تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
6

تاثیر جوک های قومیتی در جامعه

  • کد خبر : 42770
  • 03 بهمن 1392 - 9:02

    آرزو غلامی / میرملاس نیوز :  فرهنگ جوک‌خوانی به معنای عباراتی کوتاه که درون مایه‌ی طنز دارد و موجب خنده می‌شود مدت‌هاست که در جامعه رواج دارد. بی شک لطیفه در قالب عبارتی معنی‌دار که اسباب شادی را فراهم کند هیچ ایرادی ندارد. نشانه‌های بذله‌گوییِ محتوایی در تاریخ کشورمان بی‌شمار است. دلقکان در […]

 

300000001

 

آرزو غلامی / میرملاس نیوز : 

فرهنگ جوک‌خوانی به معنای عباراتی کوتاه که درون مایه‌ی طنز دارد و موجب خنده می‌شود مدت‌هاست که در جامعه رواج دارد. بی شک لطیفه در قالب عبارتی معنی‌دار که اسباب شادی را فراهم کند هیچ ایرادی ندارد. نشانه‌های بذله‌گوییِ محتوایی در تاریخ کشورمان بی‌شمار است. دلقکان در گذشته با بذله‌گویی و لطیفه نقش زبان انتقادی جامعه را بازی می‌کردند. مثلاَمبارک که اکنون به یکی از نمادهای هنرهای نمایشی و عروسک گردانی ایران زمین بدل شده است در گذشته با زبان طنز و ظاهری متفاوت هر آن‌چه را که مردم عادی نمی توانستند به صاحب منصبان منتقل کنند به آن‌ها می گفت. لطایف نظم و نثر هم در ادبیات ما بی‌شمار است. پندهایی که می خنداند و می آموزاند.اما همین عبارات مفرح می‌تواند به گونه‌ای ساخته و پرداخته شود که تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین معایب یک جامعه و تهدیدی خاموش نسبت به دوستی و اتحاد یک کشور شود.نمی توان انکار کرد که سونامی جوک های قومیتی که سبب رنجش تعداد قابل توجهی از هموطنان می‌شود اکنون بخشی از فرهنگ جامعه ایران است. به گونه‌ای که الزاماً در ساخت و انتقال جوک‌های قومیتی قصد دشمنی و تحقیر وجود ندارد، بلکه آن‌قدر رواج پیدا کرده است که امری عادی و روزمره  تلقی می‌شود. می‌توان علل و ریشه این پدیده ناهنجار فرهنگی را با بررسی جامعه‌شناسانه و تاریخی مورد پژوهش قرارداد که بی تردید اهمیت و وسعت این بحث در این نوشتار نمی گنجد. اما به شکل مختصر تاثیر مساله زبان، غلبه نگاه نژادپرستانه در فرهنگ ایرانی، تاثیر تکنولوژی بر این موضوع و ساختار جغرافیایی و سیاسی کشور با تنوع قابل توجه فرهنگی و زبانی در شکل گیری این پدیده مخرب مورد بررسی قرار خواهد گرفت.به واقع دلیل خندیدن به نگرشِ اغراق گونه‌ی فرهنگ و شیوه زندگی گروهی که ساکنان اصیل کشورمان هستند چیست؟ بی تردید هر شخصی که سوژه‌ی یکی از جوک‌های قومیتی قرار می‌گیرد در درون احساس رنج و نفرت خواهد کرد. ولی چرا رنجش افراد دلیل کافی برای توقف این موج ضد ارزش نیست؟

 

۱- عدم درک متقابل از زبان و گویش

 

در ایران سه قومیت بزرگ ترک، لر و کرد و همچنین شهرها و استان‌هایی که زبانی منحصر به خود را دارند زندگی می‌کنند. زبان از دید زبان شناسان فقط یک ابزار ارتباطی ساده نیست. بلکه بخشی از تفکر و احساس است.ابزاری که تمایز ارتباط با دیگر زبان‌ها را ایجاد می کند. در واقع جامعه نیازمند رسیدن به فرهنگِ درکِ متقابل از زبان متفاوت است. به این معنی که قومیت ترک، لر، کرد یا گویش مازنی، گیلکی و بسیاری از گویش‌های دیگر مفاهیم را با زبان و گویشی مستقل از زبان فارسی منتقل می کنند و فرهنگی که ناشی از این گویش و زبان است منحصر به آن شهر یا قوم است. پس باید این تلقی از فرهنگ وجود داشته باشد که عدم آشنایی با یک زبان و فرهنگ به معنی نامتعارف بودن آن فرهنگ نیست. همه‌ی افراد نمی توانند از یک نوع سبک زندگی، رنگ، فرهنگ،ساختار فکر و عقیده پیروی کنند. این مشکلی یک‌سویه نیست. به همان نسبت قومیت‌ها نیز در برخورد با یک فارسی زبان این تمایز را حل نمی کنند و ابتدا درک متقابل و به دنبال آن احترام متقابل کم رنگ می شود.

 

۲- شیوع جک های قومیتی

 

متاسفانه رد و بدل شدن جوک‌هایی که حرمت و شان گروهی را به تاراج می‌برد، در میان قومیت ها یا شهرهایی که موضوع این جوک ها هستند نیز بسیار رواج دارد. به عنوان مثال لر زبان‌های بختیاری، لر زبان‌های لرستان را به سخره می‌گرند یا بر عکس. در خطه شمال کشور شهرهای کوچک و نزدیک به هم به شکلی از فرهنگ و شیوه‌ی زندگی یک‌دیگر سخن می‌گویند که گویی از مردم کشور همسایه حرف می‌زنند. در حالی که آن‌قدر شهرها به هم نزدیک هستند که نمی‌توان مرز دو شهر را تشخیص داد. دو مورد ذکر شده فقط مثال‌هایی از این معضل جامعه است. در تمامی شهرها و روستاهای ایران می توان این نگرش را مشاهده کرد. اگرچه این نگرش تنها منحصر به کشور ایران نیست و در دیگر کشورها نیز به چشم می خورد. اما در کشورمان این امرمعیاری از تمدن، پیشرفت و توانایی  سازش افراد در یک جامعه است.

