- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

متن تفاهم اخیر با ۱+۵ دراختیار همه مسئولان است/ آماده آغاز مذاکرات جامع برای گام نهایی هستیم

IMG12145860

 

میرملاس نیوز / سرویس سیاسی:

وزیر امورخارجه کشورمان با اشاره به گفتگوی شب گذشته خود با دبیرکل سازمان ملل گفت: در این تماس مواضع کشورمان را بار دیگر به طول کامل تشریح کردیم که از ابتدا جمهوری اسلامی ایران خواهان راه حل سیاسی در سوریه بوده است اما ما معتقد بودیم که موضوع سوریه راه حل نظامی ندارد و از جمله اقداماتی که به دنبال راه حل سیاسی بوده همچون نشست ژنو ۱ و نشست ژنو ۲ مورد استقبال ما بوده است.

پیش از ظهر امروز محمد جواد ظریف در نشست خبری مشترک با مانکور اندایه وزیر امور خارجه سنگال که در ساختمان وزارت امور خارجه برگزار شد درباره دیدار دوجانبه خود با وزیر خارجه سنگال گفت: این دیدار، دیدار خوبی بود و پیرامون مسائل مختلف با هم تبادل نظر کردیم.

سفیر ایران به زودی عازم سنگال می شود

وی افزود: سفیر ایران در آینده نزدیک عازم داکار پایتخت سنگال خواهد شد که امیدواریم این حضور به نفع مردم دو کشور بوده و همکاری های بیشتری را زمینه ساز شود؛ گفتگوهای مفیدی برای اعزام سفیر از ایران و حضور جمهوری اسلامی ایران در سنگال انجام دادیم تا دو طرف بتوانند به گسترش روابط کمک کرده و همچنین در آینده ای نزدیک اجلاس مشترک دو کشور برگزار شود؛ حضور وزیر امور خارجه سنگال را به کشورمان خیرمقدم می گویم.

در ادامه وزیر امور خارجه سنگال درباره دیدار با وزیر خارجه کشورمان گفت: این دیدار، دیدار بسیار خوبی بود، جمهوری اسلامی ایران نقش مهمی در منطقه دارد. ما یک دوره قطع روابط دوساله با هم داشتیم که با انتخاب رئیس جمهور جدید سنگال ما فکر کردیم که باید سریعا روابط بین دو کشور را ایجاد کنیم و با درس گرفتن از گذشته بر اساس احترام متقابل به یکدیگر، روابط فیمابین را دوباره ایجاد کنیم تا بر اساس همبستگی بین کشورهای اسلامی، کشورهای عضو سازمان ملل و جنبش غیرمتعهد روابط سازنده برقرار کنیم. ما با ایران در زمینه های مشترکی منافع بسیار داریم.

ظریف ادامه داد: بسیاری از شرکت های ایرانی در سنگال حضور دارند که در زمان از سرگیری روابط در ۶ فوریه ۲۰۱۳ ما متعهد شدیم که روابط دوجانبه دو کشور را مجددا راه اندازی کنیم تا بتوانیم بر مبنای جدید روابط برقرار کنیم.

 وی با اشاره به اینکه در موضوعات مختلف روابط خوبی با هم داشتیم ادامه داد: در مسئله فلسطین، سنگال نقش مهمی در حمایت از آرمان های فلسطین ایفا کرده و حمایت قاطعی از ملت و آرمان های فلسطین داشته است.

بنابراین در زمینه مسائل اسلامی همکاری تنگاتنگی داریم که این همکاریها در سازمان ملل هم تنگاتنگ است .

وزیر خارجه سنگال با اشاره به توافقاتی که با وزیر خارجه کشورمان انجام شده ، ادامه داد: امیدواریم دورنمای روابط هر چه سریعتر بتواند توسعه همکاری ها در بسیاری از زمینه ها بوده و مشکلات برطرف شود تا ضمن آن زمینه های جدید همکاری نیز برقرار شود.

وی ادامه داد: توافق به دست آمده در زمینه هسته ای بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای ۱+۵ نشانه خرسندی است و جمهوری اسلامی ایران را ترغیب کردیم که در این زمینه فعالیت های خود را ادامه دهد، باز هم از استقبال گرم شما تشکر می کنیم.

