- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

“زباله‌ها” پناهگاهی برای عوامل بیماری‌زا

پسماندها با توجه به کمیت و کیفیت یکی اثرگذارترین مواد مخرب محیط زیست است، پسماندها و خصوصا شیرابه آنها آب و خاک را آلوده می‌کند وگازهای تولید شده درمراکز دفن، آلوده‌کننده هوا بوده و اثر گلخانه‌ای نیز دارند. اما درصورت داشتن برنامه و نگاه علمی می‌توان از آنها به عنوان یک فرصت طلایی استفاده کرد.

به گزارش میر ملاس نیوز به نقل از ایسنا در این خصوص یکی از شهروندان لرستانی گفت: یکی از مشکلات عمده استان وجود حجم زیاد زباله و نخاله‌های ساختمانی است، این نخاله‌ها و زباله‌ها علاوه بر زشت کردن سیمای شهر و استان می‌تواند پناهگاه بسیاری از جوندگان و عوامل بیماری‌زا باشد، وجود نخاله‌های ساختمانی خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها و امراض از جمله سالک را به دنبال دارد.

وی با تاکید براینکه حجم زیاد ساخت و ساز، تعمیرات و آواربرداری به دلیل عدم مدیریت اصولی در این زمینه باعث چنین مشکلاتی شده است، اظهار کرد:اگر در این راستا اقدامی صورت نگیرد این مهم تبدیل به یک معضل زیست محیطی خواهد شد.

 

[1]

این شهروند لرستانی در خصوص وجود زباله‌های عفونی ادامه داد: دفن زباله‌های عفونی با پسماندهای عادی، خطر آلودگی محیط زیست و آب‌های زیرزمینی را به دنبال دارد که می‌تواند عواقب و پیامدهای جبران ناپذیری به دنبال داشته و ضروری است جهت امحاء پسماندهای بیمارستانی از شیوه‌های نوین و استاندارد بهره جست.

یک فعال زیست محیطی نیز گفت: در سطح استان وجود نخاله‌های ساختمانی، ساختمان‌های مخروبه و… عامل بروز بیماری‌ها و مشکلاتی برای شهروندان لرستانی شده است.

امین آزادبخت با بیان اینکه این مسئله ضمن ایجاد چهره‌ای زشت و سیمای ناهمگون شهری مأمنی برای حیوانات موذی و همچنین حشرات شده که این خود عامل بروز بیماری‌ها و همچنین آلودگی در سطح جامعه می‌شود، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در آستانه فصل گرما هستیم و هوای استان روبه گرم شدن است، این امر سبب تشدید بروز آلودگی و بیماری و باعث ایجاد تعفنی غیرقابل تحمل برای شهروندان خواهد شد.

این فعال زیست محیطی ادامه داد: متأسفانه در این راستا نه اداره کل حفاظت محیط زیست استان و نه شهرداری‌ها نظارت مستمر و قابل اعتنایی ندارند و وضعیت جمع‌آوری زباله‌های شهری در سطح محلات شهرهای استان به ویژه خرم‌آباد نابسامان است؛ به طوری که در بیشتر محلات شهرهای استان زباله‌ها چند روز یک بار هم جمع‌آوری نمی‌شوند.

آزادبخت تصریح کرد: مسئله جدیدی که با آن مواجه هستیم وجود افرادی بوده که به دنبال جمع‌آوری زباله‌های قابل بازیافت از قبیل کاغذ و پلاستیک هستند و زباله‌ها را به هم ریخته و چهره زشتی به فضای شهری داده است و اگر شهرداری‌ها نسبت به جمع‌آوری روزانه این زباله‌ها اقدام کنند کمتر شاهد چنین مسائلی خواهیم بود.

 

در این خصوص یک کارشناس ازشهرداری نورآباد افزود: با مشکل زباله‌های عفونی در بیمارستان‌ها و مطب‌های خصوصی در این شهرستان مواجه هستیم و بیمارستان سینا که تنها بیمارستان این شهرستان است کار امحای زباله را انجام نمی‌هد.

کریم‌پور با بیان اینکه هزینه‌های گاز برای امحای زباله بالاست و بنابراین بیمارستان این شهرستان دست و پا شکسته نسبت به این مهم اقدام می‌کند، اظهار کرد: متأسفانه در مطب‌ها یک پزشک متخصص که وظیفه‌اش درمان بیماران است ماهیانه مبلغ ناچیزی جهت جمع‌آوری زباله‌های عفونی مطب خود به شهرداری پرداخت نمی‌کند و اقدام به خالی کردن زباله‌های خود در جوی آب می‌کند.

