تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
5

خاطره ی دکتر عبداله یاری از شهید اسد آزادبخت

  • کد خبر : 43475
  • 14 بهمن 1392 - 10:48

    خاطره ی دکتر عبداله یاری از شهید اسد آزادبخت آشنایی بنده با شهید اسدی آزادبخت به دوران دانش آموزی برمی گردد که به علت نبود امکانات دوره راهنمایی و دبیرستان، تقریبا همه دانش آموزان این دوره ها در مرکز شهرستان جمع و از کلاس های محدود آن دوره استفاده می کردند. به دلیل […]

Untitled 

 

خاطره ی دکتر عبداله یاری از شهید اسد آزادبخت

آشنایی بنده با شهید اسدی آزادبخت به دوران دانش آموزی برمی گردد که به علت نبود امکانات دوره راهنمایی و دبیرستان، تقریبا همه دانش آموزان این دوره ها در مرکز شهرستان جمع و از کلاس های محدود آن دوره استفاده می کردند. به دلیل تعداد کم دانش آموزان،عملا معلمین اشراف خوب و آشنایی نزدیکی بر کلاس های درس و مسئله تعلیم و تربیت داشتند، لذا دانش آموزان مستعد و هوشمند به خوبی امکان بروز و ظهور داشتند و اصولا به نوعی برای سایرین نمود پیدا می کردند. اما موضوع شهید اسدی واقعا بسیار پیشتر و فراتر از حد متعارف بود که ایشان با سخت کوشی و احیانا امر کمک خانواده ها به آموزش خانگی، که در آن زمان مصطلح نبود، به عنوان دانش آموز برتر پذیرفته شده بود بلکه استعداد عجیب، ذاتی و خدادادی وی مورد قبول عموم بود. گاهی با سوالات بسیار فراتر از سطح کلاس و درس، حتی معلمین با تجربه و دارای اشراف و توان علمی مسلم را به جد به چالش می کشیدند. شاید تنها کسی بود که می توانست در این مقوله وارد شود، تا حدی که دریافته بود می تواند پیشتر از معلمین خود حرکت کند. نمونه ای از این موارد، انحنایی بود که بر سر مسئله ی ریاضی با معلم ریاضیات پیدا کرده بود. اتفاقا در کلاس دیگری معلم، همان مسئله را به دانش آموز مستعد دیگری داد تا حل کند. دانش آموز بی خبر از ماجرا، مسئله را آنگونه حل کرد که شهید اسدی به خوبی حل کرده بود. این موضوع در بین دانش آموزان که عموما انتظار نمودهای چالشی علمی را از شهید اسدی داشتند، به شوخی، پیروزی شهید اسدی در مجادله علمی با استاد خود تلقی می شد.

شهید اسدی واقعا فراتر از سن و سال خود قرار داشت، همیشه مرتب، منظم و با وقار در کلاس و بین دوستان ظاهر می شد. شاید ما تصور می کردیم این امر به اقتضای محیط یا احیانا دوران نوجوانی یک چیز تصنعی و یا نوعی تکلف است. اما گاه گاهی که از سوی ایشان به منزل دعوت می شدم، واقعا احساس می کردم که نظم، بهره بری از زمان، انتظام و انسجام اتاق شخصی و تعامل وی با خانواده همه و همه بسیار بیشتر از فردی با اقتضای سنی اوست. بسیار مورد احترام پدر بود، مشخصا، پدر می دانست که این فرزند فراتر از انتظار اوست. با وجودی که دانش آموز بود، مطالعه غیر درسی را خیلی جدی گرفته بود، همیشه برای دوستان از چیزهایی می گفت و مسائلی را مطرح می کرد که دیگران را حتی عاجز و آزرده می کرد، با این تعبیر که ” اسدی چیزی می گوید که ما نمی فهمیم”، مثلا به شدت به موضوعات خداشناسی و عظمت و قدرت الهی با عشق به زیبایی های هستی، محاسبات دقیق جهان و خلقت علاقه مند بود. به همین خاطر همیشه نکته حکیمانه ای برای گفتن داشت، واقعا هم عمیق و هم عاشقانه درس می خواند و از کلاس لذت می برد. بی تردید همین مسائل باعث شده بود که او نوعی قدرت هدایت و اثرگذاری بر سایرین را در خود کشف کند و لذا بخش زیادی از تلاش های صادقانه وی برای تحصیل در راستای ارضاء و اغنای همین خواهش درونی ایشان بود که آن همه او فعال و مشتاق می کوشید. مضافا، گویی دریافته بود که در پرتو ایمان مذهبی و معرفت الهی به آرمان های خود خواهد رسید و این را در اخلاص و اقبال به اسلام مبین باور کرده بود. وقتی در این باب سخن می گفت آرامش عجیبی داشت، اما هرگز رکود نداشت !

