تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
7

چرا علی(ع) برای خلافت نجنگید؟

  • کد خبر : 44056
  • 20 بهمن 1392 - 23:36

    حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدرضا عباسی فرد در تحلیلی پیرامون سخنان آیت الله هاشمی رفسنجانی در کنفرانس وحدت اسلامی مبتنی بر عدم تنازع با اهل سنت بر سر خلیفه اول، نوشت: از نظر من آقای هاشمی نه تنها نزاع تاریخی را بی ‏اهمیت یا کم اهمیت معرفی نکرد بلکه هوشمندانه و حکیمانه ،جهان […]

IMG_6874_copy

 

 

حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدرضا عباسی فرد در تحلیلی پیرامون سخنان آیت الله هاشمی رفسنجانی در کنفرانس وحدت اسلامی مبتنی بر عدم تنازع با اهل سنت بر سر خلیفه اول، نوشت: از نظر من آقای هاشمی نه تنها نزاع تاریخی را بی ‏اهمیت یا کم اهمیت معرفی نکرد بلکه هوشمندانه و حکیمانه ،جهان اسلام را به عبرت از تاریخ و آن واقعه عظیم فراخواند.

به گزارش میرملاس نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی ، متن کامل این مقاله بدین شرح است:

تنازع بقاء و تضاد منافع همراه حب و جاه و خودخواهی و افزون طلبی همواره جامعه را دچار منازعه و خشونت و جدال نموده و چه آسیب و خطرهایی سخت و خونین و بنیان برانداز که در طول تاریخ و از این دهگذر بر جوامع بشری تحمیل گردیده است.خصوصاً که در بزنگاههای حساس شکارچیان ماهر آتش بیار معرکه گردیده و با استفاده از فرصتهای موجود برای فریب مردم بی رحمانه و در کمال قساوت و بی شرمی بنام آنان و بعنوان خدمت بر جان و مال و نوامیس جامعه دست یازیده ‏اند و تر و خشک را در کوره ‏های جهنمی آتش قهر و کینه خود ریخته و همه چیز و همه کس را هزینه اقتدار و حکومت خویش نموده ‏اند.
در این هیاهوی تلخ و سیاه و نفس‏گیر و تباه کننده که به تعبیر قرآن «یهلک الحرت والنسل» انسان و تمام سرمایه او را هدر می دهد، نغمه ه‏ای الهی و آسمانی بوسیله سفیران برجسته خدا در قالب هشدار، انذار، هدایت خیرخواهانه و برای اصلاح و نجات ضمن ارائه برنامه ه‏ای متناسب با زمان و شرایط، انسان را به وحدت و همدلی و پرهیز از کینه و عناد دعوت نموده و مکتبی غنی و پربار برای اصلاح و تربیت او گشوده تا همه هم حقوق خود را بشناسند و هم به مرزهای تعیین شده حقوق اجتماعی پایبند باشند و یک زندگی جامع الاطراف ارزشی توأم با صلح و صفا و اتحاد و همدلی را آموخته و بکار بندد.
در ادیان الهی و در نزد تربیت یافتگان این مکتب، نه تنها تعرض ظالمانه به حقوق دیگران روا نیست که گذشت و فداکاری ایثار در جای جای این مدینه فاضله قدسیان را به اعجاب و تحسین وا می دارد وعرشیان بر کمالات بالا والای اهل زمین و بر اخوت و وحدت و همدلی شان رشک می‏ برند.
در کاملترین آئین آسمانی یعنی اسلام ، سرمایه عظیم اتحاد و همدلی که مایه اقتدار، اعتبار و بقاء جوامع است گاهی در نقطه اوجش چنین تجلی می کند که شخص پیامبر رحمت مأموریت پیدا می‏ کند در اعلام و فراخوانی عمومی وجود تنها یک نقطه اشتراک و فقط یک کلمه به عنوان هسته مرکزی را برای کنار گذاشتن همه اختلافات و گردآمدن بر محور آن نقطه و آن کلمه کافی دانسته و فریاد برآورد «قل تعالو الی کلمه سواء بیننا و بینکم ان لا تعبد الا الله»، هرکه هستی و هرچه هستی خدا را که قبول داری می‏توانیم در یک اردو زندگی کنیم و ید واحدی علیه غیر خداجویان و دشمنان توحید باشیم.
ساده اندیشی و نهایت جهل و بی ‏خردی یا کینه ورزی و عناد و یا در تعقیب یک سری اهداف شوم پنهان شده است اگر تصور کنیم که خدا و پیامبرش، با دعوت تاکتیکی ادیان الهی به وحدت و حول محور توحید و یگانه پرستی و تشکیل جبهه واحد علیه کفر و شرک بر هر آنچه غیر آن بوده خط بطلان کشیده ‏اند. یاللعجب اینجا از جبهه هایی دعوت به وحدت می‏شود که در محور نبوت هم از هم جدا هستند.

رفتار و گفتار نبی معظم اسلام در مقاطع مختلف رسالت در مکه معظمه و در مدینه در غزوات و سرایا و هنگامه‏ های جنگ و صلح و پیروزی و آتش ‏بس کلاً بر اساس مأموریتی الهی و توأم با عقل و تدبیر و حکمت و با رعایت مصالح عالیه اسلام و نظام اسلامی و مردم مسلمان ارزیابی می ‏شود و در یک کلمه پیامبری که در فتح مبین و پیروزی بزرگش خانه سر کرده و عصاره همه شرک و کفر را خانه امن قرار می دهد، یقیناً در شرایط سخت حتی به قیمت جان خود به آن خانه پناه نمی ‏برد.