 

۳- رابطه مرکز و شهرستان ها

 

با یک بررسی ساده می‌توان به این نتیجه رسید که عمده‌ی جوک‌های توهین‌آمیز قومیتی از زبان مرکزنشینان است. به عبارتی دیگر این پدیده هجومی از شهرهای بزرگ‌تر به شهرهای کوچک‌تر است. خواه آنکه پایتخت‌نشینان در مورد دیگر شهرستان‌ها و قومیت‌ها جوک بگویند یا مراکز هر استان در مورد شهرستان‌های تابع آن استان. شاید دلیل این امر عدم توازن امکانات فرهنگی، رفاهی و اقتصادی در کشور باشد. روستائیان در صدد مهاجرت به شهرها هستند و شهرستانی‌ها در تلاش برای مهاجرت به شهرهای بزرگتر. این باور غلط در جامعه که مرکزنشینان فرهنگی برتر دارند در کنار فرصت‌های شغلی و مشارکت در اجتماع انگیزه مهاجرت را تقویت می‌کند.بنابراین نگاه خودبرتربینی از شهرهای بزرگ‌تر به سمت کوچک‌تر و از ساکنان تهران به سوی دیگر شهرها و قومیت ها روانه است.

 

71047_6981

 

 

۴- ضعف شخصیت

 

معمولاَ وقتی فردی بی‌دلیل به دیگری توهین می‌کند و دست به تحقیر و تخریب شخصیت دیگری می‌زند ناخودآگاه در تلاش است که خود را در جایگاه برتری قرار دهد. به‌دست آوردن احساس بزرگ بودن با تلاش در کوچک دیدن دیگران شیوه‌ی ناپسندی است. حال آن‌که فرهنگ چهارچوب مشخص ندارد و اصطلاح بی‌فرهنگ از دید جامعه‌شناسی اصطلاحی غلط است. می‌توان به عنوان مثال جامعه‌ای را که مردم، زباله های‌شان را از شیشه ماشین به خیابان پرت نمی‌کنند را نمودی از فرهنگ درست دانست. ولی بی‌تردید نمی‌توان برای تشخیص فرهنگ، خصیصه‌هایی مانند ساده‌بودن، زود‌‌فریب خوردن، خسیس بودن و دیگر مضمون‌های جوک‌های مورد بحث را معیار قرار داد.

 

۵- ایرانی ها مردمی نژاد پرست هستند

 

ما مردمی نژادپرست هستیم. نژادپرستی ایرانی‌ها در برخورد با دیگر کشورهای همسایه نیز تایید این خصیصه است. به عنوان مثال نگرش و ادبیات مردم ایران در مورد کشورهای عربی رفتاری نژادپرستانه است. این‌که همواره فرهنگ اعراب را نسبت به تمدن و فرهنگ ایران حقیر و پست معرفی می‌کند و نام ایشان را با پسوندهای ناپسند به زبان می آورند حیرت آور است. این در حالی است که ایده‌آل مسافرت ایرانی‌ها، سفر به کشورهای حوزه خلیج فارس است و کمتر شنیده‌ایم در این سفرها با عادات زشت و ضد ارزش در جامعه اعراب مواجه شوند.در ایران حتی نسبت به کشورهای فارسی زبان مانند افغانستان و تاجیکستان و پاکستان هم ذره‌ای احساس برابری وجود ندارد. این امر اما زمانی جلوه‌ی نادرستش را به خوبی نشان می‌دهد که از زبان یک تبعه غیر ایرانی دشواری های زندگی در ایران را بشنویم. فارسی زبانان کشورهای همسایه نیز پس از مهاجرت، دوران زندگی‌شان در ایران را مانند کابوسی تلخ به زبان می‌آورند. در کوچه و خیابان با چنان لحن و نگاهی با افغان‌ها برخورد می‌شود که گویی عده‌ای خلافکار پا به مدینه فاضله‌ای گذاشته‌اند که از هرگونه زشتی و پلیدی به‌دور است. (در این مورد در مقابل انتقادهاحاضر به بحث و تبادل نظر با منتقدان هستم.)

 

۶- ورود تکنولوژی

 

ورود تکنولوژی در زمینه ارتباطات در جامعه ایران در کنار تمامی آثار مفید و تاثیرگذاری که در زندگی روزمره دارد، آثاری مخرب را نیز به همراه داشت. این از معایب پدیده نوظهور تکنولوژی است که کنترل و حفظ سلامت آن بسیار دشوار و گاهی ناممکن است. در این زمینه فرستادن پیامک‌های جوک به صورت گسترده در تلفنهای همراه و فضای مجازی اینترنت امری رایج است. رواجی که به سختی می توان ترمزی برایش قرار داد. اگرچه اساس اندیشه و نگرش افراد به این امر باید تغییر کند. اگر نه منع ارسال و دریافت پیام غیرممکن است.

 

۷- آتش زیر خاکستر

 

تکرار این عادت غلط فرهنگی تا چه زمان باید ادامه پیدا کند؟ بی تردید این معضل اکنون آتشی است زیر خاکستر، آتشی که شخصیت، فرهنگ، حرمت و عزت نفس افراد را از درون می‌سوزاند و زمانی رنجش‌ها عیان خواهند شد که نه در قالب جوک و طنز و کنایه، بلکه شاهد برخورد و پرخاش‌های مستقیم در جامعه باشیم. هر چیز رایج را نباید کورکورانه پذیرفت و از آن پیروی کرد. هر فرد قدرت تامل و تفکر دارد و حداقل می تواند هم‌ذات پنداری کند. این ضد فرهنگ تا اندازه‌ای در جامعه رواج پیدا کرده است که قانع کردن افراد بر نادرست بودن این رفتار بسیار دشوار است. ولی اگر از کسانی که این جوک ها را می‌سازند یا به عنوان مصرف‌کننده فرهنگی به آن می‌خندند بپرسید که آیا مصداقی از این جوک ها را در شخصیت آن شهر یا قوم دیده است یا نه هیچ توضیحی ندارد. به عبارتی گروهی متهم به عادات و فرهنگ نادرست می‌شوند که در واقع از آن عاری هستند یا اگر نشانه‌هایی باشد در حد رفتارهای متعارف است. زیرا در دوره ای زندگی می‌کنیم که حتی تاثیر خانواده در شکل‌گیری شخصیت افراد به حداقل رسیده است و عمدتاَ رسانه ها تاثیر غیرقابل انکاری دارند. از طرفی در زمان ارتباطات و اطلاعات صحبت از دهکده جهانی است و فرهنگ ها در هم عجین شدند و پرواضح است که نمی‌توان افراد را به‌واسطه این‌که اهل کدام شهر یا کشور هستند پیش داوری کرد. جامعه‌ای که برای هموطنان زلزله زده‌اش جوک بسازد و عده‌ای به آن بخندند جامعه‌ی خطرناکی است. این بحث بسیار وسیع و مفصل است و اهل رسانه در تغییر این فرهنگ غلط تاثیر بسزایی دارند و باید بیش از این به آن پرداخت. علت و راه درمان این تب مزمن باید از طرف جامعه شناسان مورد پژوهش واقع شود و پیش از آن‌که تخریب شخصیت، خرد و عزت افراد به بهانه خندیدن، هزینه فرهنگی جبران ناپذیری برجای بگذار از فرهنگ گفتاری و نوشتاری جامعه حذف شود.ادامه دارد….

