کد خبر : 43286
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۰
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 698 بازدید

اسم واقعي مادرم ايران است/مهدي قلايي

    صبح هاي خانواده ي ما   به تعبير خواب مادر مي گذرد   اخيرن خواب ديده   يك ليوان نفت را عينهو آب خوردن سر كشيده   برادرم مي گويد :   حفاري هاي نفتي به بشكه مي خورد   پدرم اگر زنده بود مي گفت :   ايران خانم تمام بدبختي هاي […]

za9a2e2vac0956

 

 

صبح هاي خانواده ي ما

 

به تعبير خواب مادر مي گذرد

 

اخيرن خواب ديده

 

يك ليوان نفت را عينهو آب خوردن سر كشيده

 

برادرم مي گويد :

 

حفاري هاي نفتي به بشكه مي خورد

 

پدرم اگر زنده بود مي گفت :

 

ايران خانم تمام بدبختي هاي ما زير سر خواب هاي توست!

 

خواهرم كه هميشه نوك خالي ليوان را مي بيند

 

مي گويد:

 

زكي !

 

در آمدهاي بلوكه شده رو خوردن !يك ليوان آب هم روش

 

مانا مي پرد وسط

 

شرط مي بندم دوباره ديشب تريد عدسي خورده

 

بايد فكري به حال ذائقه

 

و هدايت به سمت فست فود و لقمه هاي

 

سبك تر بكنيم!

درج شده توسط : امین آزادبخت (مدیر سایت )

دیدگاه ها

کامیار از تهران در گفته :

خواهرم همیشه نوک خالی لیوان را می بیند ؟!!!!!! مهدی جان ضمن خسته نباشید یا اصلاح فرمایید یا توضیح دهید ببخشید ……..دیگر سفارشی نیست.

[پاسخ]

مهدی قلایی پاسخ در تاريخ شنبه ۱۲ بهمن , ۱۳۹۲ ۱۸:۲۵:

ممنون از دقت شما

[پاسخ]

میثم ابراهیمی پاسخ در تاريخ شنبه ۱۲ بهمن , ۱۳۹۲ ۲۰:۱۰:

دقیقا نوک لیوان…..سپاس مهدی عزیز

[پاسخ]

مهدی قلایی پاسخ در تاريخ چهارشنبه ۱۶ بهمن , ۱۳۹۲ ۱۳:۲۰:

میثم جان !

[پاسخ]

علی کولیوند در گفته :

درود بر مهدی قلایی عزیز. خانم آب باریکی لطفاً یه اطلاع رسانی بکنید در مورد راه ارتباطی با سرویس ادبی.

[پاسخ]

علی کولیوند در گفته :

درود بر مهدی قلایی عزیز. خانم آب باریکی لطفاً یه اطلاع رسانی بکنید در مورد راه ارتباطی با سرویس ادبی. هنوز ایمیل جناب میرسلیم خدایگان نوشته شده

[پاسخ]

آزاده آبباريكي پاسخ در تاريخ شنبه ۱۲ بهمن , ۱۳۹۲ ۱۱:۴۰:

با سلام خدمت جناب كوليوند.فرمايش شما صحيح است اميدوارم آقاي آزادبخت مدير محترم سايت اين مشكل را برطرف نمايند.
راه برقراري با سرويس ادبي:abbarikiazadeh@gmail.com
سپاس از دقت نظر شما

[پاسخ]

مازیار در گفته :

بدجوری شعرهات سیاست زده شدند رفیق.کاش تلوزیون نگاه نکنی

[پاسخ]

مهدی قلایی در گفته :

” دلم میخواست شعری به غیر از درد / بنویسم برای تان/ اجازه ندادند

[پاسخ]

مهدی قلایی پاسخ در تاريخ شنبه ۱۲ بهمن , ۱۳۹۲ ۱۸:۳۶:

شعر بالا قسمتی از یک شعر مرتضا حنیفی است

[پاسخ]

میثم ابراهیمی در گفته :

ممنون مهدی عزیز جدای ازمحتوا تنها نکته ای که مراجلب خودش کرد فرم کاربود.یعنی تلفیق زبان گفتارونوشتار……اما1تجویزباعرض عذر(درآمدهای بلوکه شده راخوردن/نوک لیوان هم روش)تاکید برآشنایی زدایی تاجایی که کامنت اول رخ ندهد

[پاسخ]

مهدی قلایی در گفته :

ممنون میثم عزیز . حتمن نظرات ارزشمند شما شنیدنی ست . استفاده کردم.

