تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
4

قارچ ذغالی بلوط در کمین جنگلهای زاگرس

  • کد خبر : 42951
  • 06 بهمن 1392 - 11:38

  کارشناس تحقیقات جنگل و مرتع مرکز تحقیقات جهادکشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیماری به نام قارچ ذغالی بلوط جنگلهای حوزه زاگرس بخصوص این استان را تهدید می‌کند. به گزارش میرملاس نیوز به نقل از ایسنا، مسعود یوسفی افزود: اگر جنگل به این قارچ آلوده شود راهی جز قطع درخت آلوده وجود ندارد و مسئولان […]

 

کارشناس تحقیقات جنگل و مرتع مرکز تحقیقات جهادکشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیماری به نام قارچ ذغالی بلوط جنگلهای حوزه زاگرس بخصوص این استان را تهدید می‌کند.

به گزارش میرملاس نیوز به نقل از ایسنا، مسعود یوسفی افزود: اگر جنگل به این قارچ آلوده شود راهی جز قطع درخت آلوده وجود ندارد و مسئولان تاکنون نتوانسته‌اند در این زمینه کاری کنند.

وی اظهارکرد: علاوه بر این قارچ در سال‌های اخیر یک نوع سوسک چوب‌خوار به بلوط‌هایی که از نظر شرایط فیزیولوژیکی وضعیت وخیمی دارند صدمه می‌رساند.

این کارشناس خاطرنشان کرد: بیماری‌های دیگری که در جنگلهای زاگرس و استان کهگیلویه و بویراحمد شایع است پروانه‌های برگ خوار بلوط است که این مسأله جدی است و باید فکری به حال آن شود. همچنین جوانه‌ خواربلوط که مانع زادآوری بذر بلوط می‌شود نیز از دیگر بیماری‌های جنگلهای زاگرس و این استان است.

یوسفی تصریح‌کرد: ریزگردها و گرد و غبار سالهای اخیر نیز یکسری آلاینده‌هایی دارند که روی برگ درختان تأثیر منفی می‌گذارد و مانع عمل فتوسنتز و تنفس خوب درختان می‌شود که باعث ضعف فیزیولوژیک درختان شده است.

وی با بیان اینکه عوامل تهدیدکننده جنگلهای زاگرس و استان کهگیلویه و بویراحمد عوامل طبیعی و غیری طبیعی هستند، ادامه‌داد: زراعت و شخم‌زدن زیر درختان بلوط از سوی کشاوزران مانع زادآوری نهال بلوط می‌شود که یکی از عوامل تهدیدکننده جنگلها بشمار می‌آید چرا که رطوبت را تا حدودی از دسترس درختان خارج می‌کند. همچنین جمع‌آوری بلوط‌هایی که زیر درختان افتاد توسط مردم و دامداران نیز در زاد آوری این جنگلها تأثیر گذار خواهد بود چون مردم از آنها برای خوراک انسانی و حیوانات خود استفاده می‌کنند و اگر این بذرها زیر درختان بماند می‌توانند بر اثر باران جوانه زده و تبدیل به نهال جدید شوند.

این کارشناس تحقیقات جنگل و مرتع بیان کرد: دولت، مسئولان و متولیان امر باید بحث حفاظت و صیانت از جنگلهای بلوط استان کهگیلویه و بویراحمد را بصورت جدی دنبال کنند و مبارزه بیولوژیک و طبیعی انجام دهند که بتواند قارچ ذغالی و برخی دیگر بیماری‌ها را کنترل کند چراکه سم‌پاشی از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست.

یوسفی عنوان‌کرد: برای مبارزه با ریزگردها باید راهکار بین‌المللی با همکاری و مشارکت کشورهای منشأ این پدیده ارائه شود که تا حدودی کنترل شود. خشکسالی اخیر نیز تأثیراتی بر آلودگی و خشک‌شدن جنگلهای زاگرس و استان کهگیلویه و بویراحمد داشته است اما اگر جنگلها از دست بیماری‌ها رهایی پیدا کنند، می‌توانند در زمینه آسیب‌های خشکسالی خود را ترمیم کنند.

وی اضافه‌کرد: برای نجات و زنده نگهداشتن جنگلهای زاگرس و به تبع آن استان کهگیلویه و بویراحمد دولت و دستگاه‌های متولی باید با همکاری مردم و تشکلهای مردم نهاد کمک کنند و اقدام و حمایت جدی داشته باشند و در غیر این صورت جنگلهای منطقه زاگرس و استان کهگیلویه و بویراحمد خشک خواهد شد.

 ۹۰ درصد استان کهگیلویه و بویراحمد را جنگل و مرتع در برگرفته که از این میزان ۹۹۷ هزار هکتار جنگل و ۷۴۰هزار هکتار مرتع است و ۸۰ درصد جنگل‌های این استان را گونه بلوط تشکیل می‌دهد و ۲۰ درصد مابقی از سایر گونه‌ها است.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=42951

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.