منبع : سایت کهگیلویه و بویر احمد  ( k-b.ir )

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=42770

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 93در انتظار بررسی : 2انتشار یافته : ۹۱
  1. با تشکر از خانم غلامی

    امیدوارم هر زمان جوک قومیتی به ما اس ام اس شد دیگه به انها جواب ندیم و راهنمایی کنیم طرف رو که جوک قومیتی نفرستند بخصوص در مورد قومیت اصیل و ارزشمند…..

  2. سپاس

  3. از نگارنده محترم خواهش میکنم پاسخ بدن: کی میگه نژاد پرستی خوب نیست؟ دلایلی بیار که عملا اثبات شده باشند(لطفا)

    • کی گفته!!!!!!!!! دلیل میخوای !!!
      جوابش خیلی هم سخت نیست ، فقط کافیه از اون دسته از همشهری هامون که به هر دلیلی به تهران مهاجرت کردن سوال کنی ، اصن بذار خودم بگم ، خیلی سخته خداییش خیلی سخته وقتی لبخند رو روی صورت فردی میبینی که برای اولین بار با پرسش این سوال که اهل کجایی متوجه شده که لر هستی
      نمیدونم اطلاع دارید یا نه ولی خیلی از هم استانی های عزیزمون وقتی ازشون این سوالو میپرسن از جواب دادن بهش طفره میرن
      خودتو بذار جای دانشجویی که وقتی میخواد سر کلاس زبان یه متن انگلیسی رو بخونه هم کلاسی دیگش در میاد و میگه اره تو بخون ببینیم لهجه ی لری انگلیسی چجوریه ، اونم با اون لهنش و یهو کل کلاس منفجر میشه
      جالب اینجاس اکثر افرادی که میبینی با این جوک ها شخصیت یه قومیت رو زیر سوال میبرن وقتی ازشون میپرسی که تو خودت همچین چیزی رو دیدی ؟ جوابشون منفیه چون اصن تا حالا از تزدیک با یک لر ارتباط نداشتن و همه حرف هاشون برگرفته از یک برداشت سطحیه که از همین پیامک ها و کلیپ ها و جوک ها دارن .
      بگذریم که اکثر کسایی که همچین جوک هایی رو اشاعه میدن خودشون همچین بی نقص هم نیستن ولی باید قبول کنیم که انگشت اتهام سمت خود ماست ، خود ما که داریم از تکنولوژی بد ترین استفاده رو میبریم
      همین دوربین های فیلمبرداری که میتونیم بریم باهاشون از مکان های دیدنی استان تصویر برداری کنیم و با گذاشتن این تصاویر در سایت های پر بازدید امیدوار به جذب گردشگر باشیم تا از این راه فرصت شغلی و درامد کسب کنیم شدن بلای جون ما
      چون دوربین برای ما یه استفاده دیگه داره
      ما از سر بیکاری میایم یه بنده خدایی رو میذاریم سرکار و میبریمش کوه و به سبک مسابقه مردان اهنین آیتم حمل الاغ رو روش اجرا میکنیم ، خودمون هم پشت صحنه دست و سوت میزنیم که به به چه لر تنومندی ، تکته جالب هم همین اصرار تصویر بردار و بازیگر نقش اول بر اینه که این شاهکار هنری که شایسته ی دریافت جایزه اسکار نیز هست رو در لرستان و توسط لر ها به اجرا دراوردن و کاملا بومی هستش ، غافل از این که این فیلم هزاران بار توی سایت های اشتراک ویدئو بازدید میشه و اگه دو نفر هم بلیط سفر به استان ما رو داشتن ، وحشت زده از اینکه گرفتار انسان های غار نشین بشن کنسل میکنن و اینجوری یک ضربه تبر از اونایی که به تنه ی درختان بلوط میزنن این بار به ریشه ی درخت گردشگری استان میزنن و ….

      لازم به ذکره که هیچ فرقی بین زبان ها و گویش ها و لهجه های استان نیست

      • با سلام -جناب محترم
        اینها که گفتی همش از ضعف اعتماد بنفس و خود کم بینی آن افراد است. وگر نه انسان چرا از هویت و اصالت خودش بایستی فراری باشه…….

        • در پاسخ به آقای مجتبی طرهانی:
          این فرمایشات جنابعالی پاسخ من نبودند.
          تعجب اینجاست که کسی نگارنده محترم هنوز پاسخ ندادند.

    • با سلام به پردیسان عزیز
      نژادپرستی وقتی خوبه که دیگران هم این حق را داشته باشند .وقتی خوبه که بخاطر نزاد پرست بوده دیگران را نیست و نابود نکنیم . اصولا تمام هستی شامل مادی و معنوی در ذات خود حالت خنثی دارند . بسته به شرایط مکانی، ،اقتصادی مادی و معنوی ما انسانها برای آنچه که هستی را شکل داده تعاریفی ارائه می کنیم -مثلاً آب نه خوب است نه بد مثلا اگر انسان در یک بیابان گرفتار تشنگی شده باشد همه دارایی خود را بخاطر یک قطره آب می دهد .همین آب می تواند مانند یک سیلاب ویرانگر برای انسان وحشت آفرین باشد . میلیونها مثال دیگر -نژاد پرستی هم مفهومی است که می تواند یکی از این مثالها باشد .نژادپرستی اگر به معنی احترام و کمک به خود و هم تباران باشد و نقش حققی قوم و ملت خود را در پیشرفت بشر برخ دیگران بیاوریم بسیار عالیست اما اگر بمعنای فقط ما هستیم بوده ایم و دگر هیچ بسیار نفرت انگیز است .اصولاً این ویژگی نژاد پرستی رمز بقا و ادامه حیات اقوام و ملتها بوده.

      • سلام
        در پاسخ به کمیر
        از آنجا که اصیل ترین میل در نهاد هر انسان( حتی هر موجودی) خویشتن دوستی میباشد پس هرکه بر اساس این اصل بنیادین حرکت کرد لاجرم متمایز گشت مثل قوم یهود…مثل بروجردی ها نسبت به بقیه استان مثل دزفول نسبت به اندیمشک …مثل اصفهان و تبریز…

        شما خیلی مردد هستید….یه زاویه رو انتخاب کن و ار همون زاویه به مسئله بنگر

        I appreciate u for ur delicate attention….I am waiting for ur reply impatiently

      • راستی تلفظ اسمم اینه: پارادایسین

        • چه با سواد؟
          مثلایی که زدی خیلی (ی جورین) زمختن. سادتر بگو دکتر. البنه اگه مالمیر بخواد کل کل کنه می تونه ازت بپرسه گذشت، شهادت، مهر مادری؛ ایثار و فدارکاری رو با میل اصیل(خویشتن دوستی) مقایسه کنی… البته تفاوت انسان با موجوداتی رو که گفته باز ی ذره باعث لنگ زدن حرفات میشن. فداتشم با سواد.(پارادایسین).

