- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

مصرف مداوم گردو در رژیم‌غذایی به پایین آوردن کلسترول کلی و همچنین کلسترول بد (LDL) و افزایش کلسترول خوب (HDL) در خون کمک می‌کند.

tm.aspx [1]

 

میرملاس نیوز/ سروسی سلامت

کارشناس صنایع غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان این که گردو منبعی عالی از انرژِی است که موادمغذی، موادمعدنی، آنتی‌اکسیدان و ویتامین‌های پرفایده بسیاری در خود دارد، افزود: گردو سرشار از اسیدهای چرب اشباع‌شده مونو حدود ۷۲ درصد مثل اسید اولئیک است و منبعی عالی از کلیه اسیدهای چرب ضروری امگا ۳ مثل اسید لینولئیک و اسید آلفا لینولئیک و اسیدهای آراشیدونیک می‌باشد.

علی اکبر کمالی اردکانی تصریح کرد: مصرف مداوم گردو در رژیم ‌غذایی به پایین آوردن کلسترول کلی و همچنین کلسترول بد (LDL) و افزایش کلسترول خوب (HDL) در خون کمک می‌کند.

این کارشناس صنایع غذایی عنوان کرد: مطالعات نشان می‌دهد که رژیم‌غذایی مدیترانه‌ای که سرشار از اسیدهای چرب اشباع مونو و اسیدهای چرب امگا۳ می‌باشد، به پیشگیری از بیماری قلبی کرونری و سکته کمک می‌کند. مصرف حدود ۲۵ گرم گردو در روز ۹۰درصد از اسیدهای چرب امگا۳ ضروری (مصرف توصیه شده روزانه) را فراهم می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: گردو منبعی عالی از مواد فیتوشیمی مثل ملاتونین، اسید الاژیک، ویتامین E، کاروتینوئید و ترکیبات پلی‌فنولیک است که با خاصیت آنتی‌اکسیدانه بودن آن در ارتباط است. این ترکیبات اثرات بالقوه‌ای برعلیه سرطان، پیری، التهاب و بیماری‌های نورولوژیکی دارند.

کمالی  ادامه داد: گردو منبعی بسیار خوب از ویتامین E و به ویژه گاما-توکوفرول است؛ ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان محدود در چربی بسیار قوی است که برای حفظ یکپارچگی غشای سلولی غشاهای مخاطی و پوست با محافظت از آن دربرابر رادیکال‌های آزاد مضر اکسیژن لازم است. گردو حاوی بسیاری ویتامین‌های گروه B مثل ریبوفلاوین، نیاسین، تیامین، اسید پانتوتنیک، ویتامین B۶ و فولات نیز است.

وی با بیان اینکه گردو منبع بسیار قوی از موادمعدنی مثل منگنز، مس، پتاسیم، کلسیم، آهن، منیزیم، زینک و سلنیوم می‌باشد، گفت: مس کوفاکتوری در بسیاری آنزیم‌های حیاتی مثل سیتوکروم سی اکسیداز و سوپراکسید دیسموتاز می‌باشد و سایر موادمعدنی که کوفاکتور این آنزیم هستند منگنز و زینک می‌باشند. زینک نیز در بسیاری آنزیم‌هایی که رشد بدن، تولید اسپرم، هضم و گوارش و سنتز اسید نوکلئیک را تنظیم می‌کنند یک کوفاکتور به شمار می‌رود. سلنیوم یک ریزمغذی مهم است که بعنوان کوفاکتوری در آنزیم‌های آنتی‌اکسیدانه مثل گلوتاتیون پِراکسیداز نقش دارد.

کمالی ادامه داد: آلرژی به گردو نوعی واکنش حساسیت‌زا به موادغذایی است که در آن از این ماده استفاده می‌شود. به دلیل حساس شدن سیستم ایمنی بدن توسط مواد حساسیت‌زای موجود در گردو است که علائم جسمی مثل دل‌درد، استفراغ، تورم لب‌ها و گلو که موجب دشواری تنفس و احتقان قفسه‌سینه می‌شود، پدید می‌آید. درنتیجه، توصیه می‌شود برای افرادیکه آلرژی به گردو تشخیص داده شده است، از مصرف هر نوع از آن در موادغذایی خودداری شود./۱۴۳/۲۰۵/۲۰۱