در ادامه نشست خبری وزیر امورخارجه کشورمان و وزیرخارجه سنگال محمد جواد ظریف درباره توافقات کارشناسی اخیر و انتشار متن آن گفت: توافق انجام شده بین ایران و۱+۵ برای اجرای اقدام مشترک یک متن مشخص است که بلافاصله بعد از توافق به زبان اصلی که فقط انگلیسی بود و ترجمه فارسی در اختیار عموم قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه ما چیزی برای پنهان کاری نداریم ادامه داد: بین ما و ۱+۵ چیزی برای پنهان کاری وجود ندارد، به دلیل اینکه توافق شفاهی و برای اجرا بوده است ، متن آن نیز در اختیار تمام مسئولان ذیربط جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

وزیر امور خارجه  با اشاره به اینکه برای ما نگرانی از انتشار این متن نداریم ادامه داد: این متن تنها یک متن نیست بلکه قرار است تفاهم نامه شفاهی برای اجرا باشد.

وی گفت: متاسفانه برخی کشورها به دلایل داخلی خود از ابتدا تلاش کردند به جای سند، چیزهای دیگری را منتشر کنند. به طوری که در همان روزهای اولیه سندی را پخش کرده و اخیرا هم متنی به عنوان خلاصه توافقات پخش کردند.

ظریف ادامه داد: یکی از کشورها به هر دلیلی تمایل ندارد که اصل توافقات پخش شود اما آنچه برای ما مهم است ادامه اجرای توافق است.

وی با تاکید بر اینکه ما متعهد به اجرای توافق هستیم خاطرنشان کرد: هیچ چیزی برای پوشاندن نداریم، همه چیز آشکار است؛ از روز ۲۰ ژانویه که طرفین توافقات را اجرا خواهند کرد ما آمادگی داریم مذاکرات برای رسیدن به راه حل را شروع کنیم.

وزیرخارجه کشورمان خاطرنشان کرد: بر اساس متن توافقات ژنو طرفین باید حداکثر ظرف یک سال طرح جامع را به اجرا بگذارند ما معتقدیم طرح جامع بسیار سریع تر اجرایی شود، زیرا در چند ماه اول این شرایط برای اجرا وجود دارد.

ظریف تصریح کرد: ما معتقدیم برنامه جمهوری اسلامی ایران تماما صلح آمیز است، اگر طرف مقابل این آمادگی را داشته باشد که البته در برنامه مشترک آمادگی خود را اعلام کردند، می توانیم به تفاهم مشترک برسیم اگر چه مذاکرات دشواری داریم اما رسیدن به تفاهم کار دشواری نیست.

در ادامه این نشست خبری وزیرامورخارجه سنگال درباره روابط ایران و کشورش گفت: از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ این روابط قطع شد اما قبل از آن روابط دو کشور بسیار فشرده و در تمام زمینه ها جاری بود.

وی افزود: در زمینه انرژی جمهوری اسلامی ایران سرمایه گذاری بسیاری در سنگال انجام داده، سیستم فشار برق قوی در این کشور ایجاد کرده و در زمینه آمایش سرزمین، کشاورزی و تولید اتومبیل که با همکاری شرکت ایران خودرو بوده است کارهای بسیاری انجام داده است.

وزیرامورخارجه سنگال گفت: ایرانی ها در نمایشگاههای مختلف داکار حضور دارند، بنابراین امکانات فراوانی بین دو کشور وجود دارد که امیدواریم بتوانیم با بهره گیری از این امکانات روابط مشترک را گسترش دهیم.

وی گفت: قرار است بر اساس توصیه نامه مشترک ایران و سنگال کمیسیون مشترکی در داکار اجرا شود که این کمیسیون می تواند فرصت خوبی برای برقراری روابط مشترک بین دو کشور ایجاد کند.

ظریف در ادامه نشست خبری درباره سفرهای اخیر خود به منطقه گفت: مسئله سوریه مسئله حساسی است که در دو سال گذشته برخی اصرار به راه حل نظامی داشتند اما در سفرهای اخیر ما مذاکرات بسیاری در این باره انجام دادیم و موضع جمهوری اسلامی را به طور بسیار مشخص بیان کردیم.

