تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
5

خاطره ی آقای سیف اله غضنفری از شهید اسد آزادبخت

  • کد خبر : 42732
  • 02 بهمن 1392 - 18:09

امام خمینی (ره) : ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم .   شهید اسد آزادبخت خاطره ی آقای سیف اله غضنفری از شهید اسد آزادبخت انقلاب در حال شکل گیریست و حکومت نظامی هرگونه تجمع را […]

امام خمینی (ره) : ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم .

 

اسد آزادبخت

شهید اسد آزادبخت

خاطره ی آقای سیف اله غضنفری از شهید اسد آزادبخت

انقلاب در حال شکل گیریست و حکومت نظامی هرگونه تجمع را ممنوع کرده است. مدرسه را تعطیل کرده و به خیابان ریخته ایم. پسری لاغر و میانه اندام همگام جمعیت شعار ” مرگ بر شاه ” سر می دهد. ماموران سر می رسند و راه را بر ما می بندند. صدای نفیر گلوله در فضا پیچیده می شود. تظاهر کنندگان از هم پراکنده می شوند.همه به یک طرف هجوم می برند.شهر ما نیز اولین شهید خود را نثار راه آزادی و انقلاب می کند.

حالا یک سال از انقلاب گذشته است. معلم روی صندلی نشسته و در سمت راست کلاس به تابلو چشم دوخته است.نفس ها در سینه حبس شده و کلاس سراپا گوش و همه ی چشم ها به تابلو دوخته شده است.گچ در میان انگشتان نحیف دانش آموز به آرامی به چرخش در می آید و دایره ای بر روی تخته سیاه ترسیم می شود. حدودا نیم ساعتی می گذرد و تدریس تمام می شود. آقای مبین پور دبیر سخت گیر و با ابهت ریاضی با تمام هیبت و هیمنه از جایش بر می خیزد و به سمت او می رود و در میان بهت و ناباوری همگان تحسینش می کند. دست های ما نیز بی اختیار به حرکت در می آیند و برایش کف می زنیم. موجی از شور و شعف در کلاس طنین افکن است مبین پور با قاطیت می گوید: ” این دانش آموز آینده ی درخشانی دارد”.

” الا یا ایها الساقی ادرکاساَ و ناولها “. دبیر ادبیات شعر را تفسیر می کند.قانع نمی شود. اینبار نوبت اوست که صحبت کند. آقای لطافت با حرکات سر و لبخندی توام با تحسین و رضایت سخنان او را تایید می کند . صدایی از ته کلاس به گوش می رسد: : آقا این شعر از کجا آمده در کتاب نیست” ! مثل همیشه این پسر حرفی نو برای گفتن دارد .انگار مطالب درسی روح تشنه ی او را سیراب نمی کند و عطش آموزش در وجودش همیشه شعله ور است.

با تیم مقابل دست به یقه شده ایم. صدای داد و فریادمان گوش فلک را کر کرده و مدرسه را روی سرمان آوار کرده ایم. یک نفر اما ساکت وآرام نظاره گر ماست.پا در میانی می کند و قضیه به خوبی و خوشی فیصله می یابد. هیچ وقت بازی را جدی نمی گیرد و به کسی پرخاش نمی کند و عصبانیت در وجودش راه ندارد.گویی سن عقلی او از سن تقویمی اش بیشتر است.

دقایقی به شروع امتحان فیزیک باقی نمانده است. در گوشه ای از حیاط مدرسه دانش آموزان گرداگرد یک نفر حلقه زده اند.به جمعیت نزدیک تر می شوم.پسری را همچون نگین در میان گرفته اند که در حال حل کردن یک مسئله ی فیزیک است.در همه حال با میل و رغبت دانش خود را از کسی دریغ نمی کند و از کمک به دیگران لذت می برد.