 

این کارشناس شهرداری نورآباد اضافه کرد: نیاز است دانشگاه علوم پزشکی استان وجهی را جهت جمع‌آوری زباله‌های عفونی به شهرداری‌ها پرداخت کند تا شهرداری‌ها بتوانند یک خودرو ویژه جهت حمل این زباله‌ها به مطب‌ها اختصاص دهند.

حسینی، شهردار کوهدشت نیز گفت: نیاز است که شهرها از وجود نخاله‌های ساختمانی و پسماندهای عفونی ضرب‌العجلی پاکسازی شوند.

وی با بیان اینکه متأسفانه جدانکردن پسماندهای عفونی توسط مطب‌ها منجر به فرو رفتن سرنگ عفونی به دست کارگر شهرداری کوهدشت شده و پرونده این کارگر در مراجع قضایی در حال پیگیری است، اظهار کرد: باید در این راستا علوم پزشکی لرستان تمهیدات لازم را بیندیشد.

شهردار الیگودرز نیز گفت:متأسفانه زباله‌های عفونی مطب‌ها و انتقال خون شهرستان با زباله‌های عادی تفکیک نشده هستند.

لطفی با انتقاد از اینکه در بحث زباله‌های عفونی مطب‌ها و بیمارستان‌ها با مشکل مواجه هستیم، اضافه کرد: متاسفانه تفکیک زباله‌ها توسط مطب‌ها انجام نمی‌شود و این معضل بزرگی برای کارگران شهرداری الیگودرز محسوب می‌شود.

وی متذکرشد: باید زباله‌های عفونی در مطب‌ها در پاکت‌های مخصوص قرار گیرد تا از بروز بیماری‌ها در شهر جلوگیری شود.

در این راستا مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: امحای زباله و جمع‌آوری آنها در جهت حفظ بهداشت و سلامت افراد جامعه است و نیاز بوده در این راستا همه با هم همکاری و تعامل داشته باشیم.

صفرزاده بیان کرد: مدیریت پسماندهای عفونی چند سالی است که در استان آغاز شده و در این راستا زحمات زیادی کشیده شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر اکثر بیمارستان‌های استان به دستگاه امحای زباله مجهز هستند، اظهارکرد: تا زمانی که جمع‌آوری و امحای زباله‌ها به یک فرهنگ تبدیل می‌شود وظیفه داریم اقدامات لازم را در این خصوص به انجام برسانیم.

صفرزاده گفت: سال‌های سال است که شهرداری‌ها به صورت یک عرف اقدام به جمع‌آوری زباله‌های عفونی می‌کنند؛ در حالیکه جایگاه قانونی در این راستا ندارند و باید اعضای کارگروه پسماند نسبت به حل این معضل همکاری و تعامل لازم داشته باشند.

در این خصوص سرپرست شهرداری خرم‌آباد نیز گفت: با توجه به بررسی‌های انجام شده در شهرها باید با افرادی که اقدام به ریختن نخاله‌های ساختمانی در مبادی ورودی و خروجی شهر می‌کنند برخورد جدی شود.

حسین‌پور ادامه داد: متأسفانه شهرداری خرم‌آباد در خصوص نخاله‌های ساختمانی با مشکل مواجه است و امسال این مهم را به صورت جدی دردستور کار خود قرار داده است.

وی بیان کرد: نیاز است شهرداری خرم‌آباد با همکاری محیط زیست استان نسبت به ساماندهی این نخاله‌ها در مبادی ورودی و خروجی شهرخرم آباد اقدامات لازم را به انجام برساند.

حسین‌پور با بیان اینکه براساس قانون مدیریت پسماند شهرداری‌ها هیچ تعهدی در قبال زباله‌های عفونی ندارند مگر اینکه آنها امحا شوند تصریح کرد: کل زباله‌های عفونی مربوط به مطب‌ها با هزینه بالا توسط شهرداری خرم‌آباد جمع‌آوری می‌شود، اما متأسفانه برای مطب‌های خصوصی اهرم خاصی وجود ندارد و شایسته یک پزشک نیست که مطبش پملپ شود.

 

وی اضافه کرد: نیاز است که در هنگام صدور و تجدید پروانه پزشکان در مطب‌ها هزینه حمل زباله‌ها دریافت شود.