وزیرامورخارجه کشورمان گفت: فکر می کنم تفاهم مشترکی بین همه کشورها در منطقه در حال شکل گیری است معتقدم معضل اساسی فرقه گرایی است ؛ نباید اجازه دهیم برخی ملاحظات بویژه در برخی موارد خاص به ما نزدیک شده تا بتوانیم جبهه مشترک برای تفاهم ، گفتگو دو طرف و پیدا کردن راه حل بین طرفین سوری و در نهایت مراجعه به صندوق های رای را فراهم کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: بسیار خوشحالیم که حرکت های خوبی در این زمینه بخصوص در مذاکراتی که در سفرهای اخیرمان به منطقه داشتیم انجام شد؛ از جمله اعلام آمادگی طرف سوری برای آتش بس و تبادل اسرا که ما از این اقدام استقبال می کنیم و امیدواریم طرفین مسلح سوری هم بتوانند اقدامات مشابه را انجام داده و زمینه را برای اجرای موفق نشست ژنو ۲ فراهم کنند.

ظریف با اشاره به گفتگوی شب گذشته خود با دبیرکل سازمان ملل گفت: در این تماس مواضع کشورمان را بار دیگر به طول کامل تشریح کردیم که از ابتدا جمهوری اسلامی ایران خواهان راه حل سیاسی در سوریه بوده است اما ما معتقد بودیم که موضوع سوریه راه حل نظامی ندارد و از جمله اقداماتی که به دنبال راه حل سیاسی بوده همچون نشست ژنو ۱ و نشست ژنو ۲ مورد استقبال ما بوده است.

وی گفت: تاکید می کنیم که تنها راه حل سیاسی، تفاهم مردم سوریه بدون دخالت خارجی ها است این را هم تاکید کردیم که هیچ پیش شرطی را برای حضور در ژنو ۲ نمی پذیریم.

وی خاطرنشان کرد: اگر دعوت از ما بدون پیش شرط انجام شود این حضور را قبول می کنیم که البته این مسئله ارتباطی به محتوای شرط ندارد ما با اصل شرط مخالفیم.

ظریف با تاکید نقش موثر جمهوری اسلامی ایران در منطقه افزود: کسانی که نمی خواهند از این نقش برجسته بهره برداری کنند به ضرر خودشان خواهد بود.

در ادامه این نشست خبری وزیرخارجه سنگال درباره موضوعات منطقه تصریح کرد: ما با توجه فراوان بحران سوریه را دنبال می کنیم همانطور که اوضاع مصر را به طور کامل دنبال می کردیم.

وی با اشاره به اینکه درباره بحران سوریه با آقای ظریف کاملا موافق هستم ادامه داد: باید راه حل بحران سوریه سیاسی باشد، ما از راه حل مبتنی بر گفتگو حمایت می کنیم زیرا راه حل نظامی نمی تواند شرایط را برای سوریه با ثبات و دموکراتیک با ثبات فراهم کند.

وزیر امورخارجه سنگال با اشاره به تحولات درگیری های بین رژیم اسرائیل و فلسطین گفت: این تحولات را نیز دنبال می کنیم و از همه گروهها برای نشستن پای میز گفتگو حمایت می کنیم اما به طور روشن می گوییم که آرمانهای فلسطین مورد حمایت ما قرار دارد و تلاش می کنیم در سازمان ملل و کشورهای غیر متعهد از فلسطین حمایت کنیم.

مانکور اندایه گفت: سازمان ملل باید در ایجاد صلح در منطقه نقش اصلی را ایجاد کرده و شورای امنیت نیز در درگیری فلسطین و اسرائیل نقش آفرینی کند.

وزیرامورخارجه سنگال با اشاره به اینکه از گفتگوها در مصر حمایت می کنیم خاطرنشان کرد: امیدواریم همه طرفین به این نتیجه برسند که باید مصر با ثبات قبلی به وجود آید.

وی با اشاره به پیشرفت تروریسم در منطقه خاطرنشان کرد: بسیار نگران از پیشرفت تروریسم هستیم، جامعه ملل باید با این مسئله مقابله کند.

وزیر امورخارجه سنگال در پایان با اشاره به اینکه از جمهوری اسلامی ایران نیز به خاطر ادامه مذاکرات حمایت می کنیم تا پرونده هسته ای جمهوری اسلامی ایران هر چه سریعتر بسته شود گفت: امیدواریم از این طریق شرایطی فراهم شود تا جمهوری اسلامی ایران ظرفیت های خود را در اختیار همه کشورها قرار داده و همکاری بین ایران و سنگال نیز ادامه پیدا کند.