درس و مشق تمام شده و دیپلم را گرفته ایم. پس از مدت ها بی خبری در خیابان با او برخورد می کنم. روبوسی می کنیم.لباس سربازی پوشیده و به مرخصی آمده است و با شور و حرارت و با همان بیان شیوا از جبهه و جنگ می گوید و از وطنی که مورد تهاجم دشمن واقع شده و از رسالتی که در دفاع از آن به عهده ما گذاشته شده است میگوید: ” کشور نیاز به فداکاری دارد و به هیچ قیمتی نباید گذاشت که خاک مقدس ما پایمال چکمه ی بیگانگان شود”. دوست دارم بیشتر در کنارش باشم اما به ناچار با او خداحافظی می کنم.

باد پاییزی برگ های زرد و خشکیده ی درختان را از شاخه ها جدا می کند و در هوا پراکنده می کند. باران نرم نرمک شروع به باریدن کرده و گرد و غبار را از چهره ی سنگی سرد و سیاه می زداید. تصویر همان پسر لاغر اندام با سیمایی محزون و متفکر نمایان می شود که به افقی دور دست نگاه می کند. در زیر تصویر نوشته شده ” شهیداسد آزادبخت

باورم نمی شود که دوست و همکلاسی محبوب و محجوب من با پیکری خونین چشمان درشت و نافذش را برای همیشه به روی دنیا بسته و آن روح بزرگ و سرکش به آرامشی جاودان رسیده است.

باورم نمی شود که شهر ما و بی اغراق کشور ما یکی از بهترین فرزندان و نوابغ خود را در راه دفاع از خاک پاک ایران عزیز از دست داده است.

اما باور دارم که اسد سربازی را نیز با صداقت معنا کرد و در راه دفاع از وطن سر باخت و خون سرخش خاک گرم و تفتیده ی جنوب را رنگین کرد تا همانگونه که می خواست دینش را به این خاک ادا کند.

باور دارم که اسد معلم ماست در خصائل نیکوی انسانی: در اخلاق، درستکاری، شهامت، شجاعت، ایثار و …

یاد و نامش گرامی

Untitled

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=42732

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 39در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۳۹
  1. درود برجناب اقای غضنفری که نسیت به شهدای عزیز احساس دین می نمایند

  2. خداوند این شهید بزرگوار را با شهدای کربلا محشور نماید .ایشان جز اولین شهدای شهر مان است .خون پاک این شهیدان باعث شده که حالا ما با خیال راحت نفس بکشیم.کجا یی ای شهیدان خدای بلا جویان دشت کربلای یادش گرامی راهش پر رهرو باد .

  3. سلام خدا و ملائک بر آن شهید والامقام
    از آن عزیز چهره ای جذاب و با وقار در ذهنم باقی مانده ، چندماه قبل از برادر این عزیز استلد آزادبخت درخواست نمودم که خاطراتی از او را برایمان قلمی نمایند . از آقای غضنفری ممنون که باب آن را گشودند .
    در جوار بیت الله الحرام دعاگویم

    • با تشکر از شما برادر عزیز خاطرات و آثار شهید به صورت کتابچه در حال تدوین است به محض آماده شدن تقدیم خواهد شد .

  4. سلام بردوست عزیزوبرادر بزرگوارم جناب آقای سیف الله غضنفری که بابیان خاطره زیبایش یاداین شهیدعزیزرا دردلم زنده کرد.بسیارممنون وسپاسگذارم.
    شهیداسدآزادبخت رافقط یکبارزیارت کردم آن هم سال دوم دبیرستان بودم دردبیرستان امام جعفرصادق(ع)توسط معاون دبیرستان جوانی رابالباس مقدس سربازی تاکلاس مامشایعت کردندوگفتنداین زنگ آقای آزادبخت برای شما سخنرانی دارد.این جوان بسیارنجیب.آرام ونورانی با بیانی شیرین وشیواوبسیارجذاب باذکرمسائل اعتقادی واحادیث صحبت های خودراشروع کردندودرادامه به بحث جبهه وجنگ وحمله دشمن به وطن اسلامی پرداختندوسخنان مبسوطی بیان فرمودند.دربخشی ازاین بیانات متین به خاطرات خود درجبهه وجنگ اشاره کرد که کلام شیرین ایشان دردل وجان همگان جای گرفت.این شهیدعزیز یکی از مشوقین بنده برای حضوردر عرصه جبهه وجنگ بودکه به همراه تعدادی ازدانش آموزان برای اولین بار درسال ۶۰به جبهه اعزام شدیم.یادوخاطره این دلاورمردرا گرامی میدارم وبرای خانواده محترمشان مخصوصابرادربزرگوارش آقای محمدی آزادبخت که معلم واستادبنده بودندآرزوی توفیق وپیروزی دارم.