 

در این خصوص مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: تهیه طرح تفصیلی پسماند مربوط به هر شهر باید در قالب چارچوب طرح جامع مدیریت پسماند تهیه شود.

 

بازگیر با بیان اینکه وجود نخاله‌های ساختمانی در مبادی وروی و خروجی شهرها مشکلاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد و در خصوص ساماندهی نخاله‌های ساختمانی اقدامات موثری انجام شود، متذکر شد: باید برنامه ویژه‌ای در استان در نظر گرفته شود و به صورت هماهنگ عملیاتی را بر علیه پسماندهایی که تجمع پیدا کردند در ورودی شهرها انجام دهیم.

 

دبیر کارگروه پسماند لرستان تصریح کرد:یکی از محورهای پاک ماندن زمین مدیریت پسماند است و باید پسماندهای عفونی و پزشکی به طور جدی در نظر گرفته و ساماندهی شوند.

بازگیر یادآورشد: اولویت‌های اصلی در سال آینده با بحث تفکیک زباله انجام شود و ایجاد سازمان بازیافت در کلیه شهرداری‌ها لازم و ضروری است و باید انجام شود.

وی با اشاره به اینکه باید به مرحله‌ای برسیم تا مشکلی به نام پسماندهای عفونی در استان نداشته باشیم، اظهار کرد: تفکیک نشدن زباله‌های عفونی و عمومی مشکلاتی را ایجاد می‌کند که نمی‌توان آنها را جدا و بی‌خطرسازی کرد.

دبیر کارگروه مدیریت پسماند استان با تأکید بر اینکه ظرف یک هفته آینده از تمام بیمارستان‌های استان بازدید خواهد شد و این بیمارستان‌ها باید آزمایشگاه معتمد جهت تست خروجی پسماندها معرفی و نتیجه را به محیط زیست استان اعلام کنند.

 

وی گفت: همه تلاشمان را خواهیم کرد تا این مهم مرتفع شود؛ لجن‌های سنگ بریها و پسماندهای کشاورزی بررسی خواهند شد.

بازگیر تصریح کرد: در خصوص پسماند تعامل یک طرفه است و ما هیچ فیدبکی از این موضوعات نداریم.

دبیر کارگروه پسماند استان با تأکید بر اینکه فعالیت‌ها در خصوص جمع‌آوری نخاله‌ها به صورت جدی انجام شود و محیط زیست استان در مبادی ورودی و خروجی شهرهای استان دیده‌بان‌هایی مستقر خواهد کرد تا خودروهای حمل نخاله‌های ساختمانی متعلق به شهرداری که در اماکن غیر مجاز اقدام به تخلیه نخاله‌ها می‌کنند شناسایی و برخورد خواهد شد، خاطرنشان کرد: شهرداران باید مکان‌هایی را که اجازه دفع نخاله و زباله را دارند معرفی کنند، چرا که این مهم مورد توجه، حساسیت و پیگیری جدی مردم استان است.

در این خصوص معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: مشکلات نخاله‌های ساختمانی یکی از چالش‌های استان است و با توجه به گرم شدن هوا می‌تواند عامل اپیدمی وجود بیماری سالک در استان باشد.

مهندس پاپی با بیان اینکه علت وجود بیماری سالک در استان و کشور و افزایش آن تجمع نخاله‌های ساختمانی است و این به عنوان یکی از برنامه‌ها باید مستمر باشد، اظهار کرد: شهرداری‌ها به تنهایی نمی‌توانند این مهم را مرتفع کنند و برای جمع‌آوری و ساماندهی نخاله‌های ساختمانی باید یک برنامه جامعی طرح‌ریزی و وظایف برای سایر دستگاه‌ها مشخص شود.

معاون دانشگاه علوم پزشکی لرستان بیان کرد:سال گذشته برای نصب دستگاه‌های امحای زباله در بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی لرستان یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان هزینه شده و در حال حاضر تنها در دو بیمارستان شهید رحیمی و شهید مدنی دستگاه امحای زباله به دلیل نبود جای مناسب نصب نشده است.

///وی با اشاره به اینکه مطب‌ها حق حمل زباله را به شهرداری پرداخت نمی‌کنند، گفت: طرح پزشک خانواده را به صورت پایلوت در دو شهرستان خرم‌آباد و الشتر آغاز کردیم که با انجام این طرح ۹۰ درصد پزشکان مجبور می‌شوند با دانشگاه علوم پزشکی و بیمه قرار داد ببندند و با اجرای این طرح مشکل پرداخت حق حمل زباله مطب‌ها به شهرداری‌ها حل خواهد شد.

