تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
5

همینی که هستم !

  • کد خبر : 43201
  • 09 بهمن 1392 - 19:15

    ابراهیم امرایی / میرملاس نیوز :  همینی که هستم هنگامی که در زلزله ۹ ریشتری ژاپن یکی از نیروگاههای برق این کشور تخریب شد و ساکنین روستای مجاور این نیروگاه مجبور به ترک منازل خود شدند رئیس شرکت نیروی برق توکیو و مدیران ارشد این شرکت دربرابر مردم آسیب دیده این روستا حاضر […]

00002

 

 

ابراهیم امرایی / میرملاس نیوز :

 همینی که هستم

هنگامی که در زلزله ۹ ریشتری ژاپن یکی از نیروگاههای برق این کشور تخریب شد و ساکنین روستای مجاور این نیروگاه مجبور به ترک منازل خود شدند رئیس شرکت نیروی برق توکیو و مدیران ارشد این شرکت دربرابر مردم آسیب دیده این روستا حاضر شده و پس از آنکه در برابرشان زانو می زنند ، بابت اتفاقی که افتاده ‌، از آنان عذرخواهی می کنند. عذر خواهی بابت رویدادی که مسبب آن ، نه اهمال و یا بی تدبیری مدیر ویا زیرمجموعه اش بلکه به واسطه ی قهر طبیعت بوده است. فرهنگ عذرخواهی ، سنتی دیرینه در میان مدیران کشور ژاپن است فرهنگی که متاسفانه اینک به حلقه مفقوده فرهنگ ماتبدیل شده . 

با همه پیشینه فرهنگی و مذهبی ما ایرانیان، مدیران و حتی مردم به این دلیل که شاید احساس می کنند از جایگاه خود به پائین می افتند در پی اشتباهشان عذرخواهی نمی کنند.

در خانواده پدر و مادر از فرزندان خود به خاطر اشتباهشان عذرخواهی نمی‌کنند و این فرهنگ نادرست در طول تاریخ به مردم سرایت کرده است.

در دین مبین اسلام همواره توصیه به توبه و بازگشت به سوی خداوند شده و اینکه انسان هرگاه به واسطه قصوررفته عذرخواهی کند، خود را در معرض احسان الهی قرار داده و از برکات احسان جامعه برخوردار و بهره مند می‌شود با این وجود اغلب ما عذرخواهی را با ضعف، ناتوانی و ناکارآمدی برابر می دانیم و بر این باوریم که طرف مقابل در برابر شنیدن عذرخواهیمان خود را بیشتر محق می داند بنابراین چون این تفکر در بین فرهنگ غالب مردم وجود دارد معمولا از عذرخواهی کردن خودداری می کنند .

در بسیاری از جوامع پوزش را به عنوان حس بزرگواری افراد، رشد تفکر و روابط بالای اجتماعی تلقی می شود به همین خاطر افراد در این گونه جوامع به راحتی به خطای خود اعتراف می کنند.  

اگر انسان بپذیرد که خود و دیگران دارای معایبی هستند که هر از گاهی با یک تنش و اختلال ولو کوچک ممکن است این عیب آشکار ‌شود، معذرت خواهی کردن به خاطر آن سخت نخواهد بود. 

 

باورهای مذهبی و اشارات صریح قرآن مجید و مفاهیم عمیق عرفانی در فرهنگ ما حاکی از آن است که عذرخواهی نشانه بزرگی است و کسر شان محسوب نمی شود ولی متاسفانه با همه پیشینه فرهنگی و مذهبی ما ایرانیان، مدیران و حتی مردم در صدد اعتراف به اشتباه و عذرخواهی نیستند.

عذرخواهی نشانه ضعف نیست و مدیران کلان و خرد ما باید به این مسئله توجه کنند که مردم به صداقت آنها بیش از هرچیز دیگری احترام می گذارند باید این فرهنگ را در خود تقویت کنیم که هر زمان احساس اشتباه کردیم بتوانیم خود انتقادی کنیم و اجازه انتقاد به دیگران را نیز بدهیم.

قدرت خود انتقادی و پذیرش مسئولیت نشان دهنده پختگی و بزرگی فرد است و مدیران در فرایند مدیریتی خود باید منافع اجتماع و مصالح ملی را بر مسائل فردی و گروهی ترجیح دهند چرا که این امر مسئله ای اخلاقی و از زاویه دید مردم بسیار ارزشمند است. 

در صورت نبود فرهنگ عذرخواهی در جوامع زمینه برای ظهور فرهنگ ( توجیه کردن ) فراهم می شود ، دلیل تراشی و تقصیر را به گردن دیگری انداختن همه از پس لرزه های نبود فرهنگ عذرخواهی است. 