که «ابی الله ذالک» امیرالمومنین علی علیه اسلام کسی که «عنده علم الکتاب» و هم آنکس که ورودی اصلی و انحصاری و کلید رمز مدینه دانش و دانستنیهای پیامبر معرفی می شود و ابلاغش در آیات اسرار آمیز و نورانی «بلغ ما انزل الیک» میدرخشد بعد از آن واقعه تاریخی که سلمان فارسی با حسرت و خون دل از آن بعنوان «کردید و نکردید….» یاد می‏ کند، خار در چشم و استخوان در گلو به کیان اسلام و نشر و ترویج آن و مصالح مسلمین می ‏اندیشد و علیرغم آنکه تمام شرایط برای خانه نشینی او بکار گرفته شده ولی خانه‏ نشین نمی‏شود و آنچه را که در آن هنگامه سخت مسئله روز بود و جهان اسلام و دوست و دشمن نسبت به آن واکنش داشته و هنوز واقعه ‏ای در تاریخ نشده‏ بود، بسیار جدی و علنی و همه جانبه بخاطر جلوگیری از فروپاشی در اسلام سنگ بنای وحدت را تعهد می کند امیر اهل ایمان که در کنار ایمان و علم و عدل قدرت و جنگاوریش شهره آفاق و زبانزد خاص و عام بود نه تنها دست به شمشیر نبرد و جنگی را تدارک ندید بلکه قهر نکرد و درخانه ننشست و از همه مهمتر همکاری و مشاوره در جهت صلاح اسلام و مسلمین هم چه در ترویج و چه در اجرایی احکام الهی و چه در سیاست و کشورداری و حتی در جنگ و پیام رسانی دریغ ننمود تا چون امروز بهانه ‏ای برای ایجاد و رشد وهابیگری و سلفی و تکفیری به کوته‏نظرهای نادان داده نشود.
صلح امام حسن مجتبی علیه‏السلام که در تعبیر مقام معظم رهبری از آن بعنوان نرمش قهرمانانه یاد میشود در همین راستا تحلیل و تفسیر میگردد.
و این منهج نورانی در طول تاریخ از سرمایه‏ های عظیم حفظ اسلام و دماء مسلمین تأثیرگذار و تعیین کننده بوده و در زمان غیبت هم پیشوایان بزرگ دینی برای حفظ کیان اسلام و صیانت از مسلمین هرجا لازم شده و شرایط فراهم بوده برای آن پای فشرده و برای تحقق وحدت در جهان اسلام کوشیده‏ اند.

هر مسلمان آگاه و منصفی از شیعه و سنی برکات دیدگاه بلند پیشوای بزرگ جهان تشیع مرحوم آیت‏الله‏العظمی بروجردی در بنیان دارلتقریب بین‏المذاهب و همکاری و همراهی رئیس جامعه ‏الازهر مصر مرحوم شیخ شلتوت را درک مینماید هرچند آنروز و امروز افراد تنگ‏نظر یا سودجو و یا مأمور بر آن ایراد گرفته و آنرا دسیسه تحقق اغراض سیاسی و مادی خود نموده ‏باشند.
امروز برکات فتاوی و نظرات بی‏سابقه احیاگر اسلام امام امت اعلی مقامه الشریف در خصوص وحدت امت اسلامی و پرهیز از منازعه و مشاجرات مخرب و بی‏حاصل از حوزه کشورهای اسلامی گذشته و دنیا را تحت تأثیر خود قرار داده –امروزه اردوی هماهنگ اسلام با بیداری کامل هم به اصلاح درونی خود و تغییر و بازسازی ساختارهای حکومتی خود پرداخته و هم با فرستادن پیام صلح و دوستی جهان را به عدل و انصاف و آزادی و برابری و حق فرا می‏خواند- هفته وحدت بیشتر از آنکه یک تاکتیک اجتماعی باشد یک استراتژی عمیق و ضروری و کارآمد است امام و مقام معظم رهبری و همه علما و مراجع شیعه به خوبی خطر اختلافات مذهبی و هدر رفتن بی‏حاصل انرژی و منابع در نزاعهای فرقه‏ای را که در فضای اختلاف بوسیله مزدوران وابسته یا جاهل در حوزه کشورهای اسلامی و از طریق استکبار جهانی و صهیونیزم بین‏ الملل بر امت اسلام تحمیل می ‏شود را رصد نموده و می‏شناسد که بر وحدت پای میفشارند.

هفته وحدت که از برکات وجود امام امت است برای یادآوری وحدت و برنامه‏ ریزی برای وحدت و کنگره عظیم وحدت اسلامی است نه اینکه در سال فقط یک هفته وحدت لازم و کافی است درست مثل آیه قرآن که می‏فرماید روز جمعه به طور جدی یاد خدا کنید، خوشبختانه هفته وحدت امسال بار دیگر با سخنان حکیمانه اندیشمند بزرگ اسلامی آیت ‏الله هاشمی‏رفسنجانی یار دیرینه امام و رهبری فصل نوینی از ضرورت وحدت بین فرق و مذاهب را رقم زد او به خوبی هم حضور دشمنان جهانی اسلام و برنامه‏های آنان علیه کشورهای اسلامی را و هم خطر اختلاف و هم آثار و برکات وحدت را می‏شناسد و هم اسلام‏شناسی است که دیدگاههای اسلام و اولیاء اسلام را آنطور که هست میشناسد و آنطور که لازم است می فهماند و هم بعنوان یک کارشناس بزرگ علوم و ادبیات و تدبیر در اسلام نه تنها در بین علماء اسلام که در جهان پذیرفته شده و کاربرد سخنش تا اعماق دل دوست و دوشمن در دور و نزدیک تاثیر لازم را میگذارد در آن مجلس حاضر شده ‏بود.
زمان هفته وحدت بود و اجلاس به عنوان وحدت بود –میهمانان از فرق و مذاهب مختلف اسلامی از سراسر جهان آمده‏ بودند و شخصیتی جهانی با تمام انتظاری که از او می رفت در آنجا قرار است هم جلسات را جمع ‏بندی کند و هم حرف آخر را بزند.
و او که به هنگام گفتن و یاد از آنچه بر اهل بیت و دودمان پاک پیامبر(ص) رفته بغضش میترکد و در شنیدن آن مظالم شانه ‏هایش میلرزد، در مقام یک نظریه پرداز بزرگ و عالمی شیعی نه با هدف به بایگانی فرستادن وقایع تلخ تاریخی بلکه با این هدف که وظیفه امروز ما چیست؟ میگوید بی‏ توجهی به مصالح امروز جهان اسلام و غفلت از وحدت اسلامی به هر بهانه گرفتار شدن در دام دشمن است.
از نظر من آقای هاشمی نه تنها نزاع تاریخی را بی ‏اهمیت یا کم اهمیت معرفی نکرد بلکه هوشمندانه و حکیمانه درست آنطور که قرآن می‏فرماید «فی قصصهم تصمیم عبره» جهان اسلام را به عبرت از تاریخ و آن واقعه عظیم فراخواند و در یک کلمه:
او در مقام تخطئه منازعه جز به تفسیر و تحلیل خناسان و دلهای بیمار در مقام گذر یا گذشت یا آشتی یا کج خلقیهای تاریخ نبوده و گذشته را چراغ راه آینده معرفی کرد. «ما عتروا یا اولی الابصار».

