تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
7

استاندار لرستان : سرمایه گذار کنونی پالایشگاه پلدختر نمی تواند کار را انجام دهد

  • کد خبر : 42481
  • 30 دی 1392 - 9:31

  استان لرستان به عنوان گلوگاه انتقال نفت کشور، نفت مورد نیاز چهار پالایشگاه مهم کشور را انتقال می دهد ولی همچنان پروژه پالایشگاه این استان با گذشت چهار سال روی زمین مانده است تا محل احداث این پروژه تبدیل به چراگاه شود. به گزارش میرملاس نیوز به نقل از مهر، نخستین بار در مهرماه […]

 

استان لرستان به عنوان گلوگاه انتقال نفت کشور، نفت مورد نیاز چهار پالایشگاه مهم کشور را انتقال می دهد ولی همچنان پروژه پالایشگاه این استان با گذشت چهار سال روی زمین مانده است تا محل احداث این پروژه تبدیل به چراگاه شود.

به گزارش میرملاس نیوز به نقل از مهر، نخستین بار در مهرماه سال ۸۷ بود که خبرگزاری مهر در گزارشی با اشاره به قابلیتهای استان لرستان در زمینه وجود منابع نفتی و همچنین انتقال بخش عمده نفت کشور ضرورت احداث پالایشگاه در این استان را یادآور شد موضوعی که در سال بعد منجر به پیگیری مسئولان و اخذ موافقت اصولی احداث پالایشگاه در لرستان شد.

پس از طی این فرآیند در نهایت در بهمن ماه سال ۸۸ کلنگ پالایشگاه لرستان در شهرستان نفت خیز پلدختر به زمین زده شد، کلنگی که علی رغم خوشحالی مردم، برای لرستان جز وعده و وعید چیز دیگری به همراه نداشت.

با فروکش کردن تب کلنگ زنی پالایشگاه پلدختر تازه موانع پیش روی احداث این پروژه ملی خود را نشان داد تا از همان آغاز کار، نام این پروژه به فهرست بلند بالای کلنگ های غیرکارشناسی در استان اضافه شود چرا که محل کلنگ زنی پالایشگاه دقیقا در نزدیک شریان حیاتی شهر پلدختر یعنی رودخانه کشکان بود تا سازمان محیط زیست نسبت به مکان یابی این پروژه اعتراض کند.

اعتراض سازمان محیط زیست و تاکید بر ضرورت تهیه طرح ارزیابی زیست محیطی پروژه همانا و پایین آمدن آستین همت سرمایه گذار پروژه نیز همانا تا با کوتاهی سرمایه گذار حرکتی در راستای تغییر مکان این پروژه و ادامه کار آن صورت نگیرد و کلنگ پالایشگاه لرستان روی زمین باقی بماند.

در طول چهار سال اخیر علی رغم اعلام آمادگی سازمان محیط زیست برای کمک به جانمایی محل جدید احداث پالایشگاه متولیان امر هیچ گونه واکنشی نشان نداده اند تا به لیست وعده های بیات شده مسئولان لرستان یک پالایشگاه هم اضافه شود.

این در حالیست که زیرپای محلی که کلنگ پالایشگاه در آن به زمین زده شد علف روییده و این روزها زیر تابلوی احداث پالایشگاه دام های روستائیان مشغول چرا هستند تا شاید از این محدوده استفاده مفیدی صورت گیرد.

وضعیت پالایشگاه لرستان به گونه ای است که استاندار لرستان نیز در این رابطه با انتقاد از تعلل صورت گرفته در این زمینه معتقد است که سرمایه گذار پالایشگاه پلدختر کننده کار نیست و باید تغییر سرمایه گذار این پروژه کلید زده شود.

هوشنگ بازوند عنوان می کند: در حال حاضر برای احداث پالایشگاه شهرستان پلدختر “شستا” اعلام آمادگی کرده است که جایگزین سرمایه گذار پروژه شود.

وی از مسئولان شهرستان پلدختر می خواهد که زمان بگذارند و شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی را جایگزین سرمایه گذار کنونی پروژه کنند تا بتوان کار احداث پالایشگاه پلدختر را ادامه داد.

استاندار لرستان ادامه می دهد: از شواهد امر پیداست که سرمایه گذار کنونی پالایشگاه پلدختر نمی تواند کار را انجام دهد و در این راستا رایزنی های زیادی انجام شده تا “شستا” برای اجرای این پروژه وارد عمل شود که باید از این فرصت استفاده کرد.

و اما مدیر کل محیط زیست استان لرستان نیز در این رابطه به مهر می گوید: استاندار لرستان در حال رایزنی با شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی است اگر این اتفاق بیفتد اداره کل محیط زیست استان لرستان آمادگی کامل دارد با رعایت مقررات و ملاحظات زیست محیطی همکاری جدی را برای طی مسیر مراحل قانونی و کسب مجوزهای لازم برای احداث پالایشگاه پلدختر به عمل آورد.

محمد حسین بازگیر یادآور می شود که محل کنونی این پالایشگاه به دو دلیل نزدیکی به رودخانه کشکان به عنوان منبع معیشت هزاران خانواده پلدختری و همچنین نزدیکی به اماکن مسکونی حاشیه رودخانه مورد تایید محیط زیست برای احداث پالایشگاه نیست.

وی البته معتقد است که مهم ترین دلیل برای عدم اجرای پروژه پای کار نبودن سرمایه گذار کنونی پالایشگاه پلدختر است وگرنه برای جابجا کردن محل احداث پالایشگاه مشکل زمین در منطقه وجود ندارد.

بازگیر بر ضرورت تهیه طرح ارزیابی زیست محیطی برای احداث پالایشگاه تاکید کرده و یادآور می شود: مطابق دو مصوبه هیئت وزیران و همچنین ماده ۱۹۲ قانون برنامه پنجم توسعه احداث پالایشگاه در هر مقیاسی نیازمند طرح ارزیابی زیست محیطی است.

وی تاکید می کند که اگر سرمایه گذار جدی و پای کار باشد می توان با انجام پیگیریهای لازم برای مکان یابی محل احداث پروژه و انجام ارزیابی های زیست محیطی روند کار احداث پالایشگاه پلدختر را تسریع کرد.

به هر روی به نظر می رسد نصیب مردم لرستان از هزار کیلومتر خط انتقال نفت، پمپاژ روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت و منابع نفت و گاز موجود در این استان تنها آلودگی آب و خاک بوده است تا تنها پالایشگاه لرستان بعد از گذشت چهار سال همچنان در نقطه صفر باقی بماند.

در حال حاضر ۸۳.۵ درصد نفت لرستان در شهرستان پلدختر و بقیه در شهرستان کوهدشت تولید می شود و آنچه قابل توجه است خبرهای کشف منابع جدید نفت و گاز در خرم آباد، کوهدشت و پلدختر است که با این روند به نظر می رسد ایجاد این پالایشگاه با توجه به کشفیات جدید نفتی ضرورتی انکارناپذیر است.

با این تفاسیر باید منتظر ماند و دید که آیا نسخه استاندار لرستان برای پای کار آوردن سرمایه گذار جدید می تواند گره چهار ساله احداث پالایشگاه را در گلوگاه شاهراه ترانزیتی انتقال نفت کشور باز کند و یا بازهم باید منتظر فرصت سوزی دیگری در لرستان بود.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=42481

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. با سلام
    شما چرا همش ایراد میگیرین هدف خدمته حالا چه ساخت پالایشگاه باشه چه ساخت چراگاه برای دام مگه چه فرقی میکنه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.