کد خبر : 43373
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۰
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 85 بازدید

شرح خطبه امام سجاد(ع) در شهر شام / قسمت ششم

  سیداحمد میرعمادی / میرملاس نیوز : شرح خطبه امام سجاد(ع) در شهر شام قسمت ششم : علم امام علي(ع)امام سجاد(ع) در ادامه خطبه خود در شهر شام به علم و دانش اميرالمؤمنين علي(ع) اشاره کردند و  فرمودند: وَ بُسْتانِ حِکْمَه اللهِ و عَتْيبًهِ عِلْمِهِ ، من فرزند کسي هستم که باغ حکمت الهي و مخزن […]

ir

 

سیداحمد میرعمادی / میرملاس نیوز :
شرح خطبه امام سجاد(ع) در شهر شام

قسمت ششم :

علم امام علي(ع)
امام سجاد(ع) در ادامه خطبه خود در شهر شام به علم و دانش اميرالمؤمنين علي(ع) اشاره کردند و  فرمودند:
 وَ بُسْتانِ حِکْمَه اللهِ و عَتْيبًهِ عِلْمِهِ ، من فرزند کسي هستم که باغ حکمت الهي و مخزن علم، خدا است.
قبل از هر چيز در اين جمله نوراني، بايد دو واژه معنا بشود يکي واژه “حکمت” است ، حکمت در لغت دو معناي اصلي مرتبط با هم دارد يکي به معناي منع و بازداشتن ، ديگري به معناي محکم و متقن آمده از اين رو گفته اند : حکمت آن علم و دانشي است که محکم متقن باشد و انسان را از لغزش ها و انحرافات      باز دارد.
حکمت در قرآن نيز به معناي مجموعه علوم و معارفي است که انسان را به حقيقت مي رساند به طوري که هيچگونه شک و ابهامي در آن نيست و انسان در مسير درست و مستقيم حرکت مي کند.
علامه طباطبائي حکمت را به معناي رسيدن به حقيقت به وسيله علم و عقل مي داند و برخي ديگر       گفته اند: حکمت آن بخش از علم و عمل را گويند که انسان را به کمال واقعي و سعادت حقيقي برساند.
واژه ديگر در اين جمله امام سجاد(ع) کلمه “العيبه” است که به معناي جاي حفظ اسرار و خزينه آمده است. اشاره به اين که علي(ع) مخزن علم الهي است.
مسأله افضليت و برتري علم امام(ع) در ميان صحابه پيامبر اکرم(ص) امري مسلّم و قطعي در ميان همه مسلمانان است ، اعلميت اميرالمؤمنين علي(ع) مثل روز روشن است ، شيعه و سني و همه مسلمانان به آن اعتراف کردند. ادله فراواني نيز بر اين مساله دلالت مي کند از جمله :
 آيات فراواني از قرآن کريم درباره علم علي(ع) نازل شده به عنوان نمونه آيه 43 سوره رعد است که مي فرمايد : وَ يَقُولُ الَّذينَ كَفَرُوا لَسْتَ مُرْسَلاً قُلْ كَفى‏ بِاللَّهِ شَهيداً بَيْني‏ وَ بَيْنَكُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتاب ، کافران

به تو اعتراض مي کنند و مي گويند رسول خدا(ص) بيني بگو خدا و کسي علم کتاب در نزد اوست گواه بين من و شما باشد. در بسياري از روايات آمده است که مقصود از ” مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ ” علي بن ابي طالب(ع) است.
يعني کسي که نسبت به قرآن آگاهي کامل و کافي دارد برطبق اين آيه علي(ع) دانا ترين مردم به کتاب خدا و بهترين گواه و شاهد بر نبوت رسول خدا(ص) است.
علاوه بر اين احاديث فراواني از رسول خدا(ص) درباره علم امام علي(ع) در منابع شيعي و سني نقل شده از جمله در روايتي آن حضرت فرمود : اَنَا مَدينَهُ اْلعِلْم وَ عَليٌّ بِا بها فَمَنْ اَراَد اْلعلْمَ فَلْيأتِهِ مِنْ بابِها ، من شهر علم و علي(ع) باب و در آن شهر است ، هر کس به دنبال علم مي گردد بايد از اين در وارد شود.
حديث “مدينه العلم” از احاديث متواتر و از فضيلت هاي مخصوص امام علي(ع) است ، منظور رسول خدا(ص) آن است علي(ع) جامع علوم قرآن و سنت نبوي است ، امت اسلامي براي گرفتن علوم اسلامي به علي(ع) مراجعه کنند ، علي(ع) پناهگاه علمي امت اسلامي است ، علي(ع) دست پرورده مکتب وحي و شاگرد هميشه همراه پيامبر(ص) بود.
در حديث ديگر پيامبر(ص) فرمود : من خانه حکمت و علي(ع) دروازه آن است.
عايشه گفته : علي(ع) اعلم مردم به سنت رسول خدا(ص) مي باشد.
تعابير ديگر صحابه آن است که : علي(ع) آگاه ترين با به امر قضاوت و اعلم الناس است ، ابن عباس به صحابه پيامبر(ص) فرمود : به خدا قسم به علي بن ابي طالب(ع) نه دهم علم داده شده و شما تنها در      يک دهم آن با او شريک هستيد.
فخر رازي از بزرگان اهل سنت درباره علم امام علي(ع) مي نويسد : علي(ع) در همه علوم سرآمد است و همه علما در همه علوم شاگرد او هستند ، در علم تفسير همه شاگرد ابن عباس و او شاگرد علي(ع) بود ، در علم کلام هيچ خلافي نيست که آغازگر اين علم علي(ع) بود و علي(ع) استاد و معلم جهانيان بعد از پيامبر(ص) است.
خطبه ها و کلمات آن حضرت بهترين گواه بر اعلم بودن علي(ع) در ميان صحابه است ، آن حضرت ادعائي کرد که هيچ کس جرئت چنين ادعائي ندارد ، بارها به مردم فرمود : اَيُّها الناس سَلُوني قَبْلَ اَنْ تَفْقِدوُني فَلأنَا َ بِطُرُقِ اْلسَّماءِ اَعْلَم مِني بِطُرُقِ اْلارْضِ ، اي مردم از من بپرسيد قبل از اينکه مرا از دست بدهيد به تحقيق من راه هاي آسمان را بهتر از راه هاي زمين مي شناسم.

در اينجا حضرت قصد دارد درجه علمي و احاطه خود بر مسائل علمي را بيان کند و اين جمله بر گستردگي علم آن حضرت دلالت دارد، علي(ع) بارها فرمود : “اِنَّ هيهُنا لَعِلْماً حَمّا” در اين سينه من علم فراواني است ، اگر براي آن يادگيرندگاني مي يافتم آنها را آشکار مي کردم.
امروز جامعه براي پيشرفت و تعالي خود نيازمند به علم و دانش علي(ع) است مخصوصاً بهره گيري از   نهج البلاغه آن حضرت که ارزشمند ترين ميراث فرهنگي ، اخلاقي ، سياسي اسلام است ، دنيا تشنه معارف اهل بيت(ع) است ، براي رسيدن به تمدن و فرهنگ اصيل اسلامي بايد از علوم اهل بيت(ع) در رأس آنها از علم امام علي(ع) استفاده کنيم.
بهترين منبع براي هدايت فکري جامعه آثار علمي به جا مانده از علي(ع) است که موجب توليد علم و انديشه و انگيزه قوي براي عمل است.

 

درج شده توسط : امین آزادبخت (مدیر سایت )

بیان دیدگاه !

نام :
رایانامه :