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=44056

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 53در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۵۳
  1. با سلام و تشکر از استاد ارجمند جناب حجه الاسلام والمسلمین دکتر عباسی فرد
    فرازی از فرمایشات پیر جماران که مناسب این ایام و این مقال است تقدیمتان :
    شما ملاحظه بفرمایید که در این سالهای اخیری که ملت ایران به تأیید خدای تبارک و تعالی قیام کرد و قشرهای میلیونی آنها، چه قشرهای روحانی و چه قشرهای دانشگاهی در کنار هم فعال شدند و همه ملت متحد شدند، چه معجزه‏ای ایجاد کردند. این برادری‏ در یک محیط کوچک مثل ایران، با یک جمعیت کم در مقابل جمعیتها چه اعجازی کرد. این اعجاز برای همین وحدت کلمه و اخوت بود؛ این اخوت و برادری که در ایران پیدا شد و این تحول عظیمی که پیدا شد و همه قشرها را با هم منسجم کرد، برادران اهل سنت را با اهل تشیع، تشیع را با اهل تسنن، دانشگاهی را با فیضیه ‏ای و ترک و عرب و فارس، همه اینها در ایران هست، همه با هم. ملاحظه بفرمایید که همین وحدت در یک جمعیت محدود و در یک کشور محدود با ابرقدرتها چه کرده است. بیخود نیست که همه رسانه‏ های گروهی تمام کشورها تقریباً، کشورهای بزرگ مسلماً و بعضی کشورهای دیگر، همّشان را صرف این می‏کنند که ایران را در نظر مسلمان ها بد جلوه بدهند، جمهوری اسلامی را بد جلوه بدهند. سرتاسر دنیا را تبلیغات بر ضد ایران فرا گرفته است.

  2. سلام. دکترایت الله عباسیفرد همیشه محققانه و بادیدبازفارغ ازجناح بازیهای سیاسی. مسائل رارصدمیکندانصافا ایشان باتوجه به اینکه موردتاییدرهبرعزیزانقلاب هستند برای ریاست مجمع تقریب مذاهب مناسبند

    • آقای گراوند ایشان خوب جناح چپ هستند لطفا درمورد چیزی که نمیدانید الکی صحبت نکنید

      • آقای مراد پور اگر نمیدانید بهتر است که به شما بگوییم که جناب دکتر به هیچ حزبی تعلق ندارند بلکه این احزاب هستند که به ایشان تعلق دارند.بد نیست که قبل از اظهار نظر آگاهی خود را افزایش دهید تا اینگونه موجبات تحقیر شخصیت خویش را فراهم نیاورید.

        • این همه سازندگی و آبادانی شهر کوهدشت به خاطر تعلق احزاب سیاسی کشور به آقای عباسی فرد است. تعلق کجا بود آقا جان؟؟؟؟؟؟ بس کنید تو رو خدا…
          انصاف داشته باشید و واقع بین باشید.
          اگر تعلقی بود این وضعمون نبود

    • سلام راستی ایشان همیشه مسائل را محققانه رصد می کنند آیا یکبار از نزدیک خطوط هشت سال دفاع مقدس را از نزدیک رصد کردند ؟ از خاطرات حضور شان در جبهه ها بنویسند تا برای نسل جوان به یادگار بماند.

      • با سلام خدمت آقای یا خان ناشناس
        صرفاً جهت اطلاع…..بله که آقای دکتر رصد نمده اند.ایشان از آن روزها زخم هایی هم بر دل و هم بر جان یادگار دارند، اگر خودشان حرفی نمی زند دلیل بر فروتنی و تواضع ایشان است.

  3. سلام،حضور حاج آقای عباسی فرد وحاج اقای مبلغی وامثال ایشان که نسلهای دهه پنجاه وشصت هستنددر فضای مجازی ودر کنار نسل امروز که بسیار حساس وپرسشگر هستند ،به هر شکل وعنوان مغتنم وحداقل زینت است گر چه کوله باری از علم وتجربه در صحنه های مختلف گنجینه ای است که همیشه میشود از آن بهره برداری کرد،همنوایی افکار ایشان با آیت الله هاشمی رفسنجانی هم به عنوان یکی از ارکان انقلاب ونظام خودمزید بر علت و آموزش سیاسی است. به هر حال استفاده بردیم وامیدواریم مستدام باشد.تشکر از آقا امین آزادبخت

