تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
4

چند خبر ؛ بازگشت گور از شاهنامه/کل و بز گرسنه دنا در انتظار چرخبال/بلوط ها در خاییز سبزند

  • کد خبر : 43161
  • 09 بهمن 1392 - 14:23

  بازگشت گور ایرانی –  پس از سالها از محو شدن رد پای گور ایرانی در دشتهای کرمان ماموران محیط زیست شهربابک در مجاورت استان فارس موفق به فیلمبرداری ۱۳ راس از این حیوان در معرض انقراض در حیات وحش کرمان شدند این درحالیست که سالهاست که این حیوان به صورت آزاد در طبیعت دیده […]

 

بازگشت گور ایرانی –  پس از سالها از محو شدن رد پای گور ایرانی در دشتهای کرمان ماموران محیط زیست شهربابک در مجاورت استان فارس موفق به فیلمبرداری ۱۳ راس از این حیوان در معرض انقراض در حیات وحش کرمان شدند این درحالیست که سالهاست که این حیوان به صورت آزاد در طبیعت دیده نشده بود.

این حیوان رسما در لیست حیوانات در معرض انقراض قرار گرفته است و در اکثر استانهای کشور دیگر دیده نمی شود هر چند که تا چند سال قبل گوره خر ایرانی یکی از گونه های قابل توجه از نظر جمعیتی در ایران محسوب می شد.

پس از خشکسالی و از همه مهمتر شکار بی رویه حیوان رفته رفته تعداد گور ایرانی به صورت انگشت شمار درآمد.

گور ایرانی از راسته فرد سمان و خانواده اسب و الاغ بوده و مشخصه بارز آن تکه ای پوست گرد و سیاه رنگ در سطح داخلی دست ها می باشد. در گذشته ای نه چندان دور گله های بزرگ گور در بسیاری از مناطق استپی و بیابانی کشور مشاهده می شد ولی در حال حاضر تعداد بسیار کمی از آن فقط در منطقه حفاظت شده توران، بهرام گور و منطقه مرزی سرخس باقی مانده است.

حضور این جانوران نشان می دهد که دشتهای استان کرمان شرایط مناسبی برای حضور دوباره این جانوران در استان کرمان را پیدا کرده است.

این حیوان تیره ای از چرندگان بین الاغ و اسب است که گرایش بیشتری به اسب دارد و حتی در داستانهای کهن ایران نیز به شکار آن اشاره شده است./مهر

 

درختان بلوط در کوه خاییز کهگیلویه همچنان سبز خواهند ماند

رییس منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه با اشاره به خشکیدگی درختان بلوط در کوه خاییز گفت: با اجرای طرح پیشگیری و کنترل خشکیدگی درختان در این منطقه از خشکیدگی آنها جلوگیری خواهد شد.

قدرت الله آویزش گفت:این طرح با کاشت درختان بلوط در ۵۰ هزار هکتار به مدت یک ماه اجرا خواهد شد.
وی اظهارکرد: این درخت کاری با اعتباری بالغ بر ۲۲۰ میلیون ریال در کوه خاییز اجرا خواهد شد.
آویزش علت خشکیدگی درختان بلوط را بیماری ذغال بلوط و سوسک چوب خوار خواند و تصریح کرد: پدیده خشک شدن درختان بلوط از سال ۸۸ آغاز شده است.
وی ابراز داشت: خشکسالی های پی درپی و نبود آب کافی نقش مهمی در شیوع آفت بیماری ذغال بلوط و سوسک چوبخوار داشته است./ایرنا

 

 

کل و بز گرسنه دنا در انتظار چرخبال

زندگی گله های کل و بز دنا این روزهای سرد زمستانی با مدفون شدن علوفه های خوش خوراک این کوه زیرخروارها برف دچار سختی شده و حیات این گونه های ارزشمند از گرسنگی در این زمهریر سخت به مخاطره افتاده است.

بارش بیش از یک متر برف که در ارتفاعات و برف انبارهای دنا نیز چند متر گزارش شده است، تامین علوفه گونه های پرشمار کل و بز این زیستگاه را این روزها دچار مشکل کرده است.محیطبانان پارک ملی دنا با اشاره به شرایط سخت وحوش این زیستگاه که یکی از مهمترین زیستگاههای حیات وحش ایران است، برلزوم چاره اندیشی مسوولان برای تامین علوفه حیات وحش دنا از طریق اعزام چرخبال تاکید دارند.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد اگر چه محیطبانان و مسوولان پارک ملی دنا در دامنه های کوه دنا با هر زحمت ممکن به صورت کوله پشتی علوفه برای گونه های کل و بز حمل کرده اند ولی این میزان ناکافی است.

عطا پورشیرزاد در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بارش سنگین برف رفت و آمد و حمل علوفه زمینی به زیستگاههای حیات وحش در ارتفاعات را غیرممکن کرده است و تامین علوفه نیازمند استفاده از چرخبال است.

وی گفت: استاندار کهگیلویه وبویراحمد با وزیر کشور و معاون عمرانی استاندار نیز با امور عمرانی وزارت کشور برای تامین یک دستگاه چرخ بال از استانهای مجاور فارس و اصفهان درخواست کمک کرده اند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کهگیلوه وبویراحمد نیز گفت: گونه های کل وبز در محدوده ˈمیمندˈ و ˈضلع شمالی ˈدنا بیش از سایر نقاط این زیستگاه نیازمند توزیع علوفه اند.

جمشید عبدی پور افزود: در مناطق ˈآب سپاهˈ و ˈزیستگاه گوزن زردˈ دنا به صورت دستی علوفه توزیع شده است.

عبدی پور بیان کرد: علوفه به میزان کافی تهیه شده و یگان حفاظت در انتظار اعزام یک دستگاه چرخ بال به این منطقه است که هم اکنون روند اعرام چرخ بال به منطقه با وزارت کشور و سازمان مرکزی در حال پیگیری و اقدام است.

وی گفت: خوشبخانه تاکنون حفاظت خوبی از گونه های حیات وحش پارک ملی دنا با وجود شرایط بحرانی و آمدن گونه های کل و بز به دامنه ها انجام گرفته است و تشدید مراقبت از طریق یگان های حفاظتی اعمال شده است.

پارک ملی دنا با بیش از ۹۰ هزار هکتار وسعت به عنوان یکی از مناطق حفاظت شده ملی و زیستکره، زیستگاه گونه های پرشماری از حیات وحش از جمله کل و بز محسوب می شود.

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=43161

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. به امید روزی که حیات وحش و منابع طبیعی به حالت گذشته خود برگردد.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.