  4. جوک های قومیتی ازبدحجابی خانم غلامی بدترنیست اول حجابت رادرست کن بعدصاحب نظربشوخانمی که ادعای شیعه گری میکنی

    • شما چشماتون درویش کنید

    • با سلام بر خانم غلامی خواهر محترم
      در برخی از کامنتها طرح این موضوع جوکهای قومیتی و نژادپرستی ایرانیان رد کرده اند-بهترین راه حل مشکلات شناخت و قبول آن است .نژادپرستی ما یک واقعیت است هنوز بسیاری از مردم کوهدشت گروه کولی ها را به عنوان آدم حساب نمی کنند .کولیها از هر گونه امکاناتی بی بهره اند . فرزندان اینها مدرسه نمی روند و………..با گذشت بیش از ۴۰۰سال هنوز آنها را قربتی می نامند و …………

    • جناب آقای سوری خیلی ببخشید ولی حرفتون ربطی به موضوع نداره

    • اولا من ندیدم ایشون ادعای شیعه گری بکنن این شمایی که داری ادای شیعه گری در میاری
      دوما به شما چه ربطی داره ایشون حجاب دارن یا ندارن
      سوما جوکهای قومیتی از بد حجابی و بیحجابی بدتر هستند

  5. بسیار زیبا و جالب
    با تشکر از خانم غلامی.

  6. خانم غلامی سلام.تمام متن شما توهین به شرف و شعور مردم ایران.ما باید به عرب بدبین باشیم ما باید به عرب بی حرمتی کنیم عربی ها وقتی به ایران آمدند و ایران تسلیم آنها شد میگفتند اینجا همان بهشت است که خدا وعده داده؟عرب ها فرهنگ ایران را نابود کردن و با وحشیانه ترین شکل زنان را به بردگی گرفتند.انتقام از عرب در خون ایرانیان است ما روزی دنیای عرب را زیر پرچم پارسیان خواهیم آورد آنگاه به آنها می آموزیم که اتمدن ایران یعنی چه؟اینکه مردم آرزو دارند به کشورهای خلیج فارس برن دلیل برتر بودن عرب ها نیست بخاطر محدودیت های کشوراسلامی ماست والبته این آرزوی شاید شماست.آرزوی ما مشهد و قم وکربلاست نه کاباره های دبی.نفرت مردم ما از افغانی بخاطر تجاوزهای وحشیانه ایست که گله ای به دختران وپسران کم سن و سال کرده اند؟بخاطر نابود کردن اوضاع کارگری مردم کارگر ماست.کجای دنیا به کشوری همسایه اجازه داده میشه چند میلیون مهاجر غیرقانونی آزادانه زندگی کنن؟اکثر جوک های محلی به زبان محلی ایست و این یعنی اگثر جوک ها از دل خود شهرستان هاست نه فرموده شما.این عکس شما خط قرمزیست بر تمام هنجارهای مردم ما…رقصاندن قلم بی آنکه به معنای آن توجه بشه یعنی فقط مرا ببینید و سلام.

    • آقای محسن عبدی سلام
      اگر ما قبول داریم که اعراب در حق ما ظلم کرده اند و فجایع زیادی را در ایرن انجام داده اند به معنی ساده آنها کارهای ناشایست و بدی انجام داده اند اگر ما هم به آنها توهین کنیم و بقول شما بی حرمتی کنیم آنوقت تفاوت ما و آنها در چیست؟ آیا بنظر شما بی حرمتی ما اعمال و رفتار آنها را تایید نمی کند؟

      • جناب کمیر دوست من من من باب مثال در جواب خانم غلامی عرض کردم و الا اگر ما بخواهیم بر دین تکیه کنیم نباید بین خود و دیگران تفاوت بگذاریم.این نوشته را نمیدانم با چه معیاری مدیر سایت درج کرده اند.نه بار علمی داره نه بحث کاربرذی هست.ایشون آنقدر نسبت به نظر مردم بی تفاوت هستند که زحمت نکیشدن جواب نقد دوستان را بدن.متاسفم

    • مگه تو پارسی هستی که میخای دنیای عرب رو …

  7. با سلام خدمت خانم غلامی و تشکر از طرح این موضوع مهم
    یادمون نرفته که قوم ترک فقط بخاطر انتشار یک تصویر در روزنامه ایران به وجود تیراژ بالا و مخاطبان زیاد مورد هجوم اعتراضات این قوم شد و انهمه مصیبت براین روزنامه وارد شد. اما این جوک ها و اس ام اس ها به نظر من یک تهاجم به فرهنگ اصیل قوم لر است و مانیز هر کدام به انتشار این تهاجم دامن میزنیم و بجای برخورد با این موضوع و جلوگیری از آن راه را برای نشانه گیری های آنها باز میکنیم . بجای خندیدن و انتشار این جوک ها می بایست گریست و در مقابل آنها ایستاد .
    باز هم ممنون و پایدار باشید.

  8. مدیر محترم میرملاس بنده چندین بار نقدهایم تایید نشده دلیلش برای من معلوم نیست برای نوشتن این نقدها بنده میتوانم یک مقاله مطالعه کنم.حداقل اگه اصلاحش کن و تایید کن.واقعا متاسفم که فقط باید نظرات حاوی پاچه خواری تایید بشن فقط متاسفم

  9. با سلام وخسته نباشید به تهیه کننده این مقاله سرکارخانم غلامی : بهتراست هم شما و هم مدیر سایت هر مقاله ای را که در ذهن دارید ابتدا با تامل و دقت مطالعه و پس از کارشناسی آن را در اختیار مخاطبین قرار دهید . شما با تعصب از فرهنگ و قوم لر که با برخی جملات زشت در قالب جوک و … از طریق پیامک یا بصورت محاوره مورد تهاجم قرار گرفته دفاع کرده اید در حالیکه خود شما به آسانی مطالب فوق العاده خطرناکی را بیان کرده اید .ما مردم با فرهنگ و اسلامی ایران حکومتی داریم که ثمره خون پاک هزاران شهید است و به دنیا ثابت کرده ایم که با هرحکومتی که نژادپرست باشد حتی حاضر نیستیم در یک رقابت ورزشی هم شرکت کنیم تا برسد به اینکه خودمان نژادپرستی کنیم . شما با بکارگیری واژه ی ما نژادپرستیم یک توهین بزرگ به کشور خود کرده اید و اگر دشمنان مملکت این مطلب را تا حالا دیده باشند از قول شما اعتراف میکنند که نژاد پرستیم که خواهش می کنم هرچه سریعتر مسئله را اطلاح کنید . نکته دیگر تکنولوژی را زیر سوال بردید . بهتر است کسانی که از تکنولوژی استفاده درست نمی کنند را زیر سوال ببرید تا خود تکنولوژی و ….

