تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
6

میگرنی ها بخوانند/ علل و نشانه‌های سردرد میگرنی

  • کد خبر : 42619
  • 01 بهمن 1392 - 22:54

  میرملاس نیوز/ سرویس سلامت: میگرن، سردرد شدید و بی‌تاب کننده‌ای است که باعث تهوع، سرگیجه و حساسیت به نور و برق و صداها می‌شود.   یک متخصص مغز و اعصاب میگوید : میگرن یکی از شایع‌ترین علل سردرد مزمن است که معمولاً جنبه خانوادگی و ارثی یا ژنتیکی دارد. دکتر رضا نعمتی بیان داشت: […]

migraine_89794691

 

میرملاس نیوز/ سرویس سلامت:

میگرن، سردرد شدید و بی‌تاب کننده‌ای است که باعث تهوع، سرگیجه و حساسیت به نور و برق و صداها می‌شود.

 

یک متخصص مغز و اعصاب میگوید : میگرن یکی از شایع‌ترین علل سردرد مزمن است که معمولاً جنبه خانوادگی و ارثی یا ژنتیکی دارد.

دکتر رضا نعمتی بیان داشت: گرچه علت میگرن به طور قطع و آشکار مشخص نیست اما اختلالات عملکرد سلول‌های عصبی (میتوکندریال) در پدید آمدن این بیماری بی‌تأثیر نیست.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان داشت: شیوع سردردهای میگرنی در سنین بلوغ و نوجوانی است هرچند ممکن است حتی در سنین پایین‌تر و حتی شیرخوارگی نیز مشاهده شود و در خانم‌ها نیز شیوع بیشتری دارد.

وی با اشاره به علایم سردرد میگرنی گفت: سردرد ممکن است یک طرف یا دو طرف سر باشد و یا در حملات متفاوت، محل سردرد تغییر کند.

دکتر نعمتی افزود: شدت سردرد میگرنی که به صورت ضربان دار است، متغیر و معمولاً متوسط تا شدید است و در مواردی با تهوع و استفراغ همراه است و گاهی ممکن است باعث اختلال در عملکرد روزانه نیز شود.

وی سردرد میگرنی را به دو صورت با اورا و بدون اورا عنوان کرد و گفت: در سردردهای با اورا قبل از شروع سردرد ممکن است یک سری علایم‌گذاری مغزی در فرد ظاهر شود مثل لکه های نورانی جلو چشم یا بروز علایم حسی یا ضعف در اندام‌ها.

دکتر نعمتی اظهار داشت: یک سری علایم ممکن است به طور تنها و یا همراه با سردرد بروز کند از جمله این علایم سرگیجه دوره‌ای و مواردی مانند شکم‌درد دوره‌ای، تهوع، استفراغ و خواب آلودگی دوره‌ای است که تشخیص میگرن برای پزشک به وسیله شرح کامل و دقیق بیمار میسر است.

این متخصص مغز و اعصاب، به تشریح عوامل تشدید کننده سردرد میگرنی پرداخت و گفت: خستگی، بی‌خوابی، گرسنگی، استرس و فشارهای روحی، مصرف بعضی از غذاها مانند نوشابه‌ها، قهوه، کاکائو، نسکافه، الکل، فست‌فودها و غذاهای آماده نظیر کنسرو تن ماهی که حاوی ترکیبات نیترات هستند می‌توانند موجب سردرد میگرنی شوند.

وی اضافه کرد: این نوع سردرد ممکن است در خانم‌ها هنگام سیکل قائدگی بروز کند و اصولاً در سنین نوجوانی شروع می‌شود و ممکن است تا سال‌های طولانی ادامه پیدا کند و در خانم‌ها در سنین یائسگی بهبود پیدا کند.

دکتر نعمتی درباره درمان میگرن با اشاره به اینکه مصرف دارو حتماً باید زیر نظر پزشک باشد، گفت: در درمان حمله‌های حاد یک سری مسکن‌ها نظیر ارگوتامین، ترکیبات تریب‌تان و مسکن‌های ساده نظیر استامینوفن، بروفن و دیگر مسکن‌ها تجویز می‌شود اما نباید در مصرف این داروها زیاده‌روی شود زیرا اگر بیمار ۲ یا ۳ بار در هفته این داروها را مصرف کند ممکن است بعد از چند مدت سردرد مقاوم شده و حتی الگوی سردرد تغییر کند و موجب ایجاد سردردی به نام سردرد دارویی شود.

وی افزود: برای پیشگیری و کاهش حملات، داروهایی مانند والپرات سدیم، پروپرانول، نورتریپ تیلین و داروهای مشابه تجویز می‌شود و در افرادی که دچار سردردهای مکرر و شدید که باعث اختلال در عملکرد روزانه شغلی می‌شوند داروهای مشابه توصیه و تجویز می‌شود.

دکتر نعمتی با اشاره به این موضوع که در سنین بالا مصرف مسکن‌های زیاد ممکن است باعث حملات قلبی و سکته‌های مغزی یا آسیب‌ کلیه‌ها شود، گفت: یکی از بهترین کارها در درمان سردردهای حاد میگرنی، استراحت در یک محیط آرام و تاریک است.

وی خاطر نشان کرد: در تشخیص سردردهای میگرنی شرح حال و معاینه بالینی جایگاه مهمی دارد و در مواردی که پزشک صلاح بداند نیاز به تصویربرداری نظیر سی‌.تی‌.اسکن و ام.آر.آی می‌باشد.

گفتنی است: سازمان جهانی بهداشت (WHO) میگرن را در رده یکی از ناتوان کننده‌ترین بیماری‌های انسانی قرار می‌دهد. سردرد میگرنی بیشتر به گونه تپش‌دار یا ضربان دار بوده، اغلب با تهوع و اختلالات بینایی همراه است گرچه بیشتر موارد میگرن می‌تواند شدید باشد ولی گاه سردرد میگرنی خفیف است./

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=42619

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 4در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۴
  1. من میگرن دارم ……..
    هربارتا۲یا۳تاقرص کدیین نخورم اروم نمیشم .من شایدماهی ی باریاهفته ای دوباردچارحملات میگرنی بشم
    دیگه ازدردخسته شدمم پس مجبورم قرص بخورم اگه نخورم اون روزم حروم میشه

  2. باسلام خدمت شما
    برای جلوگیری یا کاهش این درد ها بایست فاکتور های خطر آن را کاهش داد
    ۱- قرار نگرفتن در محیط های پر سرو صدا
    ۲- گرسنه نبودن به مدت طولانی
    ۳- پرهیزهای از محرک های شیمیایی مانند بوی زننده عطر و ادکولن و…
    ۴- کاهش تنش و استرس های عصبی
    ۵- بی خواب یا خواب نامنظم
    .
    .

    امیدوارم کمکی در توان کرده باشم

  3. سلام وتشکر از سرکار امیدی ودکتر ارجمند استفاده مفید کردیم لطفا بذارید این مقاله میگرن مت زیادتری رو سایت بماند درود بر شما خوبان

  4. با سلام من میگرن دارم و نقش همه ی این عوامل در بروز سردرد میگرنی رو تجربه کردم ولی تا دو تا قرص آ ث ا دو رنگ نخورم خوب نمیشم ..نمیدونم عوارض این قرصها چی هستش ولی سردردم انقدر شدید میشه که اگه نخورم هیچ کاری نمیتونم انجام بدم

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.