تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
5

میرعمادی: ناصرالحق در جریان سازی فکری و فرهنگی طبرستان نقش اساسی داشته است

  • کد خبر : 42787
  • 04 بهمن 1392 - 12:21

  نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد گفت: ناصرالحق در جریان سازی فکری و فرهنگی طبرستان نقش اساسی داشته است. به گزارش میرملاس نیوز ؛ حجت الاسلام سید احمد میرعمادی در همایش بین المللی بزرگداشت ناصر کبیر (اطروش) راجع به نقش ناصر الحق در پایه گذاری فرهنگی و سیاسی تشیع […]

 

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد گفت: ناصرالحق در جریان سازی فکری و فرهنگی طبرستان نقش اساسی داشته است.

به گزارش میرملاس نیوز ؛ حجت الاسلام سید احمد میرعمادی در همایش بین المللی بزرگداشت ناصر کبیر (اطروش) راجع به نقش ناصر الحق در پایه گذاری فرهنگی و سیاسی تشیع در طبرستان گفت: تاریخ نشان می دهد که هر ایده و اندیشه ای هر گاه از پشتوانه علمی و قدرت سیاسی برخوردار باشد رشد و پیشرفت می کند.

وی با بیان اینکه ناصر کبیر زمانی که به طبرستان آمد اندیشه نشر تفکر اهل بیت(ع) را داشت، عنوان کرد: وی کلام مولای متقیان علی(ع) در نهج البلاغه را سر لوحه کار خود قرار داد‌ و با روش پند و نصیحت مردم، خیرخواهی و گره گشائی از کار مردم به احیای سنت پیامبر(ص) و خاندان پاک او، اجرای حدود و احکام الهی، رساندن سهم های بیت المال به طبقات مردم پرداخت.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد افزود: ناصرالحق در جریان سازی فکری و فرهنگی و جریان سازی سیاسی و حکومت اهل بیت(ع) در طبرستان نقش اساسی داشته است و حکومت نوپای شیعه در طبرستان با تلاش فرهنگی و سیاسی ناصرالحق تا دو قرن ادامه پیدا کرد.

حجت الاسلام میرعمادی گفت: ناصر کبیر هم در میان علما و اندیشمندان از جایگاه والائی برخوردار بود و همچنین در نزد سیاستمدارن و حاکمان جایگاه ویژه ای داشتند.

وی گفت: ایشان هم اهل رزم بود و هم اهل علم و به همین دلیل او را امام العالم و امام المجاهد می نامیدند و گواه شخصیت علمی او آثار و تألیفات و آراء فقهی و کلامی اوست.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد در ادامه به اقداماتی که “اطروش” در پایه گذاری فرهنگ اهل بیت(ع) در طبرستان اشاره کرد و گفت: تأسیس مدارس و مراکز آموزشی به نام اهل بیت(ع) و تربیت شاگردان، راه اندازی کتابخانه ها و احداث مساجد در طبرستان، حمایت مالی و معنوی از علما و مبلغان و اصحاب علم و فرهنگ از جمله این اقدامات بوده است.

حجت الاسلام میرعمادی تشکیل مجمع مشورتی از فقیهان برای احیای فقه سیاسی اهل بیت(ع)، برگزاری جلسات درس و بحث در فقه و کلام  اهل بیت(ع) را از جمله اقدامات فرهنگی ناصر کبیر برشمرد و گفت: تاریخ نشان می دهد که اوضاع فرهنگی دوره حکومتی اطروش بسیار درخشان بوده است.

وی در ادامه به اقدامات سیاسی ناصرالحق در طبرستان اشاره کرد و گفت: احیای حکومت علویان در طبرستان، تأکید بر اجرای عدالت علوی، اعلام اینکه برای برپاداشتن کتاب خدا و سنت پیامبر و امر به معروف و نهی از منکر با شما بیعت می کنم، نوشتن کتاب الاحتساب (امور حسینیه و وظیفه محتسب) از موارد فعال فعالیت سیاسی اطروش است.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=42787

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.