  10. دستتون درد نکنه گل گفتید

  11. باسلام از قرار دادن عکس یک خانم بدحجاب توسایتتون متاسفم شماباید الگو باشید اونوقت اومدین دارید ترویج بدحجابی می کنید!!!!!!!!!البته این خانم محترمه هم می خواداینجوری خودش رومطرح کنه شما نباید این عکس رومیذاشتین!!!!!!!!!!!!!!!!!

  12. سرکار خانم غلامی با سپاس از مقاله شما
    بنظر من با رشد سریع تکنولوژی در جامعه امروزی ما، پیدا کردن منشأ این پیامک های موهن کار بسیار ساده ای است. قبل از انقلاب آقای بود بنام « سید کریم ». کارش تولید نوار کاست با محتوای جوک بر علیه تمام اقوام بویژه قوم بزرگ ترک زبان ایرانی بود. لیکن چون حاکمیت با این جریان موافق بود کار او بسیار گرفته و در مراسمات نیمه رسمی ازش دعوت کرده و برای حاضرین جوک گفته و آنانرا مشغول می کرد. این جریان بنوعی دیگر ولی با همان منظور در جامعه امروز ما بصورت خواسته یا ناخواسته و بیشتر بر علیه قوم بزرگ لر ( از استانهای لرستان، چهار محال و بختیاری، فارس، بوشهر و ایلام ) پخش میشود.
    بدون شک از وظایف حاکمیت در هر حکومت و مملکتی حفظ وحدت در میان اقوام خود است. ولی متأسفانه بسیار دیده شده است که مدیران مملکتی هم این جوک ها رو بازپخش میکنند. نتیجه این عمل تبادر این فکر است که حاکمیت با این عمل موافق است. چرا که اگر فقط چند بار ریشه تولید این جوک ها را پیدا و برخورد لازم صورت دهد و نتیجه را بارها در رادیو و تلوزیون و مطبوعات منتشر کند قطعأ اثر بسیار چشمگیری در توسعه این ناهنجاری زشت خواهد گذاشت. و صد البته کامنت آقای تورج آزادبخت و اعتراض آذری زبانان و عدم اقدامی از سوی لر زبانان در ترویج این ضد ارزشها بسیار مهم است.

    • واقعاً جالب گفتی .من خودم در بین مدیران ارشد این موضوع را دیدم هرجا که گیر می کنند و می خواهند مسئله ای را به انحراف بکشند و از خود سلب مسئولیت کنند طبع جوک و لطیفه آنها گل می کند .حتی از بدترین جملات و عبارت هم برای تبرئه و لاپوشانی کار خود در جمع مسئولین دیگر استفاده می کنند.

  13. جناب سوری در مورد ای یادداشت نظر بده به حاشیه نرو این خواهرمون کجاش بی حجابه قرار نیست مثل ۱۰۰ سلب قبل هنوز چادر بزنن چیزی که العان عرف جامعه ما شده خیلی از این بدتره

    • غیرت لرکهنه شدنی نیست اقای ویسی عزیزوهمچنین قران واحکام خداتابع عرف نیستندبلکه عرف تاقیام قیامت تابع دین بایدباشدمرحبابه اون غیرت

      • برادر سوری ضمن سلام به محضر جنابعالی سوال من از شما این است که آیا مشکل حاد و لاینحل ما الآن این دو تار موی این خانم محترم است.چیه برادر زمین وزمان را به هم دوخته ای؟ به جای این تعصب بدخیمتان برو کمی تاریخ و دین را مطالعه کن.کجای قرآن گفته که عرف تا قیام قیامت باید تابع دین باشد.لطف بفرمایید آدرس آیه مذکور یا حدیث متقن وارده در خصوص ذبح عرف به پای دین، را به ما هم نشان بده ، برادر عزیز تا کی می خواهیم خودمان را با گفتن اینکه ما لر ها غیوریم گول بزنیم سری به استان های پیشرفته و صنعتی و به تعبیر شما غیر غیور بزن و ببین چند درصد مردمشان بیکارند مردم استان ما چند در صد بیکارند آمار اعتیاد و خودکشی در آن استان ها چند درصده در استان ما چند درصد؟در ضمن شما به “ماقال نگاه کن به من قال “کاری نداشته باش.

        • باسلام به شمابرادرعزیزکه حتی شهامت اینرونداریداسم خودت رابنویسی حدیث ثقلین مشهورکه پیغمبرمیفرمایدمن دوچیزگرانبهارادرمیان شمابه یادگارمیگذارم یکی قران ودیگری اهل بیتم هرکس به این دوتاتمسک کندنجات پیدامیکندوالاغرق میشوددرضمن نفرمودنابع عرف باش فرمودتابع این دوقران واهل بیت .حالابنده ازشماکه دم ازمطالعه دین میزنی سوال میکنم کجای قران فرموده که مادربدحجابی تابع عرف باشیم اماایاتی که فرموده حجاب رارعایت کنیدالاماشاالله تادلت بخوادایه ۳۱سوره مبارکه نوروایه۳۳و۵۹سوره احزاب واماروایات بهارجلد۴۳صفحه۹۲و۱۸۹و- رسول خدا در حالی که به شدت می‌گریست و از شهود احوال مردمان در جهنم می‌فرمود فرمود: … در معراج زنی‌ را دیدم‌ که‌ از‌ موهای‌ سرش‌ در دوزخ‌ آویزان‌ بود، و مغزش به‌ جوش‌ وغَلَیان‌ آمده‌ بود! … آن‌ زنی که‌ به‌ مویش‌ آویزان‌ بود، زنی‌ است‌ که‌ موی‌ خود را از مردان‌ نمی‌‌پوشاند. (شیخ صدوق – حدیث معراج)۵۴