وی بیان کرد:زباله‌های راه‌آهن و فاضلاب قطار در شهرستان دورود و ازنا آلودگی را تشدید می‌کند، علوم پزشکی لرستان با مسئولین کشوری در این راستا هماهنگ شده و اگر مدیر کل امور شهری و شوراهای استانداری لرستان و مدیر کل حفاظت محیط زیست استان همکاری لازم را با دانشگاه علوم پزشکی داشته باشند به نتیجه خوبی خواهیم رسید.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری لرستان نیز گفت: نخاله‌های ساختمانی در کارگروه بهداشت و درمان و پسماند مطرح می‌شوند؛ علی‌رغم اینکه تلاش‌هایی از سوی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها انجام شده اما اطلاع‌رسانی درستی صورت نگرفته است.

مختاری با بیان اینکه اجرای طرح مدیریت پسماندها به عنوان عملکرد ارزیابی سالانه شهرداران به حساب می‌آید، ادامه داد: ساماندهی نخاله‌های ساختمانی باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد و با نظارت محیط زیست استان این مهم عملیاتی شود.

وی با اشاره به اینکه مسائل و مشکلات عدیده و بی‌شماری در این موضوع نهفته است، اظهار کرد: عدم ساماندهی نخاله‌های ساختمانی مشکلاتی از نظر منظر و زیبایی شناختی شهر به وجود می‌آورد که باید ساماندهی شوند.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری لرستان با بیان اینکه شهرهای بالای یکصد هزار نفر می‌توانند دارای سازمان پسماند باشند، اضافه کرد: اواخرسال گذشته مجوز تأسیس سازمان بازیافت پسماند در شهرستان بروجرد تصویب و اعضای آن معرفی شدند.

وی گفت: باید تصمیماتی که در کارگروه پسماند اتخاذ می‌شود پیگیری تا موضوع به سرانجام خوبی برسد.

 

مختاری با بیان اینکه تضمین سلامت شهروندان یک وظیفه همگانی است که همه دستگاه‌ها باید جدا از بخشی‌گری به آن توجه کنند، اظهار کرد: تضمین سلامت شهروندان باید کنترل و به هدف برسانیم و باید همه شهرداران نسبت به تهیه خودرو جهت حمل زباله‌های مطب‌ها اقدام تا این زباله با زباله‌های عادی ترکیب نشوند، ادامه داد: براساس ماده ۱۱ قانون مدیریت پسماند کلیه تولید کنندگان زباله‌های ویژه و صنعتی نسبت به جداسازی زباله‌های خود از زباله‌های عادی باید اقدام کنند.

وی بیان کرد: در بحث سلامت شهروندان نباید با کسی معامله شود؛ چرا که اگر در استان در خصوص مسائل بهداشتی اتفاقی رخ دهد همه دستگاه ها به زحمت می‌افتند، پس چه بهتر که پیشگیری کنیم.

مختاری با بیان اینکه اقداماتی که دانشگاه علوم پزشکی لرستان در خصوص نصب دستگاه امحای زباله انجام داده شده کافی نیست و باید تا رسیدن به حد مطلوب مردم، موضوع را پیگیری کنند، تصریح کرد:حفظ بهداشت سلامت جامعه و شهروندان بر مسائل مادی اولویت دارد و باید حتما مطب‌ها نسبت به حق پرداخت حمل زباله‌های عفونی خود توسط خودروهای شهرداری‌ها اقدام کنند.

وی با انتقاد از اینکه مکان دفن زباله در شهرستان خرم‌آباد مدتی است که دود می‌کند و باید تمهیدات لازم در این راستا اندیشیده شود، متذکرشد: با توجه به گرم شدن هوا آلودگی بیشتر خواهد شد.

مختاری با اشاره به اینکه ضایعات چوب‌بری ورودی شهر بروجرد در روستای جهان‌آباد مورد توجه قرار گیرد، یادآورشد: در حال حاضر در استان و کشور ورود ریزگردها آغاز شده و نباید زباله این چوب‌بریها موجب تشدید ریزگردها در استان شود و با افراد خاطی از طریق ابزار قانونی برخورد خواهد شد.

گزارش از خبرنگار ایسنای لرستان: آزیتا یوسفیان