[پاسخ]

سینا در گفته :

باید باور کرد که این شعر فوق العاده است / “ایران خانم تمام بدبختی های ما زیر سر خواب های توست

[پاسخ]

مهدی قلایی پاسخ در تاريخ یکشنبه ۱۳ بهمن , ۱۳۹۲ ۱۶:۱۷:

مرسی

[پاسخ]

منتقد در گفته :

به جرات میگویم که یک شعر چند وجهی و چند صدایی هم در حوزه ی زبان و هم در حوزه معناست . خانواده ای که عظیم تر است با روایت ها و لهجه های مختلف . خانواده ای که پدر خود را از دست داده است . و مادرش برایش هر روز یک خواب تازه میبیند و فرزندانی از نسل های متفاوت که بعضی بد بین و منفعل و خسته اند و با بیخیالی حرف می زنند
” زکی! درآمدهای بلوکه شده رو خوردن”
و
نسلی جوان تر با اندیشه های نوین و فست فودی.
دمتان گرم وسرخوش باد خانم آبباریکی و قلایی شاعر

[پاسخ]

مهدی قلایی پاسخ در تاريخ یکشنبه ۱۳ بهمن , ۱۳۹۲ ۱۶:۱۵:

ممنون از خوانش و روایت شما

[پاسخ]

رامین نجفی در گفته :

مهدی عزیز اولین کاری بود که ازت خوندم کارت خوبه موفق باشی

[پاسخ]

مهدی قلایی پاسخ در تاريخ شنبه ۱۹ بهمن , ۱۳۹۲ ۱۳:۱۰:

مرسی که برای بار اول مرا خواندی / ولی امیدوارم آخریش نباشه

[پاسخ]

مهدی قلایی در گفته :

ممنون آقای نجفی

[پاسخ]

حشمت در گفته :

سلام مهدی جان کارت خوب بود احسنت پسر عمو خودمی دیگه ….

[پاسخ]

مهدی قلایی پاسخ در تاريخ چهارشنبه ۱۶ بهمن , ۱۳۹۲ ۱۳:۱۸:

حشمت دوست داشتنی
کم بگو که دیر شد زود بیا پسر عمو!

[پاسخ]

صمد.آ در گفته :

چقدر خوب بود
نام همه مادرها ایران بود.

[پاسخ]

مهدی قلایی پاسخ در تاريخ چهارشنبه ۱۶ بهمن , ۱۳۹۲ ۱۳:۱۱:

ایرانت باشه !صمد عزیز

[پاسخ]

زلیخاهمتی: در گفته :

مادرهاهمیشه خواب می بینندویادرروءیا برای فرزندانشان رخت عروسی می خرندونام نوهایشان رامدام تکرارمی کنندامافرزندانشان گویی دردنیای دیگری سیرمیکنند.شعرتون زیبایود هرچندنوشته ی من احساسیست

[پاسخ]

مهدی قلایی پاسخ در تاريخ چهارشنبه ۱۶ بهمن , ۱۳۹۲ ۱۳:۰۹:

ممنونم از خواندن شما خانم همتی عزیز و شاعر

[پاسخ]

مهدی یاری نیویورک در گفته :

درود بر مهدی عزیز
فوق العاده ست پسر!

[پاسخ]

مهدی قلایی پاسخ در تاريخ چهارشنبه ۱۶ بهمن , ۱۳۹۲ ۱۳:۰۸:

فوق العاده تویی که نیویورک فالوده میخوری.

[پاسخ]

مهدی یاری نیویورک پاسخ در تاريخ سه شنبه ۲۲ بهمن , ۱۳۹۲ ۲۰:۲۰:

آی گفتی مهدی… خدایش دلم بستنی فالوده داش نقی را میخواد.

[پاسخ]

بیطرف در گفته :

باسلام

نام بعضی مادرها “توران” است !

[پاسخ]

مهدی قلایی پاسخ در تاريخ چهارشنبه ۱۶ بهمن , ۱۳۹۲ ۱۳:۱۰:

درود بر بیطرف

[پاسخ]

lمحمدرضا ص در گفته :

انصافا خیلی از کابوس های ما زیر سر فقر (مادی و فرهنگی)و عدم هضم و گوارش درست اطلاعات ,اخبار و حوادث روزمره است . خانواده ای که هنوز عدسی را به جای صبحانه ,شام( و قبل از خواب )مصرف و تازه آن را ترید (بسیار سنتی)میکند , خانواد ه ای که بزرگتر( پدر ) ندارد و هر کس ساز خودش را میزند . معلوم است در مناسبات بین جامعه (بین الملل )به بشکه میخورد ( به بتون آرمه).
اما این شعر یک روایت کلان نیست . یک فراروایت است از چند روایت که دارند در عرض همدیگر پیش میروند و هیچ جا هم به تلاقی نمی رسند . هر کس(_نسلی) روایت خودش را دارد و هیچ روایتی در صدد رد و پذیرش روایت دیگری نیست ( دیالوگی صورت نمی گیرد) حتا تا آنجا که سطح زبان گاهی به گفتار و محاوره میرسد ( زکی و به بشکه خوردن که دو اصطلاح کاملا کوچه بازاری هستند )
مانا که نامی امروزی ست در آخر فقط شرط میبندد که چاره این است که لقمه های سبک تر برداریم و به انداز ه ی همان گلیم معروف پای مان را بکشیم .
به هر حال حضور شاعرانی مثل مهدی قلایی در این صفحه و شعرهایی که نوید روزهای خوبی برای این شاعر و شعرش دارد . و چند تن دیگر از دوستان خارج از هرگونه تعصب و سطحی نگری و به به و چه چه مرا بر آن میدارد که از خانم آب باریکی تقاضا کنم , توجه جدی تری در شعر امروز ایران واتفاقات آن و نقد ادبی داشته باشند . ممنون از هر دو بزرگوار

[پاسخ]

مهدی قلایی پاسخ در تاريخ شنبه ۱۹ بهمن , ۱۳۹۲ ۱۳:۱۱:

سلام و درود بر شما

[پاسخ]

حبیبی در گفته :

با سلام
انگار پاسخ های شاعر به کامنت ها ادامه شعر ی است که می تواند همچنان ادامه داشته باشد….