      • اگر شما غیرت داری برو اونهایی که مملکت رو دارن به باد میدن نصیحت کن

  14. واقعا حرف حق رو گفتید سرکار خانم غلامی

  15. ۵۰ درصد این جوکها واقعیت و حقیقت داره . همانطور که اشاره شده نوعی طنز است و طنز هم بزرگ نمایی مشکلات موجود است . قبول کنیم که الکی در سطح کشور برای لر و ترک جوک درست نمیکنن ، حتما یه جایی ما کم داریم و حتما یه چیزی هست که برامون جوک درست می کنن، بی خودی هم برای خودمون نوشابه باز نکنیم ، چرا برای تهرانیا جوک درست نمیشه ؟ چرا برای مازندارانیا جوک درست نمیشه ؟ چرا برای خوزستانیا جوک درست نمیشه ؟ چرا برای اصفهانیا فقط با موضوع خسیسی جوک درست میشه ؟

  16. دغدغه ی خانم غلامی در موضوعِ جک های قومیتی، قابل تقدیر است، تلاش شان در نوشتن این مقاله نیز ارزشمند است. اما ای کاش بیشتر از منظر علمی به موضوع می پرداخت. در جایی از مقاله شان، یکی از دلایلِ شیوع جک های قومیتی را نژادپرست بودنِ ایرانی ها دانسته است که ظاهراً یک ادعای اثبات نشده است. جک های قومیتی و ملیتی در همه قاره ها کم یا زیاد وجود دارد. گاهی وجودِ جک ها باعثِ اصلاح یک ناهنجاری میشود. طبق بررسی های نه چندان زیادی که در حوزه ی تعصبات قومی ـ نژادی ـ ملیتی شده، ظاهراً ژاپنی ها و عرب ها و آلمانی ها بیش از دیگران ملی گرا و نژادپرست هستند و ایران در رده های میانی و حتی پایین تر قرار دارد. اگر کمی به ریشه های تاریخیِ تساهل فرهنگی در ایران نگاه کنیم، شاید به دوران کوروش برسیم که با همه ی ادیان اقوام و فرهنگها با احترام برخورد کرد. به نظر میرسد ایرانی ها در حال حاضر حتی از نظر وطن دوستی که پله ی قبل از نژادپرستی است پایین تر از متوسط جهانی اند تا چه رسد به نژادپرستی. نشانه اش هم این است که یک ایرانی به راحتی راحتی ملیت و فرهنگ و تاریخ خود را نقد میکند. ایرانی ها جزو متساهل ترین ملتهای دنیا هستند. ملتهایی که با ایرانیها برخورد دوستانه داشته اند متقابلا با برخورد دوستانه ایرانی ها مواجه شده اند. جکهایی که ایرانی ها در مورد عربها میگویند خود عربها نیز همان جکها را در مورد خودشان میگویند. در کل، ملیت و فرهنگ ایرانی جزو متساهل ترین فرهنگها است و به همین خاطر توانسته بسیاری از اقوام مهاجم به ایران را در فرهنگ خود هضم کند.

    • با سلام بر گراوند محترم
      نژاد پرستی ایرانیان نیاز به اثبات ندارد .برخورد ما با کولی ها چگونه است؟ کدام گروه نظر سنجی اجازه ورود داشتند و میزان نژاد پرستی ما را بررسی کردند.

  17. سلام به همه دوستان
    از اینکه حجاب خانم غلامی رو مورد بحث و انتقاد قرار دادید تشکر میکنم و موافقم…
    منم یه خانمم مثل خانم غلامی و دوست دارم راحت و آزاد هرجور دوست دارم بپوشم ولی فقط ۱لحظه فکر کنید هرکی هرچی بخواد بپوشه چی میشه؟؟؟؟؟
    درسته ما در اماکن عمومی از این بدتر می بینیم و جدآ دلیل نداشت این عکس تو سایت درج بشه می تونستن یه عکس محجبه بزنن . من به عنوان یه دخترجوان امروزی واقعآ به غیرتم برخورد.

  18. سلام،

    با سپاس از این نوشته.

  19. با سلام بر خواهر گرامی
    بهترین راه حل و این مسئله خودباوری با افزایش آگاهی مردم لر از گذشته و هویت باشکوه کهن خود می باشد -این قوم با ایجاد تمدن (ایلامیان=کاسیان)در هفت هزار سال قبل سنگ بنای ایجاد کشور پرآوازه ایران را نهاد-دارای خط و زبان و هنر ویژه بوده که هم اکنون موجب فخر جهانیان است.سابقه ابراز وجود قوم فارس پارس ۲۵۰۰ سال است .قوم پارس تا قبل از ابراز وجود جزء کوچکی از تمدن کاسیان =ایلامیان بوده است . زبان پارسیان مربوط به قوم کاسیان نیاکان اصلی لرها می باشد . هخامنشیان تا زمان داریوش سوم کلیه کارها دیوانی خود را با زبان و خط ایلامی یا همان کاسیان انجام می دادند.
    بر گرفته از : تاریخ ایلام باستان از پروفسور دنیل تی پاتساسترالیایی
    – ایران از آغاز تا اسلام نوشته رومن گریشمن

    • استاد کمیر شما مدرس تاریخ هستید
      این مسئله یه مسئله اجتماعی هستش

      • با سلام -نیشگون
        شناخت گذشته تاریخ قوم لر یکی از راه ایجاد خود باوری در اجتماعات مردم است یادمان باشد بسیاری از این جوکهای قومیتی را کسانی که از گذشته تاریخی پرافتخار خود اطلاعی ندارند جعل می کنند.اگر کتب تاریخی و باستانی را که جدیدآ منشتر می شود نظری بی اندازیم می بینیم که بسیاری از نوشته های تاریخ را اصلاح می کنند .تا قبل از این همه چیز را به پارسها و هخامنشیان نسبت می دادند و تاریخ ایلام و کاسیان را نادیده می گرفتند اما امروزه مشخص می شود که ایران تاریخی بسیار کهن تر از هخامنشیان داشته است .آثار تاریخی منحصر بفرد کلماه کره مربوط به تمدن ایلامیان(کاسیان)است که در زمان کشف این آثار می گفتند گنجینه هخامنشی است .این آثار حداقل مربوط به سه هزار سال قبل است در صورتی که هخامنشیان حدود ۲۵۰۰ سال پیش تاسیس شده است .البته همین هخامنشیان(پارسیان) یکی از شاخه های کاسیان بوده اند.از آنجاکه پارسیان بیش چندین هزار سال جزء تمدنهای ایلامی و کاسی بوده اند کلیه آداب و رسوم این تمدنها را گرفته اند .یعنی این چیزی که به عنوان پارسی هم اکنون شناخته می شود همان کاسیان یا ایلامیان است.

