- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

همینی که هستم !

00002 [1]

 

 

ابراهیم امرایی / میرملاس نیوز :

 همینی که هستم

هنگامی که در زلزله ۹ ریشتری ژاپن یکی از نیروگاههای برق این کشور تخریب شد و ساکنین روستای مجاور این نیروگاه مجبور به ترک منازل خود شدند رئیس شرکت نیروی برق توکیو و مدیران ارشد این شرکت دربرابر مردم آسیب دیده این روستا حاضر شده و پس از آنکه در برابرشان زانو می زنند ، بابت اتفاقی که افتاده ‌، از آنان عذرخواهی می کنند. عذر خواهی بابت رویدادی که مسبب آن ، نه اهمال و یا بی تدبیری مدیر ویا زیرمجموعه اش بلکه به واسطه ی قهر طبیعت بوده است. فرهنگ عذرخواهی ، سنتی دیرینه در میان مدیران کشور ژاپن است فرهنگی که متاسفانه اینک به حلقه مفقوده فرهنگ ماتبدیل شده . 

با همه پیشینه فرهنگی و مذهبی ما ایرانیان، مدیران و حتی مردم به این دلیل که شاید احساس می کنند از جایگاه خود به پائین می افتند در پی اشتباهشان عذرخواهی نمی کنند.

در خانواده پدر و مادر از فرزندان خود به خاطر اشتباهشان عذرخواهی نمی‌کنند و این فرهنگ نادرست در طول تاریخ به مردم سرایت کرده است.

در دین مبین اسلام همواره توصیه به توبه و بازگشت به سوی خداوند شده و اینکه انسان هرگاه به واسطه قصوررفته عذرخواهی کند، خود را در معرض احسان الهی قرار داده و از برکات احسان جامعه برخوردار و بهره مند می‌شود با این وجود اغلب ما عذرخواهی را با ضعف، ناتوانی و ناکارآمدی برابر می دانیم و بر این باوریم که طرف مقابل در برابر شنیدن عذرخواهیمان خود را بیشتر محق می داند بنابراین چون این تفکر در بین فرهنگ غالب مردم وجود دارد معمولا از عذرخواهی کردن خودداری می کنند .

در بسیاری از جوامع پوزش را به عنوان حس بزرگواری افراد، رشد تفکر و روابط بالای اجتماعی تلقی می شود به همین خاطر افراد در این گونه جوامع به راحتی به خطای خود اعتراف می کنند.  

اگر انسان بپذیرد که خود و دیگران دارای معایبی هستند که هر از گاهی با یک تنش و اختلال ولو کوچک ممکن است این عیب آشکار ‌شود، معذرت خواهی کردن به خاطر آن سخت نخواهد بود. 

 

باورهای مذهبی و اشارات صریح قرآن مجید و مفاهیم عمیق عرفانی در فرهنگ ما حاکی از آن است که عذرخواهی نشانه بزرگی است و کسر شان محسوب نمی شود ولی متاسفانه با همه پیشینه فرهنگی و مذهبی ما ایرانیان، مدیران و حتی مردم در صدد اعتراف به اشتباه و عذرخواهی نیستند.

عذرخواهی نشانه ضعف نیست و مدیران کلان و خرد ما باید به این مسئله توجه کنند که مردم به صداقت آنها بیش از هرچیز دیگری احترام می گذارند باید این فرهنگ را در خود تقویت کنیم که هر زمان احساس اشتباه کردیم بتوانیم خود انتقادی کنیم و اجازه انتقاد به دیگران را نیز بدهیم.

قدرت خود انتقادی و پذیرش مسئولیت نشان دهنده پختگی و بزرگی فرد است و مدیران در فرایند مدیریتی خود باید منافع اجتماع و مصالح ملی را بر مسائل فردی و گروهی ترجیح دهند چرا که این امر مسئله ای اخلاقی و از زاویه دید مردم بسیار ارزشمند است. 

در صورت نبود فرهنگ عذرخواهی در جوامع زمینه برای ظهور فرهنگ ( توجیه کردن ) فراهم می شود ، دلیل تراشی و تقصیر را به گردن دیگری انداختن همه از پس لرزه های نبود فرهنگ عذرخواهی است. 

خود انتقادی و پذیرش مسئولیت نشان دهنده پختگی و بزرگی فرد است و مدیران در فرایند مدیریتی خود باید منافع اجتماع و مصالح ملی را بر مسائل فردی و گروهی ترجیح دهند چرا که این امر مسئله ای اخلاقی و از زاویه دید مردم بسیار ارزشمند است چنانچه سعدی می فرماید:” 

                اقوام روزگار به اخلاق زنده اند قومی که گشت فاقد اخلاق مرده است.

بدون اندکی تردید، در نظام اسلامی مسئولان باید خود را در قبال جامعه مسئول و پاسخگو بدانند و در صورت بروز کاستی‌ها از مردم عذرخواهی کنند. 

در ذیل این نوشتار خود و خوانندگان این مطلب مشتاقانه منتظرکسانی هستیم که شهامت به خرج داده و شجاعانه بابت قصورهایشان در زمان تصدی در هر پستی از مردم دیارمان عذر خواهی می کنند بسم الله :