  5. روحش شاد…

  6. درود بی پایان به ارواح طیبه شهدا خصوصا شهید اسد آزادبخت شهید راه دفاع از مرز وبوم کشور اسلامیمان .
    وسلام برخانواده محترم ومحبوب واهل فضل ودانش واخلاق این شهید بزرگوار ،وتقدیر وتشکر از آقای غضنفری
    بخاطر قلم شیوا ورسایش که با خاطراتش قطعه ای از زمان آغاز انقلاب را بیان داشتند.

  7. درود خداوند بر تمام شهدا مخصوصا این شهید بزرگوار که همیشه ذکر صلوات بر لب داشت ودرود بر بزرگانی که خاطرات این عزیزان را با قلمی شیوا و رسا بیان می کنند از استاد سخن غضنفری عزیز هم ممنونم

  8. مولفه حقیقی شهیدوالامقام اسد آزادبخت برجستگی فکری؛علمی و گستردگی ابعاد روحی و ارتفاع ایمان ایشان می باشد
    بنده دست نوشته های این شهید گرانقدر را بارها مطالعه کرده ام ؛نکاتی علمی؛عرفانی و اخلاقی که هنوز هم تاثیر ارزشمندش را میتوانم در متن زندگی شخصی ام مرور نمایم
    درحاشیه برداشتهای مورد تعلقم از شهید آزادبخت به این نقطه معطوف شدم که حجم ناچیز دنیا ظرفیت انسانهای وارسته ای نظیر شهید اسد را نداردو تنها مدال آسمانی “شهادت”و مقام عالی “اعلی علیین”میتواند مزد عظمت و شکوه آنان باشد
    بی تردید آثار این عزیز میتواند بعنوان بخشی از منابع قابل استناددفاع مقدس در حوزه پژوهش و پایان نامه های دانشگاهی مورد استفاده قرار گیرد
    “یادش فروزان ؛روحش پرفروغ”

  9. درودخدابه روح بلندتمامی شهدای اسلام بخصوص شهدای ایران سرافرازبنده حقیرسن وسالم به اون موقع هانمیخوردولی ازپدرم واقامحمدازادبخت ازاخلاق ورفتارشهیدوالامقام اسد ازادبخت خیلی شنیده ام نکته جالب اینجاست که همه ازاستعداد عالی این شهید بزرگ حرف میزنن (یاد ونامش همیشه وتاابدبرقرار)

    • سلام جواد جان
      اگر مایل باشی و افتخار بدی با بخش شهدای میرملاس همکاری کنی خوشحال میشیم در خدمتون باشیم.

  10. سلام خدمت اقاسعید گل درخدمت هستیم

    • ممنون جواد جان
      شماره همراتون رو بذارید تا تماس میگیرم خدمتون

  11. امروز در روزگاری به سر می بریم که خوب بودن دیوانگی است و انسان بودن کفاره می خواهد از هر سوی دشمنان ما را احاطه نمودند و در صدد ضربه زدن هستند و ما نیز آرام و خاموش به سر می بریم گویی که اتفاقی رخ نداده و آب از آب تکان نخورده است آیا هنوز خواب بس نیست؟