  4. سخن از وحدت بین مسلمین و پرهیز از دامن زدن به اختلافات فرقه ای که ثمره ای جز سوء استفاده قدرتهای پلید و مکار، در راس آن انگلیس و امریکا نداشته، سخن حق و به جایی است و ژرف نگری و دقت نظر بالای آیت الله العظمی بروجردی(ره)، حضرت امام خمینی(ره) و الآن نیز تمامی مراجع و علمای طراز اول و در راس ولی امر مسلمین امام خامنه ای، مؤید این مهم است. در اصل حرف بحثی نیست بلکه در نحوه و حد و اندازه بیان مطلب است؛ جناب آقای عباسی فرد بدون در نظر گرفتن نام و عنوان و بت سازی شخصیتی عرض میکنم این سخنان چه از زبان شخصی با سابقه مبارزاتی و سیاسی و اجرایی و… به نام آقای هاشمی باشد و یا از زبان هر شخص و یا شخصیت حقیقی و یا حقوقی بیان گردد باید ضابطه و چارچوب خود را داشته باشد. بنا نیست ما برای حفظ وحدت بین مسلمین از اصول و حقوق حقه اعتقادی خود عدول کنیم تا به مثلاً وحدت برسیم؛ شما بیانات بزرگان دینی را خصوصا مقام معظم رهبری را ببینید چگونه است آنگاه همه سخنان از این سنخ را به یک چوب برانید، وقتی رهبر معظم انقلاب و یا امام راحل از وحدت و یکپارچگی بین مسلمین داد سخن سر می دهند تمام جوانب سخن خویش را می سنجند، به نحوی که راه را بر سوءاستفاده کنندگان می بندند و ذره ای از حقانیت و حق پیمال شده امیرالمومنین(ع) و مظلومیت شیعه کوتاه نیامده و در خصوص آن اهمال و اغماض نمی کنند، فرق هست بین اینکه انسان بگوید با اینکه با هزاران دلیل حق با من است و برای ادعای خود محکمترین دلایل را داشته باشد(مانند امام علی(ع) که در اشکال مختلف و به انحاء گوناگون به این مهم اهتمام ورزید) ولی برای وحدت بین جامعه اسلامی و جلوگیری از تشتت بین مسلمانان که موجب فروپاشی نهال نوپای اسلام می شود سکوت می کنم و از حق خود با وجود مسجل بودن آن برای رسیدن و تحقق امری بزرگتر چشم می پوشم تا گفته کسی که طوری بیان نماید که اصل قضیه و صورت مسئله را پاک کند و آن گونه سخن براند و نظریه پردازی نماید کانه اصلا خبری نبوده و از اول همه بزرگان تشیع از ائمه هدی گرفته تا علمای ربانی، همه در ادعای این حق خطا کرده اند!!! (لااقل از فحوای کلام آقای هاشمی خواسته یا ناخواسته اینگونه برداشت می شود) مخلص کلام اینکه برای تنویر اذهان مخاطبین و خوانندگان محترم مطلب، مثال ساده ای را بیان می کنم: فرض کنید دزدی کالایی را از شما بدزدد و شما با ادله متقن و مستدل اثبات کنید که آن جنس ربوده شده متعلق به شماست ولی اطرافیان یا از سر جهل و ترس و یا شریک و سهیم بودن در آن کار، شما را پس زده و تهدید کنند و از طرفی خوف اضرار بیشتر نیز بر اموری مهمتر از آن بر شما مترتب باشد، شما چه می کنید آیا از اساس ادعای خود را بی پایه دانسته و طوری تلقی می کنید کانه هیچ اتفاقی نیفتاده و یا صبر می کنید تا در محیطی مناسبتر و در نزد افرادی حقگو و منصف عرض داد نمایید؟ مخلص کلام اینکه سخن از وحدت جامعه اسلامی اصلی است غیر قابل انکار تا راه را بر دشمنان کینه توز مسلمانان که قرنها از این اختلافات بهره برده اند ببندیم و از طرفی کوتاه نیامدن از حق پایمال شده و تبیین خطای بزرگ تاریخی که موجب انحراف و رخنه عظیم در پیکره دین شده امری دیگر. به هر حال باید حقایق در جای خود بیان شود و از آن دفاع شود تا حق مهجور و مکتوم نماند. والعاقبه للمتقین

    • جناب نمی از یمی سخنان شما ما را بیشتر یاد ایرادهایی می اندازد که بنی اسراییل از حضرت موسی می گرفتند.خداوند شما و همه ی ما را به راه راست هدایت نماید تا بجای این کینه توزی های نابخردانه در این برهه ی حساس زمان اصل حیاتی وحدت را حفظ کنیم .سخنی که از دل براید لاجرم بر دل نشیند منتها سخنان شما از عقده های درونتان برخاسته است!!

    • آقا یا خانم نمی از یمی من دلسوزانه و از روی خیرخواهی از شما استدعا دارم زمانیکه بزرگان سخنی رو بر زبان جاری میسازند بهتر است که من و شما صرفا شنونده باشیم زیرا که سر من و حضرتعالی حتی به اندازه ذره ای از اقیانوس علم و دانش برگرفته از معرفت حجه الاسلام عباسی فرد هم نمیداند.پس کمی هم برای خودتان ارزش قایل باشید

      • اداله بیاور استدلال بیاور، آنقدر آدم تابعی نباشید آقای آشنا. در ضمن برای آقای عباسی فرد احترام خاصی قائل هستیم

        • ضمن عرض سلام به شما دوست گرامی، از این توجه حضرتعالی بسیار مشعوفم، فقط کافیست که توجهتان را برای لحظه ای چند به تعدادی اندک از براهین قاطع و مبرهن موجود در قرآن کریم و سخنان روشنگر پیامبر اسلام معطوف بدارید.
          ۱- (وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ ) آل عمران ۱۰۳

          ۲- (قُلْ هُوَ الْقَادِرُ عَلَى أَن یَبْعَثَ عَلَیْکُمْ عَذَابًا مِّن فَوْقِکُمْ أَوْمِن تَحْتِ أَرْجُلِکُمْ أَوْ یَلْبِسَکُمْ شِیَعًا وَیُذِیقَ بَعْضَکُم بَأْسَ بَعْض) انعام ۶۵