خود انتقادی و پذیرش مسئولیت نشان دهنده پختگی و بزرگی فرد است و مدیران در فرایند مدیریتی خود باید منافع اجتماع و مصالح ملی را بر مسائل فردی و گروهی ترجیح دهند چرا که این امر مسئله ای اخلاقی و از زاویه دید مردم بسیار ارزشمند است چنانچه سعدی می فرماید:” 

                اقوام روزگار به اخلاق زنده اند قومی که گشت فاقد اخلاق مرده است.

بدون اندکی تردید، در نظام اسلامی مسئولان باید خود را در قبال جامعه مسئول و پاسخگو بدانند و در صورت بروز کاستی‌ها از مردم عذرخواهی کنند. 

در ذیل این نوشتار خود و خوانندگان این مطلب مشتاقانه منتظرکسانی هستیم که شهامت به خرج داده و شجاعانه بابت قصورهایشان در زمان تصدی در هر پستی از مردم دیارمان عذر خواهی می کنند بسم الله :

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=43201

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 33در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۳۲
  1. احسنت و آفرین به آقای امرایی .

  2. آقای امرایی بنده شاید شما را ندیده ام. ولی با خانواده بزگوارتان مخصوصأ آقای کرمعلی و شهید عزیز سعید اردات دارم. مقاله شما زیباست.
    بنده هم معتقدم که هر مسلمانی اعم از مدیر، کارمند، شهری، روستایی و غیره بایستی گناه اشتباه در دنیا را به عقبی نیندازند. مثلأ اگر قرار باشد آبروی من در این جهان یا اون دنیا از بین برود بهتره که در این دنیای چند صباحی باشه تا در دنیای باقی. پس مسلمان از عذرخواهی بایستی استقبال کنه نه فرار.
    از قول مرحوم سید جمال الدین اسدآبادی نوشته اند که پس اینکه اروپا و آسیا و … رو دید و برگشت پرسیدند چه دیدی؟ گفت در اینجا مسلمان دیدم ولی اسلام ندیدم! اما در غرب اسلام دیده ولی مسلمان ندیدم!

  3. درود بر آقا ابراهیم… دوست و همکلاسی قدیمی
    یاد و خاطره شهید سعید گرامی باد.
    مطلب بسیار جالبی بود ولی متاسفانه کو گوش شنوا؟؟؟

    • سلام آقا محسن خدا رو شکر حداقل فایده نوشته این حقیر اطلاع از احوال دوستان عزیزی چون شماست جدا دارد به پاس فرهنگ عذر خواهی من نیز از اینکه دیر پاسخ اظهار لطف شما را دادم عذر خواهی کنم . باز هم از لطف جنابعالی سپاسگزارم

  4. درود بر قلم شیوایتان آقای امرایی

    • سلام آقا سعید از اینکه گاه به گاه با سلیقه و پی گیری ، موجب می شوی تا ما با دیدن عکس کبوتران شهرمان برای لحظاتی هم که شده آسمانی شویم به نوبه خود تشکر می کنم باشد تا خداوند متعال هموار به شما توفیق دهد تا با قرار دادن تصایر آن عزیزان سفر کرده دلهای مبتلا به روزمرگی را جلا دهید .

  5. باتشکرازاقای امرایی عزیزمن یک روایت دیدم که نوشته بودمومن هیچوقت عذرخواهی نمیکندچون کاری نمیکندکه مجبورشودعذرخواهی کنداحتمالامدیران ومسولان ماهمه مومن هستندومن وشماخبرنداریم وگرنه مثل ان ژاپنی عذرخواهی میکردنددرسته؟

    • جناب سوری عزیز : به نظر این حقیر جز معصومین ، امکان خطا برای همه هست اما آنچه مهم است به نظر من پذیرش خطا و سپس تلاش برای جبران آن است و عذر خواهی یکی از مهمترین راههای جبران و دوری از تکرار خطاست .

