- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی: فقه مناسبات شیعه و سنی تدوین شود

 

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: فقه ما اعم از شیعه و سنی، بیشتر به سمت مسائل فردی و نیمه اجتماعی رفته و کمتر به موضوعات کلان از جمله مناسبات امت اسلامی پرداخته است، بنابراین تدوین فقه مناسبات شیعه و سنی ضروری به نظر می‌رسد.

به گزارش میرملاس نیوز به نقل از فارس، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در نشستی با اشاره به اینکه باید فقه مناسبات شیعه و سنی با مشارکت علمای شیعه و سنی تدوین شود، گفت: تبعا این پیشنهاد باید در فضای علمی بین علما و فقهای شیعه و سنی مورد بحث قرار گیرد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه کسی مخالف پرداختن فقه به مناسبات اجتماعی امت نیست یادآور شد: آیا فقهی که به موضوعات جزئی پرداخته است می‌تواند نسبت به یک موضوع کلان اجتماعی که سرنوشت همه موضوعات جزئی درون آن نظم پیدا می‌کند، بی‌تفاوت باشد.

مبلغی خاطرنشان کرد: چون فضای امت اسلام درگیر تحولات جدید است اگر ما به این موضوعات نپردازیم ممکن است فضای جامعه اسلامی به یک انشقاق دچار شود و آن وقت نه تنها شیعه و سنی، بلکه دین اسلام تضعیف خواهد شد، بنابراین فقهای طرفین اعم از شیعه و سنی باید هر چه سریع‌تر دست به کار شوند.

وی اظهار داشت: قطعا اگر برای تدوین فقه مناسبات، تنها به فقه شیعه و یا فقه سنی مراجعه کنیم، مخالفت‌هایی از سوی طرف مقابل صورت می‌گیرد، بنابراین بهترین راهکار مراجعه به منابع مشترک و مورد قبول هر دو مذهب( شیعه و سنی) است.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ادامه داد: اگر فقهای جهان اسلام بر اساس مشترکات و روایات اجماعی پیامبر اسلام (ص)، مسائل را استنباط می‌کردند و فتوا می‌دادند، امروز انسان‌های جاهل و خشک مغز با در دست گرفتن صحنه‌های جهانی اسلام، همه جا را به آتش و خاک و خون نمی‌کشیدند.

وی اظهار داشت: فتوا باید در فضای امت اسلام جاری شود، همه فقها و علما مانند پیامبر اسلام (ص) باید ریختن خون، آبرو و مال مسلمان را به صورت علنی، حرام اعلام کنند.

مبلغی اظهار داشت: نه تنها باید جان و مال، بلکه آبرو باید محفوظ بماند، ما نمی‌توانیم جایگاه افراد را پایین بیاوریم، اگر شیعه جایگاه بخشی از اهل تسنن و در مقابل سنی‌ها جایگاه شیعه را پایین بیاورند، هر کدام به خود ضربه وارد می‌کنند.

وی فضای کنونی جامعه اسلامی را خطرناک دانست و گفت: متاسفانه فضاهای انقسامی و انشقاقی همه جا را گرفته است و برخی به اسلام، مذهب و جامعه اسلامی خیانت می‌کنند.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با بیان اینکه سرنوشت امت اسلام در هم تنیده است و باید با گفت‌و‌گوهای علمی مشکلات برطرف شود افزود: متاسفانه در فضای امروزی جهان اسلام حتی یک بحث ساده علمی، دستاویز عده‌ای افراطی و تندرو قرار می‌گیرد که تنها بر آتش اختلاف می‌کوبند.

وی ادامه داد: این در حالی است که ما در فضاهای آرام علمی، با رعایت ادب و اخلاق اسلامی می‌توانیم در مورد همه مسائل بحث کنیم، بزرگان اسلامی گاهی با زنادقه هم بحث می‌کردند، ولی فحاشی، بی حرمتی و توهین به مقدسات حرام است.

مبلغی با ابراز نگرانی از وضعیت فعلی جهان اسلام گفت: امروز سرنوشت امت بزرگ اسلامی با آن تاریخ درخشان، سابقه علمی، میراث فکری الهی، منطقه جغرافیایی و با وجود در اختیار داشتن بزرگ‌ترین کتاب آسمانی، دستاویز دیگران شده و این نگران کننده است.