          ۳- پیامبر در نهج الفصاحه، فرموده اند که : «والجماعه خیر والفرقه عذاب» و نیز فرمودند: «ید الله مع الجماعه»

      • کامنت گزاران محترم به نامهای صادق و آشنا؛ از نحوه پاسخ شما همه چیز معلوم است در چه سطح علمی است، ممنون و به مصداق آیه شریفه قرآن کریم فقط عرض می کنم: سلام علیکم

        • اگر سطح علمی بالا به معنای مغلطه کردن و به راه کج هدایت شدن است پس خداوند متعال را شاکرم که همانطور که به زعم شما رسیده است از چنین سطح علمی برخوردار نیستم، من شخصیت شما را مصداق تعبیر ” لهم قلوب لا یفقهون بها” که در کتاب آسمانیمان آمده است می دانم، دوست گرامی.

        • دوست گرامی ، جناب نمی از یمی لحظه ای تأمل و تدبر بفرمایید در مفهوم آیه ذیل:

          وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ کَثِیرًا مِّنَ الْجِنِّ وَالإِنسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لاَّ یَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْیُنٌ لاَّ یُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لاَّ یَسْمَعُونَ بِهَا أُوْلَـئِکَ کَالأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُوْلَـئِکَ هُمُ الْغَافِلُونَ

    • آقای کمی از کم! شما که سفره ی نقد را پهن کرده ای چرا نم نم شده ای!؟ نمیشد با همان نام شریف ابراز نظر میکردی!؟
      چون نام مخفیگاهی برگزیده ای، لازم نمیبینم با اسم واقعی کامنت بگذارم زیرا در آن صورت من با نام رسمی باید در مقابل یک نام جعلی که بدون مسئولیت اجتماعی هر چیزی را میتواند بگوید پاسخگو باشم. اما او با نام مجعول پاسخگو نخواهد بود.

  5. سلام:
    باز هم مثل همیشه دکترعباسی فرد استفاده کردیم از سخنان گوهر بارتون

  6. با سپاس از دانشمند فرزانه دکتر عباسی فرد؛ شاعر می گوید:
    نیست جان افزا نوایی چون نوای اتحاد // می رباید دل نوای اتحاد
    آفرینش درس وحدت می دهد بر عالمی // چون که بنیان جهان شد از بنای اتحاد
    می شود راز یدالله فوق ایدیهم عیان // گر برآید زآستین دست رسای اتحاد
    کشتی امت رسد بر ساحل امن و مراد // گر بود فرمانده او ناخدای اتحاد
    می کند تاریک چون شب روز هر بیگانه را // در جهان هر ملتی شد آشنای اتحاد

  7. با سلام و تشکر از استاد ارجمند جناب حجه الاسلام والمسلمین دکتر عباسی فرد
    فرازی از فرمایشات پیر جماران که مناسب این ایام و این مقال است تقدیمتان :
    شما ملاحظه بفرمایید که در این سالهای اخیری که ملت ایران به تأیید خدای تبارک و تعالی قیام کرد و قشرهای میلیونی آنها، چه قشرهای روحانی و چه قشرهای دانشگاهی در کنار هم فعال شدند و همه ملت متحد شدند، چه معجزه‏ای ایجاد کردند. این برادری‏ در یک محیط کوچک مثل ایران، با یک جمعیت کم در مقابل جمعیتها چه اعجازی کرد. این اعجاز برای همین وحدت کلمه و اخوت بود؛ این اخوت و برادری که در ایران پیدا شد و این تحول عظیمی که پیدا شد و همه قشرها را با هم منسجم کرد، برادران اهل سنت را با اهل تشیع، تشیع را با اهل تسنن، دانشگاهی را با فیضیه ‏ای و ترک و عرب و فارس، همه اینها در ایران هست، همه با هم. ملاحظه بفرمایید که همین وحدت در یک جمعیت محدود و در یک کشور محدود با ابرقدرتها چه کرده است. بیخود نیست که همه رسانه‏ های گروهی تمام کشورها تقریباً، کشورهای بزرگ مسلماً و بعضی کشورهای دیگر، همّشان را صرف این می‏کنند که ایران را در نظر مسلمان ها بد جلوه بدهند، جمهوری اسلامی را بد جلوه بدهند. سرتاسر دنیا را تبلیغات بر ضد ایران فرا گرفته است.

  8. از اینکه اندیشه وران به ویژه از میان علمای شیعه و اهل سنت این مهم را فهم کرده اند بسیار خرسندم. و اگر منویات مقام معظم رهبری در این باره چراغ راه همگان باشد، بی تردید آینده درخشانی پیش چشممان خواهد بود و قلمرو فرهنگ شیعی بیش از پیش گسترش خواهد یافت. و باید توجه داشت که افراط گرایان از هر دو سو خائنان به فرهنگ شیعی و اسلامی و مزدوران بی مزد کینه ورزان به اسلام هستند.

  9. باسلام وعرض ارادت خدمت حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدرضا عباسی فرد و قدردانی از تحلیل حکیمانه ایشان .