  6. اقای امرایی من از جانب:
    من از جانب نمایندگان سابق واسبق وفعلی از مردم لرستان به خاطر دادن پتروشیمی لرستان به اراک پوزش می طلبم
    من از جانب نمایندگان شهرستان کوهدشت در تمام دوران از این که نتوانستند یک پروژه ملی را برای شهرستان بگیرند پوزش می طلبم
    من از جانب نمایندگان مردم به خاطر افراد وجوانانی که به علت بیکاری و نداشتن شغل در سر چهار راها وکوچه وپس کوچه ها به علت اعتیاد چرت می زنند واز خانواده من وشما هستند پوزش می طلبم
    اقای امرایی من از جانب نمایندگان مردم در مجلس از اینکه سومی استان داری اب کشور هستیم اما حتی یک سد قابل بهره برداری نداری م پوزش می طلبم
    من از جانب نمایندگان مردم از کلیه خانواده هایی که به دلیل نداشتن جاده مناسب ودارا بودن جاده های جنگ جهانی دوم عزیزان خود را در تصادفات از دست دادند پوزش می طلبم
    من از جانب نمایندگان مردم از این که ۳۰ سال است مردم کوهدشت را در بحران های سیاسی عمیق می برند تا مردم نتوانند انتخاب درستی داشته باشند پوزش می طلبم
    ومن از این که ۲ سال دیگر عده ای دی
    گر با هزارن وعده دوباره مردم را گول می زنند پوزش می طلبم ومن از جانب نمایندگان از خانواده های حادثه سعادت اباد خانواده های دیگری که به نوعی به خاطر نداشتن یک مسئول مناسب اسیب دیده اند پوزش می طلبم ومن به خاطر چهره روستا گونه شهرم به خاطر چهره کویر گونه بلوط های شهرم پوزش می طلبم .من پوزش می طلبم از این که اب استان من تا مرکز ایران رفته اما حتی یک هکتار زمین ابی مکانیزه نداریم که با کار دولت انجام گرفته باشد و من پوزش می طلبم …………………

  7. آموزه های دینی؛ سرشار از تعالیمی است که برای جزیی تری رفتارهای فردی ،اجتماعی وسیاسی ما با فرمول و فرایند مشخص، اخلاق برتر را تعریف نموده است.
    به اعتقاد حقیر ،هنگامی که ظرفیتهای روحی تکامل پیداکند و متن روح آدمی آکنده از فضیلت شود کفه تعارضات معکوس بسمت فضیلت سنگین می شود و آفتهای آخلاقی کمرنگ وبه تدریج بی رنگ میشوند؛ شاکله آفت روحی که موجب سقوط بسیاری از انسانهای نامدار تاریخ شده است” آفت غرور” است
    غرور باعث میشود رفتارهای خود را موازی بر مدار واقعیت و حقیقت بدانیم حال آنکه ممکن است رفتارمان ؛نادرست،اشتباه و غیر اخلاقی باشد اینجاست که عنصر غرور و نقص روحی و تهی بودن از خدا و خوبی نمیگذارد به خطایمان اعتراف کنیم بنابراین عدم اعتراف به خطا و اشتباه سبکباری را از ما میگیرد و کرختی و زمختی باور و اخلاقمان را به روحمان ارزانی میبخشد آنگاه انسانی میشویم با قرنها فاصله تا اخلاق نبوی”ص”و علوی”ع”.
    التماس دعا

    • جناب پرویز پور : از اینکه افتخار دادید و در بحث شرکت کردید ممنونم بی شک دوستی مثل شما از جمله آگاهانی هستید که کمی بیش از دیگران اهمیت عذر خواهی را می دانید

    • اقای پرویزپوربنازم به این ادبیات پرملاتت بیخودنیست ماشماراخیلی دوست میداریم

      • آقا جعفر
        باسلام و تحیت:
        غلظت عیارعلاقه ام به شما هرگز رقیق شدنی نیست
        درک لطافت روحت را از فرسنگها فاصله احساس میکنم.
        سربلندی؛عزت و سلامتی را برایت آرزو دارم

  8. درود بر آقای امرایی

    سلام خدا بر آقا یا خانم اندیشه بخاطر کامنت زیبا و پر معنایش .

  9. دستت درد نکنه بسیار قشنگ بود استفاده بردیم خدانگهدارت باشه

  10. داش ابی دستت درد نکنه البته اگه چند مصداق از شانه خالی کردن مسئولان از عذرخواهی از مردم اضافه می کردی بهتر بود. به خوانندها پیشنهاد می کنم هریک نمونه ای از این داستان غمبار را به نوشته آقای امرایی اضافه کنند. مثلا سقوط مینی بوس به سد کارون سه و مرگ دلخراش ۱۲ نفر در این حادثه در مرداد امسال

  11. سلام خواننده عزیر: با وجودی که امیدوار نبودم کسی از آقایان با نام مستعار هم شده در این بحث شرکت کند و بابت کم کاری یا رویه اشتباهش عذر خواهی کند اما بر آن شدم تا این مطلب را تقدیم کنم امیدوارم دیگر مسئولان که در میانشان افراد لایق و کار آمد هم وجود دارد در خدمت گذاری به ولی نعمتان خود بهتر از رفتگان عمل کنند تا در روز واپسین در نزدخود و خدایشان شرمسار نباشند.

  12. سلام بردوست عزیزم جناب ابراهیم امرایی! بسیارزیبا مرقوم فرموده اید، اما، کو گوش شنوا! مخصوصن مدیران ماکه صدماشاا… خودراعقل کل می دانندو نه انتقادپذیرندونه اهل گفتگووباتیشه ریشه ی هرمنتقدی رامی زنندومخالفین عملکردبدخودرابه خاک سیه می نشانند! بایدتدابیری اندیشه شودکه هرمدیری ازانجام وظایف خودناتوان بودیاسرباززدسیستم به راحتی اوراازگردونه قدرت ومدیریت خارج نماید واین وضعیت حاصل نخواهدشدمگرباآشنایی هرچه بیشترمردم باقانون و احترام به آن ومطالبه حقوق خود!

