تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
4

لرستان ازکمبود پزشک متخصص رنج می‌برد

  • کد خبر : 43474
  • 14 بهمن 1392 - 11:02

  توسعه زیرساخت‌های درمانی به عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان پیشرفت و توسعه در یک منطقه محسوب می‌شود. علت نبود پزشک متخصص در لرستان را می‌توان چند عامل دانست که اصلی‌ترین آن منطقه محروم بودن این منطقه از کشورمان و همچنین نبود یک سری از امکانات رفاهی اجتماعی در این شهرستان است، نبود پزشک متخصص […]

 

توسعه زیرساخت‌های درمانی به عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان پیشرفت و توسعه در یک منطقه محسوب می‌شود.

علت نبود پزشک متخصص در لرستان را می‌توان چند عامل دانست که اصلی‌ترین آن منطقه محروم بودن این منطقه از کشورمان و همچنین نبود یک سری از امکانات رفاهی اجتماعی در این شهرستان است،

نبود پزشک متخصص تمام وقت در برخی از شهرستان‌های لرستان به دردی طاقت فرسا برای مردم این دیار تبدیل شده است.

بدیهی‌ است کە با بودن پزشکان متخصص بیشتر در این مراکز، خدمات پزشکی بهتری می‌توان ارائە می‌شود.

*جذب متخصص یکی از مشکلات تامین اجتماعی است

رئیس بیمارستان تامین اجتماعی خرم‌آباد در خصوص جذب پزشک متخصص به فارس گفت: جذب متخصص به عنوان یکی از مشکلات اساسی و اولیه استان به خصوص در مراکز تامین اجتماعی و این بیمارستان است.

جواهری خاطرنشان کرد: برخی‌ از استان‌ها مانند یزد آمار قشر تحصیلکرده و باسواد در رشته‌های سنگینی همچون پزشکی، جراحی مغز و اعصاب، دندانپزشکی بالاتر از استان‌های دیگر است به گونه‌ای که این اقشار ۱۰ برابر استان ما هستند و همین امر در زمینه جذب متخصص بومی تاثیرگذار است.

رئیس بیمارستان تامین اجتماعی خرم‌آباد گفت: در استانی همچون لرستان قشر تحصیل کرده در رشته‌های پزشکی سنگین و مورد نیاز استان نسبت به برخی استان‌های دیگر پائین است.

*بیشتر متخصص‌های لرستان غیر بومی هستند

وی افزود: بیش از دو سوم و در برخی موارد تا سه چهارم پزشکان در لرستان به خصوص در زمینه‌های تخصصی از نیروهای غیر بومی هستند که یک یا دو سال به استان می‌آیند و در صورت تمام شدن طرح‌های آنها به استان خود بر می‌گردند.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه کمبود نیروی متخصص در لرستان بیشتر در چه رشته‌های است، گفت: لرستان در تمام رشته‌های پزشکی به خصوص رشته‌های سنگین پزشکی مانند جراحی مغز و اعصاب، چشم‌پزشکی، ارتوپدی، رادیولوژی، داخلی مغز و اعصاب و … با کمبود مواجه است.

*بیمارستان تامین اجتماعی خرم‌آباد دارای ۵۶ پزشک متخصص است

رئیس بیمارستان تامین اجتماعی خرم‌آباد در پاسخ به این سئوال که از این تعداد چه نفر غیر بومی هستند، گفت: از این ۵۶ پزشک متخصص دو سوم غیر بومی هستند و بعد مدتی به استان‌های خود برمی‌گردند.

جواهری تصریح کرد: یکی از دلایلی که متخصصان در این استان نمی‌مانند این است که می‌گویند امکانات رفاهی نداریم و حقوق و مزایایمان کم است.

وی افزود: ما آمادگی داریم که تمام امکانات رفاهی را برای پزشکان متخصص در لرستان فراهم کنیم.

*نخستین کمبود تامین اجتماعی لرستان کمبود نیروی متخصص است

در ادامه مدیر درمان تامین اجتماعی لرستان در خصوص کمبود متخصص در این استان به خبرنگار فارس گفت: نخستین و مهم‌ترین کمبودهای موجود بخش درمان در زمینه نیروهای متخصص است که به دلایل مختلف امروز در این استان با کمبود این نیروها مواجه هستیم.

محسن بهاروند یادآور شد: این مشکل در دانشگاه علوم پزشکی لرستان هم وجود دارد، زیرا سهمیه ما از دانشجویان فارق‌التحصیل در این دانشگاه کم و قابل قبول نیست.

این مسئول افزود: یکی از مشکلات تامین اجتماعی لرستان نیز کمبود متخصص است، به دلیل اینکه پزشکان به دنبال امکانات رفاهی و مالی هستند و استان لرستان را یک استان محروم تلقی کرده و ترجیح به مهاجرت می‌دهند. 