    چه شده است ما را که خوش به گوشه ای خزیده ایم مگر خون این همه شهدای عزیز که جان شان را در ره معشوق نهاده اند از یادمان رفته است چرا یاد گرفته ایم که فقط هر بار که شهیدی تشییع شد در فکر جنگ باشیم. بپرسید از همسنگران شهدای عزیز که آنان چگونه سر به لقای حق نهاده اند و پیام آخرشان چه بوده است. آری برادرم و ای خواهرم تنها چیزی که از شهدا ما وارث آنیم راهی ناتمام است که رهروی مردانه می خواهد.(شهید والامقام شهرام حسن زاده)

  12. بیا عاشقی را رعایت کنیم /زیاران عاشق حکایت کنیم/از آنها که خونین سفر کرده اند /سفر بر مدار خطر کرده اند/با سلام به روح ملکوتی تمام شهدا عزیز سر زمین ام وبا سلام به استاد سخن ومعلم شور شوق شعف سیف الله غضنفری که بااستفاده از وازگان زیبا وجذاب وشیوا ودل انگیز که نشان از مکنونات قلبی ایشان نسبت به این شهید عزیز داردو با ییان ترسیم این خاطرات تصاویر ذهنی زیبایی ایجاد نمودن که با قهرمانان وطن خویش اشنا شویم و جایگاه واقعی انان را درک نمایم دست مریزاد می گویم و امیدوارم که این ارزش های سرخ هرگز از یادمسئولین نرود بدانند کجا بودند؟ کجا هستند؟

  13. مراتب اخلاص ، ایمان و تعهد به مسیر انقلاب دروجود این شهید عزیزآنچنان فزاینده بودکه نگاهش را متفاوت از دیگران کرده بود این نگاه متفاوت همان عظمت ماهیتی شهیدان است که همه ما از درک واقعیت آن درمانده ایم.

  14. سلام، این شهید عزیز با وقار مودب و دارای نبوغ خاصی بود،اخلاص وصفا امواج فکری او راهدایت میکرد،اوجز با شهادت روح بلندش قانع نمیشد ولذا به آرامش واقعی رسید روحش شاد و تشکر از برادر گرامی جناب آقای سیف الله غضنفری وآقا سعید عزیز

  15. شهادت عطییه ای الهی است که تنها برگزیدگانی از بندگان حق به آن دست پیدا میکنند
    فیض عظیم شهادت زیبنده وجودش بوده
    روحش شاد
    آقای بالنگ عزیز سلام ، خدا قوت.

  16. خدا شهید اسد را رحمت کند. با اینکه بیش از بیست سال نداشت که شهید شد، بعد از عملیات فتح المبین، برای شرح این عملیات، در دبیرستان امام صدق (ع) کوهدشت سخنرانی کرد. بیان رسا و مستحمکش همه را متعجب ساخت. سیاق سخنش نشان از استعداد ژرف و یقین عمیقش به دفاع از وطن و باورهایش داشت. او در باورهای انقلابی اش ادغام شده بود. به همین خاطر، بیانش عین وجودش و وجودش همان باورهای پاک آرمانی و انقلابی اش بود. روح پاکش شاد باد.

  17. بیان و توصیف آقای غضنفری در مورد شهید اسد جذاب، غافلگیرکننده و غیرکلیشه ای است. دست شان بی بلا.

  18. بیان و توصیف آقای غضنفری در مورد شهید اسد جذاب، خلاقانه و غیرکلیشه ای است. دست شان بی بلا.

  19. با سلام اقای غضنفری خیلی عالی بود وصف شما از شهید ازادبخت به راحتی در ذهن مجسم میشود من دفتر خاطرات شهید والامقام رو خوندم ای کاش دفتر خاطرات شهید که میتونه سرلوحه زندگی ما باشه چاپ شه که همه دسترسی داشته باشیم.. با تشکر از توصیف متاثر اقای غضنفری و خانواده شهید ازادبخت. روحش شاد…