  10. باز هم مثل همیشه استفاده کردیم دکترعباسی فرد.بسیارزیبا

  11. درود پاک خدا و رسولش بر دانشمند فرزانه بزرگ مرد لرستان،دکتر عباسی فرد که وجود ایشان همیشه منشا خیر و برکت در نظام مقدس جمهوری اسلامی می باشد و در مناصب مختلف از جمله قوای سه گانه،مجلس خبرگان_شورای نگهبان_مصلحت نظام و هم اکنون نیز عضو هیئت امنا دانشگاه آزاد و همچنین نماینده تام الاختیار دانشگاههای استانهای قزوین و قم و البرز حضوری افتخار آفرین داشته و دارند.
    از ایزد منان آرزوی سلامتی و توفیق برای ایشان داریم.
    همچنین با تشکر از زحمات آقای امین آزادبخت در خصوص مطالب مفید و پربار سایت میرملاس

  12. دمت گرم مدیرو مدبر افتخار آفرین لرستان دکتر عباسی فرد
    انشاالله همیشه زنده و پاینده باشی مردم دار و ولایتمدار

    • با سلام آقای غضنفری اصل
      هالو بیلومو تون خدا ،کمای افتخار ،کمای کارخونه ،قسم وه جاده اتوبانله ، قسم وه پتروشیمیله ،قسم وه سدله لرسون

      • جناب کمیر ظاهرا اینطور به نظر میرسد که شما از یاس و نومیدی مزمن سخت در عذاب هستید، من به شم جوشانده زعفران رو پیشنهاد میکنم ، خیلی واسه افسردگی خوبه!!!!!

        • با سلام جناب ناشناس
          الحمدله جنابعالی جوشانده زعفران مصرف می فرمایید .برای ما جوشانده خاک هم باشد شکر گذاریم .خدایی خوب تشخیص دادی پدرم مادرم و خودم و همه در عذاب افسرده هستیم .

  13. سلام اقای مرادبور . قطعا بنده نسبت به ایشان شناختم از حضرتعالی بیشتراست.علاوه تفکرات جامعه ماتنها چب وراست یااصولگراواصلاح طلب نیست که ازمنظر اقامطلوب بین این دو طیف اصوگرای اصلاح طلب است ومضفا ایا شما میدانید که تنها رابط بین اقاوبعضی افراد… فقط ایشان هستند. وایضا طبیعت ایشان نه درقالب اصولکرامیگنجدونه درقالب اصلاطلب بلکه ایشان یک روحانی مردمی فراترازجناحهای سیاسی هستند

  14. آقای عباسی فرد از نظر سیاسی معمولاً متعادل بوده اند چه زمانی که در اردوگاه جناح راست بوده چه هنگام اصلاحات که به اصلاحات گرایش پیدا کرد و چه در دوره ی اخیر که به دوره ی اعتدال موسوم است.
    من از فقه و اسلام شناسی چیزی نمیدانم؛ لذا در این باب حق اظهار نظر هم ندارم.
    اما از منظرِ اجتماعی، راه وحدتِ مسلمانان و حداقل راه «اختلاف زدایی» (که میسرتر است) بین مذاهب و فرقه های اسلامی، این است که سران مذاهب یعنی مراجع و مفتی ها و علمای طراز اول، به خود و مقلدینشان بقبولانند که با احترام از مقدسات همدیگر یاد کنند و به همدیگر حق دهند که مذهب شان متفاوت باشد. از بی احترامی به مقدسات و اعتقادات و باورهایِِ غیرمشترکِ همدیگر دوری ورزند و با توجه خطر و ضرری که این بی احترامی ها دارد آن را شرعاً حرام اعلام کنند. به هرحال، ۹۹ درصد از مومنان به یک مذهب یا دین، به صورتِ تحقیقی به آن نرسیده اند و دین شان را مثلِ ملیت با توارثِ اجتماعی به دست آورده اند لذا جدل کردن برای تغییرِ دین یا مذهبِ دیگران (جز در موارد استثنایی) کاری بیهوده است.
    انتظار این است همان طوری که اغلب مسلمین و علمای مذاهبِ مختلفِ اسلامی به گاندی، ماندلا، مادرتزرا و… که خارج از دین و مذهبشان هستند احترام میگذارند و آنها را در حوزه ی عمل، به رسمیت می شناسند به مقدسات و باورها و عقایدِ فرقه های مختلفِ دین خود احترام بگذارند و در حوزه ی عمل به رسمیت بشناسند که بسی واجب تر است.
    وحدتِ عملی (نه نظری) تا حد زیادی بدین شیوه میسر می شود وگرنه تبلیغاتِ و همایش و جشنواره برای ایجاد وحدت بدونِ بررسیِ مبانیِ «وجودشناختیِ» این مسئله، جز تولیدِ سوژه ی خبری برای رسانه ها، کار دیگری از پیش نمی برد. این هدف، با تمایل و تشریک مساعیِ علمایِ هر دو مذهبِ شیعه و سنی میسر است و گرنه مهربانی ز یکسر اگرچه در اینجا دردسر نیست اما چندان هم موثر نیست.
    با همه ی احترامی که برای اهل سنت قائلم، نه به عنوان یک شیعه، بلکه به عنوان یک کارشناس و از منظری «برون فهمانه» بر این باورم که علمای شیعه در این راستا تلاش بیشتری از علمای اهل سنت به خرج داده اند. نمونه اش دفاعِ امام خمینی، علمای شیعی، انقلابیون ایرانی، جمهوری اسلامی ایران و حزب اللهِ لبنان از ملت و سرزمینِ فلسطین (که سنی اند) و هزینه هایی که شیعیان ایران در این راه داده اند. نمونه ی دیگرش حمایت از اخوان المسلمین مصر است. نمونه ی قبلی اش، تلاش های سیدجمال الدین اسدآبادی در نزدیک کردنِ شیعه و سنی به هم است. نمونه ی دیگر، تلاش و پیش قدمیِ آیت الله العظمی بروجردی (در برقرای ارتباط با شیخ شلتوت) برای رسیدن به این هدف است. در صورتی که چنین حمایتها و وحدت اندیشی هایی کمتر از طرفِ علمای اهل تسننِ خارج ایران صورت گرفته است.

    • ۰۰۰۰۰واحساس اضافی ادراک اعم از مخالف وموافق ! میرود تا کشتی میرملاس را کج سازد ومج اندازد ۰ دوستان عزیز به کجا چنین شتابان !