شهید اسدی جهت انجام خدمت سربازی، زمان جنگ به جبهه رفته بود. در یک فرصت مرخصی، سراغ بنده را گرفت که هنوز مجال انجام خدمت وظیفه را، بعد از دوران دبیرستان، پیدا نکرده بودم. شرایط”انقلاب فرهنگی” بود، دانشگاه ها بسته بودند، فرصتی بود برای انجام خدمت وظیفه. شهید اسدی، خصوصا برای جویایی احوال بنده، سوار بر موتور سیکلت به روستای محل زندگی ما آمده بودند. بعد از ملاقات، خرسندی فراوانی از تجدید دیدار همدیگر داشتیم، چون حقیقتا دوست و برادر بودیم ، تعریفی کرد که برای من، از او، انتظار می رفت. در لابلای اظهار علاقه و محبت عمیقی که به بنده داشت و سعی می کرد در همان سفر همراه وی به جبهه بروم، به ” تیمسار فلاحی ” نامه نوشتم و مسائل و مشکلات ارتش را برایش تشریح کردم و پیشنهاداتی ارائه دادم ” گفتم: تو، یک سرباز، چطور جرات کردی به فرمانده کل ارتش نامه بنویسی! با خنده ای ملایم و رضایت مند گفت: اتفاقا استقبال کرد و به صورت کتبی جوابم داد و حتی دستور تشویقی هم دادند…، قرار شد در مراجعه بعدی همسفر شویم. گویا او نشان از بی نشانی ها داشت و ما از درکش عاجز بودیم. عروج کرد، روسفید و سرفراز، خداوند مقدر فرمود که او در دنیا، خاکی نشود، شاید به طور خاص رصد می شد! تا روان او ستاره ای درخشان، امیدبخش جان حسرت مند ما خفتگانی باشد که قافله رفته و بیابان در پیش و بی خبر از غلغل چندین جرسیم!

شایسته است که شهید اسدی عزیز نزد معبود و معشوق خود روزی دار باشد، لکن، داغ فقدان چنین کسی، نابغه ای غیر قابل انکار که می توانست سرمایه ای مشهود برای کشور و کوهدشت باشد، بر دل امثال من در کسوت معلم روز ب روز سنگین تر می نماید، چرا که “نقد” باخته ایم “قدر گوهر یکدانه جوهری داند”. ولی برای همه ما بازماندگان که بی اغراق، خون دل می خوریم، رنج دوران می کشیم، محنت حیات و هول ممات می چشیم، در شهادت شهید اسدی و امثال او نکته ای آموزنده هست، باشد تا چشم خردمندان و تصمیم سازان و پیشقراولان قافله را به خود معطوف دارد: “اسدی ها” فراوان نیستند، دانه های طلا در دل هزاران خروار خاک، این اقتضای طبیعت است، آسان آنها را از دست ندهیم، قصورات و اشتباهات را باز بلکه بارها مرور کنیم، عبرت ها را کشف کرده و بیاموزیم و درست تصمیم بگیریم تا روح شهید اسدی ها خشنود باشد و آرام گیرد! یادش گرامی و خاطرش فراموش ناشدنی.

 

مقام معظم رهبری: امروزه زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست.

 

    

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=43475

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 30در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۲۹
  1. روحش شاد

  2. سلام و صلوات بر روح بلند آن شهید گرانقدر
    و با تشکر فراوان از استاد گرانمایه آقای دکتر یاری که با قلم با تعهد و شیوایشان ما را بیشتر با آن عزیز آشنا نمودند .

  3. روحشان شاد و یادشان گرامی باد……….با سلام و عرض ادب خدمت استاد یاری امیدوارم شما هم راه شهدا را ادامه دهید

  4. ضمن عرض سلام وادب واحترام به حضور استادارزشمندشهرمان جناب آقای دکتریاری ایدهم الله تعالی
    به نظراینجانب ضرورت داردکه مسئولین ودست اندرکاران محترم سایت میرملاس ، بیشتر وبیشتر ازاندوخته های اساتید ودانشمندان شهرمان ، همچون دکتریاری ، استفاده نمایند.

    • سلام جناب آقای والی پور
      هچنان بی صبرانه منتظر تصاویر و خاطرات ارزشمندتون هستیم

  5. یاد وخاطره شهیدان گرامی ودرود بر دکتر عزیز اقای یاری وممنون از سعید عزیز

  6. با تشکر فراوان از استاد ارجمند جناب آقای دکتر یاری

  7. درود خدا بر سعید بالنگ عریر

  8. سلام و درود خدا بر شهدای راه حق علی الخصوص دلاوران کوهدشت و در حال حاضر شهید سرافراز اسدآزادبخت
    خدا قوت برادر بالنگ

  9. هر بار که تکرار میشوند ؛نگاهشان به همان زیبایی دور دستهایمان را می کاود؛و شاید هم ابتدا و انحنا و انتهای دلمان را… و ما مظطرب از تردیدی که خیالمان را فرو میریزد
    آنان مردان یقین و مکاشفه اند و ما سرشار از وهم و پندار…
    خدایا!ما از درک معانی و رمزهای دنیایت عاجزیم
    پاهایمان را در مقابل نگاهشان نلرزان.
    “روح آسمانیش پر فروغ”

  10. شهادت باغی است که هرکس نمیتواند باغبانش باشد !
    روحش شاد و یادش گرامی

  11. ازواقع گویی وقلم شیوای استادفرهیخته ومسلم شهرمان که بابیان زیبای خود خاطرات شهدای شهرما ن رادراین ایام مبارک تداعی نمودند، سپاسگزاریم.

