- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

معرفی رقم جدید گندم نان ریژاو (rijaw) /متوسط عملکرد دیم ۲.۵ تن و آبی ۴.۲ تن در هکتار

 

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان از معرفی رقم جدید گندم نان ریژاو (rijaw) خبر داد.

به گزارش میرملاس نیوز ،کریم قربانی در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، بیان کرد: تحقیق بر روی رقم گندم نان ریژاو (rijaw) از سال ۱۳۷۸ شروع شده و مناسب برای کشت در دیم‎زارهای مناطق معتدل و سرد است.

وی با بیان اینکه این رقم زودرس بوده، بنابراین نسبت به تنش خشکی آخر فصل مقاوم است، اضافه کرد: متوسط عملکرد این رقم در شرایط دیم ۲.۵ تن در هکتار است و در صورت آبیاری تکمیلی می‌تواند تا ۴.۲ تن در هکتار تولید داشته باشد.

مهندس قربانی ادامه داد: به طور میانگین نسبت به ارقام قبلی ۵۵۰ کیلوگرم در هکتار افزایش تولید دارد بنابراین رقمی پر پتانسیل و پایدار برای کشت در دیم‎زارهای مناطق معتدل و معتدل سرد است.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان تصریح کرد: این رقم از لحاظ کیفیت آرد حاصل، دارای کیفیت بالایی است که باعث افزایش کیفیت نان و کاهش ضایعات نان خواهد شد. تحمل بیش‎تر رقم نسبت به تنش‌های خشکی، گرما، بیماری‎ها و آفات سن از دیگر امتیازات این رقم است.

قربانی با بیان اینکه رقم ریژاو نسبت به بیماری سیاهک پنهان و معمولی مقاوم است، گفت: از دیگر مزایای این رقم، مقاومت در برابر سرمای زمستانه و سرمای دیررس بهاره بوده و همچنین در مقابل ورس و ریزش دانه نیز از مقاومت خوبی برخوردار است.

وی افزود: این رقم قبل از معرفی، تحت عنوان پتو(pato ) از طریق مؤسسه تحقیقات دیم‎سرا‎رود کرمانشاه در شهرستان نورآباد بخش دلفان توسعه پیدا کرده و کشاورزان به سبب عملکرد بالا و مقاومت در برابر کم آبی از کشت آن بسیار راضی هستند.