      • جناب آقا یا سرکار خانم تعجب !!!!!!! که به خود متعجبی و خود را تعجب میکنی! و نام تعجب برمیگزینی و شاید تصور احتیاط از آن داری که رسم الخط را با قوانین رانندگی مخلوط می سازد!
        اگر کسی گرمی ادراک داشت و احساس سیری ادراک کرد جای اصلاح دارد اما کسی که نمی تواند یا نمی خواهد برای ادراکِ چند پارگراف مطلب دقت کند ولی میخواهد با یک جمله که «ساختارِش بدین سا ن است که بهایش به بهای گوینده بسته است» جمله ی خوانندگان را نقد کند آن هم نقد به مفهوم عوامانه (بیان نقصان بدون توجه به قوت)، به هیچ جا نمی رود نه شتابان نه بی شتاب.
        اگر دقت میکردید و مقداری (یعنی به همان اندازه ی ناقص ما) هم از موضوع اطلاع داشتید متوجه می شدید که من نه از آقای عباسی را تمجید کرده ام و نه انتقاد؛ بلکه برداشت خودم را از موضوع در قالب کامنتی ارائه کرده ام که اتفاقی در راستایِ نوع نگاه آقای عباسی فرد، هاشمی رفسنجانی، خاتمی و روشنفکران دینی است. حداقل میتوانستی کامنت خود را مستقیم بنویسی نه به عنوان پاسخی به کامنت من.
        اگر چه، کسی که نام مجعول به انتقاد می پردازد و جمعیتی را با ۲۳ کلمه بطور مساوی انکار میکند شایسته ی پاسخگویی نیست اما گاهی باید مشت این استتارکردگان خاکستری را وا کرد تا فضای مجازی را به شبنامه نویسی نکشند.

  15. وحدت ،وحدت،،وحدت،…………………….

  16. مقاله سراسر دانش ادب و اسلام شناختی عمیق اقای عباسی قرد به دقت خواندم ویادم امد این شعر زیبا
    دستم بگرفت و بابه با برد تا شیوه راه رفتن اموخت ولایتمداری را از عباسی فرد یاد میگیرند و با همان دانش علیه اعتقاد می جنگند
    عزیزم ولایتمداری اعتقاد است نه علم هرگز به جنگ با اعثفاد نرد زیرا عافبتش شکست است

  17. باسلام خدمت استادادب،اخلاق وسیاست ومرد بانجابت لرستان والبته کوهدشت وازدیارمردم مهمان نواز کوهنانی
    آیت الله آقای دکتر عباسی فرد
    وباسپاس ویژه ازمدیران «سایت وزین میرملاس»
    خدا می دانداقای عباسی فرد انسانی وارسته وبزرگ که هیچگاه دنبال پست ومقام نبودند وبه کوهدشتی بودن خودش افتخارمیکند نمونه اش هم تشریف فرمایی این شخص بزرگ دراکثر مناسبت هایی که پیش میاد وتعطیلات نوروز درکوهدشت تشریف دارند ، ازایشان سپاسگزارم

  18. سلام وادب به پیشوا مقدس همه سرورانی که به هر صورت در مورد سخنان آقای دکتر اظهار نظرفرمودند.
    دو نکته اینجا حائز اهمیت است وآنها رابه دوگروه تقسیم می کند.
    گروه اول :به علم ، وجایگاه رفیع ملی و وفراملی این اندیشمند فرزانه واقفند که در تمام صحنه های انقلاب تاکنون درکنار ارکان بزرگ نظام نقش افرینی کرده واز مفاخر ایران ولرستان است به زیبایی وعالمانه فرموده اند.
    گروه دوم: بااظهار نظرهای مغرضانه وصغیرمهر تایید بر سخنان جناب آقای دکتر گذاشته اند

  19. جناب آقای دکتر عباسی فرد شما مایه ی افتخار لرستان هستید و در هر زمانی باید به وجود امثال شما افتخار کردو زیبایی سخن وتحلیلتان بر کسی پوشیده نیست مگر آنانی که راه را از بیراه نمی شناسندو یاد حضورتان در جبهه ی دربندی خان عراق ودیدار با رزمندگان گرابی برای همیشه در خاطرها خواهد ماند.پیروز وسر بلند باشید.

  20. با عرض صمیمانه ترین درودها به محضر استاد عباسی فرد، جناب دکتر تحلیلتان را خواندیم و بسیار استفاده کردیم.به امید توفیق روز افزون برای شما و تمامی آنانی که دغدغه ی این ملت و این انقلاب را دارند.

  21. سخنوری وبکار گیری ادبیات ظریف وشیوای جناب اقای دکتر عباسی فردزبانزد عام وخاص است درباره شخصیت ایشان اعتدال ومردمی بودن وهمنوایی با مردم حفظ روحیه عشایری را میتوان به بهترین صورت لمس کرد .خداوند به تمام ما قدرتی عطا کند تا در اظهار نظرهایمان رعایت عدالت وانصاف را بکارگیریم .