  20. با سلام خواهر گرامی-ای کاش عکس شما با لباس لری بود…

  21. انصافا بعضیا دارین انتقاد بی جا میکنید

  22. در جواب به اونا که حجاب نویسنده را دست آویز قرار داده اند:
    تنگ چشمان نظر به میوه کنند / ما تماشا کنان بستانیم
    تو در سیمای شخص مینگری / ما در آثار صنع حیرانیم

    ببینید چی گفته نه کی گفته…

    • ای لر چیز بهتری نبود بگی
      کافروو
      تو هم که زدی جاده خاکی
      تو هم که توهم زده شدی
      بجای تعریف از نوشته
      داری شعر صنما صنما می خونی

  23. اونا که فقط چند تار مو را میبینن لطفا چشمان خود را درویش کنند

  24. باسلام وخسته نباشید.مرسی از اطلاعاتتون.

  25. واقعا متاسفم برای مردم شهرستان خودمون{کوهدشت}چرا فقط ما دنبال این هستیم که مچ یه نفر رو بگیریم یا به یه نفر یه چیزی بچسبونیم حالا فقط تنها دغدغه شما شده چند تاره موی این خانم تصوری که بعضی از آقایان دارند به شکلی است که حتی خانم غلامی فقط دماغش معلوم باشد …. باز هم تاسف……..

  26. باسلام واحترام به خانم غلامی وسایر دوستان به جناب جعفر سوری کاه حرفش از نظر دین وحدیث درست است تذکر می دهم استاد جایی که احتمال تاثیر نیست روش امر معروف جور دیگراست متاسفانه برخی پوششهای ما به رسم صرفا عادت است بدون شک همه انسانهای بد ظاهر باطن بدی ندارند عذر میخوام به زنان ودختران مسلمان کمی خصوصی تر تذکر بدهیم که عمومی نشود شماتند وسریع تذکر فرمودی واحساسات عده ایی سر باز کرده از هر دو شما عذر میخوام

    • سلام مممنونم ازتذکردوستانه شمامن انتقادشمارابه دیده جان میپذیرم وعافیت وعاقبت بخیری رابرای همه مخصوصاشماازخداوندمنان خواستارم ولی ای کاش برای رشدهمدیگه دلمان بسوزدوهمه انتقادپذیرباشیم

  27. درود.نوشته سرکارخانم غلامی درخور توجه وجالب است.نمیگم بی نقصه منتها اگربخواهد نقد بشه باید با نقد درست وسنجیده ای موضوع نوشته مورد سنجش قراربگیرد.دوست مومنی که از قم نوشته ای درج نموده و برای حجاب خان غلامی فتوا صادر کرده جمله ی مولا علی رو فراموش کرده که به گفته ا توجه کنیم نه به گوینده گفته ها.تخریب شخصیت یکی از تخصص هایی که بسیاری از ما گویی آن را با نوشیدن شیر مادر مکیده ایم.دوستان عزیز قرار نیست هرکسی نقدی در باره ی هنجارهای نادرست با دلیل وبرهان بیان کرد با هیاهو سرش آوار شویم که چرا به لر ولک توهین کرده ای.دین چند تار ازموی خان غلامی اگر قرار است ایمان مرا به باد بدهد بگذار زودتر این ایمان سست پایه بر باد رود چرا که در تلوزیون جناب ضرغامی من بارها بازیگران زن فیلم جومونگ را میبینم که تا چاک سینه شان نیز نمایان است.به دوستان دیگری نیز که قوم لر را تا فلک هفتم بالا کشیده اند می گویم لرستان بدی های فراوانی نیز دارد که بهتر از من می دانید.مردسالاری وحشتناکی که خودکشی این همه دخترجوان از تبعات ان است بگذار کنار صدای گلوله هایی که هرشب در این استان شهید پرور شنیده میشه…….من به خوبی های لرستان افتخار میکنم ودربست به همه چیز لرها افتخار نمیکنم.خدا به من شعور داده ومن نمی توان واقعیات را نبینم.من به استاد رحمانپور هرجای ایران باشم افتخار میکنم اما به فلان چاقو کش معروف کوهدشتی که در روزنامه عکسش چاپ شد چگونه افتخار کنم.دوستان عزیز هرچیزی نسبی است ونباید واقعیاتمان را صفر وصدی ببینیم.حضرت علی که مولای شیعیان است پسران بزرگواری داشت وپقین میرود که هرپسری در کنار آن حضرت بوده بی گمان بزرگوار است.اما این یقین نیز بی پایه واساس است.چون حضرت علی پسر ی.. نیز داشت به نام عبیدالله که مولا اورا دروغگو خطاب کرده بود… حتی در مقابل مختار که منتقم امام حسین بود ایستاد وبه لشکر مصعب ابن زبیر پیوست وتوسط انان نیز عاقبت کشته شد……هم افتخارکردنمان وهم انتقادهایمان باید بدور ازتعصبات عشیره ای وقبیله ای باشد وبا معیارخرد وسنجیدن همه جوانب اظهار نظر کرد.درود همه دوستان وسرکارخانم غلامی

    • سلام علیک

    • در تایید و ادامه نوشته شما جناب مازیار
      اگر ما بحث نسبی بودن را بپذیرم و قبول کنیم همه عالم هستی مانند طیف بین دو بی نهایت است آنوقت به خود اجازه می دهیم که قبول کنیم قرار نیست همه انسانها دقیقا مانند هم بی اندیشند و عمل کنند .در این کره زمین بیش از هفت میلیارد انسان زندگی می کنند هیچ دو انسانی پیدا نمی شود حتی دوقلوهای همسان که مانند هم فکر کنند و در باره همه مسائل به یک شیوه برخورد کنند. و این یکی از بزرگترین رازهای خالق هستی است.متاسفانه برخی خود را ملاک حقیقت فرض کرده و همه را با خود مقایسه می کنند و همین موجب زیاده خواهی و تعرض به خواسته و نظرات دیگران است .

  28. با سلام واقعا متاسفم برای خودمون که اون قدر ضعف فرهنگی داریم که با توهین به رفتار و فرهنگی خودمان بدنبال اندکی خنداندن خودمون و دیگران هستیم چرا همش باید خوبی های قوم لر را فراموش کنیم وبه دنبال ضعف های فرهنگی خودمان باشیم چرا تا کسی می خواد حرف حقی رو بزنه اون رو اشاره می گیریم و به توهین می کنیم

    • ظفر اینقدر کمبود داریم که همین یه خانم متشخص و دلسوز و با کلاس اومده دو کلوم حرف حسابی زده این آپاچیا میخان بزن تو ذوقش

  29. زنده باشی درودخدابرشماو همفکران شما

  30. مرد باید آزاده باشه و شهامت داشته باشه

  31. دوستان عزیز خانم غلامی حتی به خودش زحمت نمیده بیاد جواب نفد هتون بده.این توهین به شعور ما نیست؟واقعا متاسفم

    • رحمت بر شما واقعا من فکر می کنم اصلا این خانم وجود نداره و خودش نمی دونده مقالش تو این سایته!!!