  20. سلام و دورود خدا و فرشتگانش بر شهید اسد آزادبخت
    او که بالاترین مدال و درجه ی دانش آموختگی را در مکتب اسلام و علوی محمدی (ص) بر گردن آویخت و اثبات نمود نابغه زمان خود بودن یا جان فشانی و دلیرمردی نمود می یابد نه مسوولیت گریزی، دنیاگرایی و بهانه گیری. دفتر اندیشه ی بلند و آگاهی او با نثار خون بر تارک هستی، ماندگاری و جلوه ی دیگری یافت.وی با تقدیم خون پاکش، زلالی آرمانها و باورهایش را به شهادت نشست از این رو نسل امروز و فردای ما به شناخت ژرف تر اهداف او و رهروی راه پاکشان بیش از پیش نیازمند است.با سپاس از برادر عزیزم سیف اله غضنفری که آیین جوانمردی و صداقت در دوستی را به نمایش گذارده اند و سعید بالنگ گرانمایه که با این تلاشهای ارزشمند خدایی ما رابه خدا و خود آگاهی فرامی خواند.

  21. درود خدا بر تمامی شهیدان سربلند
    یاد و خاطره شهید اسد آزادبخت جاوید.
    فرزند خانواده ای مومن و متدین.

  22. باسلام بر تمامی دوستان
    در وبلاگ ” یاد نیکان ” با یادداشتی با عنوان :
    سفر زیارتی عمره مفرده و یاد شهیدان به روزم http://yadenikan.blogfa.com/

  23. بعد رفتم به سراغ چمدان های قدیمی/عکس های من و دلتنگی یاران صمیمی
    روزهایی همه محبوس در انباری خانه/خاطراتی همه زندانی در دفتر سیمی(سپاس آفای غضنفری سلیس وبدون سکته درود……وتشکرفراوان ازآقای بالنگ بابت درج این مطلب)

  24. تا خورشید بر این سرزمین میتابد ملت ما خود را مدیون فرزندان رشیدی میداند که شعر انسانیت و اخلاق و دینداری بی مزد و منت و فداکاری در راه آرمان خویش را به زیباترین وجه ممکن سرودند و تا ابد به همه ما درس فداکاری و ایثار در راه انقلاب شکوهمند خویش که همان راه استقلال ،آزادی ، حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش ، راه دینداری معنویت گرا و صیانت از سرزمین عزیزمان ایران را به همه نشان دادند. این میراث گرانبها متعلق به هیچ گروه و جریان و جناح خاصی نیست بلکه متعلق به همه مردم این سرزمین است.بیان و اظهار خاطره این ستارگان فروزان سرزمینمان میتواند تلاشی در جهت مانگاری هدف مقدسشان باشد . از جناب آقای غضنفری که که این خاطره زیبا را با قلمی شیوا بیان نمودند سپاسگزاریم. خانواده حناب آقای آزادبخت از افتخار آفرینان عرصه علم و معرفت و اخلاق شهرمان هستند که بر روح پرفتوح شهید اسد درود میفرستیم.

  25. از اطهار لطف برادر عزیزم آقای گراوند سپاسگزارم

  26. درود خدا بر عاشقان حق وحقیقت،شهدایی که به لقای معبود شتافتند وبا نثار خون خویش از حیثیت وآبروی این سرزمین شجاعانه دفاع کردند، با سپاس فراوان از اساتید ارجمند،آقایان: سیف اله غضنفری و دکتر یاری وسایر عزیزانی که دیدگاه وخاطرات خویش از سردار شهید اسد آزادبخت را بیان نمودند.به جد شهید اسد آزادبخت انسان کاملی بود که این عالم خاکی و سرای فانی جایگاه او نبود.
    ضمنا مراتب قدردانی وسپاس خویش را نسبت به مهندس سعید بالنگ عزیز ابراز میدارم.

    • سپاس از حضورتون استاد شکری عزیز

  27. یاد وخاطرۀ همۀ شهیدان سرافراز ایران اسلامی بالاخص شهید والامقام اسد آزادبخت را گرامی میدارم و از سرور گرامی جناب آقای غضنفری بخاطر این دلنوشتۀ تاثیر گذار که آنرا با احساساتی پاک وسر شار از شور وشعور تهیه وتنظیم نموده اند صمیمانه سپاسگزلری میکنم

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.