور ۵۸ گونه یعنی بیش از ۲۷ درصد در لرستان موجود است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان خاطرنشان کرد: ۲۰ گونه دو زیست در کشور وجود دارد که از این تعداد ۵ گونه در لرستان است.

بازگیر تصریح کرد: ۹ گونه ماهی از ۱۸۰ گونه ماهی کشور در این استان موجود است.

*۶,۲۲ درصد کل مساحت لرستان حفاظت شده است

این مسئول با اشاره به اینکه ۶,۲۲ درصد از کل مساحت لرستان منطقه حفاظت شده است گفت: در کنار این ۷,۹ درصد منطقه کشتار و صید ممنوع است.

وی یاد‌آور شد: دو منطقه کشتار صید ماهی ممنوع در دستور کار قرار دارد و یک منطقه سمندر لرستانی برای اینکه این منطقه جزء مناطق حفاظت شده، قرار گیرند، در حال اقدام است.

*مردم لرستان مردمی طبیعت دوست و مهربان هستند

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان در ادامه با توجه به بارش سنگین برف و یخبندان گفت: مردم لرستان مردمی طبیعت دوست و مهربان هستند که امیدواریم در فصل سختی با کمک رساندن به حیات وحش مهربانی خودشان را بیش‌تر نشان دهند.

این مسئول تصریح کرد: در تمام مناطق حفاظت شده گزارش برف سنگین اعلام شده است و این قضیه باعث شده که پرندگان و جانوران برای تهیه غذای خود به پایین دست‌ها خود را برسانند که جا دارد، از همه مردم لرستان به ویژه روستا‌های لرستان تقاضا کنیم، با پرندگان و جانورانی که به این محل‌ها روی آوردند، مهربان باشند.

بازگیر گفت: طی سال‌ جاری مردم این استان چندین مورد پرنده آسیب دیده را برای مداوا به مرکز قرنطینه محیط زیست تحویل دادند که پس از بهبودی توسط محیط‌بانان این نهاد رهاسازی شدند.

*مردم بروجرد غذای مورد نیاز پرندگان را در طبیعت رها کنند

رئیس اداره محیط زیست شهرستان بروجرد گفت: به منظور حفظ و صیانت از تنوع زیستی این شهرستان، در صورت امکان مواد غذایی مورد نیاز پرندگان را در طبیعت رها کنند، تا در زمستان با کمبود مواد غذایی مواجه نشوند.

امیر ساکت امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بروجرد با اشاره به اینکه پرندگان و پستانداران متعددی در حوزه شهرستان بروجرد وجود دارد، گفت: با توجه به اینکه در سال جاری بارش‌های سنگین برف را در شهرستان بروجرد شاهد بوده‌ایم،‌ از مردم تقاضا می‌شود، به منظور حفظ و صیانت از تنوع زیستی این شهرستان، در صورت امکان مواد غذایی مورد نیاز پرندگان را در طبیعت رها کنند، تا در زمستان با کمبود مواد غذایی مواجه نشوند.

*مردم پرندگان مصدوم را به محیط زیست بروجرد تحویل دهند

وی افزود: در صورت مشاهده پرندگان مصدوم یا آن‌هایی که برای تهیه غذا به نزدیکی منازل مسکونی می‌آیند، همچنین پرندگانی که در اطراف بیشه‌دالان و روستاهای مجاور آن قرار دارند، با جلوگیری از شکار آنها همکاری لازم را برای ادامه حیاتشان داشته باشند.

ساکت تصریح کرد: معتقدیم هیچ طرح و پروژه‌ای جز با همیاری و مساعدت همیاران محیط زیست و مردم به نتیجه نمی‌رسد.

این مسئول خاطرنشان کرد: همشهریان سعی کنند، در صورت  مشاهده شکارچیان غیر مجازی که اقدام به صید پرندگان می‌کنند، مراتب را هر چه سریع‌تر به یگان محیط زیست اطلاع دهند، تا از طریق برنامه گشت و کنترل به منظور جلوگیری از صید حیات وحش و دستگیری شکارچیان در اسرع وقت اقدام شود.

وی اظهار کرد: با شروع فصل سرما و در صورت کمبود غذا ممکن است، برخی پرندگان از جمله کبک‌ها و مرغابی‌ها و گونه‌ای از حیات وحش همانند روباه برای تهیه غذا از مخفیگاه خود بیرون بیایند.

*مردم باید با پرندگان و حیوانات وحشی مهربان باشند

این مسئول عنوان کرد: بیرون آمدن این حیوانات در این فصل سرد با وجود برف زیاد  باعث از بین رفتن موقعیت طبیعی آن‌ها می‌شود و آن‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد، از این‌رو حفاظت آن‌ها امری مهم و حیاتی است.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان بروجرد در ادامه با اشاره به اینکه گشت کنترل توسط ماموران اداره محیط زیست این شهرستان همه روزه انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: مردم باید با پرندگان و حیوانات وحشی مهربان باشند.

ساکت تصریح کرد: از همه مردم تقاضا می‌شود، در صورت مشاهده این پرندگان، از شکار آن‌ها به صورت جدی خودداری کنند، تا با گذشت زمستان، شاهد افزایش تنوع زیستی باشیم.

ساکت این پرندگان را سرمایه حوزه زیستی شهرستان بروجرد دانست و اضافه کرد: باید همگی دست به دست هم بدهیم و برای حفظ و نگهداری پرندگان و حیات وحش تلاش کنیم.

*گرازها در فصل سرما می‌توانند همیار محیط زیست باشند

وی با اشاره به اینکه گرازها همواره به عنوان تهدیدی برای کشاورزان و باغداران به شمار می‌روند گفت: این در حالی است که می‌توانند در فصل زمستان به عنوان همیار محیط زیست عمل کنند، زیرا با شخم زدن زمین موجب بیرون آمدن دانه‌های گیاهان زیر برف می‌شوند که مورد استفاده پرندگان قرار می‌گیرند.

وی در ادامه از همه شهروندان خواست در صورت مشاهده هرگونه شکار و یا موارد تخلفی دیگر، از طریق شماره تلفن ۴۴۴۶۰۴۴-۰۶۶۲ با اداره محیط زیست شهرستان بروجرد تماس گرفته و مراتب را اطلاع دهند.

********************

گزارش از: الهیار محمودی‌فر/فارس

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=41968

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.