[پاسخ]

مهدی قلایی پاسخ در تاريخ شنبه ۱۹ بهمن , ۱۳۹۲ ۱۷:۰۶:

هم چنان ادامه دارد سپاس

[پاسخ]

بدون تعارف قطعا مهدی قلایی یکی از شاعران آینده دار است تازگی ها دو شعر از ایشان در یک فضای مجازی خواندم برای استاد رحمانپور . خدا وکیلی حرف برای گفتن دارد یا چند شعر کوتاه از ایشان در یک ماهنامه ی ادبی دیدم: برای شما هم یکی دو تا درج میکنم امیدوارم لذت ببرید. ضمن آرزوی موفقیت برای این شاعر دوست داشتنی و با کسب اجازه از ایشان :

(1)
من از آن مردهایی نیستم
که وقتی می خواهی بروی
بگویم:
برای تصمیم ات احترام قائلم
من می گویم
غلط می کنی که بروی

(2)
فقط من و تو خطر نکردیم
دیده ام
گنجشک ها هم
روی سیم های خاردار
عشق می ورزند

[پاسخ]

مهدی قلایی پاسخ در تاريخ چهارشنبه ۲۳ بهمن , ۱۳۹۲ ۱۹:۳۳:

ممنونم از اظهار لطف دوست عزیز. بهتر است همدیگر را بشناسیم و واقعی همدیگر را صدا کنیم.

[پاسخ]

عبداله امرایی در گفته :

سلام آقامهدی فوتبالیست .بسیارزیباست شعرتون

[پاسخ]

مهدی قلایی پاسخ در تاريخ جمعه ۲۵ بهمن , ۱۳۹۲ ۱۸:۱۶:

درود بر امرایی بزرگوار و با اخلاق / کاش یه بار بیرون از زمین فوتبال می دیدمتون

[پاسخ]

سیروس ندری در گفته :

به امید موفقیت

[پاسخ]

مهدی قلایی پاسخ در تاريخ چهارشنبه ۳۰ بهمن , ۱۳۹۲ ۱۳:۰۹:

ممنون

به اندازه ی تمام “موفق باشید ” ها
زیر برگه های امتحانی هندسه
از خودم خجالت میکشم

[پاسخ]

لک پاسخ در تاريخ جمعه ۲ اسفند , ۱۳۹۲ ۰۱:۰۴:

همیشه آرزوی موفقیت میکرد معلم اما در پایان با هجمه ی صفرها مواجه میشد!!!

[پاسخ]

خیره ایشالله

[پاسخ]

عبداله امرایی در گفته :

شب بخیرمهدی جان.چرابیرون از زمین فوتبال؟در خدمتیم

[پاسخ]

آزادبخت تهران در گفته :

باتشکر ارز آقای قلایی،چقدر خوابهایت به کابوس نزدیک اند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

[پاسخ]

حامد قلایی در گفته :

سلام شعر واقعا قشنگ بود

تعبیر خواب ایران خانم بابک زنجانی ها بوده است

و……یکسری حرفای ناگفته……../////؟؟؟؟/

[پاسخ]

لیلا آدینه وند در گفته :

صبح تمام خوابها تعبیری است از آنچه نباید باشد و هست اهل سیاست نیستم جناب قلایی قشنگ بود و دردناک اسم واقعی مادر شوهر من هم ایران است قسم می خورم .

[پاسخ]

صمد ابراهیمی در گفته :

سلام دوست عزیزم……فوق العاده …..فوق العاده….فوق العاده قشنگ بود

[پاسخ]

ریرا در گفته :

از شجاعتتون خوشم اومد.

[پاسخ]

مریم21 در گفته :

من دانشجودی اقتصادم ولی راستشو بخام بگم چیزی از وضع اقتصاد ایران حالیم نیست/نوشته تون بهم ی دید کلی داد!بینهایت سپاس

[پاسخ]

حبیب -ق در گفته :

تو با خدای خود انداز کار و دل خوش دار.
کسایی هستند که هر شب خواب میبینند…
دعا میکنم که هم ایران شما و هم ایران همه در پناه خداوند در امان باشند.
مهدی جان هم برای سروده های قبلی ات و هم برای شعرهای که در آینده می سرایی تبریک عرض میکنم بسیار عالی بود دست مریزاد.

[پاسخ]