- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

چاههای غیرمجاز موجب افت سطح آبهای زیرزمینی لرستان شده است

 

معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای استان لرستان گفت: حفر چاههای غیرمجاز موجب افت سطح آبهای زیرزمینی در این استان شده است.

به گزارش میرملاس نیوز به نقل از مهر، حسن رضا حقی آبی  اظهار داشت: متاسفانه حفر بی رویه چاههای غیرمجاز در برخی مناطق استان افت سطح آبهای زیرزمینی را به دنبال داشته است.

وی با بیان اینکه برخی کشاورزان و افراد به صورت خودسرانه و شبانه به وسیله بیل مکانیکی اقدام به حفر چاه می کنند، عنوان کرد: حفر چاههای غیرمجاز به ویژه در دشت سیلاخور مشاهده می شود.

معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای استان لرستان عنوان کرد: این در حالیست که ما در برخی موارد شاهد هستیم که افراد پس از حفر چاههای غیرمجاز اقدام به ایجاد اتاقک برای مخفی کردن آن می کنند که این امر برخورد با این افراد را مشکل کرده است.

حقی آبی عنوان کرد: با توجه به ایجاد اتاقک بر روی این چاههای غیرمجاز برای پلمب آنها نیازمند مجوز دادستانی هستیم.

وی اضافه برداشت از منابع آبهای زیرزمینی توسط چاههای آب مجاز و دارای پروانه را از دیگر دلایل افت سطح این منابع عنوان کرد و بیان داشت: با توجه به خشکسالیهای رخ داده طی سالهای اخیر ما شاهد هستیم که برداشت آب ۴۵ روز زودتر از سالهای قبل صورت می گیرد.

معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای استان لرستان ادامه داد: خشکسالیها موجب شده که با تاخیر در بارندگیهای پاییزه کار برداشت آب از طریق چاهها تا اواسط پاییز ادامه یابد و از طرف دیگر برداشت مجدد از چاهها از اواسط اسفندماه آغاز شود که این امر منجر به اضافه برداشت از سطح آبهای زیرزمینی شده است.