  12. من خانواده این شهید بزرگوار را میشناسم همگی قابل تحسین مثال زدنی و بزرگوار هستن.خداوند روح آن شهید نابغه را بیامرزد. بال و پر ریخته مرغم:به قفس:تا گشایم پر و بال:پر پروازم نیست تا بگویم در این تنگ قفس چه به مرغان چمن میگذرد:رخصت آوازم نیست.

  13. ممنون از اقای یاری که باسعی و کوشش خود اجازه نمیدهید نام و خاطره شهدا از جمله شهید اسد ازادبخت در دل و ذهن ها به دست فراموشی سپرده شود / روحت شاد باد شهید که اینچنین با هر بار مورد وصف قرار گرفتن بیشتر در دلها ماندگار میشوی …..

  14. کیستند صاحبان این تربت ها که از مزارشان عطر زندگی می دمد؟
    کیستند اینان که مزارشان آکنده از شمیم
    ” لا خوف علیهم و لا هم یحزنون ” است؟
    روحشان شاد و یادشان جاودانه باد

  15. باسلام وعرض خسته نباشید خدمت دوست عزیز آقای بالنگ
    روی چشام با آقای ابراهیمی وحاج آقا قبادی هماهنگی کردیم انشاالله دراولین فرصت ممکن درخدمتتان هستم وبراتون زحمت دارم.

    • سلام و ارادت خدمت آقای والی پور
      ممنون از لطف شما و در خدمتون هستیم

  16. بنویسیم از شهدا وبیاراییم ضمیرمان را به ویژگی های شهدا تا معطر شویم به برکت شهدا .

    سلام بر آقا سعید و هزاران صلواتم تقدیم به شهدا

  17. الان جناب آقای دکتر یاری یکی از پیشکسوتان جنگ و جهاد بودندو ایشان هم اکنون در سنگر علم و دانش به کشور عزیزمان مشغول انجام خدمت صادقانه می باشند. خوب است قدر این عزیزان را بیشتر بدانیم.

    • سپاس از حضورتون آقای حقی زاده
      اگر تصاویر و خاطراتی از جبهه و شهدای مظلوم و گمنام کوهدشت دارین در اختیارمون بگذارید ممنون میشیم

  18. با سلام خدمت مدیر سایت.
    جناب ازادبخت چرا از شهید علیمردان آزادبخت فرمانده گردان محبین چیزی نمیگین به خدا از دلاور مردان این سرزمین بوده.با تشکراز شما و سلام صلوات بر روح پرفتوح شهدای اسلام

    • سلام آقای آزادبخت
      ممنون از حضورتون در بخش شهدای میرملاس
      قبلا از سردار شهید علیمردان آزادبخت مطلب زدیم و همچنین از سایر فرماندهان کوهدشت، مدتیست که بنا را بیشتر بر شهدای گمنام گذاشتیم البته فرماندهان هم مطالبی رو آماده کردیم که انشاالله در آینده درج خواهیم نمود

  19. با تشکر از استاد ارجمند جناب آقای دکتر یاری که حقیقتا شخصیت ارزشمند شهید والامقام اسد آزادبخت رابدرستی تشریح فرمودند ،اینجانب بواسطه سعادت همسایگی با خانواده محترم این شهید سعید قبل از شهادشان توفیق معاشرت صمیمانه با وی را داشتم ازاینکه همیشه اورا کنجکاو وجستجوگر میدیدم از محاوره وگفتگو با ایشان لذت میبردم ،ظاهرش همیشه اراسته به زینت نظم و نزاکت بود ، توسل به استدلال در گفتار و ادب در رفتار ،منش حاصی به او میداد ،در تدارک گشودن دریچه های علم ومعرفت به روی خود بود که باشهادت در راه معبود به جمع بندگان خاص خداوند پیوست روحش شاد یادش گرامی باد

  20. درود فراوان بر شما استاد گرانقدر، انصافا بسیار زیبا و تاثیر گذار نقل کردید.

    قلمتون همشیه روان.

  21. روحش شاد و یادش گرامی

  22. درود بر استاد گرانقدر آقای دکتر یاری و همینطور بالنگ عزیز بسیار زیبا بود.

  23. درودبراستاد گرانقدر جناب آقای دکتر یاری خیلی قشنگ وتاثیرگذار بود،روحش شاد ویادش گرامی برای شادی روحش صلوات اللهم صل علی محمد وآل محمد

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.