  22. با عرض سلام و خسته نباشید محضر تمام دوستان گرامی و اهل نظر و رأی؛ توجه شما را به بعضی از رهنمودهای نورانی مقام معظم رهبری و امام المسلمین جلب می کنم:
    شیعه و سنی نباید بگذارند دشمن از اختلافاتشان سوء استفاده کند.
    کسـانی که شعـار اتحـاد و وحـدت و بـرادری مسلمین را می دهند، اینها دشمن مسلمانان نیستند؛ دوست مسلمانانند، خیر مسلمانان را می خواهند و مایلند همه ی مسلمین عالم عزیز باشند. چه فایده ای دارد که در داخل جامعه ی اسلامی، مسلمانان از مذاهب مختلف، روبه روی هم بایستند و به همدیگر ضربه بزنند؛ از آن طرف هم دشمن بیاید، هر دوی اینها را محاصره کند، سرشان را به هم بکوبد و خودش بنشیند، تماشا و استفاده بکند؟ این خوب است؟
    اگر ما می گوییم که شیعه و سنی در کنار هم قرار بگیرند، یعنی شیعه، شیعه بماند؛ سنی هم سنی بماند. ما چه موقع به عالم تسنن گفته ایم که منظورمان از وحدت این که شما شیعه بشوید؟! ما چنین چیزی نگفته ایم. هر کس خواست شیعه بشود، از طریق علمی و از راه مباحثات عالمانه شیعه بشود. آنها هم آزادند که بروند کار خودشان را بکنند. ما نمی گوییم شما مذهبت را عوض کن؛ ما می گوییم شیعه و سنی باید همیشه سر عقل باشند، همچنانکه بحمدالله در دوران انقلاب اسلامی، در کشور ما مشاهده شد. نگذارند دشمن از اختلافات اینها سوء استفاده کند. برگزاری هفته وحدت، برای این است.
    باید به وحدت جهانی اسلام توجه بیشتری شود.
    یک عده قلم به مزد و مزدور و عالم بی دین و ریزه خوار سفره ی سلاطین و مشکلداران بی دین عالم را- که از هر کسی خطرناکترند- اجیر کرده اند، تا در برابر ندای وحدت انقلاب اسلامی، فریاد اختلاف و تفرقه سر دهند. واقعاً عالمی که وجدان بیدار و تقوا نداشته باشد، اضرّ از هر دشمنی بر جامعه ی اسلامی است. در روایت دارد که چنین عالمی بر مسلمانان، اضرّ از گرگ بر گله گوسفندان است. شما ببینید، یک گرگ در یک گله ی گوسفند، چه کار می کند؟ این ضررش از آن بیشتر است. در طول این هشت سـال جنگ، بلکه در طول ده، یازده سـال انقلاب، دیدیم که این طور علما چه کردند؛ امـا به برکت نام و پرچم اسلام و نام پیامبر اکرم و به برکت هفته ی وحدت، انقلاب بر توطئه های آنان فایق آمده است
    خدشه در وحدت و سازندگی، دو نقطه امید دشمن
    یک نقطه، مسأله ی وحدت و یکپارچگی است. دشمنانی که هنوز درصددند نسبت به انقلاب و نظام جمهوری اسلامی، نیات خصمانه و شومشان را اعمال بکنند، چشم امید به اختلافات بسته اند. آنها از وحدت و یکپارچگی شما مردم می ترسند؛ این را متوجه باشید. ملت ایران، به هیچ قیمت نباید وحدت و یکپارچگی خودش را از دست بدهد. مسئولان باید متوجه باشند که با این یکپارچگی عظیم، چگونه باید رفتار کرد

  23. بی شک دراین وانفسای احوال خاورمیاته وسرکشی آتش منازعات بین مذاهب تنها راه نجات وطریق سلامت حیات ؛پرهیز از تفرقه وتاکید وتکیه بر مشترکات است ؛وغافل نباشیم که روش ومنهج ایمه هدی (علیهم السلام )بزرگترین گنجینه برای تاسی وگذشتن از این پیچ خطرناک است ؛قال الباقر:ونحن عروه الوثفی ونحن حبل الله و……….
    چون همیشه از محضر استاد فرزانه دکتر عباسی فرد به راستی آموختیم

  24. سلام
    از مخاطبین محترم عذر میخوام چون فرصت نکردم متن کامل و نظرات دوستان را بخونم فقط یک واقعیت تاریخی را عرض میکنم:
    فرآموش نکنیم مولا علی علیه السلام برای حفظ حکومت اسلامی در برابر ناکثین و قاسطین و مارقین مقتدرانه ایستاد و دشمنان را در جنگ های جمل و صفین و نهروان به خاک مذلت و نابودی کشاند.
    آری امروز ما و اهل سنت برادریم و پیرو یک کتاب و یک پیامبر هستیم اما بر سر اعتقادات خود که اهم آن ولایت بر حق امیرالمومنین (ع) و حضرت زهرا (س) و اولاد طاهرینشان است تا آخرین نفس ایستاده ایم.

    شاید فرصت نکنم نظرات دوستان را بخونم لذا همه را به خداوند متعال می سپارم.
    موفق باشید

  25. با سلام حضور جناب دکتر محمدرضا عباسی فرد
    فرصتی شد تا از تجربیات و دانسته های حضرتعالی کسب فیض نمایم . لذا بر خود لازم می دانم مراتب قدردانی و تشکر خود را با بهترین آرزوها بحضورتان تقدیم نمایم

  26. سلام. می تونم بپرسم ایشون کارشناسی کارشناسی ارشد و دکتریشون رو کجا گرفتن و در چه رشته ای تحصیل کردند؟

    • باران عزیز سلام آقای عباسی فرد دارای لیسانس فلسفه تاز دانشگاه تهران قبل از پیروزی انقلاب و کارشناسی ارشد در رشته ی مبانی حقوق از دانشگاه تهران و دکتری در همین رشته از دانشگاه آزاد اسلامی می باشند . در حال حاضر ایشان استادیار دانشگاه آزاد اسلامی نیز هستند . انشاالله موفق باشید .

  27. سلام ودرود بی پایان بر حضرتعالی جناب آقای م ح

    خیلی ممنون از لطف و بزرگواریتان

    اگر امکان دارد خودتونو معرفی کنید ؟

  28. باعرض سلام ادب و احترام..

    احساس کردم اون دسته از منتقدین پرادعا اظهاراتشون واقعآ در مورد حاج آقا عباسی فرد حتی در حد اینهم

    نیستن که صحبت هاشون سنجیده هست یا نه و اظها رتاسف میکنم که واقع بین نیستن و این روهم مطمئنم

    که اگر جلساتی در حضور حاج آقا بودن قطعآ نظرات دیگری داشتن. ودرنهایت تشکر بی شائبه از سخنان ب روز

    . جذاب و ماندگار حاج آقای عزیز

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.