- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

بر اساس دیدگاه کارشناسان بین‌المللی و داخلی؛ ۱۸ میلیون درخت بلوط باید قطع شود

 

این روزها نمی دانیم ابعاد کدام فاجعه زیست محیطی بزرگتر است؟ خشک شدن دریاچه ارومیه، کشتار پلنگ های کشور، تخریب جنگل های شمال، آلودگی دریای خزر یا نابودی جنگل های بلوط زاگرس!

به گزارش میرملاس نیوز به نقل از پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران،مدیر پروژه حفاظت از زاگرس  با بیان اینکه بیش از یک میلیون هکتار از جنگل‌های زاگرسی آلوده به آفت زغالی بلوط هستند، گفت: این مناطق دیگر قابل احیاء نبوده و باید ۱۸ میلیون اصله درخت بلوط قطع شود.

شیرین ابوالقاسمی قطع درختان آلوده را تنها راه کنترل بیماری زغالی بلوط دانست و افزود: بر اساس دیدگاه کارشناسان بین‌المللی و نظر قطعی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور که در کمیسیون امور زیربنایی دولت مطرح شد، قطع درختان آلوده تنها کاری است که می‌توانیم برای کنترل روند نابودی جنگل‌های زاگرسی انجام دهیم.

در زاگرس اگر بذر بلوطی جوانه بزند توسط دامهای اهلی خورده می شود

وی ادامه داد: بحث‌های احیایی جنگل‌ها باید پس از پروژه‌های بهداشتی پیگیری و پیش از آن باید بسترهای لازم فراهم شود.

مدیر پروژه حفاظت از زاگرس در خصوص احیای مناطق از دست رفته، اظهار کرد: کاشت گونه‌ها باید از طریق بذر انجام گیرد اما به دلیل این که جنگل‌های ایران به جز بخش‌هایی کوچک، از طریق شاخه‌زایی تکثیر می‌شوند، نمی‌توانیم این کار را به خوبی انجام دهیم.

ابوالقاسمی تصریح کرد: به دلیل وجود دام اهلی در عرصه ها، حتی اگر بذر بلوطی جوانه بزند، بلافاصله توسط دام خورده شده و نمی‌تواند رشد کند. از سویی به دلیل بیماری زغالی بلوط، برگی در درختان باقی نمانده که هوموس ایجاد کرده و دانه‌های بلوط در زیر آنها رشد کند.

طی ۳ سال گذشته، یک ششم از جنگل های زاگرس بکلی نابود شده است

به گفته وی طی سه سال، یک میلیون و ۱۳۲ هزار هکتار از شش میلیون هکتار مساحت جنگل‌های زاگرسی به کلی نابود شده و اگر این روند ادامه پیدا کند، بزودی زود شاهد بیابان زاگرس به جای جنگل‌های زاگرس خواهیم بود.

وی با اشاره به دیر رشد بودن درختان بلوط، اظهار کرد: هر درخت بلوط در عرض یک سال تنها شش سانتیمتر رشد می‌کند و برای آنکه یک درخت بلوط خوب داشته باشیم، ۲۰۰ تا ۳۰۰ سال زمان لازم است اما به دلیل خشک شدن درختان بر اثر حمله قارچ زغالی بلوط، سوسک‌های چوب‌خوار به آنها حمله کرده و طی مدت زمان کوتاهی درخت را به کلی نابود می‌کند.