وی گفت: امیدواریم دانشگاه علوم پزشکی لرستان به این مهم توجه بیشتری داشته باشد، زیرا این مشکل بسیاری از بیماران را ناراضی نگه داشته است.

مدیر درمان تامین اجتماعی لرستان یاد‌آور شد: در بحث حق‌الزحمه‌ که به پزشکان در تامین اجتماعی پرداخت می‌شود، به خوبی دیده نشده است، این در حالی است که از مراکز دولتی پایین‌تر است.

وی با اشاره به اینکه این مشکل مربوط به سازمان تامین اجتماعی کشور است، اظهار کرد: منتظر ابلاغیه در بالا بردن و تغییر حقوق پزشکان در این سازمان هستیم که امیدواریم با دولت تدبیر و امید شاهد این تغییر باشیم.

بهاروند خاطرنشان کرد: در صورت رفع این مشکل شاهد افزایش هرچه بیشتر نیروی متخصص در استان باشیم.

* ۴۲۰ متخصص در لرستان وجود دارد

در ادامه معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: در حال حاضر۴۲۰متخصص در لرستان وجود دارد، این در حالی است که این تعداد متخصص در دو سال گذشته ۲۰۰ نفر بوده‌اند.

سیاوش بیرانوند یاد‌آور شد: در بحث تامین متخصص بیمارستان‌های تامین اجتماعی لرستان دانشگاه علوم پزشکی هیچ‌گونه تعهدی ندارد.

وی افزود: در شهرستان‌های مختلف لرستان بر اساس سطح بندی وزارت بهداشت و پزشکان متخصص و فوق تخصص تقسیم شده‌اند.

بیرانوند خاطرنشان کرد: به عنوان مثال شهرستانی مانند پلدختر به جراح مغز نیاز ندارد، زیرا بر اساس قانون باید دراین شهرستان ماهانه پنج جراحی مغز صورت گیرد که این شهرستان با توجه به شرایط  نیازمند پزشک متخصص در این زمینه نیست.

وی یاد‌آور شد: در این شهرستان به دلیل نبودن توجیه اقتصادی به صرفه نیست که بیش از ۵ میلیارد تومان تجهیزات جراحی مغز و اعصاب برای مدت کوتاهی در این شهرستان فراهم کرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان خاطرنشان کرد: شهری مانند اشترینان که فاصله آن تا مرکز بروجرد ۱۵دقیقه است، به دلیل نداشتن بیمارستان دولتی از تامین متخصص آن طبق قانون وزارت بهداشت توانایی نداریم.

بیرانوند تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی در قبال شهرهای که فاقد بیمارستان دولتی هستند، مانند معمولان، سپیددشت، اشترینان و…هیچ مسئولیتی درزمینه تامین نیروی متخصص آن‌ها ندارد.

این مسئول گفت: ۷۰تا۸۰ درصد فعالیت پزشکان متخصص در بیمارستان است.

وی خاطرنشان کرد: از این ۴۲۰ پزشک متخصص در لرستان دوسوم آن‌ها غیر بومی هستند.

*سه شهرستان لرستان به متخصص زنان و زایمان نیاز دارد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان اذعان کرد: در حال حاضر در رشته‌های زنان و زایمان در شهرستان پلدختر، کوهدشت و ازنا مشکل داریم و برای رفع این مشکل در هر شهرستان یک متخصص نیاز است.

وی گفت: در رشته‌های فوق تخصصی روما تولوژی (داخلی)، فوق تخصص‌های اطفال و فوق تخصص جراحی عروق با مشکل مواجه هستیم.

بیرانوند یاد‌آور شد: در زمینه رشته رادیو ترافیک(پزشکی هسته‌ای تشخیص درمانی) در این استان نیازمند هستیم.

* کمبود ۵۰ متخصص و فوق تخصص در لرستان

این مسئول خاطرنشان کرد: در مجموع ۵۰ متخصص و فوق تخصص در رشته‌های مختلف در لرستان با مشکل مواجه هستیم.

* لرستان به ۵۰۰ پرستار و خدمه نیازمند است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان اذعان کرد: به طور کلی بین هشت تا نه هزار کارمند و خدمه زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی لرستان هستند.

این مسئول گفت: به ۵۰۰ پرستار و خدمه در زمینه‌های مختلف در لرستان نیاز داریم.

انتظار مردم لرستان از دکتر ساکی رئیس جدید دانشگاه علوم پزشکی این است که این مشکل را در سطح شهرستان‌های لرستان برطرف کند.

گزارش از: اکرم محمودوند/منبع : فارس

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=43474

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 3در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۳
  1. لرستان ازکمبود پزشک متخصص رنج می‌برد.

  2. خداوکیلی لرستان از چی رنج نمی برد تازگی ها ما مردم کونانی از نفت هم رنج میبریم

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.