    • موافقم جناب شیراوند یکی دیگر از حلقه های مفقوده ما ، قانونمندی و شناخت حق و حقوقمان است آشنایی با حقوق شهروندی و اجتماعی است که برای ما حق ایجاد می کند ، مسئولین جوامع قانونمند هیچگاه فراتر از واقعیت قول وقرار نمی گذارند و از طرفی مردم هم با شناخت توان و وضایف واقعی و قانونی افراد از آنان توقع بی جا و غیر معقول نخواهند داشت اینجاست که به اصطلاح هر چیز سر جای خودش است معنای واقعی عدل و قانون هم یعنی همین ، قرار گرفتن هرچیز در جای خودش

  13. باسلام خدمت دوست عزیز جناب امرایی
    دستتون دردنکنداستفاده کردیم
    زحمات حضرتعالی درصداوسیمای لرستان برکسی پوشیده نیست انشاله موفق باشید،خواهشا این توصیه یعنی روحیه عذرخواهی رو به مدیران صداوسیمای لرستان هم داشته باشین

    • سلام دوست عزیز، از محبت شما ممنونم ، چشم اگر موردی برای عذرخواهی باشد قطعا همین کار رو خواهند کرد اما عجالتا بنده از طرف خودم بابت آنچه که شما لازم میدانید عذر خواهی می کنم .

  14. سلام، بزرگی آدمها به سه چیز است: سلام،تشکر ومعذرت خواهی فرهنگ یعنی توسعه اخلاق وتوسعه اخلاق یعنی نهادینه کردن همین خصلتها. از جناب ابراهیم امرایی به خاطر تذکر ویادآوری این ویژگیها تشکر میکنیم همچنین از اقای امین آزادبخت وسایت میرملاس تشکر میشود

    • دوست عزیز امید است همه ما در ترویج این فرهنگ در جامعه تلاش کنیم چرا که عذر خواهی تنها مختص به سطوح مسئولین نیست .

  15. باتشکرازنوشته ى زىباىتان بسىار موثرواموزنده بود

  16. جناب امرایی واقعا دستت درد نکنه

    • از اظهار لطف شما دوست دلفانم متشکرم انشالله هرکجا که سفر می کنید سفیران خوب و شایسته ای برای هم دیاران خود باشید

  17. دمت گرم امرایی

    • هدیه به شما دوست عزیز : انسان هم میتواند دایره باشد و هم خط راست.

      انتخاب با خود ماست :

      تا ابد دور خودمان بچرخیم و یا تا بی نهایت ادامه دهیم

  18. سلامٌ علیکم ،همان تحیتی که فرشتگان به بهشتیان میگویند

    جناب آقای امرایی،اعتراف به خطای عمدی با اعتراف به اشتباه فرسنکها فاصله دارد،آنان که خود را برای در دست گرفتن کار عده ای از مسلمانان علم می کنند در حالی که بهتر از خود را برای این کار سراغ دارند به خدا وپیغمبر ومسلمانان خیانت کرده اند «آموزه ی دینی»بنابر این شما از مسئولین میخواهید به خیانت خود اعتراف نمایند که فکر میکنم محال باشد .

  19. دوست فهیمم ، پیش از هرچیز از اظهار نظرتان تشکر می کنم اما معتقدم آنچه ما الان در خصوص آن بحث کرده ایم ، بی قیدی برخی مسئولین در قبال عملکرد ضعیفشان بود به بیانی : گماردن افراد ضعیف در پستهای حساس که مزه خدمت را در دهان مردم گس می کنند.با تمام احترامی که برای نظر شما قائلم اما معتقدم عبارت خیانت لااقل از نوع عمدی اش چندان در خصوص عملکرد مسئولین شهر ما صدق نمی کنه هرچند وقتی فردی خود را در نگهداری امانتی که به او سپرده اند لایق میداند اما در عین حال در ادای وظیفه و تکلیف ناتوان است خود به نوعی خیانت در امانت محسوب می شود.
    با این وجود معتقدم بار معنایی خیانت چندان تناسبی با عملکرد برخی از آقایان مسئول ندارد امیدوارم شهر و دیار ما در آینده شاهد فعالیت مسئولینی باشد که پس از اتمام خدمتشان در نزد مردم و خدایشان شرمنده نباشند.

  20. سلام به دوست عزیزم جناب آقای امرایی عزیز تصویر شما را دیدم بسیار خوشحال شدم ، ضمنا نوشته شما بسیار عالی بود

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.