      • بسیاری متاسفانه اصلا مقاله این خانم محترم نخوانده و گیر دادن به نحوه پوشش و آراستگی، ایشان هم بنده خدا فراری شده.

  32. اکثر این جوک ها را ابتدا بین خانواده ها ،و طوایف خودمان درست می کنیم .یک خانواده علیه خانواده دیگر یک روستا علیه روستای دیگر ، شهری علیه شهر دیگر و سپس همین را به فارسی برگردانده و میشود بر علیه همه قوم لر

  33. باسلام باتشکراز مطالب مفیدشما

  34. واقعاً جزء تأسف چیزی برای گفتن نیافتم

  35. خداوند در اکثر موارد به انسان آزادی تکوینی عطا نموده است،ولی آزادی تشریعی محدوداست ،مثال:هرخانمی می تواندزیباییهای خود را در معرض دیدهمگان قرار دهد(آزادی تکوینی)؛زیباییهای خود را جز برای همسر ومحرمانت آشکار نکن(محدودیت شرعی)
    خواهرم بهترین درسی که از یک زن گرفته می شود حیاء اوست ،شما که خود را جزء فرهیختگان می دانی با کشیدن روسری روی اون چند تار مو،دررفضای مجازی قشگی که باهمت عدهای از دلسوزان ایجادشده تشنج ایجادنکن،خُوَم بایْن

    • آقای محمود مهکی سلام
      جناب خداوند هفت میلیارد انسان روی کره زمین ایجاد کرده که هیچ مادر و دختر و پدر و پسری نه هم شکل هستند نه مانند هم فکر می کنند .آیا بنظر شما بهتر نبود خداوند همه را با یک قالب دقیقاً همسان هم درست می کرد!!!!!!

  36. من جعفر سوری لکی هستم این جعفر که از قم پیغام داده نیستم من از کوهدشت. پیغام میدم خانم غلامی متاسفانه تو این شهر ما. بجای. اینکه به عمق مطلب. توجه کنند که چه بلای سر فرهنگ ما آورده است. من واقعا متاسفم برای بعضی ها. من از شما خانم غلامی متشکرم بابت مطلب تاثیرگذارتر مرسی

    • جناب دکترسرتیپ نیاخجالت بکش به جای من پیام میدی چرااززبان خودت نمینویسی میرملاس که باشمامشکلی نداره این شمایی که مشکل داری

      • معلومه که اصلا پیام منو خوب نخواندی من به آن های هستم که به ظاهر مطلب نگاه می کنند!بعد من شمارو می‌شناسم متاسفانه با خوشبختانه هم اسم و هم فامیل هستیم

  37. با سپاس از همه آنهایی که برای اعتلای فرهنگ دغدغه دارن
    من فک میکنم یک آسیب شناسی اجتماعی برای این بی تفاوتی به فرهنگ لازم است وباید خاطر نشان کرد که شاید وقتی برای کم رنگ کردن تعصبات تلاش میکردیم مایع کار زیاد بوده و امروز جای تعصب و توجه رو بی تعصبی و بی تفاوتی گرفته
    نمیخوام بگم که زیادش خوبه اما گذشت زمان نشون دادکه کمشم بده تعصبو میگم

  38. خدا خیرد دهدخانم غلامی
    روشنگری کن

  39. خواهرم.گل گفتید

  40. دوستان عز یز فکر چی هستید وقتی شبکه سه این هفته تو سرزمین کهن به قوم لر و بختیاری توهین میکونه وای به حال بقیه

  41. با سلام. دریک جمله به همه نکته نظرات همه بردارهاوخواهرا بخواهم جواب بدهم ما لرها یکی از ضعف هایی که داریم خودمان را باور نداریم بدلیل اینکه همه با هم لج میکنیم به جای اینکه بیاییم با هم ضعف ها را برطرف کنیم همش دنبال یکدیگر هستیم مگر ما لرها چی از بقیه نژادها کم داریم حالا دروست است لرستان از نظر اقتصادی وفرهنگی یا حوزه های دیگر کار نشده اما بایستی این افتخار را داشته باشیم که مردم با غیرت وخونگرمی هستیم مخصوصا شهر کوهدشت البته همه جا خوب وبد هست اما این به معنی این نیست که قوم خودمان را فراموش کنیم ضمنا شهر کوهدشت بسیار آدم با سواد زیادی دارد ولی به دلیل اینکه همش دنبال باند بازی هستیم هیچ پیشرفتی در شهر نداریم در پایان امیدواریم همه دست به دست هم بدهیم وشهر کوهدشت را آباد وسربلند کنیم .

  42. بزله و شو خی در قالبهایی همچون هجو،هزل و… از منظر اهل هنر و تفکر برای رشد شعور جمعی و طرح مسائل عمیق و اساسی به زبانی ظریف و ساده و عامه فهم یک از صنایع ادبی است.
    بزرگانی همچون عبید زاکانی و… در تاریخ ادب ما نمونه برجسته همین رویکر بوده اند.
    اما وقتی کار به سطوح نازلتر اجتماعی می رسد با روند معکوس این جریان فرهنگی مواجه ایم.
    متاسفانه روشنفکران و اهل قلم ما به جای بالا بردن سطح شعور مخاطب و … با ارایه مطالب کلیشه ای و مباحث آکادمیک فقط به درهم تنیدگی مشکلات کمک می کنند.
    خانم عزیز دفعه بعد اگه خواستید مقاله بنویسد به رابطه بین مخاطب و نوشته نیز توجه داشته باشید.

  43. با سلام و احترام
    بنده امروز به صورت اتفاقی یادداشت نقدی بر جوک های قومیتی را در این سایت دیدم. این مطلب ابتدا در سایت استان کهگیلویه و بویراحمد و روزنامه ابتکار جنوب منتشر گردید و باز نشر آن در این سایت و سایت های دیگر خارج از اطلاع بنده است. بهرحال بحث جوک های قومیتی بسیار وسیع است و واکنش های مختلفی در پی دارد. درکنار نقد های جالب در مورد عکس بنده، از اینکه یادداشت مورد توجه و نقد و بررسی بزرگواران قرار گرفت سپاسگذارم.

  44. با این جک های مسخره و بی ربط (هدفدار) چیزی از اصالت، پاکی سلحشوری، غیرت و همت، شجاعت، رشادت، فداکاری و هوش هیچ قومی کم نخواهد شد.بذار انقدر جک های چرند بسازن تا نفسشون در بیاد. گور بابای اون کسی که جک های ضدفرهنگی میسازه و گور بابای اون کسی که نشر میکنه خدا لعنتشون کنه آمین.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.